Microsofts köp av Bethesda godkänns – bildar nytt dotterbolag

Permalänk
Inaktiv

Det enda som talar emot Microsoft sett till spel är den tid de i princip lämnade PC som spelplattform i och med första Xbox och sedan problemet med att komma tillbaks. Hade själv aldrig några problem med GFWL men många gnällde om det, delvis för att det inte var Steam.

Något jag dock är lite tveksam till är att vi börjar se tydliga tecken på att vi börjar få ett relativt fåtal stora spelbolag som köper upp mindre bolag och studior i rasande takt. Microsoft, Sony och för den delen vår svenska Embracer som växer kraftigt.

Så länge man inte inte kör hård plattformsexklusivitet utan låter spelen släppas till mer än en plattform ser jag inget bekymmer med detta. Microsoft har inte sagt nej till Sony-släpp, i övrigt är de i princip multiplattform idag och Embracer äger bara massor av bolag. Sony har varit hårt exklusiva tidigare men har sakta börjat släppa upp lite.

Hoppas dock att Fallout och Elder Scrolls får högre kvalitet i kommande titlar än det buggiga elände Bethesda klämt ur under åren. Bra titlar men värdiga en mer kvalitetsinriktad utvecklare.

Permalänk
Inaktiv

Nice, då kommer deras nya spel in på Gamepass? Eller? Starfield, Elder Scrolls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte hur jag känner för detta, Microsoft och spel har bara varit en katastrof enligt mig.
Stort fan av Doom (tom tatuerat in hjälmen ) så jag hoppas att inte MS förstör Doom iaf.

Jag gillade Gears 5

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bethesda har alltid levererat. Är possetivt inställd men om det går utför gällande Elderscrolls serien så vet man nog varför.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Nice, då kommer deras nya spel in på Gamepass? Eller? Starfield, Elder Scrolls...

Skyrim for GamePass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Vilka spel tänker du på?
Age of Empires? Halo? Ori and the blind forest?

Halo är en katastrof i en klass för sig i mina ögon, likaså hanteringen av Mechwarrior och lite andra titlar. Men det är inget unikt för Microsoft direkt. Fortfarande mycket bättre än många andra stora företags hantering av spelstudios och IPS.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Som en PC-spelare som inte har några konsoller, är det välkommet, för Microsoft faktiskt fokuserar en hel del på PC/Windows gaming. Hade Sony köpt upp, så hade det bara kommit till playstation, eller fått någon usel portning.

Permalänk
Medlem

Kommer bli skoj att följa allt liv om Elderscrolls blir Windows/Xbox exklusivt

Permalänk

Förhoppningsvis blir inte TES VI ett nytt TES III remastered som TES IV och V eller re skined= fallout 3 och 4a.
Alla spel är bra i sig enligt mig, men den uråldriga spelmotorn lyser igenom.
Kanske de skaffar en ny spelmotor eller använder en befintlig modern med MS i ryggen.

Hade gärna spelat lite gamla remakes av tidigare TES spel.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB