Permalänk
Medlem

Valheim Server

Hej jag kan väldigt lite lite om servers och mindre om linux... Men...
Rasberry pi4 och Valheim server är det hära nånting som skulle fungerar? känns väldigt lockande med en pi4 samt att lära sig lite programmering och leka runt med den.

Permalänk
Medlem

Inte en chans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Inte en chans

Kan du utveckla lite och vad tror du skulle behövas för att köra en Valheim server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Rasberry pi4 och Valheim server är det hära nånting som skulle fungerar? känns väldigt lockande med en pi4 samt att lära sig lite programmering och leka runt med den.

Tyvärr inte, eftersom du inte kan köra SteamCMD på den. Annars hade det nog funkat.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kelrazh:

RPi använder sig av ARM-processorer som kräver att koden är kompilerad för just denna arkitektur.
Steam och Valheim är idagsläget endast X86-kompilerat och går inte att köra direkt på en ARM-processor. Du har inte tillgång till källkoden och kan inte kompilera om till ARM så det enda alternativet hade varit att emulera X86 med en ARM-processor. Något som kostar väldigt mycket overhead och ökar latenserna drastiskt.

Helt enkelt, RPi är fel verktyg för jobbet och att försöka skruva in en torx-skruv med en skiftnyckel tar väldigt mycket extra tid. Då har vi inte heller pratat om eventuella buggar som kan uppstå vid emulering.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

RPi använder sig av ARM-processorer som kräver att koden är kompilerad för just denna arkitektur.
Steam och Valheim är idagsläget endast X86-kompilerat och går inte att köra direkt på en ARM-processor. Du har inte tillgång till källkoden och kan inte kompilera om till ARM så det enda alternativet hade varit att emulera X86 med en ARM-processor. Något som kostar väldigt mycket overhead och ökar latenserna drastiskt.

Helt enkelt, RPi är fel verktyg för jobbet och att försöka skruva in en torx-skruv med en skiftnyckel tar väldigt mycket extra tid. Då har vi inte heller pratat om eventuella buggar som kan uppstå vid emulering.

Så alternativen för en Valheim server är en vanlig win/linux dator då?
Har en bärbar Ryzen 5 (4500U) som eventuellt skulle kunna ställas undan som server.

Permalänk
Medlem

Om du inte har en stark burk är det bättre att hyra en på typ 4players.de för en hundring. Det är rätt svaga VMs, men lär nog funka lika bra som en midrange laptop

Permalänk

Om du vill sätta upp en Linux server så är detta en enkel guide att följa: (Har följt samma guide och den funkar bra på Ubuntu Server)

https://gameplay.tips/guides/9765-valheim.html

Dock krävs lite grundläggande Linuxkunskaper.

-Och här är en guide för Windows:

https://www.shacknews.com/article/122720/how-to-set-up-a-valh...

Även bra om du har en router som du behärskar/kan managera, dvs. öppna portar etc. om du vill ha en publik server på Internet.

Laptopen du har lär duga gott.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal Surface 3a med i5 processor med 16GB ram och det funkar utan problem. Så det behöver absolut inget överdrivet och vi är 4 pers som spelar konstant.

Permalänk
Medlem

Finns massa guider om hur man gör.

Server requirements
Processor: Quad-core processor and greater (utilizing 2 cores)
Memory: +2 GB
Hard Drive: +2 GB free disk space

https://gist.github.com/mattiasghodsian/c988e8c8954be46f35c33...
https://www.pcgamer.com/valheim-multiplayer-dedicated-server/
https://github.com/mbround18/valheim-docker

Docker länk
Visa signatur

| POPOS 22.04 LTS (DELL XPS 13 9380) - Intel i7-8564U, Intel UHD 620, 15GB RAM, 512GB NVMe Micron |
| Win10 - PRIME Z270-A, i7-7700K, Kraken x63, ASUS ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 960/850 EVO, 32GB DDR4 3400MHz |
| Ubuntu Server 20.04 LTS (HP Z640) - 2x4-Core E5-2637v3, 64GB SK Hynix ECC RAM, 4x10TB, 970 EVO P 1TB M.2, Quadro K2200 |
| Win11 - PRIME Z690-A , i5 13600K, Lian Li Galahad SL Edition 360, ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 990 PRO 1TB, 32GB DDR5 5200MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Så alternativen för en Valheim server är en vanlig win/linux dator då?
Har en bärbar Ryzen 5 (4500U) som eventuellt skulle kunna ställas undan som server.

