Intel prissänker Core 10000 "Comet Lake" – sexkärnigt en tusenlapp under Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Intel prissänker Core 10000 "Comet Lake" – sexkärnigt en tusenlapp under Ryzen

Priserna för den tionde generationens stationära processorer skruvas nedåt, samtidigt som produkterna finns i lager.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt, en 10400F har kostat 1490:- ett bra tag. Har tänkt att min son skulle få en sådan nu när den blir betydligt billigare?

Edit: Hmm såg att 10700F ligger på runt 2700:-... hmm intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Detta visar att det är bra med konkurrens. Och att fanboys som hela tiden eftersträvar fullständig monopol från ett företag önskan knappast blir bra för oss konsumenter.

*edit*
Det tråkiga är att det har pratas om att den ena efter andra hårdvaran kan stiga i pris nu eftersom efterfrågan är högre än vad de kan tillverka.

Permalänk
Medlem

Ska man göra den jämförelsen tycker jag även man bör kolla på Ryzen 3000-serien, och räkna in kostnad för moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta visar att det är bra med konkurrens. Och att fanboys som hela tiden eftersträvar fullständig monopol från ett företag önskan knappast blir bra för oss konsumenter.

*edit*
Det tråkiga är att det har pratas om att den ena efter andra hårdvaran kan stiga i pris nu eftersom efterfrågan är högre än vad de kan tillverka.

Man kan ju bara hoppas att återgången till normalläge efter corona *förhoppningsvis sker detta nångång* svänger på steken så att det plötsligt finns mera till salu äm vad marknaden vill ha, och priserna då sänks.

Permalänk
Medlem

Det vänder fort !
intel ger nu mest för pengarna om man bortser från lite topp prestanda, det var inte länge sedan man sa det om AMD ...
så nu är Intel det bekräftade budgetvalet ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Dessa priser har väl varit aktuella sedan tidigt i Januari månad? Ser att de sjunker ett par hundralappar till dock! alltid najs.

Permalänk
Medlem

En polare uppgraderade nyligen sin tio år gamla gamingburk.

När en i5-10600K kostade 2290 kr var det inte svårt att övertyga honom om förträffligheten hos Intel.

Permalänk
Medlem

Nu har helvetet frusit till is, intel sänker sina priser!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Nu har helvetet frusit till is, intel sänker sina priser!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En polare uppgraderade nyligen sin tio år gamla gamingburk.

När en i5-10600K kostade 2290 kr var det inte svårt att övertyga honom om förträffligheten hos Intel.

Ärligt talat, hade jag bytt nu hade jag med tagit en 10600k. Min ryzen 3600 har varit sådär stabil. Och vega 56 har också haft lite vingel med Drivrutiner. Nu funkar det bra men herregud.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Ärligt talat, hade jag bytt nu hade jag med tagit en 10600k. Min ryzen 3600 har varit sådär stabil. Och vega 56 har också haft lite vingel med Drivrutiner. Nu funkar det bra men herregud.

Min 3600 har varit 100% stabil? Vad för fattades din 3600?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Ska man göra den jämförelsen tycker jag även man bör kolla på Ryzen 3000-serien, och räkna in kostnad för moderkort.

Kan inget annat än att hålla med. Fattar varför inte teknikskrifter gör detta. Har kunnat använt samma mobo sen 2000-serien och kan använda den när jag uppgraderar till 5000 medans Intel-grabbarna varit tvungna att uppgradera runt fyra gånger snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ärligt talat, hade jag bytt nu hade jag med tagit en 10600k. Min ryzen 3600 har varit sådär stabil. Och vega 56 har också haft lite vingel med Drivrutiner. Nu funkar det bra men herregud.

På vilket sätt har den varit instabil?

Skrivet av SockerfriKetchup:

Min 3600 har varit 100% stabil? Vad för fattades din 3600?

