Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem

Enkelt egentligen, lyssna! Besök en butik med de grejerna du är intresserad av och lyssna på den musik du gillar genom de grejerna du är intresserad av. Tex. högtalare skiljer sig enormt mycket och det någon annan tycker låter fantastiskt, kanske just du inte uppskattar. Alla har olika referens på hur saker skall låta och vad som låter bra.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Så jag är tramsig och presenterar random smörja, bara för att det inte finns mycket ren fakta att tillgå ?
Jag sätter en gräns som är till fördel för mindre subs och det duger inte?

Jag visste att det skulle sluta så här men jag trodde i min enfald att du kunde diskutera med mogen och god ton.
Men istället maler du på med samma sak och utan att presentera något själv.
Men du har framförallt visat din okunnighet i ämnet, det ska du ha plus för

*ignore*

I tråden så hade det tidigare som liten valts en högtalare på liten 8 tum.. som stor 30 kg.. moget borde väl du vara att fortsätta på den vägen.. men du valde att välja helt andra storlekar som passa dig bättre.. föga moget.. långt i från god ton... helt enklet rätt så ... analt .. borde inte det hela bygga på det som tidigare framkommit i tråden angående storlek osv..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar...
Högtalarna har ett övverraskande bra ljud och flera enheter kan kopplas ihop trådlöst. De är designade av Teenage Engineering om jag inte missminner mig, som ju har bra renommé.

Ja dom har överraskande ljud... jag är uppriktigt förvånad över att ens IKEA säljer något så.. missljudande.
Men dom går styra via IKEAS rätt värdelösa app... har du inga krav på riktigt hur det låter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

När man bygger en högtalare är ju hur den belastar förstärkaren en del av konstruktions arbetet. En del konstruktörer ser det ju nära nog som en sport att belasta stärkaren hårt och bygga högtalare som .. kräver dyr förstärkare. Jag har flera vänner, tidigare kolleger som resonerar så. Hur högtalaren belastar skiter dom i. I prakten väldigt svåra laster som kräver dyra förstärkarlösningar. jag anser det är att medvetet bygga in felaktigheter i högtalaren som sedan ska kompenseras av dyra slutsteg. Går man andra vägen, bygger en medvetet enkel last, vilket inte är svårt, så bygger man ju bort 99% av förstärkarproblem i högtalaren redan. dvs man bygger en enkel last helt enkelt. Det är ju rätt enkelt att bygga lådor som låter lika (förutom nivå) med ett seriemotstånd på 1-2 ohm mellan slutsteg och låda för ett 8 ohm;s system. Gör man det så är ju alla frågor om kabel, förstärkare osv lösta med medvetna val redan i högtalaren.

Du missar dock att det kostar mer att bygga högtalare med mer avancerade filter som gör dem till lättare laster, elektriskt är det definitivt inte svårt men det kostar pengar och är inte så intressant för kommersiella aktörer som bara tillhandahåller högtalaren.

Det finns tom en del tillverkare som har gjort "tvärt om" dvs mycket underliga filter med resonanskretsar som avsevärt försvårar för förstärkaren men gör det enklare att bygga högtalaren.

Alla svårdrivna högtalare är dock inte svårdrivna av illvilja utan pga konstruktionsprincipen, jag har själv elektrostater och jag har spelat en del på magnestater också och de har "intressanta" egenskaper.

Aktiva högtalare löser mycket av dessa problem om de byggs på ett seriöst sätt och att leverera drivning och högtalare tillsammans ger som sagt mycket bra möjligheter till optimering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Runqen:

Tack för svar, kanske bör jag hitta en bättre placering än i bokhyllan då alla högtalare jag sett har den på baksidan.

Meen, jag kikade lite mer och hittade ”eisa-vinnarna 2020”

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/30997...

Dem ser ju trevliga ut också, likaså golvmodellen bronze 200.

Jag såg även att dem säljer en väldigt billig förstärkare med alla funktioner jag behöver, nämligen

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

Är det en dum ide att matcha dem två produkterna och isåfall varför? Argumenten för dyrare förstärkare verkar ofta vara ”krävs för att kunna spela riktigt högt”, vilket jag inte bryr mig om i detta fallet.

