Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Absolut är det så och det passar inte alla. I nuläget är jag 100% arbetsför, inte varit sjuk på 5 år, har inga barn, har inga skulder etc så jag kan ta en högre risk. I ett senare skede i mitt liv kanske det inte är så men då är det ju bara att byta jobb.

Men som sagt, mitt största problem idag är uppdragen. Att jag blir inkastad på uppdrag som inte är relevanta för min kompetens t ex, enbart för att säljaren ska få provision eller att företaget ska tjäna pengar.

Jag är chef på ett av de större konsultbolagen med den typen av lönemodell, om du har några frågor så hit me

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Arbetar som usk på ett stödboende åt autistiska brukare, jobbar 80% och tar ut runt 17-18 netto. Det är ett väldigt fritt, givande och bekvämt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej jag vet inte heller vad mitt konsultbolag fakturerar, troligen mellan 600-1000Kr/h. Jag vet att jag är underbetald, detta var mitt första jobb efter examen så gick in ganska lågt (30 500Kr) bara för att få ett jobb, alltid lättare att hitta nytt när man har ett jobb. Dessutom så såg jag dollartecken i ögonen efter att levt på 5000Kr i månaden i tre år. Sen får man ju inte glömma att man får t ex dator och mobil också lite då och då och lite andra förmåner som man annars får bekosta själv.

Om jag väljer att gå till ett nytt konsultbolag så tänkte jag göra anspråk på i alla fall 50 000Kr/mån. Jag är tyvärr inte intresserad av att starta eget då jag varken vill eller kan sälja in mig till uppdrag/hitta uppdrag.
Så jag är intresserad av att jobba på den typen av företag du nämner. Nästan som att vara egen men andelen som företaget tar är betydligt mindre. Fick ett meddelande från ett bolag som heter Gigstep häromdagen. Verkar vara något sådant du menar? Scrollar man ner nästan till botten på sidan finns en slider där man kan se lite prisexempel, stämmer ganska bra överens med ditt exempel ovan. Som du säger, om jag skulle sälja mina tid för låga 600kr/h så skulle jag ändå ta ut 71 000Kr i brutto vilket skulle vara ett rejält lyft. Dock får man ju lägga undan för semester och pension själv men det har jag inget emot. Den enda frågan där som jag har i nuläget är hur många uppdrag det egentligen finns att välja på men det varierar säkert mellan bolag. Det är nämligen mitt största problem där jag jobbar idag, att av 4 uppdrag har bara 1 varit bra.

Svårt att säga, jag har aldrig hört talas om Gigstep så kan inte svara på om det är likadant tyvärr. När det gäller konsultuppdrag så har jag det nästan för bra, jag kan mer eller mindre välja och vraka bland de uppdrag jag själv tycker är intressanta. Marknaden skriker efter folk inom inbyggda system Här är det också skillnad mellan konsultbolag, vissa är bara intresserade av att få ut dig i arbete så de kan tjäna pengar på dig medans andra faktiskt bryr sig om dig och förstår vikten av att du trivs och att ni har en långsiktig bra relation. Satsa på ett konsultbolag där du känner att du är i fokus (vilket inte alltid är lätt såklart, men sök dig vidare om du inte är nöjd är mitt tips).

Gällande arbetsredskap:
Om du nu har en annan lönemodell som ger dig säg 30 000kr över på ditt "buffertkonto" var månad så har du inga problem att införskaffa de arbetsredskap du behöver/vill ha. Snabbt exempel: Du vill köpa en laptop som kostar 10 000kr, om du köper den privat så betalar du 10 000kr från ditt eget konto. Köper du den däremot på företaget betalar du 8 000kr på "buffertkontot". Dessa 8000kr motsvarar ungefär i nettolön (med 50% marginalskatt): 8000/1.315 * 0,5 = 3040kr. Motsvarande nettokostnad ligger strax över 30% med andra ord.

Skrivet av NisseG91:

Ni båda två glömmer bort att man bara drar in pengar när man jobbar och kan fakturera kund.

Är du ledig/halvdag dagar innan röda dagar?
minst 5 veckor semester.
Sjuk en gång ibland?
Är du 100% fullbelagd hela tiden?
Har du någon sorts utbildning för certifikat eller liknande på arbetstid?
Någon annan planeringstid då du inte fakturerar kund?

Speciellt som hyfsat ny på området så kostar man en del pengar. Du kanske tar någon timme här och där av en mer senior medarbetare då du behöver hjälp, du behöver utbildning i arbetsmetoder osv. Sån tid så drar du ju faktiskt inte bara inte in några pengar, du kostar även företaget pengar Sedan kanske du är ett totalt stolpskott så har de lagt ner denna tid på dig helt i onödan.

Allt detta ovan är sån oro man får dras med som arbetsgivare. Är du egen så blir det din huvudvärk.

Sen är det klart att konsultföretaget du jobbar åt vill tjäna pengar på dig. Varför skulle dom annars anställa dig?

