Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Precis flyttat till hus från liten lägenhet och jag kan bara hålla med, just nu skulle det vara bättre med ca -5 till 0 istället för ca -20...... snö och is i all ära men är rätt less på denna kylan.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Hellre detta än -2 och slask eller +30-35

Jag vet inte. Slask är ju övergående liksom. Nu har det inte snöat här på kanske tio dagar likväl är snön kvar men nu är den hård, knölig, skitig och isig.

30 grader tycker jag är rätt hanterbart trots att jag inte är så förtjust i värme, men 35 är däremot sjukt jobbigt.

Permalänk
Medlem

En sak jag vill gnälla lite på är att varenda gång man går in på en sida, speciellt "ny" men även sidor man besökt förut. Och speciellt på mobilen, så måste man godkänna en ruta som täcker hela skärmen, klicka bort en ruta som täcker en del och ganska ofta en popup till..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

En sak jag vill gnälla lite på är att varenda gång man går in på en sida, speciellt "ny" men även sidor man besökt förut. Och speciellt på mobilen, så måste man godkänna en ruta som täcker hela skärmen, klicka bort en ruta som täcker en del och ganska ofta en popup till..

Fruktansvärt irritationsmoment!

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Folk som köper bilar utan blinkers. Det är nog ta mig fan det som stör mig mest av allt, jag pekar finger åt varenda idiot som inte blinkar.

Förstår inte grejen, vad är problemet? Hur svårt är det? Det är en liten spak man drar i samt att det sitter ju i ryggmärgen?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte. Slask är ju övergående liksom. Nu har det inte snöat här på kanske tio dagar likväl är snön kvar men nu är den hård, knölig, skitig och isig.

30 grader tycker jag är rätt hanterbart trots att jag inte är så förtjust i värme, men 35 är däremot sjukt jobbigt.

Kyla över värme alla dar i veckan.
"Jaha det är lite kallt ute, då tr jag kläder som håller mig varm"
"Ah fuck det är varmt ute, får väl gå runt och svettas 24/7"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zippeer:

Kyla över värme alla dar i veckan.
"Jaha det är lite kallt ute, då tr jag kläder som håller mig varm"
"Ah fuck det är varmt ute, får väl gå runt och svettas 24/7"

Agreed.
Man kan alltid ta på sig mer kläder om det är kallt, men om det är varmt kan du bara klä av dig till en viss punkt. Lite längre om du skiter i sociala konventioner.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Kyla över värme alla dar i veckan.
"Jaha det är lite kallt ute, då tr jag kläder som håller mig varm"
"Ah fuck det är varmt ute, får väl gå runt och svettas 24/7"

Skrivet av Shudnawz:

Agreed.
Man kan alltid ta på sig mer kläder om det är kallt, men om det är varmt kan du bara klä av dig till en viss punkt. Lite längre om du skiter i sociala konventioner.

Jag förstår ju er absolut, och i viss mån håller jag med. Men det är fan inte kul att gå ut nu alls, kondensen från utandningsluften fryser fast i mustaschen direkt liksom. Jag tar absolut hellre 15 grader än 35, men när det börjar bli flera minus och blåsigt (det är typ alltid blåsigt här under vinterhalvåret) så tar jag hellre nästan vad som helst. Svett är jobbigt men det går att duscha svalt eller liknande, ta en tur i den luftkonditionerade bilen kanske, och har man en bra strategi med vädring, fönster och så så blir det inte så varmt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kyla över värme alla dar i veckan.
"Jaha det är lite kallt ute, då tr jag kläder som håller mig varm"
"Ah fuck det är varmt ute, får väl gå runt och svettas 24/7"

Känner tvärtemot Värme är skönt, kyla är det inte slippa alla extrakläder osv..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Det värsta med sommarhalvåret är ändå dessa kluster av cyklister som envist stånkar sig fram i bredd på mindre vägar utan väggren! Nästan likställt med A-traktor klanerna...

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Warcry:

Det värsta med sommarhalvåret är ändå dessa kluster av cyklister som envist stånkar sig fram i bredd på mindre vägar utan väggren! Nästan likställt med A-traktor klanerna...

Tre självupptagna morsor (eller farsor) med barnvagn i bredd på trottoaren faller inom samma kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Agreed.
Man kan alltid ta på sig mer kläder om det är kallt, men om det är varmt kan du bara klä av dig till en viss punkt. Lite längre om du skiter i sociala konventioner.

