Permalänk
Medlem

Tilia - a minimalistic open case

Hallo Sweclockers!

Under hosten sa borjade jag att designa ett eget chassi och har ganska lange funderat pa att skapa en trad har. Dock sa har projektet hela tiden varit kantat av forseningar, ovisshet, och annat. Men nu ar det dags att borja bygga i helgen, och jag kande att det kanske var dags att posta en trad har.

Det hela borjade med en drom om att for en gangs skull i livet bygga en dator utan nagra storre begransningar. Givetvis skulle det da vara ett chassi jag designade sjalv, allra helst under 20l i volym. Det fanns dock ett problem med det: Jag var valdigt ovillig att kompromissa med designen for att fa ner storleken. Sa i slutandan har det nu blivit mer av ett MFFPC pa 24l. Oavsett sa ar jag nojd.

Till att borja med kan vi ta lite renders jag gjorde pa hur jag ville att allt skulle se ut.

Och slutligen sa kommer har nedan lite bilder pa hur chassit faktiskt blev. Det ar en 5mm aluminiumbas som ar malad med cerakote. Till panelerna sa ar det laserskuren plywood, av den basta kvaliten jag kunde hitta, som jag sedan betsade till en morkare farg.

Nu till helgen ska jag borja med att testa alla komponenter och sedan blir det till att prova vattenkylning for forsta gangen.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt! Har du tillverkat aluminiumramen själv? CNC:ad ur ett block? ser inga svetsfogar. Eller beställd nånstans ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara:

Riktigt coolt! Har du tillverkat aluminiumramen själv? CNC:ad ur ett block? ser inga svetsfogar. Eller beställd nånstans ifrån?

Den var tillverkad av Svetsbolaget Conrad da det inte var nagot jag hade skills for sjalv! Det ar en svetsfog for hallaren som har PSUn, allt annat ar bockat.

Permalänk
Medlem

imponerande att bocka så pass tjock alu med sån precision, ser sjukt bra ut. Gjorde du egen CNC CAD för det eller gjorde de en egen utifrån din 3d-modell? Snyggt jobbat med plyfan också, ser riktigt fint ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara:

imponerande att bocka så pass tjock alu med sån precision, ser sjukt bra ut. Gjorde du egen CNC CAD för det eller gjorde de en egen utifrån din 3d-modell? Snyggt jobbat med plyfan också, ser riktigt fint ut.

Tackar!

Jag gjorde ut allt i CAD och skickade dem dels STEP-filer, dar de kunde kika hur det skulle se ut, samt DWG filer med allt utplattat. Sedan vattenskars allt och bockades, men mer an sa vet jag inte. Blev riktigt nojd med resultatet och de var grymma att jobba med nar det kom till kontakt mm. Det kandes bra fran forsta mejlet.

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat! Har själv nästan funderat i dessa banor, har ju sett en del som skriver ut små chassin på 3d-skrivare, men man inser ju att det kanske inte är jättesmart att ha en tät låda gjord av plast som chassi, så då gick tankar mot ett öppet chassi och hur minimalt man skulle kunna göra det!

Tror du besvarade frågan ganska bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Grymt jobbat! Har själv nästan funderat i dessa banor, har ju sett en del som skriver ut små chassin på 3d-skrivare, men man inser ju att det kanske inte är jättesmart att ha en tät låda gjord av plast som chassi, så då gick tankar mot ett öppet chassi och hur minimalt man skulle kunna göra det!

Tror du besvarade frågan ganska bra!

Tack sa mycket! Jag har funderat pa hur det skulle ga att ta det mindre, for just nu ar det anda ganska stort. Men i slutandan sa valde jag att kora pa form over storlek. I framtiden vore det kul att testa att 3D printa nagot som en prototyp. Jag har lite ideer for framtida chassin ocksa.

Permalänk
Medlem

Lite progress nu under tidiga kvallen.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad nice! Inga kompromisser med det moderkortet Men stora frågan - vad händer med grafikkortet? Är det en custom inneslutning eller något färdigt "helblock"? Superclean att ha det som en låda med det där alu-locket. Och vad gömmer sig där i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara:

Jäklar vad nice! Inga kompromisser med det moderkortet Men stora frågan - vad händer med grafikkortet? Är det en custom inneslutning eller något färdigt "helblock"? Superclean att ha det som en låda med det där alu-locket. Och vad gömmer sig där i?

Tackar!

Det ar ett 3080FE med EKWBs special edition block. Helt inneslutet blir det! CPU ar den 5950x och sedan 32gb 3600Mhz CL17, men kan nog pusha det lite.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt block, det hade jag helt missat. Passar perfekt med ditt bygge också. Mycket drool-worthy komponenter här. Följer bygget med spänning!

Permalänk
Medlem

Spenderade storre delen av kvallen igar med att skolja ur en radiator. Tog en evig dit manuellt med att fylla, skaka, tomma, fylla, skaka, tomma. Efter ungefar 50x av det sa gav jag upp och googlade andra alternativ. Nu under morgonen sa kopplade jag fast allt i duschen och korde igenom radiatorn med varmvatten i 1.5h. Tro fan pa att det fortfarande var skrap som kom ut efter det. Jag spenderade nu 6h pa eftermiddagen med att manuellt skaka och skolja sakert hundratalet ganger. Antligen sa kommer det typ inget skrap ut langre.

Nar det hade natt den nivan sa var jag nojd och tankte mig en liten paus. Efter en del mat, lite film, och en bit kladdkaka sa kande jag att jag hade energi for lite mer pill. Inget seriost men skruvade fast en 2.5in SSD, drog lite kablar for RGB/SATA/temp sensor. Dock sa insag jag en sak nar jag borjade montera lite fittings. Det forsta var att jag nog inte kan ha ett skydd for flaktarna, det ar exakt pa millimetern sa att fittingen for GPU far plats! Sedan sa insag jag att reservoaren sticker ut annu langre. Snabbt test och jag kan nu konstatera... I fucked up. Nu ar en kortare tub till reservoaren bestalld men den kommer forst sista februari. Sa jag antar att det ar lite paus nu.

Permalänk
Medlem

Ser galet bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Ser galet bra ut!

Tackar!

Fick precis mejl av EK att nya reservoaren ar pa g och kommer pa mandag. Forhoppningsvis blir det lite tid over nasta vecka att pilla pa allt.

Permalänk
Medlem

Sjukt häftigt bygge!
Kommer se galet bra ut när det är klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

Sjukt häftigt bygge!
Kommer se galet bra ut när det är klart!

Tackar!

En snabb uppdatering ar att nya tuben till reservoaren kom snabbare an vantat. Men jag kommer att aka ivag i en vecka sa det blir inga uppdateringar pa tva veckor iaf. Men nu verkar allt som att det ska passa!

Permalänk

Supersnyggt! Jag blir intresserad av Cerakote. Har Svetsbolaget Conrad gjort det också eller har du gjort det själv? Var får man i så fall tag på det i Sverige? Jag förstår att det blir ett riktigt tunt och hållbart lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNolberger:

Supersnyggt! Jag blir intresserad av Cerakote. Har Svetsbolaget Conrad gjort det också eller har du gjort det själv? Var får man i så fall tag på det i Sverige? Jag förstår att det blir ett riktigt tunt och hållbart lager?

Tack! Cerakote var gjort av iKote i Uppsala. Sjukt trevliga och hjalpte mig mycket. Resultatet ar en valdigt trevlig matt yta och det verkar vara valdigt tunt. Hallit riktigt bra hitills trots att jag vridit och vant pa chassit.

Fick in alla tuberna igar och testade for leaks. Finns nagon liten leak sa i helgen tar jag ur alla tuber och testar en del i taget tills det ar lost.

Permalänk
Avstängd

Det ser riktigt nice ut. Snyggt jobbat. Får man fråga vad det har kostat? Jag har diverse idéer som hade blivit lite enklare om man ber någon annan göra de jobbiga bitarna.

Permalänk
Medlem

Är även intresserad av vad du gav för arbetet med metallen, är ju så sjukt snyggt så man har svårt att låta bli att försöka sig på något själv!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Proffsmoddare

Fräsig kärra, blir spännande att följa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det ser riktigt nice ut. Snyggt jobbat. Får man fråga vad det har kostat? Jag har diverse idéer som hade blivit lite enklare om man ber någon annan göra de jobbiga bitarna.

Skrivet av Magicanz:

Är även intresserad av vad du gav för arbetet med metallen, är ju så sjukt snyggt så man har svårt att låta bli att försöka sig på något själv!

Tackar! Sjalvfallet sa blir det billigare ju fler man bestaller men just detta tror jag gick pa runt 5.5k for ett.

Skrivet av Forsberg Customs:

Fräsig kärra, blir spännande att följa

Med tanke pa vem det kommer ifran sa uppskattas den komplimangen mycket

Permalänk
Medlem

Slagit in allt och kanner mig ratt nojd for tillfallet. Sa jag la in det i ett galleri nu.

Tack for intresset!

https://www.sweclockers.com/galleri/15388-tilia-a-minimalisti...