Jag har svårt att se att jag skulle glömma det eftersom jag jobbat på detta vis de senaste 5 åren? Jag har inte varit utan uppdrag en enda dag, 100% fullbelagd hela tiden. Jag räknade in utbildning och annat under övrigt i min kalkyl ovan. Slår man ut det över ett gäng personer så brukar vissa gå flera utbildningar medans andra inte går några alls. Certifikat och "fina diplom" är i min värld generellt av noll intresse (nästan tvärtom).

Jag är ledig precis när jag vill vara ledig (och det är OK för kund). Jag har inget fast antal semesterdagar, men rent konkret skulle jag kunna ta ut väldigt mycket ledighet.

Om du kikar på siffrorna igen så inser du ganska snabbt att det inte är några problem att bekosta utbildningar och ledighet med de extrapengar man drar in. Sammanfattat får man bekosta mer själv med denna modell, det tar dock inte mer än ett par månader innan man täckt dessa kostnader för året och resterande är rent + i kassan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, det är bra mycket mer än vad som spaltats upp där. Måste ju väga in risken att folk faktiskt kan bli sjuka längre perioder ibland, försäkringar och arbetsmaterial kostar en hel del mer än 2k/mån totalt, utbildningar på arbetstid osv.

Personligen är jag nöjd om lönen inkl sociala avgifter och pension ligger kring 60% av vad jag drar in ifall vi pratar fast lön och ev liten bonus, är det stor del bonus inblandad så skulle jag lägga på 10% vid fullt utfall för den extra risken man själv tar.

Nej det är inte bra mycket mer än vad jag spaltade upp. Som jag skrev ovan så har jag jobbat enligt denna modell i 5 års tid så jag har rätt bra koll skulle jag säga.

Det jag inte tagit med är extrautgifter för diverse arbetsredskap, men om du tittar på kalkylen igen och delar av mitt inlägg ovan så inser du att det finns gott om marginal för dessa inköp. Likaså gällande försäkringar - hur mycket tror du dessa kostar egentligen? 2000kr/mån är 24 000kr/år (exkl moms).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har svårt att se att jag skulle glömma det eftersom jag jobbat på detta vis de senaste 5 åren? Jag har inte varit utan uppdrag en enda dag, 100% fullbelagd hela tiden. Jag räknade in utbildning och annat under övrigt i min kalkyl ovan. Slår man ut det över ett gäng personer så brukar vissa gå flera utbildningar medans andra inte går några alls. Certifikat och "fina diplom" är i min värld generellt av noll intresse (nästan tvärtom).

Jag är ledig precis när jag vill vara ledig (och det är OK för kund). Jag har inget fast antal semesterdagar, men rent konkret skulle jag kunna ta ut väldigt mycket ledighet.

Om du kikar på siffrorna igen så inser du ganska snabbt att det inte är några problem att bekosta utbildningar och ledighet med de extrapengar man drar in. Sammanfattat får man bekosta mer själv med denna modell, det tar dock inte mer än ett par månader innan man täckt dessa kostnader för året och resterande är rent + i kassan.

Din övrigtpost på 2k/mån täcker knappt mobil och dator för mig, försäkringar kommer landa på åtminstone 1,5k till om man skall ha det som erbjuds som standard. Skall man lägga till utbildningar mm så kan avgifterna lätt uppgå till 3k/mån och så måste man räkna med eventuellt tapp i intäkter.

Intäkterna du räknade på är dessutom uppblåsta när man räknar på månadsbasis eftersom du inte räknar med röda dagar och semester mm där intäkterna uteblir för de flesta. Det är på årsbasis en jämförelse bör göras rent generellt.

När jag räknar på att lön+pension+sociala avgifter skall ligga kring 60% av intäkt på årsbasis (vilket är relativt rimligt att hamna kring som anställd konsult) så finns det fortfarande uppsida med att bli egen men den är inte jättestor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Din övrigtpost på 2k/mån täcker knappt mobil och dator för mig, försäkringar kommer landa på åtminstone 1,5k till om man skall ha det som erbjuds som standard. Skall man lägga till utbildningar mm så kan avgifterna lätt uppgå till 3k/mån och så måste man räkna med eventuellt tapp i intäkter.

Intäkterna du räknade på är dessutom uppblåsta när man räknar på månadsbasis eftersom du inte räknar med röda dagar och semester mm där intäkterna uteblir för de flesta. Det är på årsbasis en jämförelse bör göras rent generellt.

När jag räknar på att lön+pension+sociala avgifter skall ligga kring 60% av intäkt på årsbasis (vilket är relativt rimligt att hamna kring som anställd konsult) så finns det fortfarande uppsida med att bli egen men den är inte jättestor.

