Skrivet av Kamouflage:
Är det samma varje gång du startar eller bara första gången när den genererar världen?
Som sagt körde över min värld från min dator så världen var redan genererad.
Och det var samma slöa start varje gång.
Som sagt tror det beror på att jag körde från minneskortet då de tanka sd kortet rätt hårt och den låg på 100% disk use under hela uppstarten.
Skulle tippa att få dit något med lite mer läshastighet kommer förbättra det, t. Om. En mekanisk disk har ju bättre läshastighet än ett sdkort.
Så ska testa att köra från en extern usbdisk istället å se hur det går.
Edit:
testat att köra servern från en extern usb disk (en slö 5200 mekanisk disk) men drog ändå ned starttiden till runt 15-20 min istället för närmre en timme.
Dock läser den mycket från minneskortet fortfarande jobbar på att försöka komma på hur ja redirectar dessa så de kan ligga på den externa disken också istället.
Edit2:
Har testat runt lite med att köra en valheim dedikerad server på en Pi4 med Win 10 arm installerad.
och hittills är det verkligen hit or miss med funktionaliteten.
ibland så tar det för evigt att starta
ibland tar det 10-15min att starta upp den.
ibland startar den inte öht efter att ha stått och arbetet i flera timmar
ibland så verkar servern låsa sig till man gjort något input på pi´n t.ex klickat med musen eller rört en tangent på tangentbordet. (serverkonsollen slutar uppdatera men efter att ha gjort någon form av input på datorn lossnar det och den börjar jobba igen)
har flyttat servern + save location ("-savedir [path]" i serverstartfilen)till en mekanisk 5200RPM usb disk för att minimera användandet av minneskortet då jag misstänker detta är en väldigt stor flaskhals.
när det väl fungerar verkar den fungera bra.
ca 1.9-2Gb ram med ingen spelare online ca 2-2.1Gb ram med en aktiv spelare så ungefär 100Mb ram per spelare används
CPU verkar mer eller mindre ostörd av spelare och hamnar runt 45-50% cpulast oavsett om jag spelar på den eller inte.
(testat genom att springa genom outforskat utrymme mitt i natten i 5 min för att ha så mycket nya fiender och djur omkring mig som möjligt och uppdatera kartan för att försöka sätta så mycket last som möjligt på den.
servern i sig när den väl är igång verkar mer bara vara en passthrough mellan spelarna ingen direkt påverkan från vad användarna gör i världen utan det ligger nog mestadels på clientsidan och servern langar nog mestadels data mellan spelare och genererar var fiender och djur ska generera runt spelarna samt om världen förändras av spelare (bara testat att göra ett par land och farma ett par hundra morötter för test men inget bekymmer för en pi4 8gb att hantera).
som sagt största problemet är att servern ibland fryser till datorn fått ett fysiskt input från någonstans och de opålitliga uppstarten.
frysningen kan ev bero på min usbdisk som ev kan ha någon form av power save funktion inbyggd i sig då detta även hände när jag hostade en minecraft server på den men inte lika frekvent en annan disk är beställd för mer djupgående testande och kommer även flytta windows installationen till denna.
serveruppstart kan ev bli mer pålitliga om jag flyttar min win 10 installation till en snabbare usbenhet och inte förlitar mig alls på SD kortet längre då det verkar slöa ner systemet ganska hårt kollat lite videos på andras pi4 med win 10 men som kör från SSD och deras enheter verkar betydligt mer responsiva än vad min är.
Så för tillfället verkar det fungera men med handpåläggning till och från får se om en SSD med tillhörande USB3 adapter gör någon skillnad nästan säker på att att det kommer göra då SDkortläsaren verkar vara extremt långsam även med ett högpresterande microSDkort.
Alla som testat win 10 på pi rekommenderar att man bootar från en usbenhet SSD eller usb-SDläsare inte från SDkortläsaren då den tydligen är väldigt långsam men kan tyvärr inte testa detta då min usb3 SDläsare inte går att ha monterad samtidigt som närtverkskabel pga usb3 portarnas plasering i mitten på Pi4 eller iaf inte utan en USB3 kabel imellan vilket jag inte äger för tillfället och min usbdisk jag testar med nu har en del andra filer jag vill ha kvar så undviker helst att formatera den även om jag har backup på rubbet.