Jag skulle valt dom mindre lådorna i tidigare inlägg om tal, ljudböcker är primärt. Om man lyssnar med ögonen och läser spec så låter dom bättre i talområdet men har mindre bas. Dom större mer bas men sämre på tal och sång.
Förstärkare torde inte spela någon egentlig roll mellan de du länkat till vad gäller ljud.. men vad passar rent estetiskt? Bekvämlighet? Valet är ju även hur lätta, bra dom är att använda..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du missar dock att det kostar mer att bygga högtalare med mer avancerade filter som gör dem till lättare laster, elektriskt är det definitivt inte svårt men det kostar pengar och är inte så intressant för kommersiella aktörer som bara tillhandahåller högtalaren.

Jag missar inte för jag skriver inte exat allt i alla inlägg. Det kostar mer, ofta en par tre motstånd för 10 kr st i konsumentledet.
25- 100 kr mer per låda... det blir dyrare men... inte mycket. Kostar lådan 10000 kan ju en hundring till för att gör den till en lätt last var rätt så prisvärt.. men dyrare..

Permalänk
Medlem

För er som försöker: tack för att ni delar med er av er kunskap!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det börjar dock bli en tråd som inte är så lämplig för nybörjare. Både i att det diskuteras för hög nivå samt att det på slutet nu kommit in en del okunskap som sprids med rörliga målstolpar. Det blir svårt för nybörjare att sålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Sista meningen avslöjar din bias.
Apple har extremt kompetenta, och erfarna, konstruktörer, uppbackade av resurser som ligger helt utanför de allra flesta HiFi-företags ekonomiska ramar. För att inte tala om deras programmerarresurser, som kodar mot ljudchip som Apple själva tagit fram.

Som sagt, de här produkterna är självklart kontroversiella, dels för att de fungerar på ett sätt som den småskaliga HiFi-industrin inte kan emulera så lätt, dels för att de görs av ett Megaföretag som säljer till miljoner människor istället för några tusen. Om bra ljud inte är exklusivt är det svårt att känna att man tillhör någon elit som HiFi nörd.

Mycket sant. Apple har mycket kompetente konstruktörer, ett hel stab med duktiga ingenjörer. Dom säljer i stora volymer och kan därför hålla priset nere. Något inte små tillverkare kan mäta sig med. Framförallt blir små hobby byggare av hifi helt frånåkta av detta. Ingen som bygger själv kommer ha mer en någon enstaka procent av den kompetens som Apple har. Vad möts då detta med, misstro och.. avund? Ofta blir kraven att "bra" är sort= mycket större än Apple. Högre dvs mycket högre än 99% av alla kunder spelar eller vill spela. Dyrt. Mycket krom, guld och annat som driver priset uppåt min ha nada betydelse för ljudet.
Vad som tydligen stör mest är ett det blir ingen klubb av inbördes beundran för hummbugg och myter. Apple sågas rakt av.. likaså Yamaha som liksom apple är enormt kompetenta och har stor marknad. Bra ljud kan alla få i dag som sagt och man får det till rimliga pengar om man köper rimliga volymprodukter och låter bli nischad "hifi" "hiend".
Utgår man från musik och lyssningsvolymer som till 99% är aktuella i dag så för man mycket god kvalitet på ljudet för några tusen i dag och den utveckling är bara att vara glad för. Det är framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Ditt resonemang är bra argument för de som anser att kablar gör skillnad.
Vad du säger är att kabeln faktiskt har betydelse i att den kan försämra ljudet. Exakt detta man fått höra otal gånger när man besökt hifi-butiker.

Kabeln gör skillnad, likaså tjockleken på kopparn i kretskortet som filtret sitter på och även de kablar som sammanbinder filter med element osv. Det gör skillnad och det går beräkna och mäta. Men på en nivå som är fullständigt ohörbar. Dvs att det går beräkna, mäta gör ju att vi med säkerhet kan säga ATT det gör skillnad, men på en nivå som är fullständigt ohörbar.
Dvs att det går beräkna gör ju att vi kan utesluta att det går höra. Hörseln har ju inte oändlig upplösning utan är tvärt om rätt dålig jämfört med vad som går mäta. Frågan är ju inte om det gör skillnad utan om det går höra.

Permalänk

@Mediabrus Nä men, killen som använder ordet "ormolja" helt plötsligt säger att kablar gör skillnad, det gör de inte och det är inte deras uppgift att ändra kvaliteten på något sätt förutom att ge källan kraft. Om man kan beräkna men ej höra, rent skitsnack.Hör du inget så spelar mätningar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Kabeln gör skillnad, likaså tjockleken på kopparn i kretskortet som filtret sitter på och även de kablar som sammanbinder filter med element osv. Det gör skillnad och det går beräkna och mäta. Men på en nivå som är fullständigt ohörbar. Dvs att det går beräkna, mäta gör ju att vi med säkerhet kan säga ATT det gör skillnad, men på en nivå som är fullständigt ohörbar.
Dvs att det går beräkna gör ju att vi kan utesluta att det går höra. Hörseln har ju inte oändlig upplösning utan är tvärt om rätt dålig jämfört med vad som går mäta. Frågan är ju inte om det gör skillnad utan om det går höra.

Ja du svarar bara dig själv här. Oavsett skillnad, hörbarhet eller hur du vill klassificera det så säger du att det är bra för musiken att slippa kabel = kabel spelar roll (varför annars bry sig om man slipper dem eller ej?)

Skrivet av Mediabrus:

Det blir ju så uppenbart att det som alltid varit nosens men ändock fått stort utrymme är bara bra för musiken att helt slippa.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Det börjar dock bli en tråd som inte är så lämplig för nybörjare. Både i att det diskuteras för hög nivå samt att det på slutet nu kommit in en del okunskap som sprids med rörliga målstolpar. Det blir svårt för nybörjare att sålla.

Det viktiga har nog sagt på de tre fyra första sidorna i tråden.
Dvs det är väldigt mycket smörja och åsikter men dåligt med fakta.
Mycket lite finns av objektiva mätningar, det gäller även tester på nätet. Mycket sällan man ser en serös mätning som stöd till lyssning. Man kan inte veta vad som låter bra med att mäta men man kan vet vad som låter dåligt för mäter det dåligt låter det dåligt, utan undantag. Mäter det bra så kan det även låta bra.
Dessutom så blir ju en mätning lite grann en motvikt mot databladens rätt så optimistiska angivelse av frekvensgång mm.

Gå och lyssna fungera inget bra det heller därför lyssnings rummen i butiken och vad som är samman kopplat ofta skiljer sig mot vad jag sedan har hemma.

Försök få råd från någon som jobbar med ljud och som inte har ett särintresse. Dvs säljer eller bygger eller är märkestrogen mot något. Alla försöker ju sälja in sina egna prylar eller sin egen lösning rätt uppenbart.

Dom du bör undvik är dom som bygger själva för ofta har dom snurrat in sig i sina egna löningar och värderingar till den grad att det blir bara trams. Det är såååå lät bli kär i det man själv bygger.
Nytt eller gammalt. På 90 talet var allt som byggdes ren dynga. Massproducerad skit som inte gick lyssna på. Det skulle vara rör och lite äldre välbyggt typ från 50-60talet. Samma är det nu.. allt nytt är skit som inte går lyssna på.. det ska vara lite äldre helst från 90talat då allt var bättre och kvalitet. Dvs alltid finns åsikten gammalt = bra. Dock. Utvecklingen går framåt om en sakta.

Hittar man äldre bra byggde skar så är dom ofta prisvärde. Det är även nya prisvärda. Om man fyndar på black fready eller loppis gör inte stor skillnad.
Jag föredrar nytt men kan mycket väl för den skull använda felfria 20 -50 år gamla prylar.
Ska jag köpa nya lådor blir det nya. Utvecklingen går framåt om en långsamt.

Skulle jag ge ett allmänt råd är det.
Musik. Två lådor och en förstärkare. Ingen subb. Varför?
För att lägga alla pengar på få BRA saker är bättre än fler halvbra.
Två bra högtalare med en bra förstärkare låter ju bättre än om du sprider ut samma mängt pengar på fler saker.
Affären kommer alltid vilja sälja en sub.. sno mer pengar av dig. Samt dyr kabel. Det är ju där dom gör vinsten.
Vill du har råd. Sätt en budget som avgränsar det hela för utan det blir det för yvigt.
Sätter du en budget på 10 000 kommer råden bli runt 15-2000 för alltid kommer råden bli lägga lite mer
Är din budget 40 000 blir råden ofta 50 000 och uppåt. I butiken och i forum.. HIFI har sina oskrivna regler liksom..

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Mycket lite finns av objektiva mätningar, det gäller även tester på nätet. Mycket sällan man ser en serös mätning som stöd till lyssning. Man kan inte veta vad som låter bra med att mäta men man kan vet vad som låter dåligt för mäter det dåligt låter det dåligt, utan undantag. Mäter det bra så kan det även låta bra.

Jag kan förstå din poäng, men hur väger man in till exempel rörförstärkare i detta resonemang? Rör mäter ju helt fruktansvärt jämfört med solid state, men många tycker att det låter mycket behagligare. Även som du påpekar kan prylar mäta fantastiskt, men kanske inte låter jättetrevligt.

Jag är inte av åsikten att det finns någon omätbar magi (eller ormolja för den delen) bakom Hifi-prylar, men tycker att man ofta kan stirra sig blind på specifikationer istället för hur man själv tycker att det låter. Är inte den subjektiva upplevelsen i slutet det man vill uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Jag är själv en riktig HIFI torsk och vi kan prata ljud i evigheter!
Först och främst handlar det om vad du har för behov. Kollar du mycket film eller njuter av musik? Nästa fråga är om du kommer spela trådlöst från mobilen eller LP-skivor.
Jag personligen tycker att den absolut mest optimala lösningen är med en modern hemmabioförstäkare, då har du låtit alla möjligheter vara öppna. Jag kör passiva högtalare i vardagsrummet för film och har trådlösa utspritt i huset. Allt styrs genom förstärkaren och olika saker kan spelas i olika rum samtidigt.
Jag anser att om du är intresserad på riktigt för ljudet så gå till HIFI klubben, allt dom säljer (förutom SONOS som är skit) är toppklass.

Min uppsättning är 7.4.2 alltså fyra i taket och 2 basar samt 7 runt om! Dolby Atmos när det gäller film. Förstärkaren är precis lika viktig som högtalare!

Förstäkare Denon AVC-X6700H samt ett extra slutsteg
https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x6700h-hemmabioreceiver/...
Frontar B&W 702s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-702-s2-golvhogtala...
Center B&W HTM71s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-htm71-s2-center/bw...
Sidor B&W 707s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-707-s2-kompakt-hog...
Bak B&W 705s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-705-s2-kompakt-hog...
Tak B&W CCM682 2 par
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-ccm682-in-ceiling-...
Bas B&W DB2D med 2 st 10" element
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-db2d-subbas/bwdb2d...
Bas B&W 608 med 1 st 8"
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-asw608-subbas/bwas...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlockNoir:

Jag kan förstå din poäng, men hur väger man in till exempel rörförstärkare i detta resonemang? Rör mäter ju helt fruktansvärt jämfört med solid state, men många tycker att det låter mycket behagligare. Även som du påpekar kan prylar mäta fantastiskt, men kanske inte låter jättetrevligt.

Jag är inte av åsikten att det finns någon omätbar magi (eller ormolja för den delen) bakom Hifi-prylar, men tycker att man ofta kan stirra sig blind på specifikationer istället för hur man själv tycker att det låter. Är inte den subjektiva upplevelsen i slutet det man vill uppnå?

