Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Känner faktiskt ingen som arbetar i privat sektor som rapporterar arbetstid och har själv endast gjort det när jag var en kort tid på ett statligt bolag, det enda som rapporteras är semesterdagar. Är ju ingen mening oavsett, arbetat skall utföras och det är vad jag får betalt för sen om det kräver fler timmar/arbete på helgdag eller liknande förändrar inget.

Det närmsta jag kommit i privat sektor är ett konsultbolag där vi behövde rapportera timmar på projekt. Beroende på hur kundens fakturering skulle ske så kunde vissa veckor ha 200 timmar registrerat på sig och andra mindre än antalet arbetstimmar den veckan, då registrerade man kvarvarande timmar på ett interprojekt. Dvs behövde vi registrera saker men det var inte arbetstid som registrerades.

Det du beskriver känns inte som det normala inom privat tjänstemannasektor, i varje fall inte om man arbetar inom någon form av projekt och det finns en ambition att kunna följa upp projektet resultatmässigt.

Av nyfikenhet, inom vilken bransch jobbar du och alla du känner om företagen inte har något behov att veta hur mycket tid som ni arbetar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det du beskriver känns inte som det normala inom privat tjänstemannasektor, i varje fall inte om man arbetar inom någon form av projekt och det finns en ambition att kunna följa upp projektet resultatmässigt.

Av nyfikenhet, inom vilken bransch jobbar du och alla du känner om företagen inte har något behov att veta hur mycket tid som ni arbetar?

Massa olika branscher, tech (både startups och mer mogna), försäkring, finans, retail, massa olika typer av konsulter osv, rätt spritt över de branscher som finns i Stockholm faktiskt.

Behovet finns ju inte eftersom jobbet skall ju skötas och så länge det sköts har allt uppfyllts. Att spåra tiden riskerar ju egentligen bara att skapa problem med arbetstidslagar med mera. Vet flera som jobbar väldigt mycket i långa perioder och många gånger missat dygnsvilan och veckovilan totalt, det vill ju arbetsgivaren inte ha på papper såklart.

Personligen jobbar jag t.ex. ofta en del på röda dagar med mera och om det spårades hade arbetsgivaren behövt betala extra för det enligt avtal (utöver ev problem ovan). Men istället så säger vi ju indirekt att jag får lön för att sköta mitt arbete och så länge vi båda är nöjda med uppgörelsen finns det ingen mening i att lägga tid på att veta exakt hur mycket och när jag jobbar. Detsamma gäller andra jag känner.

Permalänk
Medlem

Jag har förtroendetid, men i Fortnox vi använder för att rapportera tid måste man fylla ut en dag till 8 timmar. Så kan man inte debitera hela dagen, vilket typ aldrig händer för mig, så har vi typ en slaskkod man får fylla ut med. I tidigare system rapporterade jag bara debiterbar tid.

Permalänk
Medlem

Minns ej om jag postat efter "årets" löneökning

Yrke: Ordermottagning/Kundtjänst
Utbildning: Ingen
Erfarenhet: 3 år nu i slutet på mars
Ålder: 44
Lön: 38.200:-
Förmåner: 2000 friskvård

Gick in på 36.500 och har nu ovan lön, inte så gigantisk utveckling men för det jobb jag gör ska jag inte klaga. Kom från industrijobb där man endast fick minsta möjliga ökning som kom centralt men nu har man fått några 100-ingar mer.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Känner faktiskt ingen som arbetar i privat sektor som rapporterar arbetstid och har själv endast gjort det när jag var en kort tid på ett statligt bolag, det enda som rapporteras är semesterdagar. Är ju ingen mening oavsett, arbetat skall utföras och det är vad jag får betalt för sen om det kräver fler timmar/arbete på helgdag eller liknande förändrar inget.

Det närmsta jag kommit i privat sektor är ett konsultbolag där vi behövde rapportera timmar på projekt. Beroende på hur kundens fakturering skulle ske så kunde vissa veckor ha 200 timmar registrerat på sig och andra mindre än antalet arbetstimmar den veckan, då registrerade man kvarvarande timmar på ett interprojekt. Dvs behövde vi registrera saker men det var inte arbetstid som registrerades.

Kollar man konsultkollen 2020 så var det då, ca: 95k anställda i de 75 största bolagen. Så visst finns det en hel del som rapporterar timmar så, eller gjorde innan Covid-19 iaf.

Alla rapporterar arbetstid på ett eller annat sätt, men har man ett uppdrag eller en avdelning man jobbar på konstant och liknande så sköts det i regel av HR/HR-systemet och sen lägger man bara in frånvaro. I dom fallen brukar det även vara chefen som lägger in t.ex. utbildning, semester och ibland även sjukfrånvaro.

Skrivet av Aktsu:

Massa olika branscher, tech (både startups och mer mogna), försäkring, finans, retail, massa olika typer av konsulter osv, rätt spritt över de branscher som finns i Stockholm faktiskt.

Behovet finns ju inte eftersom jobbet skall ju skötas och så länge det sköts har allt uppfyllts. Att spåra tiden riskerar ju egentligen bara att skapa problem med arbetstidslagar med mera. Vet flera som jobbar väldigt mycket i långa perioder och många gånger missat dygnsvilan och veckovilan totalt, det vill ju arbetsgivaren inte ha på papper såklart.

Personligen jobbar jag t.ex. ofta en del på röda dagar med mera och om det spårades hade arbetsgivaren behövt betala extra för det enligt avtal (utöver ev problem ovan). Men istället så säger vi ju indirekt att jag får lön för att sköta mitt arbete och så länge vi båda är nöjda med uppgörelsen finns det ingen mening i att lägga tid på att veta exakt hur mycket och när jag jobbar. Detsamma gäller andra jag känner.

Ahh, missade ditt andra inlägg.
Låter som en hel del oseriösa företag m.a.o.

Som exempel på hur ett seriöst företag fungerar: Jag hade beredskap julveckan, gav 12k extra för ungefär ingenting jag gjorde + en extra ledig dag.
Som det ser ut nu kommer jag att ha beredskap var 6:e vecka i några månader, så var 6:e vecka drar jag ihop 5-8k extra (förutom storhelgsberedskap som ovan nämndes) plus en extra dag ledigt, för att jag jobbar på ett seriöst företag som tar sitt ansvar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Kollar man konsultkollen 2020 så var det då, ca: 95k anställda i de 75 största bolagen. Så visst finns det en hel del som rapporterar timmar så, eller gjorde innan Covid-19 iaf.

Alla rapporterar arbetstid på ett eller annat sätt, men har man ett uppdrag eller en avdelning man jobbar på konstant och liknande så sköts det i regel av HR/HR-systemet och sen lägger man bara in frånvaro. I dom fallen brukar det även vara chefen som lägger in t.ex. utbildning, semester och ibland även sjukfrånvaro.

Ahh, missade ditt andra inlägg.
Låter som en hel del oseriösa företag m.a.o.

Som exempel på hur ett seriöst företag fungerar: Jag hade beredskap julveckan, gav 12k extra för ungefär ingenting jag gjorde + en extra ledig dag.
Som det ser ut nu kommer jag att ha beredskap var 6:e vecka i några månader, så var 6:e vecka drar jag ihop 5-8k extra (förutom storhelgsberedskap som ovan nämndes) plus en extra dag ledigt, för att jag jobbar på ett seriöst företag som tar sitt ansvar.

Vi rapporterar frånvaro, resten anses vi sköta själva.

Inte själva timmarna som spelar roll det är om vi når våra utsatta mål.

Sedan är det ingen som egentligen bryr sig om vi jobbar 2,4,6,8,10 etc timmar varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Inte själva timmarna som spelar roll det är om vi når våra utsatta mål.

Vad är det för mål då? I något läge måste man väl satt ett datum när dessa målen skall nås och hur mycket tid som är tänkt att detta skall ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Kollar man konsultkollen 2020 så var det då, ca: 95k anställda i de 75 största bolagen. Så visst finns det en hel del som rapporterar timmar så, eller gjorde innan Covid-19 iaf.

Alla rapporterar arbetstid på ett eller annat sätt, men har man ett uppdrag eller en avdelning man jobbar på konstant och liknande så sköts det i regel av HR/HR-systemet och sen lägger man bara in frånvaro. I dom fallen brukar det även vara chefen som lägger in t.ex. utbildning, semester och ibland även sjukfrånvaro.

Ahh, missade ditt andra inlägg.
Låter som en hel del oseriösa företag m.a.o.

Som exempel på hur ett seriöst företag fungerar: Jag hade beredskap julveckan, gav 12k extra för ungefär ingenting jag gjorde + en extra ledig dag.
Som det ser ut nu kommer jag att ha beredskap var 6:e vecka i några månader, så var 6:e vecka drar jag ihop 5-8k extra (förutom storhelgsberedskap som ovan nämndes) plus en extra dag ledigt, för att jag jobbar på ett seriöst företag som tar sitt ansvar.

Låter som typ alla bolag faktiskt, det handlar inte om att ta ansvar utan om man ger den anställda ansvar att styra sig själv eller inte. Känner som sagt ingen som får något extra för att jobba helg eller liknande, det ingår i att göra jobbet helt enkelt, beredskap har man mer eller mindre hela tiden om det skiter dig (även under semestern). När man förhandlar om kompensation så ingår ju såklart sådant i vad man begär för lön.

Skrivet av joakim99:

Vad är det för mål då? I något läge måste man väl satt ett datum när dessa målen skall nås och hur mycket tid som är tänkt att detta skall ta?

Mål kan ju variera kraftigt beroende på vad man jobbar med.

När jag var vanlig anställd var målen i form av att jag hade områden som jag var ansvarig för och skulle skötas. Alltså behövde jag lägga den tid som krävdes för att t.ex. läsa regelverk från Finansinspektionen, se till att de matematiska modellerna vi hade fungerade bra, ta fram siffror till bokslut/risk rapportering i tid osv. Jobbade man med förbättringsprojekt sätter ju projektet upp deadlines med mera som skall hållas för de delarna man själv var ansvarig för. Så beroende på hur snabb man var så behövde två olika personer olika lång tid för att göra samma sak.

Nu är jag konsult så då är grundmålet en intäkt som skall uppnås, men även leveranser i allmänhet för interna saker och inte få missnöjda kunder. Även här kan ju två anställda behöva extremt olika lång tid till att leverera samma resultat beroende på massa olika faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Vi rapporterar frånvaro, resten anses vi sköta själva.

Inte själva timmarna som spelar roll det är om vi når våra utsatta mål.

Sedan är det ingen som egentligen bryr sig om vi jobbar 2,4,6,8,10 etc timmar varje dag.

Enkelt svar, en fifflare till arbetsgivare som duckar ansvar.

Skrivet av Aktsu:

Låter som typ alla bolag faktiskt, det handlar inte om att ta ansvar utan om man ger den anställda ansvar att styra sig själv eller inte. Känner som sagt ingen som får något extra för att jobba helg eller liknande, det ingår i att göra jobbet helt enkelt, beredskap har man mer eller mindre hela tiden om det skiter dig (även under semestern). När man förhandlar om kompensation så ingår ju såklart sådant i vad man begär för lön.

Mål kan ju variera kraftigt beroende på vad man jobbar med.

När jag var vanlig anställd var målen i form av att jag hade områden som jag var ansvarig för och skulle skötas. Alltså behövde jag lägga den tid som krävdes för att t.ex. läsa regelverk från Finansinspektionen, se till att de matematiska modellerna vi hade fungerade bra, ta fram siffror till bokslut/risk rapportering i tid osv. Jobbade man med förbättringsprojekt sätter ju projektet upp deadlines med mera som skall hållas för de delarna man själv var ansvarig för. Så beroende på hur snabb man var så behövde två olika personer olika lång tid för att göra samma sak.

Nu är jag konsult så då är grundmålet en intäkt som skall uppnås, men även leveranser i allmänhet för interna saker och inte få missnöjda kunder. Även här kan ju två anställda behöva extremt olika lång tid till att leverera samma resultat beroende på massa olika faktorer.

"Det handlar inte om ansvar.." Jo det är precis det som det handlar om.

Jag jobbar på ett av de större konsultbolagen i Sverige och jag känner absolut inte igen det du påstår. Faktiskt aldrig stött på något så oseriöst heller...
Vi har beredskap och då har vi ersättning per timme, störningsersättning samt övertid för den tid vi måste lägga.
I helgen som var uppstod en incident, då var vi 6st som hoppade in, alla 6 får betalt för det. SÅ funkar en riktigt arbetsgivare som inte behandlar sin personal som slavar för att maximera vinstutdelningen.
Visst, är det ens egna företag och man är sin egen chef helt och hållet kan man göra hur man vill, men som anställd så får du inget tack när du är utbränd, blir av med jobbet för att du missat en deadline, får ingen löneökning för att chefen gillar inte färgen på din slips osv.

Du förhandlar bara bort ersättningen för övertid, inte lagar och regler kring det. All tid ska ändå rapporteras.
När jag jobbade som account manager hade jag "förtroendetid" som det så fint heter. Förtroendetid är dock exakt samma arbetstid som 8-17, bara det att du får själv förlägga den valfritt, men tiden måste ändå rapporteras...