Skrivet av snajk:

Jag förstår ju er absolut, och i viss mån håller jag med. Men det är fan inte kul att gå ut nu alls, kondensen från utandningsluften fryser fast i mustaschen direkt liksom. Jag tar absolut hellre 15 grader än 35, men när det börjar bli flera minus och blåsigt (det är typ alltid blåsigt här under vinterhalvåret) så tar jag hellre nästan vad som helst. Svett är jobbigt men det går att duscha svalt eller liknande, ta en tur i den luftkonditionerade bilen kanske, och har man en bra strategi med vädring, fönster och så så blir det inte så varmt hemma.

Spelar ju ingen roll om man är helt nyduschad och naken, börjar ju svettas 5 minuter efter man klivit ut ur duschen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Spelar ju ingen roll om man är helt nyduschad och naken, börjar ju svettas 5 minuter efter man klivit ut ur duschen

Jo det är ju inte kul förstås. Min lösning de senaste varma somrarna har varit "african style", alltså att man helt enkelt får gå ner i tempo på allt när det är för varmt. Gå långsamt, stressa inte, ta många pauser i skuggan, drick mycket vatten och försök undvika sånt som har motsatt effekt som kaffe eller hets.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

[...] och försök undvika sånt som har motsatt effekt som kaffe eller hets.

Eller barn. Svårt när man har barn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Eller barn. Svårt när man har barn.

Jo, jag har barn och håller med. Samtidigt släpper man ju lite på en del saker när man har barn, lite svett känns kanske inte lika äckligt när man har bytt bajsblöjor i ett år eller fått spya i håret några tiotal gånger liksom.

Men det är också sjukt mycket lättare med barn på sommaren tycker jag. Nu tar det ju minst en kvart, ofta trekvart, att få på sig ytterkläderna, och det är ett jävla bråk om mössa, vinterskor, vantar eller liknande varenda gång. På sommaren är det bara att öppna dörren liksom. Man slipper också mycket förkylningar, torr hud med smörjning och så.

Permalänk
Medlem

Alla jävla kläder som ska på/av ungarna så fort man ska passera ytterdörren i någon riktning - det tar liksom mer tid att klä på ungarna varje morgon är det tar för mig att transportera dem till förskolan. Varje morgon tänker jag "varför i helvete köpte vi inte den där lägenheten i varmt land X som vi alltid snackade om"... Just nu jobbar ju både jag & frun 100% remote.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jo, jag har barn och håller med. Samtidigt släpper man ju lite på en del saker när man har barn, lite svett känns kanske inte lika äckligt när man har bytt bajsblöjor i ett år eller fått spya i håret några tiotal gånger liksom.

Men det är också sjukt mycket lättare med barn på sommaren tycker jag. Nu tar det ju minst en kvart, ofta trekvart, att få på sig ytterkläderna, och det är ett jävla bråk om mössa, vinterskor, vantar eller liknande varenda gång. På sommaren är det bara att öppna dörren liksom. Man slipper också mycket förkylningar, torr hud med smörjning och så.

Jag brukar bara öppna dörren nu på vintern med, då löser dom ytterkläderna själva fort utav bara helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Alla jävla kläder som ska på/av ungarna så fort man ska passera ytterdörren i någon riktning - det tar liksom mer tid att klä på ungarna varje morgon är det tar för mig att transportera dem till förskolan. Varje morgon tänker jag "varför i helvete köpte vi inte den där lägenheten i varmt land X som vi alltid snackade om"... Just nu jobbar ju både jag & frun 100% remote.

Sämre socialsystem kanske? Värre lockdowns i dess Corona tider? Finns säkert en del bra anledningar.
Och en del dåliga/fel...
Om jag utgår från mig själv...

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Någon mer än jag som är less på kylan. Jag bor i mellansverige och just nu säger min termometer att det är -18 grader ute. Fan vad kallt skulle jag säga och tackar gud att jag inte måste gå ut.
Känns som att denna kyla nu hållit i sig i snart en månad och jag tror inte vi haft någon natt där det varit över -10 grader.

Börjar verkligen längta efter våren så man ta på sig shortsen.

Visst vore det trevligt med vår, men utöver att det är dyrt med el så är kyla och snö enormt mycket bättre än förra årets "vinter" där vi hade oktobers regn/storm och mörker i 6 månader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Shudnawz:

om det är varmt kan du bara klä av dig till en viss punkt.