Okej, jag ska försöka bryta ner det:
1. Lägg till ytterliggare 5000kr/mån i utgift i kalkylen om du vill det, ser det ut att vara avgörande?
2. Jag räknar med semester, därav semestereravsättningen. Den täcker intäktsbortfallet under semestern.
3. Jag har tagit höjd för röda dagar, kika själv: http://www.arbetstimmarpermanad.se/

Givet att timpengen är relevant och din andel av intänkterna hög så är det en stor fördel med denna modell jämfört med "fast lön" givet att din fasta lön inte är uppe i riktigt höga belopp.

Om du är egen så är det en helt annan femma, då måste du ordentligt mycket högre upp i fast lön om fast lön ens ska vara ett alternativ.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Okej, jag ska försöka bryta ner det:
1. Lägg till ytterliggare 5000kr/mån i utgift i kalkylen om du vill det, ser det ut att vara avgörande?
2. Jag räknar med semester, därav semestereravsättningen. Den täcker intäktsbortfallet under semestern.
3. Jag har tagit höjd för röda dagar, kika själv: http://www.arbetstimmarpermanad.se/

Givet att timpengen är relevant och din andel av intänkterna hög så är det en stor fördel med denna modell jämfört med "fast lön" givet att din fasta lön inte är uppe i riktigt höga belopp.

Om du är egen så är det en helt annan femma, då måste du ordentligt mycket högre upp i fast lön om fast lön ens ska vara ett alternativ.

Nej det tycker jag inte, visst kanske det kan frigöra runt 20 procentenheter av intäkt till löneutrymmet men i nettopengar är det inte jättemycket. Risken är ju däremot markant högre jämfört med om man har fast lön mm, skall man skaffa barn är det förmodligen en förlustaffär om man inte slår ut det på väldigt lång sikt. Har man tur så kan man som sagt tjäna lite extra på det men när man värderar in risken i kalkylen så tycker iaf jag det inte alls blir lika lockande.

2,3) det blir ändå inte rätt. Årsarbetstimmar kring 2030 minus ca 230 timmar semester (30 dagar) kommer ge dig mindre per månad än vad dina belopp ger som netto. Och detta är ju räknat helt utan sjukdagar, läkarbesök, utbildning osv, finns ingen som håller allt sådant borta över tid. Generellt är det bättre att kolla på snittet av intäkterna senaste åren eller liknande för då får man med alla effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

2. Jag räknar med semester, därav semestereravsättningen. Den täcker intäktsbortfallet under semestern.

5000 kr/mån x 12 mån = 60 000 kr.

Om du som i ditt exempel räknar med att fakturera 700 kr/hr så innebär det att du tar höjd för 85 timmar förlorad intäkt. Känns lite magert med 11 dagar semester kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

5000 kr/mån x 12 mån = 60 000 kr.

Om du som i ditt exempel räknar med att fakturera 700 kr/hr så innebär det att du tar höjd för 85 timmar förlorad intäkt. Känns lite magert med 11 dagar semester kan jag tycka.

Det hade det ju gjort om det vore så att det inte finns marginal för de 5000kr/mån. Jag rekommenderar att du läser om vad jag skrivit och även det som kommer nedan.

Skrivet av Aktsu:

Nej det tycker jag inte, visst kanske det kan frigöra runt 20 procentenheter av intäkt till löneutrymmet men i nettopengar är det inte jättemycket. Risken är ju däremot markant högre jämfört med om man har fast lön mm, skall man skaffa barn är det förmodligen en förlustaffär om man inte slår ut det på väldigt lång sikt. Har man tur så kan man som sagt tjäna lite extra på det men när man värderar in risken i kalkylen så tycker iaf jag det inte alls blir lika lockande.

2,3) det blir ändå inte rätt. Årsarbetstimmar kring 2030 minus ca 230 timmar semester (30 dagar) kommer ge dig mindre per månad än vad dina belopp ger som netto. Och detta är ju räknat helt utan sjukdagar, läkarbesök, utbildning osv, finns ingen som håller allt sådant borta över tid. Generellt är det bättre att kolla på snittet av intäkterna senaste åren eller liknande för då får man med alla effekter.

Man ska alltid göra en analys av risk/reward, självklart. Det är inte alla som detta upplägg passar för. Jag har ett flertal konsultkollegor som är pappalediga just nu (och som drygar ut sin ersättning från Försäkringskassan med "sparade buffertpengar").

Rent konkret med det upplägg jag har och pratar om så innebär all form av frånvaro att intäkterna uteblir för den tiden, det är självklart. Det som uppenbart inte är självklart är var brytgränsen går, så vi kan väl kolla på lite fler exempel.

Detta är mina siffror för 2020 (Jan-Dec) med nästan 10 veckor semester totalt.
Första kolumnen är fakturerade timmar, andra kolumnen är semestertimmar.
152 32
160 0
176 0
130 46
144 24
166 10
24 160
128 40
162 14
172 0
168 0
112 56

1694h fakturerat. 382h semester
Jag snittar strax över 141h/månad INKL ordinarie semestermånaden inräknad. Landar på 151h/mån i snitt om jag tar bort Juli. "Vadå ta bort semestermånaden?" Jo eftersom jag gör en avsättning 11 månader av 12 för att täcka semestern så är den +- 0. Vi kan dock fortsätta räkneexemplet utan att göra semesteravsättning för att förenkla.