Nu sitter inte jag på plats i Sthlm, men vi har hundratals konsulter på plats där och alla dom har exakt samma avtal, regler och förmåner som jag har. Jag hoppas du någon gång faktiskt hittar en lite seriösare arbetsgivare som ändå förstår sitt ansvar och tar det, för att bli utnyttjad . Visst, tjänar du 50-60k månad så kan vi snacka om att det lönar sig att få den flexibiliteten, men det är en stor förlust att inte göra det annars. Jag har lägre grundlön än dig och tjänade 54k förra månaden, tack vare att jag får betalt för det jag gör.

"Anteckningar om jourtid, övertid och mertid
11 §
Arbetsgivare ska föra anteckningar om jourtid, övertid och mertid. Arbetstagarna har rätt att själva eller genom någon annan ta del av anteckningarna. Samma rätt har fackliga organisationer som företräder arbetstagare på arbetsstället.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om hur sådana anteckningar enligt första stycket ska föras. (Paragrafen ändrad genom 2013:611)

22 §
Arbetsmiljöverket får meddela de förelägganden eller förbud som behövs för att denna lag och de föreskrifter som meddelas med stöd av lagen ska följas.

Ett beslut om föreläggande eller förbud får förenas med vite. Ett sådant föreläggande eller förbud får riktas även mot staten som arbetsgivare. (Paragrafen ändrad genom 2013:611)

24 §
Till böter döms en arbetsgivare som uppsåtligen eller av oaktsamhet

utan att undantag eller avvikelser har gjorts enligt 3 eller 19 § har anlitat en arbetstagare i strid mot 10 b, 12, 15 eller 16 § eller brutit mot 11 § eller mot föreskrifter som har meddelats med stöd av 11 §, eller
har lämnat oriktiga uppgifter om förhållanden av vikt, när Arbetsmiljöverket har begärt upplysningar eller handlingar enligt 21 § första stycket."

Källa: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-oc...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Sjukpensionär.... inkl bostadstillägget får jag ut 10300 efter fogden dragit vad dom ska ha.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

"Det handlar inte om ansvar.." Jo det är precis det som det handlar om.

Jag jobbar på ett av de större konsultbolagen i Sverige och jag känner absolut inte igen det du påstår. Faktiskt aldrig stött på något så oseriöst heller...
Vi har beredskap och då har vi ersättning per timme, störningsersättning samt övertid för den tid vi måste lägga.
I helgen som var uppstod en incident, då var vi 6st som hoppade in, alla 6 får betalt för det. SÅ funkar en riktigt arbetsgivare som inte behandlar sin personal som slavar för att maximera vinstutdelningen.
Visst, är det ens egna företag och man är sin egen chef helt och hållet kan man göra hur man vill, men som anställd så får du inget tack när du är utbränd, blir av med jobbet för att du missat en deadline, får ingen löneökning för att chefen gillar inte färgen på din slips osv.

Det du beskriver låter som drift eller liknande och så kan det säkert fungera där, men det är ju en liten speciellt situation och inte riktigt den typen av roll jag pratar om.

Skrivet av Tarasus:

Du förhandlar bara bort ersättningen för övertid, inte lagar och regler kring det. All tid ska ändå rapporteras.
När jag jobbade som account manager hade jag "förtroendetid" som det så fint heter. Förtroendetid är dock exakt samma arbetstid som 8-17, bara det att du får själv förlägga den valfritt, men tiden måste ändå rapporteras...

Nu sitter inte jag på plats i Sthlm, men vi har hundratals konsulter på plats där och alla dom har exakt samma avtal, regler och förmåner som jag har. Jag hoppas du någon gång faktiskt hittar en lite seriösare arbetsgivare som ändå förstår sitt ansvar och tar det, för att bli utnyttjad . Visst, tjänar du 50-60k månad så kan vi snacka om att det lönar sig att få den flexibiliteten, men det är en stor förlust att inte göra det annars. Jag har lägre grundlön än dig och tjänade 54k förra månaden, tack vare att jag får betalt för det jag gör.

Som sagt, jobbat på flera olika bolag av olika storlek och aldrig rapporterat tid. Inte vänner som sitter på bolag med tiotusentals anställda på många kontinenter heller. Jag säger inte att det är standard men att det skulle vara abnormt som först påstods håller jag inte med om.