...eller slänga benet över sadeln och ta en tur med hojen för en fika utefter kusten där pålandsbrisen gör det uthärdligt. Sommaren 2018 var det en skillnad på 10 grader mellan Ängskär och Vavd, bara 10 km från varandra. Svala 23 mot plågsamma 33. Bu för vintern, heja sommaren!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Visst vore det trevligt med vår, men utöver att det är dyrt med el så är kyla och snö enormt mycket bättre än förra årets "vinter" där vi hade oktobers regn/storm och mörker i 6 månader.

Det kan jag hålla med om men för det kräver jag inte mellan -5 och -20 grader i fyra veckor i streck. Har gärna minusgrader och 15 cm snö så det är lite vitt och fint plus att man slipper slasket.
Sen kan man alltid hoppas att det blir +10 grader och allt smälter bort på ett par dagar och vi har en härlig vår att njuta av😀

Kanske inte borde bo i Sverige egentligen🤨

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tar hellre lersmack 365 dagar om året än snö på vintern. Hatar snö. Skottat snö som en idiot i år och spyr på att se snö. Sex dagar på raken, inget igår men nu har det snöat igen så det är bara ut och skotta igen........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Tar hellre lersmack 365 dagar om året än snö på vintern. Hatar snö. Skottat snö som en idiot i år och spyr på att se snö. Sex dagar på raken, inget igår men nu har det snöat igen så det är bara ut och skotta igen........

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Skottade häromdagen igen. Började vräka ner snö strax efter jag startade. Fick snudd på skotta mig tillbaks in till huset när jag var klar två timmar senare.

Karl i byn som sagt att han ska hjälpa till. Vi är de enda i byn som betalar honom. Oss har han skippat i snart två veckor. Skulle ut i tisdags och skotta (skottat i princip sju dagar på raken) och såg honom komma ner innan jag gick ut. Skönt tänkte jag. Väl ute insåg jag att han inte skrapat uppfarten eller garageplatsen. Han hade vänt vid oss och åkt upp i byn igen. Skottade på seom en galning medans jag hörde honom ploga åt andra i byn. Muttrade på rejält om honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Beginner:

Muttrade på rejält om honom.

Han kanske har samma filosofi som jag. När jag fixat något (inom IT/mc/bil) brukar jag fråga "Vad tycker du det är värt?". När någon ringer igen så visar min telefon "gnidden" eller inte - beroende på vederbörandes tidigare kompensation. Det är bara fyra stycken som har epitetet "gnidden" i min telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Han kanske har samma filosofi som jag. När jag fixat något (inom IT/mc/bil) brukar jag fråga "Vad tycker du det är värt?". När någon ringer igen så visar min telefon "gnidden" eller inte - beroende på vederbörandes tidigare kompensation. Det är bara fyra stycken som har epitetet "gnidden" i min telefon.

Med tanke på att jag är den enda som betalar honom i byn så borde jag vara taggad med guldstjärna i hans mobil.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Och nu gav du mig något att gnälla på - Folk som inte förstår att trav är en sport.
"Höhö det är ju hästen som springer, varför ska någon som bara sitter bakom få pris!" - Så jävla less på den inställningen. Varför tycker inte samma människor att det är bilen som ska få pris i F1? Eller att det är skidorna som borde få pris i alpin åkning?
Jag har full respekt för att man tycker trav är tråkigt - Är man inte insatt så är det troligtvis astråkigt att titta på - Precis som det mesta annat i sportväg. Men just trav verkar de flesta ha åsikten om att det bara är intressant om du satsar pengar på...
Nu ligger det här felet mycket på travsporten i sig som gör det totalt omöjligt för någon att följa en häst, det finns inga direkta ligor, tabeller eller liknande vilket gör det fruktansvärt trögt att ta sig in i - Men det är en fantastisk sport om man ger det en chans, framförallt när man får komma nära hästarna, men det är såklart svårt via TVn...

Och sedan ska jag inte ens börja med vad jag tycker om folk som har diverse djurskyddsåsikter kring travet... Visst, det finns absolut hästar som far illa inom travsporten - Men vill man vara kritisk mot hur djur, framförallt hästar, hanteras så ska man titta på ridsporten...

Hade folk inte kunnat spela på det så hade inte "sporten" ens existerat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som, i allmänhet, är less på andra människor?

Givet det uttalandet kan ni säkerligen ana att det finns oändliga med andra gubbgnällskombinationer från min sida. Låt mig få återkomma.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Jag håller inte med, baserat på dina argument låter det som att du inte har en aning om vad som krävs för att ta fram sin egen mat. Skulle vi radera ekonomin helt hade det slutat i att alla måste äga en bit mark på ca. 2-3ha för att föda sin familj ett helt år. Utan det moderna, effektiva lantbruket som bygger på dyra maskin- och byggnadsinvesteringar har man inte en chans att hinna med annat än sköta sin lilla jordplätt för att överleva vintern från år till år.