Min har också varit jävligt stabil (haft den i nu 5 månader). Har inte märkt av någon problem relaterat till instabil CPU jämfört med Intel CPU:n jag hade innan 3600:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt har den varit instabil?
Min har också varit jävligt stabil (haft den i nu 5 månader). Har inte märkt av någon problem relaterat till instabil CPU jämfört med Intel CPU:n jag hade innan 3600:an

Ärligt talat, är väl inte själva processorn som varit problemet. utan bios till b450 tomahawk som varit kass. xD

Permalänk
Medlem

Hm, ja man kanske ska köpa ett sådant här istället.
Finns många bra prisvärda moderkort också till det som är på erbjudande också ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ärligt talat, är väl inte själva processorn som varit problemet. utan bios till b450 tomahawk som varit kass. xD

Ah! Ok. Jag körde på ett B550 Gaming Plus och det har fungerat utan problem hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt har den varit instabil?
Min har också varit jävligt stabil (haft den i nu 5 månader). Har inte märkt av någon problem relaterat till instabil CPU jämfört med Intel CPU:n jag hade innan 3600:an

Instabilt system är omöjligt att bara dra en generalisering över om det nu inte är något bekräftat fel ex på X moderkort X bios osv.
Att säga "min amd är stabil" eller "min intel är stabil" etc känns rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Främst krig om mellansegmentet, känns som en direkt känga mot 5600X. 10900K är trots prissänkningarna fortfarande ganska dyr när den med fler kärnor fortfarande får stryk av 5800X (som definitivt är dyr) i tester och i det mesta blir fullständigt utklassad av 5900X. Prissänkningar eller inte räcker det nog att kunna leverera produkter utan väntetid för att kunna sälja i rådande situation.

Slår mig nu hur många "meningslösa" produkter Intel har i sitt sortiment, tacka vet jag AMD som släpper fyra modeller istället för att låsa in funktionalitet till höger och vänster.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan inget annat än att hålla med. Fattar varför inte teknikskrifter gör detta. Har kunnat använt samma mobo sen 2000-serien och kan använda den när jag uppgraderar till 5000 medans Intel-grabbarna varit tvungna att uppgradera runt fyra gånger snart.

Sinnesfriden av att ha nya, fräscha komponenter överstiger kostnaden för ett nytt moderkort. Sen uppdateras ju grejer på plattformen också, så surt att sitta med ny CPU och ett flera generationer gammalt moderkort.

Permalänk
Medlem

Är väl dels att de vill rensa lagren innan rocket lake men också den bistra sanningen för dem just nu att kan man inte konkurrera med prestanda så får man konkurrera med pris. Som läget är i detta nu alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Nu har helvetet frusit till is, intel sänker sina priser!

Du har inte glömt att Intel slashade priserna på HDET-serien i hälften för något år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sinnesfriden av att ha nya, fräscha komponenter överstiger kostnaden för ett nytt moderkort. Sen uppdateras ju grejer på plattformen också, så surt att sitta med ny CPU och ett flera generationer gammalt moderkort.

Är ju samma moderkort till 5000- och 3000-serien dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har ett moderkort som funkar till 10000 serien då. Får hålla mig till AMD en gång till. Gillar att stöda de som prispressar annars.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Rätt galet ändå att bra moderkort, cpu och minnen är billigare tillsammans än ett av dom bättre grafikkorten.
Va fan kostar skiten att producera egentligen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Hade vart najs för folk med typ i3 8xxx om man kunnat använda samma moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Rätt galet ändå att bra moderkort, cpu och minnen är billigare tillsammans än ett av dom bättre grafikkorten.
Va fan kostar skiten att producera egentligen?

Tja det är ju liknande komponenter. Bara det att det säljs separat som CPU-RAM-Mobo.

Ett grafikkort har en GPU som har rätt mycket mer kiselyta än de flesta CPUer och 10-16 GB supersnabbt minne av en dyrare typ än DDR4. Dessutom brukar de bättre partner-grafikkorten ha en biffigare VRM än vettigt prissatta moderkort.

Det är nästan så att jag förr när toppkorten gick för under 5000 var förvånad över hur billiga grafikkort var jämfört med CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tja det är ju liknande komponenter. Bara det att det säljs separat som CPU-RAM-Mobo.

Ett grafikkort har en GPU som har rätt mycket mer kiselyta än de flesta CPUer och 10-16 GB supersnabbt minne av en dyrare typ än DDR4. Dessutom brukar de bättre partner-grafikkorten ha en biffigare VRM än vettigt prissatta moderkort.

Det är nästan så att jag förr när toppkorten gick för under 5000 var förvånad över hur billiga grafikkort var jämfört med CPUer.

Vore ju coolt om man kunde köpa grafikkorten som man köper övriga pc delar. Ett grafikmoderkort sen grafikprocessor och ram. Kul att anpassa för egna behov.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Om man klarar sig på en i5 eller i7 så var detta ganska vettiga priser.

Vad ligger ett vettigt Micro-ATX moderkort på för dessa CPUs ?

Permalänk
Medlem

Intel gör ett bättre jobb som underdog än AMD gjorde