Utnyttjad blir jag inte utan jag tar såklart betalt för det, som jag skrivit tidigare i tråden var det runt 72k/mån förra året (ser ut att bli bra mycket mer i år) och i genomsnitt jobbar jag färre timmar än en vanlig heltidsanställd. Nackdelen är ju då som sagt att saker ska bli klara oavsett vad så ibland blir det stökigt och vissa perioder är stressigare än andra men på det stora hela hade jag inte velat byta. Krävs ju också helgjobb med kort varsel ibland osv men den tiden tas igen någon annan gång när det är lugnare. Hade jag varit långsammare på mitt arbete så hade jag däremot behövt jobba bra mycket mer för att leverera det jag gör.

Om jag skulle tvingas föra loggbok över mina arbetstider kommer jag säga upp mig och jobba med egna saker istället för det låter hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för mål då? I något läge måste man väl satt ett datum när dessa målen skall nås och hur mycket tid som är tänkt att detta skall ta?

Så länge du klarar sprinten så är det ingen direkt som bryr sig, och våra teams är autonoma så längre våra metrics är positiva är det ingen som lägger sig i exakt vad vi gör.

Vi ska leverera ett värde, inte jobba timmar trots allt.

Permalänk
Medlem

Jag började nyss på ett bolag med kollektivavtal och flextid. Tidigare jobbade jag på byrå med liknande arbetsuppgifter. Jobbar så jävulskt mycket mindre nu när nedlagd tid faktiskt syns. Det är en dröm att rapportera sin arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Så länge du klarar sprinten så är det ingen direkt som bryr sig, och våra teams är autonoma så längre våra metrics är positiva är det ingen som lägger sig i exakt vad vi gör.

Vi ska leverera ett värde, inte jobba timmar trots allt.

Fast jag antar att någon i slutändan har betalat för en produkt eller tjänst och för att den prissättningen skall bli rätt så tycker jag att timförbrukningen (både faktiska timmar och kalendertid) är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det du beskriver låter som drift eller liknande och så kan det säkert fungera där, men det är ju en liten speciellt situation och inte riktigt den typen av roll jag pratar om.

Som sagt, jobbat på flera olika bolag av olika storlek och aldrig rapporterat tid. Inte vänner som sitter på bolag med tiotusentals anställda på många kontinenter heller. Jag säger inte att det är standard men att det skulle vara abnormt som först påstods håller jag inte med om.

Utnyttjad blir jag inte utan jag tar såklart betalt för det, som jag skrivit tidigare i tråden var det runt 72k/mån förra året (ser ut att bli bra mycket mer i år) och i genomsnitt jobbar jag färre timmar än en vanlig heltidsanställd. Nackdelen är ju då som sagt att saker ska bli klara oavsett vad så ibland blir det stökigt och vissa perioder är stressigare än andra men på det stora hela hade jag inte velat byta. Krävs ju också helgjobb med kort varsel ibland osv men den tiden tas igen någon annan gång när det är lugnare. Hade jag varit långsammare på mitt arbete så hade jag däremot behövt jobba bra mycket mer för att leverera det jag gör.

Om jag skulle tvingas föra loggbok över mina arbetstider kommer jag säga upp mig och jobba med egna saker istället för det låter hemskt.

Att just du inte behöver skriva tid betyder inte att det inte görs, antagligen gör din chef en beräkning för hur många timmar som bör gå åt. Med hjälp av detta sätter de upp deadlines och beräknar din beläggning. Men för detta ska funka måste man veta mer eller mindre exakt hur mycket tid olika uppgifter kräver. Men var så säker beräkningen görs och där ingår dina timmar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Att just du inte behöver skriva tid betyder inte att det inte görs, antagligen gör din chef en beräkning för hur många timmar som bör gå åt. Med hjälp av detta sätter de upp deadlines och beräknar din beläggning. Men för detta ska funka måste man veta mer eller mindre exakt hur mycket tid olika uppgifter kräver. Men var så säker beräkningen görs och där ingår dina timmar.

Tror jag knappast, min chef vet inte ens vilka kunder jag jobbar med eller vilka deadlines jag har . Chefen kan dessutom inget om vad jag gör så det finns inte en chans för honom att ens uppskatta hur lång tid saker tar även om han visste vad jag gjorde. Deadlines sätter jag upp själv i samråd med mina kunder eller de jag arbetar med på interna projekt.

När jag var anställd på olika bolag var det liknande, chefen la sig aldrig i arbetet jag gjorde utan jag skötte mina områden själv. Har aldrig fått en deadline på något av min chef.