Automatisering är svindyrt, vem ska utveckla, ta fram råmaterial, förädla och bygga alla maskiner som ska sköta allt åt oss gratis?

Men är lantbruket idag effektivt? Det plöjs upp stora områden helt i onödan och torkar ut jorden. Sen när man sått och mestadels bara de grödor man får in mest för vilket i många länder är subventionerat av staten så slänger man på massor med gift som dödar ohyran men också mikroberna i jorden vilket gör att du får lägga fältet i träda efter ett tag. Samma gift dödar även mikroberna vi har i magen och bidrar till en sjuk hög vårdkostnad för samhället. Dessutom går det mesta som sås till foder till djuren eftersom något stjärnskott kom på att vi delar på djurhållning och att så föda vilket är helt idiotiskt.

Det går att så utan att plöja och man kan så mer än en gröda per gång vilket effektiviserar allt upp till 20 ggr det vi håller på med idag. Dessutom försvinner hela koldioxidskulden vi har i atmosfären på några årtionden om alla sköter sitt jordbruk såhär. Allt detta finns redan idag, du kan köpa det i morgon om du vill. Ingen utveckling behövs.

Är det något mer i mina argument som påvisar okunskap för dig eller kan du släppa den tråkiga attityden nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Men är lantbruket idag effektivt? Det plöjs upp stora områden helt i onödan och torkar ut jorden. Sen när man sått och mestadels bara de grödor man får in mest för vilket i många länder är subventionerat av staten så slänger man på massor med gift som dödar ohyran men också mikroberna i jorden vilket gör att du får lägga fältet i träda efter ett tag. Samma gift dödar även mikroberna vi har i magen och bidrar till en sjuk hög vårdkostnad för samhället. Dessutom går det mesta som sås till foder till djuren eftersom något stjärnskott kom på att vi delar på djurhållning och att så föda vilket är helt idiotiskt.

Det går att så utan att plöja och man kan så mer än en gröda per gång vilket effektiviserar allt upp till 20 ggr det vi håller på med idag. Dessutom försvinner hela koldioxidskulden vi har i atmosfären på några årtionden om alla sköter sitt jordbruk såhär. Allt detta finns redan idag, du kan köpa det i morgon om du vill. Ingen utveckling behövs.

Är det något mer i mina argument som påvisar okunskap för dig eller kan du släppa den tråkiga attityden nu?

Det var några månader sen vi diskuterade detta sist, så fick gå tillbaka och se vad som hade skrivits tidigare.

Som jag tolkade dina tidigare inlägg lät det som att om mat var gratis skulle alla volontärarbeta med något de tyckte var skoj. Visst kan det funka, men mitt och en annan Swecares motargument var att ingen vill ta fram maten åt dig ifall de inte får betalt. Ditt motargument var att lantbrukare inte behövs, deras jobb kan automatiseras bort. Här ifrågasätter jag hur insatt du egentligen är i agronomi, vill du ta illa upp och kalla det dålig attityd är det upp till dig, slänger man ur sig faktafel får man vara beredd att ta kritik för sina påståenden.

Som många andra halvt politiska diskussioner slänger nån ur sig en massa kraftord och föreslår samtidigt en enkel lösning, men ofta är problemet mycket mer komplext än någon av oss tror. I de kommande styckena presenterar jag mina argument mot dina, samtidigt som jag försöker beskriva komplexiteten så som jag ser den, vill du fortsatt hävda att det bara är tråkig attityd och föredrar att lita på dina egna kunskaper framför att ta in nya idéer behöver du inte läsa vidare.

Med effektivt lantbruk syftade jag på hur många mantimmar som krävs per kilo odlad gröda, det kan du aldrig konkurrera med som självförsörjande "torpare". Det finns fortfarande brister i vårt sätt att odla, även om jag inte kan se No-Till som den enkla universella lösningen du föreslår. Visst, i länder från Frankrike och söderut inklusive Afrika, likaså på prärierna i Nordamerika och Australien där tillgången på vatten är den stora begränsningen på den maximala avkastningen per hektar, är Min-Till och No-Till metoder som gör stor skillnad och faktiskt utnyttjas på bred front.

