Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Tack! Ska läsa mer om det imorgon när mer energi finns att tillgå.

Det lutar starkt åt att jag provar Tangent-förstärkaren och monitor audio högtalarna. Även om pip fanns för 11 bananer (vilket är ett klipp?) så är det bara upphämtning där.

Men så såg jag ytterligare en sak, bi-wire. Vid en snabb sökning verkar det som att vissa tester kan mäta någon skilnad mellan bi-wire och inte men att det lutar åt att skillnaden är försumbar i praktiken.

Orkar ej svara på allt annat svamel i tråden. Bi wire är inget du behöver tänka på. I din nivå du rör dig gör det noll skillnad. Ett test är bara vad någon person gillar och inte gillar.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

I de högre prisklasserna är det oftast märket man betalar för. Du får iallafall inte bättre ljud i relation till det extra priset.

Om jag köper till exempel en T+A eller en Boulder för 50k så anser du jag köper produkten mest på grund utav märket.

Permalänk
Medlem

Bi-wire..
Är det när man delar delar signalen på två och ändå skickar in det i en terminal som sedan ansluter till ETT delningsfilter?
Inte värt en spänn.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Om jag köper till exempel en T+A eller en Boulder för 50k så anser du jag köper produkten mest på grund utav märket.

Nja, där är det väl snarare designen skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Mmmm.
NAD gör mycket reklam också.
Tangent är väl typiskt "budgetgrejer", men jag har svårt att se den förstärkaren göra någon besviken.
Jag spelar mina Guru QM10 (22 000 kr) med nån krets från Ebay för typ 300 pix som ger 2x20 W.. den är inte perfekt, men det får duga till datorn där jag mest lyssnar på Youtube. I en stereoanläggning hade jag väl lagt en tusenlapp ytterligare.

Har tidigare kört Ino Audio piPs med T-amp med ta2020 krets. Fungerade ypperligt även om t-ampen inte är helt frekvenslinjär.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Bi-wire..
Är det när man delar delar signalen på två och ändå skickar in det i en terminal som sedan ansluter till ETT delningsfilter?
Inte värt en spänn.

Nej, filtret delas i 2 i högtalaränden och parallellkopplingen av respektive krets sker i stället i förstärkaränden.
Det innebär en verklig elektrisk skillnad på kablagets elektriska egenskaper dvs det går att både räkna och mäta på vad som händer men filtret ska framförallt drivas utifrån de kabelegenskaper det är designat för om det ska prestera bäst.

Filtret kan inte prestera bäst med annat än en uppsättning elektriska egenskaper på kabeln och en del tillverkare har faktiskt externa filter som byts beroende på hur man kopplar.
Enklare filter är troligen inte optimerade för biwire (och kanske inte heller för singelwire) utan är helt enkelt o-optimerade för kabelns påverkan.

Kabel är en stor industri idag samtidigt som det egentligen är jättelätt att optimera för vissa kabelegenskaper när man designar filtren, kabeln är som vilken annan filterkomponent som helst och går enkelt att lägga in i de simuleringar man normalt gör och sedan talar man tydligt om vilka egenskaper kabeln ska ha så blir ljudresultatet rätt och alla ändringar av kabelegenskaper innebär en försämring av filtrets funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, filtret delas i 2 i högtalaränden och parallellkopplingen av respektive krets sker i stället i förstärkaränden.
Det innebär en verklig elektrisk skillnad på kablagets elektriska egenskaper dvs det går att både räkna och mäta på vad som händer men filtret ska framförallt drivas utifrån de kabelegenskaper det är designat för om det ska prestera bäst.

Filtret kan inte prestera bäst med annat än en uppsättning elektriska egenskaper på kabeln och en del tillverkare har faktiskt externa filter som byts beroende på hur man kopplar.
Enklare filter är troligen inte optimerade för biwire (och kanske inte heller för singelwire) utan är helt enkelt o-optimerade för kabelns påverkan.

Kabel är en stor industri idag samtidigt som det egentligen är jättelätt att optimera för vissa kabelegenskaper när man designar filtren, kabeln är som vilken annan filterkomponent som helst och går enkelt att lägga in i de simuleringar man normalt gör och sedan talar man tydligt om vilka egenskaper kabeln ska ha så blir ljudresultatet rätt och alla ändringar av kabelegenskaper innebär en försämring av filtrets funktion.

Låt oss säga att det finns åsikter om det du skriver ovan. En väldigt utbredd sådan är att det inte påverkar ljudet.
Mediabrus har använt ordet ormolja liberalt, men när jag läser sånt här:
"Enklare filter är troligen inte optimerade för biwire (och kanske inte heller för singelwire) utan är helt enkelt o-optimerade för kabelns påverkan."
Skulle jag nog vilja säga att det finns anledning att dra öronen åt sig. Det är inte rocket science att räkna på en kabels påverkan. Och när man gör det finner man att den är irrelevant med mindre än att du har extremt långa dragningar av undermålig kabel som inte är tänkt för att ansluta högtalare alls - sämre än lampsladd.