Om vi tar de siffror som ingick i det inlägg som denna diskussion började med så nämnde personen i fråga spannet 600-1000kr/h och en bruttolön på 37 500kr. Det ser ut såhär om man jämför med eget bolag:

INTÄKT:
Per helår och mina faktiskt arbetade antal timmar (som är just lägre pga mycket semester):
600kr/h: 1694 * 600 = 1 016 400kr/år
1000kr/h: 1694 * 1000 = 1 694 000kr/år

LÖNEKOSTNAD (inkl pension):
37500 bruttonlön
11782,5 Arbetsgivaravgift
1688 Tjänstepension (4.5% av bruttolön, relativt standard)

50 970,5 * 12 = 611 646kr i kostnad per år för lön + pension.

SAMMANSTÄLLT: (intäkt - kostnad)
1 016 400 - 611 646 = 404 754kr
1 694 000 - 611 646 = 1 082 354kr

Kan det räcka till övriga utgifter tro?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det hade det ju gjort om det vore så att det inte finns marginal för de 5000kr/mån. Jag rekommenderar att du läser om vad jag skrivit och även det som kommer nedan.

Din mening "Jag räknar med semester, därav semestereravsättningen. Den täcker intäktsbortfallet under semestern." tycker jag är svår att tolka på något annat sätt än att du anser att din avsättning för semester (5000 kr/mån i ditt exempel) skall täcka det du inte kan fakturera under din semester.

Edit: när det gäller din kalkyl generellt så har jag inga problem med den. Det är inga problem att få en god lönsamhet om man kan debitera 600 kr/hr med en beläggning på närmare 100% med en så pass modest lön som 37 kkr/mån innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Din mening "Jag räknar med semester, därav semestereravsättningen. Den täcker intäktsbortfallet under semestern." tycker jag är svår att tolka på något annat sätt än att du anser att din avsättning för semester (5000 kr/mån i ditt exempel) skall täcka det du inte kan fakturera under din semester.

Det är precis vad den är tänkt att göra ja (och måste avsättas enligt lag). Det jag inte förstod däremot var din kommentar om att det skulle innebära 11 dagars semester. Du måste kolla på vad det kostar att ta ut lön för den tiden. 5000kr/mån var kanske något snålt för 5v semester, lägg på en tusenlapp i månaden istället så bör det täcka kostnaden för ~1,25x månadslön.

Kollar du på mitt inlägg ovan så ser du intäkter och kostnader med 9,5v semester, full lön varje månad (har visserligen inte tagit med extra semesterersättning, men titta på siffrorna så inser man snabbt att det mer eller mindre hamnar i marginalen).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är precis vad den är tänkt att göra ja (och måste avsättas enligt lag). Det jag inte förstod däremot var din kommentar om att det skulle innebära 11 dagars semester. Du måste kolla på vad det kostar att ta ut lön för den tiden. 5000kr/mån var kanske något snålt för 5v semester, lägg på en tusenlapp i månaden istället så bör det täcka kostnaden för ~1,25x månadslön.

Jag missade att du skrev att det var företagets kostnad för semesterlönen som du avsåg med de 5000 kr/mån. Det blir en smula rörigt när man blandar olika modeller.

Edit: Företagets intäktsbortfall är däremot större än dessa 5000 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag missade att du skrev att det var företagets kostnad för semesterlönen som du avsåg med de 5000 kr/mån. Det blir en smula rörigt när man blandar olika modeller.

Edit: Företagets intäktsbortfall är däremot större än dessa 5000 kr/mån.

Lugnt.

Ja precis, och det som då faller bort är vinsten (+ del som täcker övriga andra kostnader). Det knyter väl ihop säcken lite för denna diskussion som började när jag påpekade att konsultföretaget gör en brutal vinst på personen som har 37 500kr/mån bruttolön. Det visar att ett eget bolag utan problem är mer attraktivt än en fastlönemodell som anställd konsult såvida den fasta lönen inte är rejält hög.

Hittar man ett konsultbolag som erbjuder en mer rörlig modell (som mitt exempel ovan) så kommer det kosta en del av intäkterna. Det är bara minska intäkterna med bolagets andel i exemplet ovan så funkar den lika bra där också. Med 4 års erfarenhet hade jag inte accepterat att min andel låg under 70% av fakturerat belopp. Med 10års erfarenhet inte under 80%.

Man kan även se att om man plockar ut 37 500kr/mån i bruttolön på eget AB med 1000kr/h, enligt mina arbetade timmar för 2020 så skulle jag efter det året kunna bli arbetslös i ~1,5år och ändå plocka ut full lön under den tiden.

(Med eget bolag kan man dessutom plocka ut utdelning osv, men det är en annan diskussion.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man ska alltid göra en analys av risk/reward, självklart. Det är inte alla som detta upplägg passar för. Jag har ett flertal konsultkollegor som är pappalediga just nu (och som drygar ut sin ersättning från Försäkringskassan med "sparade buffertpengar").

Rent konkret med det upplägg jag har och pratar om så innebär all form av frånvaro att intäkterna uteblir för den tiden, det är självklart. Det som uppenbart inte är självklart är var brytgränsen går, så vi kan väl kolla på lite fler exempel.

Detta är mina siffror för 2020 (Jan-Dec) med nästan 10 veckor semester totalt.
Första kolumnen är fakturerade timmar, andra kolumnen är semestertimmar.
152 32
160 0
176 0
130 46
144 24
166 10
24 160
128 40
162 14
172 0
168 0
112 56

1694h fakturerat. 382h semester
Jag snittar strax över 141h/månad INKL ordinarie semestermånaden inräknad. Landar på 151h/mån i snitt om jag tar bort Juli. "Vadå ta bort semestermånaden?" Jo eftersom jag gör en avsättning 11 månader av 12 för att täcka semestern så är den +- 0. Vi kan dock fortsätta räkneexemplet utan att göra semesteravsättning för att förenkla.

Om vi tar de siffror som ingick i det inlägg som denna diskussion började med så nämnde personen i fråga spannet 600-1000kr/h och en bruttolön på 37 500kr. Det ser ut såhär om man jämför med eget bolag:

INTÄKT:
Per helår och mina faktiskt arbetade antal timmar (som är just lägre pga mycket semester):
600kr/h: 1694 * 600 = 1 016 400kr/år
1000kr/h: 1694 * 1000 = 1 694 000kr/år

LÖNEKOSTNAD (inkl pension):
37500 bruttonlön
11782,5 Arbetsgivaravgift
1688 Tjänstepension (4.5% av bruttolön, relativt standard)

50 970,5 * 12 = 611 646kr i kostnad per år för lön + pension.

SAMMANSTÄLLT: (intäkt - utgift)
1 016 400 - 611 646 = 404 754kr
1 694 000 - 611 646 = 1 082 354kr

Kan det räcka till övriga utgifter tro?

Ja de timmarna är mer rimliga ja. Sen är väl inte frågan att räkna på en lön som alla enats om att den är för låg utan man bör väl räkna på en rimlig sådan, t.ex. som jag från början föreslog. En fast lön (inkl sociala avgifter och pension) på 55-60% av intäkt är rätt vedertaget som en okej nivå och något som arbetsgivare brukar tycka är okej också om de vill hålla kvar en.

Alternativen om man har för låg lön kontra sin insats är ju nämligen inte stanna kvar eller byta till ditt föreslagna system, man måste helt enkelt jämföra alternativen.

Du verkar ju i din beräkning glömt att någon snor ju en del av kakan också om de ska hantera sälj, admin osv. Vad tar de för dig?

Jämför man då med att få 55-60% till kompensation som fast lön och räknar med utgifter så kommer vi runt mina 20 procentenheter av intäkt extra jag sa att ditt system borde ge. Har aldrig hävdat man förlorar på det bara att skillnaden blir långt mindre än folk tror och sen har man risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja de timmarna är mer rimliga ja. Sen är väl inte frågan att räkna på en lön som alla enats om att den är för låg utan man bör väl räkna på en rimlig sådan, t.ex. som jag från början föreslog. En fast lön (inkl sociala avgifter och pension) på 55-60% av intäkt är rätt vedertaget som en okej nivå och något som arbetsgivare brukar tycka är okej också om de vill hålla kvar en.

Alternativen om man har för låg lön kontra sin insats är ju nämligen inte stanna kvar eller byta till ditt föreslagna system, man måste helt enkelt jämföra alternativen.

Du verkar ju i din beräkning glömt att någon snor ju en del av kakan också om de ska hantera sälj, admin osv. Vad tar de för dig?

Jämför man då med att få 55-60% till kompensation som fast lön och räknar med utgifter så kommer vi runt mina 20 procentenheter av intäkt extra jag sa att ditt system borde ge. Har aldrig hävdat man förlorar på det bara att skillnaden blir långt mindre än folk tror och sen har man risken.

Men de timmarna lirar ju med vad jag angav tidigare, som jag nämnde exklusive semestermånaden (i.o.m. avsättningar) om det inte vore för att jag haft väldigt mycket semester. Stoppa in mer rimliga 6v semester i kalkylen så ser det annorlunda ut.

Jag vill inte gå ut med exakt siffra, men vi kan säga att jag har minst 80% av intäkterna.

Ok, det är möjligt att vi pratar om olika scenarion. Hela diskussionen började ju dock som jag nämnde ovan av att personen jag citerade hade en fast lön om 37 500kr/mån brutto från sitt konsultbolag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Men de timmarna lirar ju med vad jag angav tidigare, som jag nämnde exklusive semestermånaden (i.o.m. avsättningar) om det inte vore för att jag haft väldigt mycket semester. Stoppa in mer rimliga 6v semester i kalkylen så ser det annorlunda ut.