Sen kan det ju såklart vara så att de räknar timmar hit och dit någonstans men det är ingen faktisk arbetstid utan något schablonmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast jag antar att någon i slutändan har betalat för en produkt eller tjänst och för att den prissättningen skall bli rätt så tycker jag att timförbrukningen (både faktiska timmar och kalendertid) är relevant.

Slutkund betalar förstås för tjänsten som levereras till slut, men i vårt fall är slutkund privatpersoner och vi har X miljoner kunder som betalar X kronor var.

Alla teams som jobbar med tjänsten jobbar autonomt och fristående (till större delen) från alla andra teams.

Varje teams uppdrag handlar om att över [x] veckor/månader öka [y] med [z] punkter t.ex.

Exakt hur vi gör det spelar inte så stor roll så länge vi inte sänker tjänsten vi jobbar på, eller något som går emot brand eller ethics policy, eller bryter mot lag.

Du har ett team med [x] antal medlemmar som kostar [y] som ska lösa [z] helt enkelt.

Vi har långa och korta tidshorisonter, men enda gången vi räknar tid egentligen är när vi ska försöka få ner MTTR om något brakar.

Annars är det egentligen ingen som kollar på exakta jobbade timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Sjukpensionär.... inkl bostadstillägget får jag ut 10300 efter fogden dragit vad dom ska ha.

Mmm, 10061 inklusive bostadstillägg efter skatt för min del på 75% garantinivå sjukpension. Har åtminstone inget tjafs med fogde.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Annars är det egentligen ingen som kollar på exakta jobbade timmar.

Hur vet man om man behöver X eller Y personer som skall utföra uppdraget om man inte vet timmarna det tar att utföra uppgiften?

Det är väldigt få företag som vill leva i ovisshet om personalen jobbar konstant 20 timmar i veckan eller 60 timmar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror jag knappast, min chef vet inte ens vilka kunder jag jobbar med eller vilka deadlines jag har . Chefen kan dessutom inget om vad jag gör så det finns inte en chans för honom att ens uppskatta hur lång tid saker tar även om han visste vad jag gjorde. Deadlines sätter jag upp själv i samråd med mina kunder eller de jag arbetar med på interna projekt.

När jag var anställd på olika bolag var det liknande, chefen la sig aldrig i arbetet jag gjorde utan jag skötte mina områden själv. Har aldrig fått en deadline på något av min chef.

Sen kan det ju såklart vara så att de räknar timmar hit och dit någonstans men det är ingen faktisk arbetstid utan något schablonmässigt.

Jag tror din arbetssituation är ett undantag. Vad är det för roll din chef har om han varken vet vad du jobbar med, vilka som är dina kunder eller hur mycket du jobbar? Kvar är väl att sätta din lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det du beskriver låter som drift eller liknande och så kan det säkert fungera där, men det är ju en liten speciellt situation och inte riktigt den typen av roll jag pratar om.

Som sagt, jobbat på flera olika bolag av olika storlek och aldrig rapporterat tid. Inte vänner som sitter på bolag med tiotusentals anställda på många kontinenter heller. Jag säger inte att det är standard men att det skulle vara abnormt som först påstods håller jag inte med om.

Utnyttjad blir jag inte utan jag tar såklart betalt för det, som jag skrivit tidigare i tråden var det runt 72k/mån förra året (ser ut att bli bra mycket mer i år) och i genomsnitt jobbar jag färre timmar än en vanlig heltidsanställd. Nackdelen är ju då som sagt att saker ska bli klara oavsett vad så ibland blir det stökigt och vissa perioder är stressigare än andra men på det stora hela hade jag inte velat byta. Krävs ju också helgjobb med kort varsel ibland osv men den tiden tas igen någon annan gång när det är lugnare. Hade jag varit långsammare på mitt arbete så hade jag däremot behövt jobba bra mycket mer för att leverera det jag gör.

Om jag skulle tvingas föra loggbok över mina arbetstider kommer jag säga upp mig och jobba med egna saker istället för det låter hemskt.