Rör mäter annorlunda än solid state. OM jag vet hur rör mäter blir det ju hur dom mäter som är "bra".
Jag är små allergisk mot bas pucklar i området runt 100 men en långsamt avrullande bas, expelvis basreflex lådor med lågt q (0.4 -0.5) eller slutna slutna tycker jag är helt ok. Dvs det ser jag ju på en mätning. Jag vet ju hur lådor med olika avstämningar låter och mäter som konsekvens. Alltså kan jag välja en som mäter som jag tycker låter ok. Så specifikationer är inte allt men jag kan sortera bort skräp. Skräp för mig eller för användningsområdet.
Ser jag en högtalare som har allt för krokig frekvensgång.. så är det inte meningsfullt gå och lyssna. Ser jag en som har ok frekvensgång går jag och lyssnar. Det senare avgör naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 33cl:

Jag personligen tycker att den absolut mest optimala lösningen är med en modern hemmabioförstäkare, då har du låtit alla möjligheter vara öppna. Jag kör passiva högtalare i vardagsrummet för film och har trådlösa utspritt i huset. Allt styrs genom förstärkaren och olika saker kan spelas i olika rum samtidigt.
Jag anser att om du är intresserad på riktigt för ljudet så gå till HIFI klubben, allt dom säljer (förutom SONOS som är skit) är toppklass.

Hmm. En hembioförstärkare är en ganska dålig lösning om man är intresserad av att spela musik i 2-kanal tycker jag. Även när man börjar lägga en massa stålar har de svårt.
Min Primare SPA23 (som ändå anses va en av de bättre i 2-kanal) hängde inte med förstärkare i 10k-klassen i 2-kanal trots fyrdubbla priset.

Vill man ha både och så är en bra (men dyr) lösning att skaffa en förstärkare som har HT-läge.
Då kör du stereoförstärkaren som slutsteg till fronterna när du lirar film.

Hifiklubben är bra om man gillar Dali eller B&W...ja iof har de ju lagt vantarna på Hegel så utbudet har blivit lite roligare. Tycker personligen Dynaudio lirar mycket roligare med Hegel än B&W, men det är ju en smaksak.
Bästa tipset är väl att springa runt på så många ställen som möjligt och lyssna, och framförallt låna hem det som verkar intressant

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Skrivet av 33cl:

Jag är själv en riktig HIFI torsk och vi kan prata ljud i evigheter!
Först och främst handlar det om vad du har för behov. Kollar du mycket film eller njuter av musik? Nästa fråga är om du kommer spela trådlöst från mobilen eller LP-skivor.

Min uppsättning är 7.4.2 alltså fyra i taket och 2 basar samt 7 runt om! Dolby Atmos när det gäller film. Förstärkaren är precis lika viktig som högtalare!

Förstäkare Denon AVC-X6700H samt ett extra slutsteg
https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x6700h-hemmabioreceiver/...
Frontar B&W 702s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-702-s2-golvhogtala...
Center B&W HTM71s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-htm71-s2-center/bw...
Sidor B&W 707s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-707-s2-kompakt-hog...
Bak B&W 705s2
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-705-s2-kompakt-hog...
Tak B&W CCM682 2 par
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-ccm682-in-ceiling-...
Bas B&W DB2D med 2 st 10" element
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-db2d-subbas/bwdb2d...
Bas B&W 608 med 1 st 8"
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-asw608-subbas/bwas...

Det enda problematiska med hifiklubben är deras sätt att demonstrera sina produkter och stor andel utav deras försäljare har lite kunskap om vad de faktiskt säljer. Hade klubben fixat de två bitarna hade de varit topp.
Det TS är inne på vilket är KEF LS50 är bra. De håller samma nivå som B&W. Sedan har folk spammat sönder tråden om diverse saker för att hävda att deras kunskap är lag. Jag svarade på frågan för flera sidor tillbaka.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Hmm. En hembioförstärkare är en ganska dålig lösning om man är intresserad av att spela musik i 2-kanal tycker jag. Även när man börjar lägga en massa stålar har de svårt.
Min Primare SPA23 (som ändå anses va en av de bättre i 2-kanal) hängde inte med förstärkare i 10k-klassen i 2-kanal trots fyrdubbla priset.