Jag vill inte gå ut med exakt siffra, men vi kan säga att jag har minst 80% av intäkterna.

Ok, det är möjligt att vi pratar om olika scenarion. Hela diskussionen började ju dock som jag nämnde ovan av att personen jag citerade hade en fast lön om 37 500kr/mån brutto från sitt konsultbolag.

Ja men jag hävdar att med variationer i arbetstimmar över åren, sjukdagar, 6v semester, utbildningar, ibland mellan uppdrag osv är drygt 1700 arbetstimmar på ett år vad man bör räkna med i genomsnitt. Nu har det varit sjukt lätt att hitta uppdrag senaste åren men Det kommer inte fortgå för alltid, var många som hade problem med att få uppdrag direkt efter ett tog slut under ett bra tag sist det var dåliga tider.

Ja runt 80% är vad jag själv räknat med när jag kikat på det upplägget kontra fast lön som jag kör med nu, visst hade det gett lite extra i bra tider men inte speciellt mycket faktiskt när jag räknar in alla andra kostnader och förmåner jag har. Handlar om ca 400k extra eller så, och jag siktar som sagt på att lön med avgifter och pension skall vara åtminstone 55-60% av intäkt.

Och ja det började där men poängen var att man måste ställa olika upplägg mot varandra för att välja ar tänkt att vara lite motpol och representera hörnet fast lön som är rimlig för insatsen.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Absolut är det så och det passar inte alla. I nuläget är jag 100% arbetsför, inte varit sjuk på 5 år, har inga barn, har inga skulder etc så jag kan ta en högre risk. I ett senare skede i mitt liv kanske det inte är så men då är det ju bara att byta jobb.

Men som sagt, mitt största problem idag är uppdragen. Att jag blir inkastad på uppdrag som inte är relevanta för min kompetens t ex, enbart för att säljaren ska få provision eller att företaget ska tjäna pengar.

Jag skulle akta mig för upplägget där du inte får betald sjuklön etc, modellen som några exploatörer ägnar sig åt. Iaf om du inte får ut merparten av timpenningen själv. Det är noll anställningstrygghet i det. Om du får benet påkört av en buss, eller långtidscovid kanske. Vad händer då?

Sen kan man tänka på att ju större konsultbolag, desto större overhead. Jag har jobbat på ett större konsultbolag (dock ej med utveckling), tror det var fantastiska 5-6 led upp till VD. Man kan spekulera i vad det kostar. Alla dessa mellanchefer. Därtill har du den där biten med att dra in jobb. Det behöver också någon ha betalt för att göra.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

32 000 kr - apputvecklare

1,5 års yrkesutbildning
3 års arbetserfarenhet

Bra eller dåligt?

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Strife91:

32 000 kr - apputvecklare

1,5 års yrkesutbildning
3 års arbetserfarenhet

Bra eller dåligt?

Vart bor du och vad tycker du sj'lv?

Permalänk

Har löneförhandling i veckan. Senast lönen reviderades var juni 2019 (pga pandemin, men vi har gått bra och t.o.m nyanställt). Sitter på 33750kr/mån, jobbar som konsult ca 950kr/h ex moms. Ingen övertidsersättning, 25 dagar sem.

Undrar hur folket här tänker, kan man tänka låt säga 2% höjning för 2020 och 2% för 2021, eller är det bara att glömma 2020? Menar alltså inte retroaktiv lön 12 mån bak, bara att denna revidering också innefattar 2020. 2%+2% ger strax över 35000.

Kan man använda detta som argument månntro? Är uppskattad på arbetet men just nu går branschen lite småtrögt vilket knappast är till min fördel.

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Har löneförhandling i veckan. Senast lönen reviderades var juni 2019 (pga pandemin, men vi har gått bra och t.o.m nyanställt). Sitter på 33750kr/mån, jobbar som konsult ca 950kr/h ex moms. Ingen övertidsersättning, 25 dagar sem.

Undrar hur folket här tänker, kan man tänka låt säga 2% höjning för 2020 och 2% för 2021, eller är det bara att glömma 2020? Menar alltså inte retroaktiv lön 12 mån bak, bara att denna revidering också innefattar 2020. 2%+2% ger strax över 35000.

Kan man använda detta som argument månntro? Är uppskattad på arbetet men just nu går branschen lite småtrögt vilket knappast är till min fördel.

Vilken bransch och vad är din roll och vart (geografiskt) jobbar du?

Baserat på mitt nuvarande och föregående ställe samt info från kompisar så ska man inte låta företaget påstå att dem inte kan ge en skälig löneökning pga pandemin. Sen är det ju tyvärr så att medelökningen enbart ligger på några procent, så kan trots allt bli svårt att påstå att man ska ha högre. Störst chans att verkligen bumpa lönen är ju trots allt genom att byta jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Vart bor du och vad tycker du sj'lv?

Göteborg.

Jag tycker det är lagom, antagligen rätt hyfsat för min utbildningslängd, men har dålig koll på vad andra i liknande position tjänar.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Vilken bransch och vad är din roll och vart (geografiskt) jobbar du?

Baserat på mitt nuvarande och föregående ställe samt info från kompisar så ska man inte låta företaget påstå att dem inte kan ge en skälig löneökning pga pandemin. Sen är det ju tyvärr så att medelökningen enbart ligger på några procent, så kan trots allt bli svårt att påstå att man ska ha högre. Störst chans att verkligen bumpa lönen är ju trots allt genom att byta jobb

Byggbranschen, jobbar som projektledare och arkitekt/projektör, Malmö. Även om ökningen bara är 2% så blir det en schysst ökning utslaget över två år, så jag resonerar. Föregående revidering låg på 25% så det finns undantag i regeln om att det alltid är fördelaktigt att byta jobb. Kan vara värt att nämna att jag snart blir farsa och gärna drar ner på risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Har löneförhandling i veckan. Senast lönen reviderades var juni 2019 (pga pandemin, men vi har gått bra och t.o.m nyanställt). Sitter på 33750kr/mån, jobbar som konsult ca 950kr/h ex moms. Ingen övertidsersättning, 25 dagar sem.

Undrar hur folket här tänker, kan man tänka låt säga 2% höjning för 2020 och 2% för 2021, eller är det bara att glömma 2020? Menar alltså inte retroaktiv lön 12 mån bak, bara att denna revidering också innefattar 2020. 2%+2% ger strax över 35000.

Kan man använda detta som argument månntro? Är uppskattad på arbetet men just nu går branschen lite småtrögt vilket knappast är till min fördel.

Har ni kollektivavtal? Utifrån de fackliga förhandlingarna så kommer vi att få en löneförhöjning nu, men retroaktivt från nov 2020. Så vi får 5 mån retroaktivt på nya lönen, med en något högre % än om det varit för ett år, men lägre än om vi fått två löneförhöjningar.
Vi hade å andra sidan många konsulter som fick gå då deras uppdrag gick om intet i samband med Covid-19.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Har ni kollektivavtal? Utifrån de fackliga förhandlingarna så kommer vi att få en löneförhöjning nu, men retroaktivt från nov 2020. Så vi får 5 mån retroaktivt på nya lönen, med en något högre % än om det varit för ett år, men lägre än om vi fått två löneförhöjningar.
Vi hade å andra sidan många konsulter som fick gå då deras uppdrag gick om intet i samband med Covid-19.

Tyvärr inget kollektivavtal. Vi får retroaktivt från januari, alltid något 😅

Har du någon %-siffra att förtälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Tyvärr inget kollektivavtal. Vi får retroaktivt från januari, alltid något 😅

Har du någon %-siffra att förtälja?

"Lönerevisionens nivå är 2,9 procent från 1 november 2020 och 1,8 procent från 1 april 2022 om lokal överenskommelse inte träffas om annat. Det centrala löneavtalet innebär ingen retroaktivitet för tiden innan 1 november 2020."

Ska rätta mig själv, det är 6 månader retroaktivt t.o.m.

https://www.almega.se/2020/11/nytt-kollektivavtal-tecknat-for...

Helt apropå att ha kollektivavtal eller inte som brukar dyka upp som fundering titt som tätt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Har löneförhandling i veckan. Senast lönen reviderades var juni 2019 (pga pandemin, men vi har gått bra och t.o.m nyanställt). Sitter på 33750kr/mån, jobbar som konsult ca 950kr/h ex moms. Ingen övertidsersättning, 25 dagar sem.

Undrar hur folket här tänker, kan man tänka låt säga 2% höjning för 2020 och 2% för 2021, eller är det bara att glömma 2020? Menar alltså inte retroaktiv lön 12 mån bak, bara att denna revidering också innefattar 2020. 2%+2% ger strax över 35000.

Kan man använda detta som argument månntro? Är uppskattad på arbetet men just nu går branschen lite småtrögt vilket knappast är till min fördel.

Belagd till 100% hos kund som debiteras 950kr/h?

Stoppa in dina siffror i mitt exempel en liten bit upp, sen kan du enkelt avgöra om det är rimligt (Svaret är Nej om du svarar Ja på frågorna ovan. Ditt bolag tjänar isf över en miljon om året på dig brutto.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Belagd till 100% hos kund som debiteras 950kr/h?

Stoppa in dina siffror i mitt exempel en liten bit upp, sen kan du enkelt avgöra om det är rimligt (Svaret är Nej om du svarar Ja på frågorna ovan. Ditt bolag tjänar isf över en miljon om året på dig brutto.)