Just jag jobbar med drift. Men hur tror du vi får fram produkter att drifta? Alla våra utvecklare har samma avtal som jag har och ska rapportera tid på det dom gör, som sagt, seriöst företag som följer gällande avtal och regler.
Därav att det är abnormt och bryter mot gällande lagar och avtal i Sverige.
Att du jämför med hur det funkar internationellt förstår jag inte alls då du är anställd och verkar i Sverige. Våra nordiska kollegor har lnte samma regler och avtal som oss i Sverige, utan dom lyder under sina länders lagar och regler, precis som min kollega i Tjeckien som är väldigt senior trots allt bara tjänar 21-22k i månaden i SEK trots att vi verkar i samma bolag. Här i Sverige ligger likvärdiga roller på 55k ungefär.

Hur vet du att du i genomsnitt jobbar mindre än andra om du inte loggar den tid du lägger?
Jobba med eget du, lycka till att få mindre att föra logg över då 😁

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror din arbetssituation är ett undantag. Vad är det för roll din chef har om han varken vet vad du jobbar med, vilka som är dina kunder eller hur mycket du jobbar? Kvar är väl att sätta din lön.

Varför skall min chef veta vad jag gör en slumpvis vald dag? Hans jobb är att se till att vissa mål uppnås och hjälpa oss andra att nå dem, det kan vara att stödja oss andra, sälja projekt när han hittar leads, driva interna projekt osv. Sen skall han ju självklart ha avstämningar med oss och se till att vi mår bra, vi får ju dock själva flagga för om vi har för mycket osv. Jag däremot är anställd som specialist och skall leverera mina mål, det hjälper ingen om min tid skall gå till att han ska veta exakt vad jag sysslar med nästa vecka och vilka timmar jag arbetat.

Som sagt har det varit likadant på alla mina arbetsplatser och det är likadant för mina vänner i andra branscher.

Skrivet av Tarasus:

Just jag jobbar med drift. Men hur tror du vi får fram produkter att drifta? Alla våra utvecklare har samma avtal som jag har och ska rapportera tid på det dom gör, som sagt, seriöst företag som följer gällande avtal och regler.
Därav att det är abnormt och bryter mot gällande lagar och avtal i Sverige.
Att du jämför med hur det funkar internationellt förstår jag inte alls då du är anställd och verkar i Sverige. Våra nordiska kollegor har lnte samma regler och avtal som oss i Sverige, utan dom lyder under sina länders lagar och regler, precis som min kollega i Tjeckien som är väldigt senior trots allt bara tjänar 21-22k i månaden i SEK trots att vi verkar i samma bolag. Här i Sverige ligger likvärdiga roller på 55k ungefär.

Hur vet du att du i genomsnitt jobbar mindre än andra om du inte loggar den tid du lägger?
Jobba med eget du, lycka till att få mindre att föra logg över då 😁

Mitt bolag följer också alla lagar och regler, bolag med både fackrepresentanter och kollektivavtal (tyvärr). Det innebär dock inte att arbetstid faktiskt loggas, står dock säkert i något lönesystem att jag jobbat exakt heltid alla veckor jag varit i tjänst. Det är ju det som är grejen, det är ingen chef beordrar att jag måste jobba en helgdag utan jag fördelar själv min arbetstid. Men ibland krävs det för att hinna leverera enligt de önskemål kunden framför till mig och då har jag ju två val, säga nej till kunduppdrag vilket drar ner mina intäkter och således mitt resultat, eller säga ja och t.ex. ta igen det någon annan gång.

Det är ju samma sak för de jag känner, ingen har ju beordrad övertid men förväntan är ju att saker skall bli klara enligt deadlines och ibland krävs det att man arbetar mer för att nå det. Vissa jobbar i branscher där alla jobbar jättemycket då de tvingas göra det också eftersom det krävs för att hålla jämna steg med kollegorna. Men även där står det garanterat att övertid skall vara beordrad men folk väljer ju "frivilligt" att jobba mer, det var ingen chef dom beordrade det.

Jag vet ju själv hur mycket jag jobbar i genomsnitt, jag behöver inte skicka in en rapport till min arbetsgivare för att veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hänglås:

Dags för uppdatering!

Haft en tät dialog med min chef hela hösten gällande att ta nästa steg i karriären, var helt inställd på att behöva byta arbetsplats då det verkade som det inte var möjligt just nu på nuvarande arbetsplats. Men efter lite prat fram och tillbaka landade vi i att jag från och med mars tar klivet upp till lösningsarkitekt och en lön på 48000:-.