Det behöver absolut inte vara något fartmonster. Jag kör det på en virtuell server så CPUn är delad med en del annat. Valheim tuffar runt på typ 2GB ram och belastar min processor (4 cores, 8000 i passmark) rätt blygsamt så din 4500U (som är snabbare) kommer äta det där till frukost.

Vill du börja med linux kan du köra en virtuell maskin på din laptop och installera valheim på den. T.ex. via VMware Workstation https://www.vmware.com/products/workstation-player/workstatio...

Har du inte kört linux förr så skulle jag dock säga att valheim kanske inte är någon nybörjargrej. Det är inte jättesvårt men det är inte något typexempel på hur man installerar en normal linuxapplikation. Inte på den här sidan av 90-talet i alla fall så bli inte avskräckt om du tycker det känns stenålders och krångligt. Det är det, men det är valheims/steams fel och inte linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det behöver absolut inte vara något fartmonster. Jag kör det på en virtuell server så CPUn är delad med en del annat. Valheim tuffar runt på typ 2GB ram och belastar min processor (4 cores, 8000 i passmark) rätt blygsamt så din 4500U (som är snabbare) kommer äta det där till frukost.

Vill du börja med linux kan du köra en virtuell maskin på din laptop och installera valheim på den. T.ex. via VMware Workstation https://www.vmware.com/products/workstation-player/workstatio...

Har du inte kört linux förr så skulle jag dock säga att valheim kanske inte är någon nybörjargrej. Det är inte jättesvårt men det är inte något typexempel på hur man installerar en normal linuxapplikation. Inte på den här sidan av 90-talet i alla fall så bli inte avskräckt om du tycker det känns stenålders och krångligt. Det är det, men det är valheims/steams fel och inte linux

Tack för ett bra svar, men vart lite nyfiken på virtuell server.
Sitter med en 5800x cpu, kan det gå köra2 kärnor +2 trådar i en virtuel server ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Sitter med en 5800x cpu, kan det gå köra2 kärnor +2 trådar i en virtuel server ?

Lite förenklat kommer din 5800x hantera den som vilken applikation som helst. Om den använder sig av en riktig kärna eller ej styr du inte över och du behöver inte tänka på det. Du ger den virtuella maskinen 1-16 "vCPU" bara.

Du kan alltså köra servern med 16 "vCPU" och fortfarande använda din dator som vanligt, det blir bara att datorn och servern delar på alla trådar så om servern börjar gå väldigt tungt kommer din dator bli lidande. Stryper du till 4 vCPU kan den som värst maxa 4 trådar.

Testa! Workstation är gratis och det är rätt lätt att sätta upp en virtuell Ubuntu tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Lite förenklat kommer din 5800x hantera den som vilken applikation som helst. Om den använder sig av en riktig kärna eller ej styr du inte över och du behöver inte tänka på det. Du ger den virtuella maskinen 1-16 "vCPU" bara.

Du kan alltså köra servern med 16 "vCPU" och fortfarande använda din dator som vanligt, det blir bara att datorn och servern delar på alla trådar så om servern börjar gå väldigt tungt kommer din dator bli lidande. Stryper du till 4 vCPU kan den som värst maxa 4 trådar.

Testa! Workstation är gratis och det är rätt lätt att sätta upp en virtuell Ubuntu tex.

OK låter ju bra, har kollat lite på virtualbox, är workstation bättre/lättare eller vilken bör man välja ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

OK låter ju bra, har kollat lite på virtualbox, är workstation bättre/lättare eller vilken bör man välja ?

Båda funkar fint. Jag har mest kört workstation för jag kör VMware i jobbet och i övrigt. De är väldigt lika varandra.
Har du Windows 10 Pro ingår även Hyper-V men generellt har jag inte vart något fan av det.

Permalänk
Medlem

Jag kör en server för fyra spelare på en gammal laptop med Pentium Dual Core 2GHz med 4GB RAM under Ubuntu och de fungerar väldigt smidigt faktiskt
För de som undrar vad som krävs. Verkar inte krävas supersnabb hårdvara

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Läste en tråd på Reddit där det finns en - om än omständlig - metod att faktiskat köra Valheim server på en Raspberry som man installerar Windows på.

Sen lite senare i tråden skriver någon att man kan köra Valheim i en container och alltså slippa fula in Windows på Raspberryn. Förstår jag rätt där? Det kunde ju vara en trevlig lösning för oss som har Raspberry PI liggande. Någon som provat eller ändå direkt kan bekräfta eller avfärda att detta är möjligt?

Permalänk
Medlem

Server Windows 10 Pro
-> Hyper-V
--> VM = Win10 2vCPU 6GB ram

Fungerar väldigt bra och okomplicerat

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Testade idag att köra min valheim sparning på min pi4 i form av dedikerad server under win 10 arm.

Funkade bra att köra på.

MEN.
starttiden för att starta servern var nära en timme och då snackar vi om att bara starta valheim server mjukvaran.
så ingen kul upplevelse men som sagt när den väl var igång rullade det på bra.

Ska experimentera lite till efter jobbet å se om lägga servern på usb disk snabbar upp det lite.

Ganska säker på att anledningen till den slöa starten var att jag körde den från sd kortet iom att de bara var ett test.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ganska säker på att anledningen till den slöa starten var att jag körde den från sd kortet iom att de bara var ett test.

Är det samma varje gång du startar eller bara första gången när den genererar världen?

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Är det samma varje gång du startar eller bara första gången när den genererar världen?

Som sagt körde över min värld från min dator så världen var redan genererad.

Och det var samma slöa start varje gång.
Som sagt tror det beror på att jag körde från minneskortet då de tanka sd kortet rätt hårt och den låg på 100% disk use under hela uppstarten.

Skulle tippa att få dit något med lite mer läshastighet kommer förbättra det, t. Om. En mekanisk disk har ju bättre läshastighet än ett sdkort.

Så ska testa att köra från en extern usbdisk istället å se hur det går.

Edit:
testat att köra servern från en extern usb disk (en slö 5200 mekanisk disk) men drog ändå ned starttiden till runt 15-20 min istället för närmre en timme.

Dock läser den mycket från minneskortet fortfarande jobbar på att försöka komma på hur ja redirectar dessa så de kan ligga på den externa disken också istället.

Edit2:
Har testat runt lite med att köra en valheim dedikerad server på en Pi4 med Win 10 arm installerad.

och hittills är det verkligen hit or miss med funktionaliteten.

1. ibland så tar det för evigt att starta

2. ibland tar det 10-15min att starta upp den.

3. ibland startar den inte öht efter att ha stått och arbetet i flera timmar

4. ibland så verkar servern låsa sig till man gjort något input på pi´n t.ex klickat med musen eller rört en tangent på tangentbordet. (serverkonsollen slutar uppdatera men efter att ha gjort någon form av input på datorn lossnar det och den börjar jobba igen)

har flyttat servern + save location ("-savedir [path]" i serverstartfilen)till en mekanisk 5200RPM usb disk för att minimera användandet av minneskortet då jag misstänker detta är en väldigt stor flaskhals.

när det väl fungerar verkar den fungera bra.
ca 1.9-2Gb ram med ingen spelare online ca 2-2.1Gb ram med en aktiv spelare så ungefär 100Mb ram per spelare används

CPU verkar mer eller mindre ostörd av spelare och hamnar runt 45-50% cpulast oavsett om jag spelar på den eller inte.
(testat genom att springa genom outforskat utrymme mitt i natten i 5 min för att ha så mycket nya fiender och djur omkring mig som möjligt och uppdatera kartan för att försöka sätta så mycket last som möjligt på den.

servern i sig när den väl är igång verkar mer bara vara en passthrough mellan spelarna ingen direkt påverkan från vad användarna gör i världen utan det ligger nog mestadels på clientsidan och servern langar nog mestadels data mellan spelare och genererar var fiender och djur ska generera runt spelarna samt om världen förändras av spelare (bara testat att göra ett par land och farma ett par hundra morötter för test men inget bekymmer för en pi4 8gb att hantera).

som sagt största problemet är att servern ibland fryser till datorn fått ett fysiskt input från någonstans och de opålitliga uppstarten.

frysningen kan ev bero på min usbdisk som ev kan ha någon form av power save funktion inbyggd i sig då detta även hände när jag hostade en minecraft server på den men inte lika frekvent en annan disk är beställd för mer djupgående testande och kommer även flytta windows installationen till denna.

serveruppstart kan ev bli mer pålitliga om jag flyttar min win 10 installation till en snabbare usbenhet och inte förlitar mig alls på SD kortet längre då det verkar slöa ner systemet ganska hårt kollat lite videos på andras pi4 med win 10 men som kör från SSD och deras enheter verkar betydligt mer responsiva än vad min är.