Du får gärna förklara vad du menar med att "så mer än en gröda per gång", jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang. Visst kan man t.ex. så in gräs- eller slåttervall med t.ex. vårkorn eller vårvete, för att enklare etablera nästa års gröda med minskad ogräskonkurrens, vilket ofta görs med god effekt. Däremot kan man inte så majs och soja samtidigt, de skulle konkurrera med varandra och inte nog bli svåra att skörda men även svåra att sälja då produkterna används till olika ändamål. Det dras dyra avgifter för främmande material i spannmål vid försäljning, så allas mål är att ha en så renodlad gröda som möjligt.

I länder med mer nederbördsrikt klimat kombinerat med ler- eller humusrika jordar, som Skandivien, Storbritannien, Ryssland, Ukraina och vissa nordliga stater i USA, krävs jordbearbetning. Antingen på hösten, i fallet för tunga lerjordar där man annars får problem med markstruktur och markpackning, eller på våren i mulljordar som annars inte torkar och värms upp i tid för sådd. Ja, det behövs fukt för att ett frö ska gro, men är det dyngsurt och kallt ruttnar fröet. Att så i tid är viktigt för att nå så hög avkastning och så stort skördefönster som möjligt. Sår man för sent och missar sensommarvädret pga. att grödan är omogen är risken stor att man inte bärgar hem nåt alls.

En annan baksida av No-Till systemet är att man tappar ett led i bekämpningen av ogräs och svampsjukdomar, eftersom man låter jorden ligga i mesta del orörd. När man gör allt för att bevara fukten i jorden ger man ogräsen fritt att gro rötter som de vill, läs gärna om kvickrot, samtidigt som halm och stubb rester från tidigare år får ligga kvar på ytan och sprida svampsjukdomar till nästa års gröda. Därför använder man mer gift ju mindre man jordbearbetar. Krav-odlare jordbearbetar mer än konventionella lantbruk i Sverige, men sprutar i gengäld inget gift på sina grödor.

Anledningen att lägga marken i träda kan bero på flera saker, allt från näringsbrist till att man får bidrag för det. Eko-odlare använder ofta träda som ett effektivt sätt att kväva ogräs, genom att upprepat jordbearbeta under en hel säsong för att minska ogräsfröbanken i matjordslagret. Får man många frön från fröogräs, t.ex. åkertistel och gråmålla, att gro utan att man låter de växa sig stroa nog att fröa av sig igen kan man nå ett lägre ogrästryck.

Bekämpningsmedel används väldigt olika i olika länder, jag har mest koll på de Svenska förhållandena och vi är relativt restriktiva gällande användningen över lag. Vi sprutar t.ex. inte glyfosat i växande gröda, utan bara som ogräsbekämpning i stubb. Min åsikt är att man måste väga nyttan mot riskerna, samtidigt är ekonomi en stor del i anledningen till att användningen är så hög som den är.

Angående animalieproduktion har du helt rätt i sak, skulle vi alla vara veganer hade vårt klimatavtryck minskat drastiskt. Dock anser jag att det är upp till individen att välja om man vill äta kött, precis som det är upp till individen att välja om man ska åka på semester, köpa nya elektronikprylar, kläder, bilar etc. Allt det påverkar vårt klimatavtryck, och att bara skylla på lantbruket hjälper inte. Hade vi övergått till ditt tidigare förslag att alla skulle volontärjobba med sånt de gillar kunde vi kanske stänga ner alla gym och löpbanor till förmån för fysiskt arbete ute på fälten? Egentligen är det slöseri på naturresurser att alla går till en källare och lyfter skrot för att inte bli tjocka när de kunde använt sin energi till något som föder samhället istället.

I slutändan handlar mycket om ekonomi, för att ha råd att driva vidare sitt företag måste man odla det som ger mest pengar i fickan. För de stora företagen handlar det ofta om att specialisera sig på det allra mest effektiva, medan mindre företag gärna diversifierar. Se på djurhållning, stora mjölkbesättningar kräver stora mängder foder vilket leder till att på all gårdens areal odlas vall och majs, medan en mindre besättning ger möjligheten att odla lite spannmål eller oljeväxter att sälja vid sidan av med. Tyvärr är systemet uppbyggt så att ju större mängd mjölk du levererar, desto bättre betalt får du per liter samtidigt som omkostnaderna för att ta fram en liter minskar. Att som enskild lantbrukare eller till och med stat bryta det mönstret är nästintill omöjligt i dagsläget. Jag vet att du i tidigare inlägg resonerade filosofiskt i dessa banor, jag är dock för realistisk för att se det hända inom en snar framtid.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850