Permalänk

Virtuell andra bildskärm

Hej.

Jag undrar om det är någon som vet ett sätt att få till en virtuell andra bildskärm? Alltså att få Windows till att tro att jag har två bildskärmar anslutna, fast jag bara har en.

Jag har regelbundna videokonferenser över Zoom, och ska ibland dela min skärm med de andra deltagarna. Jag upplever att det fungerar mycket bättre att göra det när jag har en extra skärm ansluten, då man i Zoom kan välja att visa bara en specifik skärm. Detta möjliggör att jag kan arbeta vidare på skärm nr 1 utan att det stör det som visas på skärm nr 2, som jag delar i Zoom. Dock har jag inte alltid möjlighet att ha två fysiska skärmar anslutna, och skulle då vilja ha en virtuell skärm att ta till.

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

I teams kan man dela fönster istället för skrivbord. finns inte det i zoom?

vet inte om det funkar med zoom, men du har ju virtuella skrivbord i windows. det finns en knapp på aktivitetsfältet som har rutor på sig och en rullist (alternativt trycker du win+tab). där kan du skapa fler skrivbord.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

vet inte om det funkar med zoom, men du har ju virtuella skrivbord i windows. det finns en knapp på aktivitetsfältet som har rutor på sig och en rullist (alternativt trycker du win+tab). där kan du skapa fler skrivbord.

Jo, man kan välja mellan fönster eller bildskärm eller program/applikation. Men då syns fortfarande det jag gör på skärmen. Om jag till exempel ska visa en video så blir det ett proffsigare framförande om man slipper se mig klicka igång den på den delade skärmen. Också om jag ska spela upp flera olika filer efter varande så blir det bara den bakgrund jag har valt som visas mellan filmerna.

Jag provade som du skrev med ett extra skrivbord, men det kan inte hittas i Zoom. En extra skärm funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowIsTheBest:

Hej.

Jag undrar om det är någon som vet ett sätt att få till en virtuell andra bildskärm? Alltså att få Windows till att tro att jag har två bildskärmar anslutna, fast jag bara har en.

Jag har regelbundna videokonferenser över Zoom, och ska ibland dela min skärm med de andra deltagarna. Jag upplever att det fungerar mycket bättre att göra det när jag har en extra skärm ansluten, då man i Zoom kan välja att visa bara en specifik skärm. Detta möjliggör att jag kan arbeta vidare på skärm nr 1 utan att det stör det som visas på skärm nr 2, som jag delar i Zoom. Dock har jag inte alltid möjlighet att ha två fysiska skärmar anslutna, och skulle då vilja ha en virtuell skärm att ta till.

Skrivet av Otur:

Går utmärkt att bara dela enstaka applikationer/program i zoom.

För sent, du hade redan svarat på det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Hej.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Kolla andra svaret i den tråden, prövade själv lite snabbt (förvisso i Teams) och det verkar funka som du vill. Känns dock lite osmidigt?

Permalänk
Skrivet av bart112:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Kolla andra svaret i den tråden, prövade själv lite snabbt (förvisso i Teams) och det verkar funka som du vill. Känns dock lite osmidigt?

Ja, så kan man också göra

Jag tror jag såg någon liknande produkt för HDMI när jag sökte efter en lösning. Kanske är lösningen att jag ska köpa något sådant, om den nu fungerar. Någon som har provat något liknande någon gång?

Jag förstod det som i den den tråden du hänvisade till att funktionen jag söker fanns i Windows 8.1, men den finns inte i Windows 10. Synd!

Någon som vet något betalprogram som kan ha funktionen jag efterfrågar?

Permalänk
Medlem

Ja, så kan man också göra

Jag tror jag såg någon liknande produkt för HDMI när jag sökte efter en lösning. Kanske är lösningen att jag ska köpa något sådant, om den nu fungerar. Någon som har provat något liknande någon gång?

Jag förstod det som i den den tråden du hänvisade till att funktionen jag söker fanns i Windows 8.1, men den finns inte i Windows 10. Synd!

Någon som vet något betalprogram som kan ha funktionen jag efterfrågar?

Nja, jag menade alltså alternativet att forcera in en VGA-skärm trots att den inte hittas. Prövade som sagt i Windows 10 med Teams och det funkade.

Permalänk
Skrivet av bart112:

Nja, jag menade alltså alternativet att forcera in en VGA-skärm trots att den inte hittas. Prövade som sagt i Windows 10 med Teams och det funkade.

Jag lyckas inte med att forcera in en skärm. Som han skriver i inlägget händer ingenting när man klickar på "Hitta". Menar du att du lyckats kringgå det och genomföra den lösningen som han beskriver fanns i Windows 8.1? Exakt hur gjorde du?