Så för tillfället verkar det fungera men med handpåläggning till och från får se om en SSD med tillhörande USB3 adapter gör någon skillnad nästan säker på att att det kommer göra då SDkortläsaren verkar vara extremt långsam även med ett högpresterande microSDkort.

Alla som testat win 10 på pi rekommenderar att man bootar från en usbenhet SSD eller usb-SDläsare inte från SDkortläsaren då den tydligen är väldigt långsam men kan tyvärr inte testa detta då min usb3 SDläsare inte går att ha monterad samtidigt som närtverkskabel pga usb3 portarnas plasering i mitten på Pi4 eller iaf inte utan en USB3 kabel imellan vilket jag inte äger för tillfället och min usbdisk jag testar med nu har en del andra filer jag vill ha kvar så undviker helst att formatera den även om jag har backup på rubbet.

Visa signatur

Permalänk

@Kamouflage
@Kelrazh

Har nu monterat en ssd istället som både windows och servern kör ifrån gjprde inte så mycket på uppstarterna men blev en del skillnad på hur ofta servern slutar arbeta och "fryser"

Så gjprde ett script i autoit som slår en 0a i konsollen till servern ungefär var 5e minut vilket verkar ha fått bukt med det lilla som var kvar. Ingen snygg lösning men funkar.

La även in i scriptet att den ska starta om vnc mjikvaran och servern om den inte kan hitta någon av dessa igång

Ikväll ska jag se om jag kan koda in så man kan reboota och stänga av med scriptet också står hemma igång nu medan jag är på jobbet som test för att se om den gör som jag vill.

Även kolla på om man med scriptet kan ta emot signaler över nätverket så man kan göra detta utan att behöva fysisk åtkomst till pajen eller ansluta vnc.

I övrigt driftmässigt verkar en pi4 8gb vara good enough för iaf upp till 5 spelare

Bara testat 3 dock men den lilla ökning i hårdvarukrav varje spelare medför finns gott om marginal för fler spelare.

Edit:
Servern fungerade bra fortfarande när jag kom hem och stängde jag ner servern så autostartade den igen utan problem mha mitt script jag knopade ihop igår kväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör AMP Game Server på min server för just spel-servrar, kostar någon hundring men är rätt smidigt att få alla spelservrarna i ett interface.

https://cubecoders.com/AMP

Permalänk

Jag kan meddela att det går alldeles utmärkt att köra Valheim server på en Rpi 4 (4gb), kör med ett snabbt microSD kort som lagring (64gb).

Följde den här guiden https://pimylifeup.com/raspberry-pi-valheim-server/
och installerade box64 och box86 för att kunna köra steamcmd samt köra valheimservern.

Vi brukar vara 3-5 personer inne samtidigt, har den kopplad med ethernetkabel då trådlöst laggade.

Jag la även in detta script för att uppdatera servern automatiskt när det finns uppdateringar.
https://superuser.com/questions/1629298/auto-update-script-fo...

Brukar ligga mellan 50-70 grader beroende på load. Då har jag kylflänsar men ingen aktiv kylning.
Kan lagga lite vid world save, men det är ofta inte ett problem då lagget är rätt så kort.

Jag skulle rekommendera att köra ett cronjob som automatiskt tar backup på world filer ett par ggr per dag till en extern disk eller usb minne alternativt (det bästa om man har det), en nas.

Permalänk
Skrivet av Potatismoose:

Jag kan meddela att det går alldeles utmärkt att köra Valheim server på en Rpi 4 (4gb), kör med ett snabbt microSD kort som lagring (64gb).

Följde den här guiden https://pimylifeup.com/raspberry-pi-valheim-server/
och installerade box64 och box86 för att kunna köra steamcmd samt köra valheimservern.

Vi brukar vara 3-5 personer inne samtidigt, har den kopplad med ethernetkabel då trådlöst laggade.

Jag la även in detta script för att uppdatera servern automatiskt när det finns uppdateringar.
https://superuser.com/questions/1629298/auto-update-script-fo...

Brukar ligga mellan 50-70 grader beroende på load. Då har jag kylflänsar men ingen aktiv kylning.
Kan lagga lite vid world save, men det är ofta inte ett problem då lagget är rätt så kort.

Jag skulle rekommendera att köra ett cronjob som automatiskt tar backup på world filer ett par ggr per dag till en extern disk eller usb minne alternativt (det bästa om man har det), en nas.

hur ser hårdvaruanvändningen ut för servern när du kör den i box64?

som sagt jag har kört min server under win 10/11 arm på min paj 8Gb och noterat att den har ~50% memory overhead med x64 emuleringen jämfört med om jag hostar samma värld på min server.

på min x64 server ligger valheim på ~2Gb minnesanvändning men på pajen så tar samma värld ~3+Gb ram enligt taskmanagern i win 10/11 arm (bägge är mått utan spelare online).

sen hur ser cpu användningen ut för x64 emuleringen ut?

även där är det ganska mycket mer tungdrivet med win 10/11 emuleringen på pajen minns inte exakt vad den brukar dra men runt 3-4 ggr så mycket cpuanvändning om jag inte mins helt åt skogen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur ser hårdvaruanvändningen ut för servern när du kör den i box64?

som sagt jag har kört min server under win 10/11 arm på min paj 8Gb och noterat att den har ~50% memory overhead med x64 emuleringen jämfört med om jag hostar samma värld på min server.

på min x64 server ligger valheim på ~2Gb minnesanvändning men på pajen så tar samma värld ~3+Gb ram enligt taskmanagern i win 10/11 arm (bägge är mått utan spelare online).

sen hur ser cpu användningen ut för x64 emuleringen ut?

även där är det ganska mycket mer tungdrivet med win 10/11 emuleringen på pajen minns inte exakt vad den brukar dra men runt 3-4 ggr så mycket cpuanvändning om jag inte mins helt åt skogen.

Eftersom jag inte har upplevt några större problem med servern så har jag faktiskt inte kikat på det, så jag tog en titt nu.
Utav 4gb minne så används ca 3,2gb och 500gb ledigt, resten är dedikerat till växlingsfil.
När det gäller processoranvändningen så är det väl där som jag reagerade mest då loggfilen visade peakar på 110% CPU usage, hur det nu går till. Vid 1 connection ligger CPU usage på ca 50%, jag upplever lagg på servern ibland, men endast kortare stunder och inte jätteofta. Inte allt för sällan är vi 2-4 eller ibland 5 personer inne och spelar samtidigt. Enligt top så har minimumanvändningen på processorn legat på 77% då och sedan maxats.... Sen vet jag inte hur väl det stämmer.

Permalänk
Skrivet av Potatismoose:

Eftersom jag inte har upplevt några större problem med servern så har jag faktiskt inte kikat på det, så jag tog en titt nu.
Utav 4gb minne så används ca 3,2gb och 500gb ledigt, resten är dedikerat till växlingsfil.
När det gäller processoranvändningen så är det väl där som jag reagerade mest då loggfilen visade peakar på 110% CPU usage, hur det nu går till. Vid 1 connection ligger CPU usage på ca 50%, jag upplever lagg på servern ibland, men endast kortare stunder och inte jätteofta. Inte allt för sällan är vi 2-4 eller ibland 5 personer inne och spelar samtidigt. Enligt top så har minimumanvändningen på processorn legat på 77% då och sedan maxats.... Sen vet jag inte hur väl det stämmer.

Ser ut som att de är ganska likt användningen jag ser under win10/11 arm.

Var mest intresserad om jag skulle tjäna något på att gå över till linux med x64 emulering men verkar ju inte vara någon direkt vinst på det.

Tror spikarna är vid sparning av världen sett nära 100% cpu use under sparningen av världen men mellan det tuggar runt 40-50% ungefär.

Antal spelare verkar inte göra så stor skillnad men gissar att majoriteten av allt jobb görs på klient sidan och servern bara hanterar världen spelarna rör sig på.

Visa signatur