Jag har också köpt alldeles för dyra kablar i min dag. Jag blev lurad, helt enkelt. Det är lätt att bli meddragen i hypen genererad av de som vill tjäna pengar ("kanske det ligger något i det ändå...? tänkte en mycket yngre och lättpåverkad jag.) Och jag kan meddela att så länge jag inte blindtestar kan jag utmärkt höra skillnad på förstärkare, DACar och kablar! Mina öron är gjorda av 24 karats guld (mer luft mellan instrumenten!) tills jag testar dem. 😀

Edit: Visst går det att hitta omständigheter där högtalarkablaget påverkar ljudet förnimbart. Men om man drar kabel hemma (måttliga längder) och använder modern standardkabel (flertrådad 2,5mm) så behöver man inte bry sig. Om man vill ha en fest på tennisbanan på området och drar 200m kabel från förstärkaren hemma med sladden från grannens garage som blev över vid nätdragningarna vid sjukhusbygget - ja, då är saken i ett annat läge. Men då är nog kraven lite lägre också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt oss säga att det finns åsikter om det du skriver ovan. En väldigt utbredd sådan är att det inte påverkar ljudet.
Mediabrus har använt ordet ormolja liberalt, men när jag läser sånt här:
"Enklare filter är troligen inte optimerade för biwire (och kanske inte heller för singelwire) utan är helt enkelt o-optimerade för kabelns påverkan."
Skulle jag nog vilja säga att det finns anledning att dra öronen åt sig. Det är inte rocket science att räkna på en kabels påverkan. Och när man gör det finner man att den är irrelevant med mindre än att du har extremt långa dragningar av undermålig kabel som inte är tänkt för att ansluta högtalare alls - sämre än lampsladd.

Jag har också köpt alldeles för dyra kablar i min dag. Jag blev lurad, helt enkelt. Det är lätt att bli meddragen i hypen genererad av de som vill tjäna pengar ("kanske det ligger något i det ändå...? tänkte en mycket yngre jag.) Och jag kan meddela att så länge jag inte blindtestar kan jag utmärkt höra skillnad på förstärkare, DACar och kablar! Mina öron är gjorda av 24 karats guld (mer luft mellan instrumenten!) tills jag testar dem. 😀

Kabelpåverkan är nått man bör lägga in när man designar filtren, ibland är det försumbar skillnad men ibland inte och ska man optimera så ska man inte utelämna kabeln som en del av filtret utan ange dess RCL värden. man bör se alla komponenter som att de har RCL parametrar och inte bara en parameter eller som att de inte existerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabelpåverkan är nått man bör lägga in när man designar filtren, ibland är det försumbar skillnad men ibland inte och ska man optimera så ska man inte utelämna kabeln som en del av filtret utan ange dess RCL värden. man bör se alla komponenter som att de har RCL parametrar och inte bara en parameter eller som att de inte existerar.

Naturligtvis skall man följa "best practices" vid elektronikkonstruktion. Numera är det ju en självklarhet att köra simuleringar på kretsarna (å andra sidan är det här också ett område där man i praktiken kanske inte gör sin egen filterkonstruktion ab initio).

Det jag gillar med heldigitala lösningar är att man sidsteppar analog over-engineering helt. Flera årtionden efter att högtalaren Apogee Scintilla såldes i några exemplar, konstrueras fortfarande effektförstärkare för att kunna driva sådana laster. Fast de inte finns längre. Vi behöver kunna driva högtalare som skiljer mer än två tiopotenser i känslighet, och så vidare.
Med en heldigital kedja fram till elementen i högtalare eller hörlurar kan man både eliminera analog elektronik helt, och optimera den kvarvarande för den last som faktiskt skall drivas, inte någon hypotetisk last + säkerhetsmarginaler.
Brusnivåer, utström/spänning, distorsionsparametrar - allt är väldefinierat och mycket måttligare kravmässigt.
Man kan sidsteppa analogt kablage och delningsfilter, man kan justera frekvens och tidsrespons, man kan dessutom använda sensorer för att anpassa efter yttre miljö som placering/dämpning eller (hörlurar) passform/omgivningsljud.

Det är inte undra på att produkter som AirPods Max (eller för den delen deras HomePods, fast de gick ju Sverige förbi) är kontroversiella i audiofilkretsar. De hoppar över hela produktkedjan mellan den lagrade musiken och högtalarelementet. Bra, bluff eller mittemellan spelar ingen roll längre, hela kedjan är väck! Inte undra på att folk får panik på forum.

För konsumenter däremot, är det vägen framåt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Naturligtvis skall man följa "best practices" vid elektronikkonstruktion. Numera är det ju en självklarhet att köra simuleringar på kretsarna (å andra sidan är det här också ett område där man i praktiken kanske inte gör sin egen filterkonstruktion ab initio).