Vill man ha både och så är en bra (men dyr) lösning att skaffa en förstärkare som har HT-läge.
Då kör du stereoförstärkaren som slutsteg till fronterna när du lirar film.

Hifiklubben är bra om man gillar Dali eller B&W...ja iof har de ju lagt vantarna på Hegel så utbudet har blivit lite roligare. Tycker personligen Dynaudio lirar mycket roligare med Hegel än B&W, men det är ju en smaksak.
Bästa tipset är väl att springa runt på så många ställen som möjligt och lyssna, och framförallt låna hem det som verkar intressant

Skall ej spåra ut eller hänga ut något. Anledningen jag tror över varför B&W ej lirar bra med Hegel är för de har två olika ljud sound. Hegel är lite för klinisk som att det är ett dataprogram som har skapat ljudet och en tendens att få bas att låta större. B&W är som alla andra brittiska märken där soundet är lite mer levande, låter ljust och väldigt bra på att få fram musiken/ljudet. Därför antar jag många kör Dynaudio som är nog mer passande stil till Hegel. Jag kör Primare själv till mina KEF. Fungerar bra. Ej optimalt. De bör helst ha en förstärkare mer mot en stil som T+A , det har man ej råd.

Permalänk
Avstängd

Dom sista inläggen är bra. Låt oss återvända till trådstarten. HIFI för nybörjare .. och de på följande fösta sidorna. HIFI med begränsad budget. Perspektivet.. nybörjare, inte obegränsad budget är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Skall ej spåra ut eller hänga ut något. Anledningen jag tror över varför B&W ej lirar bra med Hegel är för de har två olika ljud sound. Hegel är lite för klinisk som att det är ett dataprogram som har skapat ljudet och en tendens att få bas att låta större. B&W är som alla andra brittiska märken där soundet är lite mer levande, låter ljust och väldigt bra på att få fram musiken/ljudet. Därför antar jag många kör Dynaudio som är nog mer passande stil till Hegel. Jag kör Primare själv till mina KEF. Fungerar bra. Ej optimalt. De bör helst ha en förstärkare mer mot en stil som T+A , det har man ej råd.

Jag anser att HB-förstärkare är det bästa för den ger dig alla möjligheter! Och den jag har idag slår samtliga stereoförstärkare jag ägt tidigare. Men ska man inte använda sina högtalare för film utan då nöjer sig med platt tv ljud så är självklart det enda rätta att skaffa sig en stereoförstärkare!

Det jag ville lyfta fram va bara att välja utefter sitt behov och börja i den endan innan man kollar högtalare. Att välja högtalare efter förstärkare anser jag vara steg 1, för ljudet låter brutalt olika för olika förstärkare.

Sen vilken tillverkare av högtalare man väljer är upp till individens tycke och smak precis som kvinnor.

Det som är viktigt också idag tycker jag är att man väljer ett system och utgår från det! Tex oms du är en Apple fantast så vill du jobba med AirPlay osv. Glöm inte bort att om musik spelas via tex blåtand så kan du lika gärna ta fram en kassettradio från vinden för det ger samm hifi känsla! Väldigt många glömmer bort dessa extremt grundläggande faktorerna. Strömma musik är inte många system som löser bra med kvalitet som vi diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kan säkert stämma. Fick en demo av 802 D3 och en H590, nog sällan blivit så oimponerad av grejer i den prisklassen, så någonting där lirar inte riktigt ihop, iaf inte för min smak.
Aldrig hört T+A men hört mycket gott. Drömma kan man ju alltid göra. Min drömrigg är också rätt dyr så det är ju en utopi och även om man skulle vinna en slant så finns det så många andra grejer som skulle ha prio före

Och för att svara TS så är KEF mycket trevliga högtalare. Kör själv småttingarna LSX som skrivbordshögtalare. De är förvisso aktiva.
Bara hört Meta en kortare sväng och inte jämfört med de aktiva LS50, men det vore ju en spännande jämförelse att göra Naim Atom + Meta vs LS50 Wireless II.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra startpaket stereo skulle kunna va såhär enligt mig!
Förstärkare med många möjligheter

Denon
https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

Eller NAD
https://www.hifiklubben.se/nad-c338-stereoforstarkare-med-str...

Sedan högtalare efter budget plats och smak. Men oavsett hur bra golvhögtalare du köper så måste du köpa en sub anser jag! Och om du ska ha en 8/10/12” sub beror helt på vilka register du fyller med högtalarna

Permalänk
Permalänk
Skrivet av 33cl:

Jag anser att HB-förstärkare är det bästa för den ger dig alla möjligheter! Och den jag har idag slår samtliga stereoförstärkare jag ägt tidigare. Men ska man inte använda sina högtalare för film utan då nöjer sig med platt tv ljud så är självklart det enda rätta att skaffa sig en stereoförstärkare!

Det jag ville lyfta fram va bara att välja utefter sitt behov och börja i den endan innan man kollar högtalare. Att välja högtalare efter förstärkare anser jag vara steg 1, för ljudet låter brutalt olika för olika förstärkare.

Sen vilken tillverkare av högtalare man väljer är upp till individens tycke och smak precis som kvinnor.

Det som är viktigt också idag tycker jag är att man väljer ett system och utgår från det! Tex oms du är en Apple fantast så vill du jobba med AirPlay osv. Glöm inte bort att om musik spelas via tex blåtand så kan du lika gärna ta fram en kassettradio från vinden för det ger samm hifi känsla! Väldigt många glömmer bort dessa extremt grundläggande faktorerna. Strömma musik är inte många system som löser bra med kvalitet som vi diskuterar.

BT utvecklas fort idag. Senaste versionen utav APTx är på sådan nivå att kalla det för dålig kvalitet är fel. De senaste och nyaste fetaste lurarna som är trådlösa är helt grymma.
Airplay är mest bara påhitt för den stora massan. Tycker att äpplet borde kunna stödja exakt samma standard som alla andra.
Hemmabio förstärkare är ej fel. Tyvärr är det bara att inse skall man ha något bra och ej är intresserad utav att investera mycket pengar så är 2.0 fortfarande det som är bäst. Det går att se på film i 2.0 också med ett endaste par högtalare. Jag själv använder min stereo rigg till allt. Både musik och film. Javisst vet jag att ljudlimpor och renodlade hemnabio uppsättningar är bättre för ändamålet. Ändå om man har bra högtalare och renodlad stereo så kan den också hänga på väldigt bra. Man skall ej dissa en ren stereo för den kan vara lika bra.

Hört talas om streamer. De löser gåtan på kvalitet. Som du säger ej finns när man strömmar. Har du råd eller vågar gå in i en annan butik utöver hifiklubben. Våga lyssna på en Aurender. Jag hade önskat en. Istället kör jag med en billigare Marantz. En sådan, wifi och Tidal så har du lika bra kvalitet som allt annat. Ej påhopp utan vill bara komma fram till att det finns lösningar och man bör ej vara rädd att släppa hörnflaggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

BT utvecklas fort idag. Senaste versionen utav APTx är på sådan nivå att kalla det för dålig kvalitet är fel. De senaste och nyaste fetaste lurarna som är trådlösa är helt grymma.
Airplay är mest bara påhitt för den stora massan. Tycker att äpplet borde kunna stödja exakt samma standard som alla andra.
Hemmabio förstärkare är ej fel. Tyvärr är det bara att inse skall man ha något bra och ej är intresserad utav att investera mycket pengar så är 2.0 fortfarande det som är bäst. Det går att se på film i 2.0 också med ett endaste par högtalare. Jag själv använder min stereo rigg till allt. Både musik och film. Javisst vet jag att ljudlimpor och renodlade hemnabio uppsättningar är bättre för ändamålet. Ändå om man har bra högtalare och renodlad stereo så kan den också hänga på väldigt bra. Man skall ej dissa en ren stereo för den kan vara lika bra.

Hört talas om streamer. De löser gåtan på kvalitet. Som du säger ej finns när man strömmar. Har du råd eller vågar gå in i en annan butik utöver hifiklubben. Våga lyssna på en Aurender. Jag hade önskat en. Istället kör jag med en billigare Marantz. En sådan, wifi och Tidal så har du lika bra kvalitet som allt annat. Ej påhopp utan vill bara komma fram till att det finns lösningar och man bör ej vara rädd att släppa hörnflaggan

Vänta nu, jämför du headset streaming med HIFI hemma?! Och den signalstyrka du refererar till stämmer, inom en meter eller två. Gå till köket och du har inte den kvaliteten på strömmen.

Ps. AirPlay nämndes som ett funktionellt alternativ som många använder. Chromecast är ”samma sak” men båda är betydligt bättre än blåtand eftersom dom båda går via wifi.

Jag själv strömmar inte ens musik i sammanhanget Hifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jo streamer har jag hört talats om, är utbildad ingenjör och arbetar idag med it & systemutveckling. Det är på grund av detta jag inte förespråkar smtömmande ljud om vi pratar hifi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det enda problematiska med hifiklubben är deras sätt att demonstrera sina produkter och stor andel utav deras försäljare har lite kunskap om vad de faktiskt säljer. Hade klubben fixat de två bitarna hade de varit topp.
Det TS är inne på vilket är KEF LS50 är bra. De håller samma nivå som B&W. Sedan har folk spammat sönder tråden om diverse saker för att hävda att deras kunskap är lag. Jag svarade på frågan för flera sidor tillbaka.

Hifiklubben har säkert även dom tyvärr dåliga butiksmedarbetare i vissa av sina butiker! Jag har visat min entusiasm när jag varit där och då blivit mött av en person med liknande entusiasm och det har blivit bra! Jag vet dock inget annat ställe jag skulle rekommendera någon som vill veta mer om hifi och köpa bra grejer. Gå till giggen är inte direkt ett ställe med mer kompetent personal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Skrivet av 33cl:

Hifiklubben har säkert även dom tyvärr dåliga butiksmedarbetare i vissa av sina butiker! Jag har visat min entusiasm när jag varit där och då blivit mött av en person med liknande entusiasm och det har blivit bra! Jag vet dock inget annat ställe jag skulle rekommendera någon som vill veta mer om hifi och köpa bra grejer. Gå till giggen är inte direkt ett ställe med mer kompetent personal

Hifiklubben är i princip samma koncept som att gå till en elektroniklada på ett köpcentrum, de är en kedja med ett ganska snävt sortiment och inte nån som bara har bra prylar och försöker sälja bra prylar.
De vanliga hifibutikerna brukar vara bättre både vad gäller kunskap och lyssningsmöjligheter, har aldrig hört nått låta verkligen bra hos Hifiklubben.
De har blivit otroligt kommersiella på ett dåligt sätt om man jämför med hur de var från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hifiklubben är i princip samma koncept som att gå till en elektroniklada på ett köpcentrum, de är en kedja med ett ganska snävt sortiment och inte nån som bara har bra prylar och försöker sälja bra prylar.
De vanliga hifibutikerna brukar vara bättre både vad gäller kunskap och lyssningsmöjligheter, har aldrig hört nått låta verkligen bra hos Hifiklubben.
De har blivit otroligt kommersiella på ett dåligt sätt om man jämför med hur de var från början.

Jag håller med. Finns nog ingen butik jag gjort fler återköp i än hos hifi-klubben. Det beror iof delvis på att flera butiker inte låter en låna hem prylar utan hänvisar till öppet köp.

Sen gällande streamer gjorde undrar jag hur de som inte streamar gör? Kör cd/LP-spelare? Skaffa typ en Innuos, rippa och jämför
Tycker de flesta streamer jag testat gör ett utmärkt jobb.

Visa signatur