En sammanställning från det att jag tog examen:

April 2017: 28000:- | Junior systemutvecklare | Företag 1
November 2017: 32000:- | Junior systemutvecklare | Företag 1
April 2018 : 33500:- | Systemutvecklare | Företag 1
September 2018: 38000-41000:- | Systemutvecklare | Företag 2
Mars 2021: 48000:- | Lösningsarkitekt | Företag 2

Shit vad lik utveckling vi haft, i samma branch.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur vet man om man behöver X eller Y personer som skall utföra uppdraget om man inte vet timmarna det tar att utföra uppgiften?

Det är väldigt få företag som vill leva i ovisshet om personalen jobbar konstant 20 timmar i veckan eller 60 timmar i veckan.

Uppgifterna som ska göras av teamet bestäms av teamet.

De gör sizing och planering, de enda direktiv som teamet har är ni ska påverka [x] det här året.

Varje team har en PM som lägger prio i backlog baserat på impact, detta då vi bara har så mycket tid per person att jobba.

Men teamen styrs inte av någon, de styrs av ett mål, visar det sig att målet är omöjligt att nå revideras målet (följs upp varje månad).

Exakt vad teamet väljer att jobba med är upp till teamet, och deras PM som äger backlog och prio, så finns inget direkt behov att logga tid.

Sizing, refinement och retro hålls över 2 veckors sprintar för att inte ta på sig för mycket eller för lite.

Sizing I början av sprint.
Refinement I mitten av sprint.
Retro efter varje sprint.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi sätter streck och återgår till ämnet, ni som vill fortsätta diskussionen ovan kan göra det privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Blev +2000 till slut, lite mer än vad jag hade räknat med både i % och faktiska tal.

57000:- nu och cirka 3.6% höjning!

Årets revision klar.

+2300:-

59300:- nu och cirka 4% höjning.

Yrke: Tracking Specialist
Månadslön: 59300 kr
Förmåner: 6v semester
Erfarenhet: 7 år
Ålder: 41 år
Utbildning: Egentligen ingen relevant (jobbat som utvecklare sedan 98~99)

Lade till info om anställning
Permalänk
Medlem

Jag vet knappt om jag vågar skriva ut min lön här, men here we go.

Yrke: SMT operatör/ytmontering (kretskortstillverkning)
Månadslön: 22700kr
Förmåner: Jag har ett jobb?
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 34 år
Utbildning: Kortare utbildningar som smt-programmering via jobbet.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Börjar första jobbet efter sommaren. Högskoleingenjör i maskinteknik med master inom ledarskap och innovation. Ingångslön på 33000 kr. 1 års talangprogram inom produktion med fortsatt tillsvidareanställning. Är nöjd med lönen även om rekommenderad ingångslön ligger något högre för år 2020. Tänker/hoppas att programmet ger mig nödvändiga erfarenheter och kontakter för att ge mig skjuts i karriären framöver. Förhoppningsvis också ett lönelyft efter programmets slut.

Nåja, först måste jag ta examen...

Uppdatering lön: börjar en ny roll i förtid som blir som en sista rotation med skillnaden att jag efter programmet fortsätter i den rollen. Blir en projektbaserad roll inom produktion som jag tror kommer passa mig perfa. Ny lön blir 34500. Lite i lägsta laget tycker jag, men lön efter programmet är schablonsatt. Fördelen är väl att jag får den nya lönen redan nu istället för efter programmet.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Uppdatering lön: börjar en ny roll i förtid som blir som en sista rotation med skillnaden att jag efter programmet fortsätter i den rollen. Blir en projektbaserad roll inom produktion som jag tror kommer passa mig perfa. Ny lön blir 34500. Lite i lägsta laget tycker jag, men lön efter programmet är schablonsatt. Fördelen är väl att jag får den nya lönen redan nu istället för efter programmet.

Har du läst högskoleingenjör och lagt till 2 år master?
Jag har svårt att tolka det helt i ditt förra inlägg.
Jag tror 33’ är ganska normalt för en nyexaminerad på ett större bolag även om facken säger att den är högre.

Jag tog examen 2019 (civilingenjör maskinteknik) och majoriteten i min klass som fick anställning på större bolag fick 32-33’. Även de som läste trainee fick någonstans där ikring.

Permalänk
Skrivet av ninnuam:

Sjukpensionär.... inkl bostadstillägget får jag ut 10300 efter fogden dragit vad dom ska ha.

Typ vad jag får, efter kronofogden tar ca 1600:- har jag 11360SEK inkl hyra och energi.. efter allt är betalat lever jag på ca 5000:-

Jag är också förtidspensionär.

Ska snart flytta upp till till Västerbotten och hyra en ovanvåning och får ut lite mer i månaden då.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.