Det jag gillar med heldigitala lösningar är att man sidsteppar analog over-engineering helt. Flera årtionden efter att högtalaren Apogee Scintilla såldes i några exemplar, konstrueras fortfarande effektförstärkare för att kunna driva sådana laster. Fast de inte finns längre. Vi behöver kunna driva högtalare som skiljer mer än två tiopotenser i känslighet, och så vidare.
Med en heldigital kedja fram till elementen i högtalare eller hörlurar kan man både eliminera analog elektronik helt, och optimera den kvarvarande för den last som faktiskt skall drivas, inte någon hypotetisk last + säkerhetsmarginaler.
Brusnivåer, utström/spänning, distorsionsparametrar - allt är väldefinierat och mycket måttligare kravmässigt.
Man kan sidsteppa analogt kablage och delningsfilter, man kan justera frekvens och tidsrespons, man kan dessutom använda sensorer för att anpassa efter yttre miljö som placering/dämpning eller (hörlurar) passform/omgivningsljud.

Det är inte undra på att produkter som AirPods Max (eller för den delen deras HomePods, fast de gick ju Sverige förbi) är kontroversiella i audiofilkretsar. De hoppar över hela produktkedjan mellan den lagrade musiken och högtalarelementet. Bra, bluff eller mittemellan spelar ingen roll längre, hela kedjan är väck! Inte undra på att folk får panik på forum.

Aktiv drift och dsper vore optimalt om det görs seriöst så att man slipper försöka optimera det själv men det lär behövas vanliga filterkomponenter ändå åtminstone inom överskådlig framtid tex för impedanskompenseringar, digitala slutsteg är ju mer lastkänsliga än konventionella och kan ändra ljudkarraktär ganska påtagligt beroende på lasten så att bygga aktiva system med anpassade och tillhörande digitala slutsteg vore egentligen väldigt bra för då kan man optimera det bättre än när kunden själv får välja delarna. Vi är inte riktigt där ännu men det kommer nog dit så småningom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag tror det blir en bra kombination. Iallafall priset är väldigt rimligt för förstärkaren!

Porten (basreflexröret) behöver kanske en tums avstånd för att fungera som tänkt. Säkerligen mindre, men tumregelmässigt tror jag man vill ha samma avstånd till närmaste bakomvarande vägg/föremål som portens innerdiameter.

Borde finnas mätningar nånstans på förstärkaren..
Jag hittade denna direkt vid googling iallafall och de verkar väl vara nöjda.

https://www.avforums.com/reviews/tangent-ampster-bt-ii-integr...

Det här med effekt.. förenklat..
Nja, en typisk 4-5,25" bas tål sällan mer än 10-15 W kontinuerligt. Högtalare är ofta specade med en"max effekt" som de kan matas med innan de tar allvarlig skada lite tvärtom som en lampa som alstrar värme. När högtalaren matas med för mycket effekt så kommer den gå sönder, t ex så kan talspolen "brinna" och gå av då den inte tål värmen.
Baselementens fulla slaglängd nås långt innan dess, men innan dess brukar man sänka volymen för det distar så jävligt.

Såg nu att det finns ett par piP för 11 000 på blocket men, men..

Det låter som en väldigt konstig tumregel som kommer spärra av tryckvågen från basreflexen.
Som i sin tur skapar en massa otrevligheter.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Får verkligen folk panik över detta? KEF LS50 Wireless II har blivit ganska unisont hyllade?
HomePod or Airpod Max låter inte skitbra imo.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Får verkligen folk panik över detta? KEF LS50 Wireless II har blivit ganska unisont hyllade?
HomePod or Airpod Max låter inte skitbra imo.

Ja och nej.
Produkterna avfärdas, eller lika ofta, placeras in på pris = kvalitet skalan, när de i själva verket gör mycket mer. (Och bättre.)
Och ja, de företag som lever på den signalkedja som de gör överflödiga har naturligtvis anledning att bekymra sig, liksom återförsäljarna som säljer produkterna, de konsumenter som bygger sin placebo på dem, och så vidare.

Ljudreproduktion är ett löst problem fram till elektromekaniskt element -> perception. Men det är inte så mycket pengar att hämta i det sista steget för HiFi-branschen. I alla fall har de anledning att vara rädda för det. Själv hoppas jag att det äntligen skall innebära att fokus på prylkedjan minskar till förmån för inspelningsteknik och uppspelningsmiljö. Men det kanske är fåfängt.

Bra högtalare och hörlurar är vettigt att lägga pengar på, men behöver inte nödvändigtvis vara så förbaskat dyrt. Speciellt inte hörlurar. Högtalare, i synnerhet som diskuterats i den här tråden på slutet, kan vara en annan femma om de skall flytta mycket luft. Om man inte propsar på höga ljudtryck vid låga frekvenser blir det förstås billigare, och en trevlig egenskap med de moderna aktiva högtalarna är att de kan sänka sin undre gränsfrekvens, med vissa kompromisser i max ljudtryck.

KEF LS50 Wireless II är ett exempel på det och verkar vara utmärkta, men de är prissatta enligt Hi-Fi-som-riktar-sig-till-audiofilmarknaden standard. (Så jag tror nog HiFi-branschen skall klara sig.) Och produkter som HomePods och AirPods Max gör saker via mjukvarubehandling av sensordata som dessa inte gör, och där det kan vara svårt för de relativt små HiFi-företagen att hänga med.

Säger jag och sätter på lite söndagslyssning på mina 75kg högtalare för xxxxxxkr drivna i klass-A.
För så är det ju också, även om det digitala processandet har fördelar, behövs det faktiskt inte för att uppskatta musik. Och jag kanske skall lägga undan mina AirPods Max och lyssna på mina STAX-elektrostater via deras mysiga dedikerade rör-förstärkare senare (eller troligare mina HiFi-man HE500 via datorn.) Jag ångrar inte på något sätt min resa, (med vissa notabla undantag), men tycker inte att någon som kommer in på marknaden idag bör gå samma väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det låter som en väldigt konstig tumregel som kommer spärra av tryckvågen från basreflexen.
Som i sin tur skapar en massa otrevligheter.

Ok.
..och det är hur många meter tänker du?

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Ok.
..och det är hur många meter tänker du?

Har för mig att jag sett modeller och tester som pekar på att man bör ha ca 4 ggr portdiametern i avstånd mot en yta för att påverkan inte ska bli direkt hörbar och över 10 ggr diametern går det inte längre att påvisa nån direkt påverkan även om man kan känna att det blåser på betydligt längre avstånd.
Sedan går det ju att behandla portöppningen så att den får bättre aerodynamik på olika sätt som förbättrar den men är det bara en rakt kapad port utan nån flödesoptimering bör man nog satsa på mint 4 ggr diametern till väggen eller nån annan fast yta om man vill undvika att ytan stör flödet för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna "tryckvåg" är inte önskvärd mer än en effekt av rörelse i porten och är i sig inte viktig. Luften rör sig fram och tillbaka i porten.

Jag vet att Ingvar Öhman dimensionerar sina basreflexkabinett på så vis att portens inre mynninge har ca motsvarande portens innerdiameter till motstående innervägg (eller hur man uttrycker det), detta för att undvika att portens längd "förstärks" av den motstående väggen. Hur han tar hänsyn till portens ändar vet jag inte, men det är då inte några 10 gånger diametern.
Logiskt borde samma regler gälla på andra sidan av porten.

För en slitsport verkar det vara lite annorlunda där ännu mindre avstånd krävs, enligt mina observationer gjorda på alster från andra pålitliga konstruktörer.

Det hela är ju löjligt enkelt att testa. Blockera porten och kontrollera hur avstämningsfrekvensen påverkas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Ja och nej.
Produkterna avfärdas, eller lika ofta, placeras in på pris = kvalitet skalan, när de i själva verket gör mycket mer. (Och bättre.)
Och ja, de företag som lever på den signalkedja som de gör överflödiga har naturligtvis anledning att bekymra sig, liksom återförsäljarna som säljer produkterna, de konsumenter som bygger sin placebo på dem, och så vidare.

Ljudreproduktion är ett löst problem fram till elektromekaniskt element -> perception. Men det är inte så mycket pengar att hämta i det sista steget för HiFi-branschen. I alla fall har de anledning att vara rädda för det. Själv hoppas jag att det äntligen skall innebära att fokus på prylkedjan minskar till förmån för inspelningsteknik och uppspelningsmiljö. Men det kanske är fåfängt.

Bra högtalare och hörlurar är vettigt att lägga pengar på, men behöver inte nödvändigtvis vara så förbaskat dyrt. Speciellt inte hörlurar. Högtalare, i synnerhet som diskuterats i den här tråden på slutet, kan vara en annan femma om de skall flytta mycket luft. Om man inte propsar på höga ljudtryck vid låga frekvenser blir det förstås billigare, och en trevlig egenskap med de moderna aktiva högtalarna är att de kan sänka sin undre gränsfrekvens, med vissa kompromisser i max ljudtryck.

KEF LS50 Wireless II är ett exempel på det och verkar vara utmärkta, men de är prissatta enligt Hi-Fi-som-riktar-sig-till-audiofilmarknaden standard. (Så jag tror nog HiFi-branschen skall klara sig.) Och produkter som HomePods och AirPods Max gör saker via mjukvarubehandling av sensordata som dessa inte gör, och där det kan vara svårt för de relativt små HiFi-företagen att hänga med.

Säger jag och sätter på lite söndagslyssning på mina 75kg högtalare för xxxxxxkr drivna i klass-A.
För så är det ju också, även om det digitala processandet har fördelar, behövs det faktiskt inte för att uppskatta musik. Och jag kanske skall lägga undan mina AirPods Max och lyssna på mina STAX-elektrostater via deras mysiga dedikerade rör-förstärkare senare (eller troligare mina HiFi-man HE500 via datorn.) Jag ångrar inte på något sätt min resa, (med vissa notabla undantag), men tycker inte att någon som kommer in på marknaden idag bör gå samma väg.

Nu har jag ej länken. Har för mig det fanns en artikel från dansk universitetet som använde de gamla KEF LS50 fast de hade ca 10st i en hel cirkel där de forskade på något inom akustik/ljud
De KEF bygger på väl beprövad teknik. Det är framtaget som en ny utveckling från att ha samma kvalitet som deras gamla studio högtalare som BBC hade i sina produktioner. Sedan har ju KEF gjort den aktiv för att sälja mer.
Jämföra det mot ett par Apple är bara dumt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Det hela är ju löjligt enkelt att testa. Blockera porten och kontrollera hur avstämningsfrekvensen påverkas.

Men så kan man väl inte testa för det är ju klart att det påverkar men man vill veta på vilket avstånd man inte får ljudpåverkan, jag tror också att portöppningen mot rummet är mer känslig för man hör ju mer turbulensdist i den änden än det som är internt i lådan, man använder dessutom sällan annat än trattar (aeroportar) internt i lådan medan man kan använda andra tekniker i porten mot rummet för att förbättra flödet.
Ett annat sätt är att ha väldigt många smala portar likt det TAD har hållit på med. Idag har de väl däremot en hornöppning i stället för en vanlig port.
Det finns också en typ av avstämning (Chessepanski ? tror det stavas så) där man använder ett "ganska långt" horn (i stället för en basport) som mynnar mot en "spridningskon" så luftflödet vid öppningen blir egentligen 90 grader vridet i förhållande mot den interna flödesriktningen, ska tydligen gå att få ytterligare lite djupare bas med ett sådant system men det blir dyrare att bygga lådorna så det är väl ingen som gör nån kommersiell högtalare med den principen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Nu har jag ej länken. Har för mig det fanns en artikel från dansk universitetet som använde de gamla KEF LS50 fast de hade ca 10st i en hel cirkel där de forskade på något inom akustik/ljud
De KEF bygger på väl beprövad teknik. Det är framtaget som en ny utveckling från att ha samma kvalitet som deras gamla studio högtalare som BBC hade i sina produktioner. Sedan har ju KEF gjort den aktiv för att sälja mer.
Jämföra det mot ett par Apple är bara dumt.

Sista meningen avslöjar din bias.
Apple har extremt kompetenta, och erfarna, konstruktörer, uppbackade av resurser som ligger helt utanför de allra flesta HiFi-företags ekonomiska ramar. För att inte tala om deras programmerarresurser, som kodar mot ljudchip som Apple själva tagit fram.

Som sagt, de här produkterna är självklart kontroversiella, dels för att de fungerar på ett sätt som den småskaliga HiFi-industrin inte kan emulera så lätt, dels för att de görs av ett Megaföretag som säljer till miljoner människor istället för några tusen. Om bra ljud inte är exklusivt är det svårt att känna att man tillhör någon elit som HiFi nörd.

Om man jämför KEF:arna med Apples HomePods (som kostar en bråkdel) så har Apple lägre gränsfrekvens (!), jämnare frekvensgång i faktiska rum (de kalibrerar in sig automatiskt), och lite andra digitala tricks för sig. KEF erbjuder högre ljudtryck. Kontentan kan bli (har inte lyssnat på de aktuella KEF:arna) är att det beror på prioriteringar vilken väg man går.

Jämförelsen är extrem, men egentligen visar bägge produkterna på en framtid där den digitala ljudkällan når hela vägen fram till det reproducerande elementet. Vilket är utmärkt, och banar vägen för väldigt välljudande produkter till måttliga priser.

Om man skiter i HiFi-branschen för ett ögonblick och bara ser till människors möjlighet att lyssna på välljudande musik, så är vi på ett fantastiskt bra ställe nu, där kombinationen av strömmad musik (gigantiskt urval, lätt att publicera nytt material) och direkt mottagning till digitala hörlurar och högtalare demokratiserar musiklyssnande enormt jämfört med när alla var tvungna att äga sitt eget musikbibliotek och inreda sitt hem med en massa HiFi-elektroniklådor och sladdar kopplade till högtalare stora som telefonkiosker eller åtminstone små byråar.

Och fast mitt hjärta fortfarande klappar lite fortare när jag tänker på min DynaVector Karat 23 RS med nålarm i rubin (!), så var det inte bättre förr. Den tiden är, för 99,99% av folket, över. Och det är bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Apple har extremt kompetenta, och erfarna, konstruktörer, uppbackade av resurser som ligger helt utanför de allra flesta HiFi-företags ekonomiska ramar. För att inte tala om deras programmerarresurser, som kodar mot ljudchip som Apple själva tagit fram.

Som sagt, de här produkterna är självklart kontroversiella, dels för att de fungerar på ett sätt som den småskaliga HiFi-industrin inte kan emulera så lätt, dels för att de görs av ett Megaföretag som säljer till miljoner människor istället för några tusen. Om bra ljud inte är exklusivt är det svårt att känna att man tillhör någon elit som HiFi nörd.

Om man jämför KEF:arna med Apples HomePods (som kostar en bråkdel) så har Apple lägre gränsfrekvens (!), jämnare frekvensgång i faktiska rum (de kalibrerar in sig automatiskt), och lite andra digitala tricks för sig. KEF erbjuder högre ljudtryck. Kontentan kan bli (har inte lyssnat på de aktuella KEF:arna) är att det beror på prioriteringar vilken väg man går.

Jämförelsen är extrem, men egentligen visar bägge produkterna på en framtid där den digitala ljudkällan når hela vägen fram till det reproducerande elementet. Vilket är utmärkt, och banar vägen för väldigt välljudande produkter till måttliga priser.

Om man skiter i HiFi-branschen för ett ögonblick och bara ser till människors möjlighet att lyssna på välljudande musik, så är vi på ett fantastiskt bra ställe nu, där kombinationen av strömmad musik (gigantiskt urval, lätt att publicera nytt material) och direkt mottagning till digitala hörlurar och högtalare demokratiserar musiklyssnande enormt jämfört med när alla var tvungna att äga sitt eget musikbibliotek och inreda sitt hem med en massa HiFi-elektroniklådor och sladdar kopplade till högtalare stora som telefonkiosker eller åtminstone små byråar.

Och fast mitt hjärta fortfarande klappar lite fortare när jag tänker på min DynaVector Karat 23 RS med nålarm i rubin (!), så var det inte bättre förr. Den tiden är, för 99,99% av folket, över. Och det är bra.

Om man får hoppas på ny teknik så håller jag på Elon i stället för Apple.
https://neuralink.com/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En del svammel om stora högtalare och att dom är bättre.. det är dom inte på mer än på sinus testtoner. Musik är dock inte en ren sinuston
.
Klangen från ett instrument, valfritt,, består av en grundton och ett antal övertoner som om det ska återges korrekt ska återges med rätt förhållande i tid och ampetud i förhållande till grundtonen.
Jag kommer kalla det en komplex ton (flera samtidiga toner som ska återges med rätt tids och styrkeförhållande alltså)= instrumentljud.
En konstgjord komplext ton är såldes expelvis fyrkantsvåg (kan återges med grundton + udda övertoner) Dvs en fyrkantsvåg ställer samma krav på en högtalare som en instrumentton. Den ska återge en grundton och + övertoner korrekt. Fyrkantsvågen har fördelen det är känt hur man bygger upp den och den går bra analysera. Samma gäller för sågtand, trapets osv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fourierserie

Hur ser då en högtalare ut som kan återge en fyrkantsvåg i ett död-dämpat rum on och off axel 45 grader? Den blir liten, som en ”in ear” högtalares storlek. En liten hörlur alltså.
Allt större än det får problem återge fyrkantsvågen. Redan en högtalare typ storleken ”on ear” 25 mm membran är en klar försämring på grund av att den är för stor. 25 mm och för stor.. och sedan går det bara nedför.

Alltså. Förmågan att återge en komplex ton, test eller från ett instrument korrekt minskar dramatiskt med ökande storlek.
Lägger man dessutom till fler element och fysiska avstånd mellan element så blir det inte mycket fyrkant kvar. Allt talar rent teoretiskt EMOT stora högtalare vid test med komplexa toner, instrumentklanger alltså. Ren fysik. Mindre är BÄTTRE..
Lägger man därtill att högtalaren ska samverka med rummet, helst ge samma efterklangsmönster, reflexmönster över hela registret blir det .. åter enbart nackdelar med stora lådor. Dom stålar ju ljudet mycket olika beroende på frekvens och fysiskt avstånd till reflekterande yta som blir olika bara på grund av fysiska avstånd mellan elementen.

Så både förmågan att återskapa en komplex ton och skapa ett enhetligt efterklangsmönster försämras av att högtalaren är större. Det är ren fysik och helt beräkningsbart, simuleringsbart dessutom. Dvs inget hokus pokus utan ren funktion av fysik.
Det går så att säga INTE att bygga bort den stora högtalarens nackdelar. Ingen kan övertrumfa naturlagar.
Det innbär ju i praktiken större högtalare= mindre musik.
Vad är stora låder bra på? EN sinuston och högt ljud tryck.. allt annat är dom sämre på.
Mata stora flerelements högtalare med fyrkant och titta på svaret.. det brukar se ut som brus och det går inte förnimma att signalen var fyrkant. Mata en liten välbyggd tvåvägare med fyrkant. Det blir ingen fin fyrkant men det går se ursprunget i alla fall.

Med andra ord är det helt naturligt att utveckling gått och går mot relativt små tvåvägs högtalare.
Dom återger komplexa toner bättre än stora lådor och dom spelar ”hög nog” för de flesta.

Så står musiken i centrum, instrumentklanger, framförandet, är den minsta högtalaren som spelar starkt nog den som har största förutsättningar återge musiken bäst. Det beror som sagt på naturlagar och dom kan ingen övertrumfa.

Ljudledningar, multielement system, stora högtalare osv löser en del distorsions och volym problem, det är helt sant, men dom tillför problem i förmågan att återge komplexa toner.. musiken.
Lyssnar man på testtoner sinus, dvs en enstaka test ton blir stora bättre.. men det är inte musik längre. Så stora ÄR bättre.. men inte på musik.. vilket väl ändock är vad de flesta köper högtalare för.. lyssna på musik, inte testtoner.

Dom som alltså förordar små system i tråden, ofta inte alls så dyra, har alltså helt rätt både teoretisk och praktiskt om vi pratar musik.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

KEF ägs utav Powerbank. Gissa hur stora de är inom batterier. Den aktiva LS50 har DSP som man styr med en app. Gissa hur många miljoner och timmar KEF har lagt i att utveckla Uni-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

KEF ägs utav Powerbank. Gissa hur stora de är inom batterier. Den aktiva LS50 har DSP som man styr med en app. Gissa hur många miljoner och timmar KEF har lagt i att utveckla Uni-Q

Gör det inte till ett blint krig mot Apple.
Som sagt, båda tillverkarna låter användarna helt sidsteppa hela den analoga kedjan, och det är det första stora steget. Kanske det viktigaste, och det som är lättast för en bred grupp företag att genomföra.

Vad som är extra intressant med Apples produkter är den kontinuerliga kalibreringen efter omständigheterna. Inte så jädra viktigt för högtalare, där räcker det nog med att man gör det en gång om man inte möblerar om eller flyttar. Men för hörlurar som skall låta bra oavsett glasögon av eller på, håret i tofs eller utsläppt, skägg eller rakad, vinkel på kåporna, användarnas huvud- och öronform är det väldigt intressant. (Gör dem svåra att mäta för tredje part.)

Att ljudreproduktionen anpassar sig till miljö och användare är så att säga nästa steg, och vi är bara i början sett till marknaden som helhet.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Gör det inte till ett blint krig mot Apple.
Som sagt, båda tillverkarna låter användarna helt sidsteppa hela den analoga kedjan, och det är det första stora steget. Kanske det viktigaste, och det som är lättast för en bred grupp företag att genomföra.

Vad som är extra intressant med Apples produkter är den kontinuerliga kalibreringen efter omständigheterna. Inte så jädra viktigt för högtalare, där räcker det nog med att man gör det en gång om man inte möblerar om eller flyttar. Men för hörlurar som skall låta bra oavsett glasögon av eller på, håret i tofs eller utsläppt, skägg eller rakad, vinkel på kåporna, användarnas huvud- och öronform är det väldigt intressant. (Gör dem svåra att mäta för tredje part.)

Att ljudreproduktionen anpassar sig till miljö och användare är så att säga nästa steg, och vi är bara i början sett till marknaden som helhet.

Du som påstår att KEF är små, de ägs utav GP Acoustics i Hong Kong som är väldigt stort sällskap. Hurdan skall du ha det. KEF tillverkar enbart högtalare och några få hörlurar. Om vi utgår från frågeställningen om KEF är bra. Ja de är de.
Att sedan du och många andra snöar in sig på helt andra spår är ju bara som vanligt inget nytt på det här forumet.
Apple påstås tillverka ett par hörlurar och helt plötslig anser sådan som du att de är bättre än de företag som fokuserar helt och hållet på ljud. Du anser de är bättre än till exempel Sennheiser.
Gissar på att apple har säkert köpt tekniken från någon annan och sedan satt sin egen äpple logga. Näe tjata du på om onödigt svamel. Kommer ej svara mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du som påstår att KEF är små, de ägs utav GP Acoustics i Hong Kong som är väldigt stort sällskap. Hurdan skall du ha det. KEF tillverkar enbart högtalare och några få hörlurar. Om vi utgår från frågeställningen om KEF är bra. Ja de är de.
Att sedan du och många andra snöar in sig på helt andra spår är ju bara som vanligt inget nytt på det här forumet.
Apple påstås tillverka ett par hörlurar och helt plötslig anser sådan som du att de är bättre än de företag som fokuserar helt och hållet på ljud. Du anser de är bättre än till exempel Sennheiser.
Gissar på att apple har säkert köpt tekniken från någon annan och sedan satt sin egen äpple logga. Näe tjata du på om onödigt svamel. Kommer ej svara mer.

Du, jag äger sedan decennier STAX-elektrostater (flera), Sennheisser HD 600, HD800, AKG K-1000, Jecklin FLOAT, Etymotic Research ER-4b (ja b, jag har ägnat mig åt konsthuvudinspelningar), HifiMans HE-500 magnetostater, och så vidare i en lång lista. Jag har byggt hörlursförstärkare, äger några till, och har testat dem, både med mätningar och lyssningstester. (Kräver tålmodiga kompisar eller otroligt förstående partners.)

Jag syns inte på HiFi-forum för jag är inte intresserad av prylshopping och märkesparaderande, jag är intresserad av att förstå hur saker och ting funkar. För närvarande pratar jag på andra kanaler om front-to-back inversion vid hörlurslyssning, och föreslår experiment och mätningar. Men det finns inget utrymme för sådana diskussioner på prylshoppingsajter. En sån som jag med decennier av experimenterande och engagemang, och en utrustningslista som är ett hörlurarnas hall-of-fame läser inte ens hörlurstråden här än mindre postar till den.

Förstår du varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du, jag äger sedan decennier STAX-elektrostater (flera), Sennheisser HD 600, HD800, AKG K-1000, Jecklin FLOAT, Etymotic Research ER-4b (ja b, jag har ägnat mig åt konsthuvudinspelningar), HifiMans HE-500 magnetostater, och så vidare i en lång lista. Jag har byggt hörlursförstärkare, äger några till, och har testat dem, både med mätningar och lyssningstester. (Kräver tålmodiga kompisar eller otroligt förstående partners.)

Jag syns inte på HiFi-forum för jag är inte intresserad av prylshopping och märkesparaderande, jag är intresserad av att förstå hur saker och ting funkar. För närvarande pratar jag på andra kanaler om front-to-back inversion vid hörlurslyssning, och föreslår experiment och mätningar. Men det finns inget utrymme för sådana diskussioner på prylshoppingsajter. En sån som jag med decennier av experimenterande och engagemang, och en utrustningslista som är ett hörlurarnas hall-of-fame läser inte ens hörlurstråden här än mindre postar till den.

Förstår du varför?

Copypasta klass på detta inlägg. Kan bara säga respekt mannen, du har prylarna, du har erfarenheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Håller helt med.
I dag får konsumenter ljud i sin lurarar som mycket få audiofil prylar kommer i närheten av. Allt hokus pokus är borta, ormoljan är väck. Det klart det blir trist för de som gjort till sitt liv att vara experter på kabel och annat nonsens. Det blir ju så uppenbart att det som alltid varit nosens men ändock fått stort utrymme är bara bra för musiken att helt slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det blir ju så uppenbart att det som alltid varit nosens men ändock fått stort utrymme är bara bra för musiken att helt slippa.

Ditt resonemang är bra argument för de som anser att kablar gör skillnad.
Vad du säger är att kabeln faktiskt har betydelse i att den kan försämra ljudet. Exakt detta man fått höra otal gånger när man besökt hifi-butiker.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Skrivet av mrqaffe:

Aktiv drift och dsper vore optimalt om det görs seriöst så att man slipper försöka optimera det själv men det lär behövas vanliga filterkomponenter ändå åtminstone inom överskådlig framtid tex för impedanskompenseringar

När man bygger en högtalare är ju hur den belastar förstärkaren en del av konstruktions arbetet. En del konstruktörer ser det ju nära nog som en sport att belasta stärkaren hårt och bygga högtalare som .. kräver dyr förstärkare. Jag har flera vänner, tidigare kolleger som resonerar så. Hur högtalaren belastar skiter dom i. I prakten väldigt svåra laster som kräver dyra förstärkarlösningar. jag anser det är att medvetet bygga in felaktigheter i högtalaren som sedan ska kompenseras av dyra slutsteg. Går man andra vägen, bygger en medvetet enkel last, vilket inte är svårt, så bygger man ju bort 99% av förstärkarproblem i högtalaren redan. dvs man bygger en enkel last helt enkelt. Det är ju rätt enkelt att bygga lådor som låter lika (förutom nivå) med ett seriemotstånd på 1-2 ohm mellan slutsteg och låda för ett 8 ohm;s system. Gör man det så är ju alla frågor om kabel, förstärkare osv lösta med medvetna val redan i högtalaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

De här små konsumentprylarna du snackar om har typiskt ALLTID helt enorm distorsion vid högre slaglängd. De är ur hifiperspektiv direkt undermåliga för vad de avses göra: spela djupt och starkt.

Men du kan använda de här små prylarna till mindre ljudstyrka.

Eftersom du nu inte kvantifierar vad "starkt" eller mindre ljudstyrka är så är det rätt meningslösa resonemang. Dom utgår ju inte från en lyssnare utan från din högst personliga uppfattning om vad starkt är men som du inte förtydligar. Vill man lyssna länge och mycket men inte bli lomhörd eller hörselskadad så är maxinivåer på ca 90 -95 db vad som används. För det behövs inga stora prylar. Även rätt små system är linjära vid de ljustryck som de flesta faktist föredrar.