Även om jag håller med om att det borde finnas gott om utrymme i ett fall som ovan så kan man inte resonera så som du gör ovan som en "vanligt" anställd konsult. I dina exempel ovan så talar vi ju nästintill om att driva egen firma, där man får ta en stor del av sina egna intäkter, men också endast få lön när man fakturerar timmar. Man kanske också får hitta sina egna kunder/projekt.

Ett vanligt konsultbolag med en mer ordinär anställningsform behöver har ju relativt stora omkostnader för en anställd i form av HR, säljare, chefer, rekrytering, lokaler, etc. samt eventuella konsulter som för tillfället saknar uppdrag, som alla ska bekostas av de konsulter som faktiskt är ute på uppdrag. Den ekvationen blir snabbt ohållbar om alla konsulter förväntar sig att få en allt för stor andel av vad de drar in.

Är man däremot beredd att offra all trygghet, vara beredd att mer eller mindre gå på dagen om uppdraget tar slut och själv vara ansvarig för att hitta nya uppdrag så kan man givetvis kräva en betydligt större andel av det man fakturerar.

Permalänk
Medlem

PROJECTED MONTHLY INCOME
0.016539 BTC
≈ 6,719.81 SEK

Ja eller det är ju datan som tjänar det när jag värmer upp gästrum och mancave isf element.

Edit:eller på årsbasis:
PROJECTED YEARLY INCOME
0.206486 BTC
≈ 83,893.15 SEK

komplettering
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Även om jag håller med om att det borde finnas gott om utrymme i ett fall som ovan så kan man inte resonera så som du gör ovan som en "vanligt" anställd konsult. I dina exempel ovan så talar vi ju nästintill om att driva egen firma, där man får ta en stor del av sina egna intäkter, men också endast få lön när man fakturerar timmar. Man kanske också får hitta sina egna kunder/projekt.

Det går alldeles utmärkt och är fullt rimligt att resonera så, jag är en "vanligt" anställd konsult själv. Skillnaden är att jag har en bättre lönemodell. Om du så får 70% av intäkterna (vilket är relativt lågt) så kan du utan problem plocka ut en lön på 50k brutto och ändå ha pengar kvar.

Det beror såklart på vilken bransch man jobbar, i min bransch är det ingen större svårighet att hitta uppdrag. Man behöver inte heller göra den biten själv utan man kan välja att gå som underkonsult. Då har man eget AB men ett annat konsultbolag fixar uppdrag till 10-15% avgift (praxis).

Skrivet av Blomman90:

Ett vanligt konsultbolag med en mer ordinär anställningsform behöver har ju relativt stora omkostnader för en anställd i form av HR, säljare, chefer, rekrytering, lokaler, etc. samt eventuella konsulter som för tillfället saknar uppdrag, som alla ska bekostas av de konsulter som faktiskt är ute på uppdrag. Den ekvationen blir snabbt ohållbar om alla konsulter förväntar sig att få en allt för stor andel av vad de drar in.

Det finns många konsultbolag som arbetar enligt ovan, jag har själv jobbat på ett sådant (ett av de större). Det ter sig självklart att det blir mindre pengar över till dig själv när många avdelningar börjar försöka skapa sitt egenvärde. Från bolagets perspektiv så tycker dom självklart det är skitbra, i exemplet ovan så betalar 1 konsult i arbete utan problem lön, pension m.m. för minst en person på bänken.

Skrivet av Blomman90:

Är man däremot beredd att offra all trygghet, vara beredd att mer eller mindre gå på dagen om uppdraget tar slut och själv vara ansvarig för att hitta nya uppdrag så kan man givetvis kräva en betydligt större andel av det man fakturerar.

Härligt med killgissningar och skrämselpropaganda, precis sådant som konsultchefer på större bolag med dåliga lönemodeller och låga löner blir kanonglada av. Det är inte så det funkar dock, att tro att du skulle ha en betydligt säkrare anställning någonstans för att du "har en fast lön" är bara falsk trygghet. Om man behöver vara ansvarig för att hitta uppdrag själv så startar man sitt eget bolag, vad ska man ens med ett annat konsultbolaget till då?

Om vi antar att man jobbar 1700h per år enligt vad @Aktsu ansåg rimligt att räkna på tidigare:
Eget bolag:
Intäkt: 1700h * 950kr/h = 1 615 000kr/år
Kostnad lön + pension: (33750 + 10604 + 1519) * 12 = 45 873 * 12 = 550 500kr/år
Pengar över: 1 064 500kr

Konsult med 75% av arvodet:
Intäkt: 1700h * 950kr/h * 0.75 = 1 211 250kr/år
Kostnad lön + pension: (33750 + 10604 + 1519) * 12 = 45 873 * 12 = 550 500kr/år
Pengar över: 660 750kr

Jobbar du 1 år enligt ovan med eget bolag och sen blir arbetslös, kan du ändå ta ut motsvarande samma lön under nästkommande 1-2 åren.
Har vi offrat all trygghet eller vad sa du?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux