Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Core i9-11980HK blir Intels toppmodell för bärbara speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Core i9-11980HK blir Intels toppmodell för bärbara speldatorer

Intel tar upp kampen mot AMD om prestandatronen. Processorfamiljen Tiger Lake för bärbara skruvas upp till åtta kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså, varför ska det vara så jävla svårt att hålla saker och ting tydligt, nu finns det alltså gen11 i5 & i7or med h-sufix med olika core-antal... Om dom nu ville lansera 35W 4/8 modeller för någon ny typ av ultrabook gaming teir så hade dom väl kunnat ta fram ett nytt sufix... Och personligen så hade jag tyckt det vart betydligt bättre om man använde produktsegment identifikationen i prefixet; tex u7 (low power), i7 (standard), x7 (high power)

Permalänk
Avstängd

haha, var det denna CPU 45 watt som Intel lyckas hålla i liv i 8 timmar.

Skrivet av sKRUVARN:

Alltså, varför ska det vara så jävla svårt att hålla saker och ting tydligt, nu finns det alltså gen11 i5 & i7or med h-sufix med olika core-antal... Om dom nu ville lansera 35W 4/8 modeller för någon ny typ av ultrabook gaming teir så hade dom väl kunnat ta fram ett nytt sufix... Och personligen så hade jag tyckt det vart betydligt bättre om man använde produktsegment identifikationen i prefixet; tex u7 (low power), i7 (standard), x7 (high power)

Tror dom spara på det då dom vet om att dom kommer släppa många nya CPU på kort tid, då är det smart att inte använda visa sufix.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Undra hur länge det dröjer innan Apple har något som utmanar denna för oss som kör lite större laster än enbart spel och slänger på 128GB ram och några TB ssd.

Jag själv tycker det ändå är coolt att vi på kort tid har fått laptops som förnedrar de stationära datorerna som var populära för några år sedan, även om detta inte var ovanligt förr. Men the Dark Age var inte roligt.

Permalänk
Medlem

Intel: Med en TDP på endast 125W så ser man tydligt att vår CPU slår konkurrentens Ryzen 5000-serie på den mobila marknaden.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

But can it run Office?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur länge det dröjer innan Apple har något som utmanar denna för oss som kör lite större laster än enbart spel och slänger på 128GB ram och några TB ssd.

Jag själv tycker det ändå är coolt att vi på kort tid har fått laptops som förnedrar de stationära datorerna som var populära för några år sedan, även om detta inte var ovanligt förr. Men the Dark Age var inte roligt.

En Mac med de specifikationerna skulle nog kosta som en ny Tesla..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså, varför ska det vara så jävla svårt att hålla saker och ting tydligt, nu finns det alltså gen11 i5 & i7or med h-sufix med olika core-antal... Om dom nu ville lansera 35W 4/8 modeller för någon ny typ av ultrabook gaming teir så hade dom väl kunnat ta fram ett nytt sufix...

Intel vill inte vara tydliga, de vill luras. Det fanns en bokstav för 35W-processorer - M. De hade också P för 28W, L för 17W och U för de som drog ännu mindre (tror att det var 11W från början). Y var en ännu lägre nivå. Nånstans på vägen drog de upp U hela vägen till 28W och lät Y lyfta lite mer till det som brukade vara U. De försöker snylta på gamla processorer som var energisnåla (typ Sandy/Ivy) men vill ändå visa att prestandan har gått framåt.

Iofs kan jag köpa att de vill använda bokstäverna till något annat (H var de som är konstruerade som desktop-modeller med PCIe-banor och chipsets på moderkortet, medan U var SOCerna utan banor direkt från CPUn), men hitta några andra bokstäver då. De kan inte vara slut än?

Citat:

Och personligen så hade jag tyckt det vart betydligt bättre om man använde produktsegment identifikationen i prefixet; tex u7 (low power), i7 (standard), x7 (high power)

De har försökt det med. När Skylake lanserades fanns det processorer som m7-6Y75 och liknande absurditeter. För Kaby döptes m7 om till i7 men resten av det vidriga modellnumret fanns kvar. De verkar ha lagt ner det sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

En Mac med de specifikationerna skulle nog kosta som en ny Tesla..

Säkert, men om det inte finns någon produkt som gör det idag så låt dem ta betalt. Jag har egentligen inga som helst problem med att Apple tar bra betalt på high-end produkter så länge det finns andra produkter från dem som är vettigt prissatta.

(Det är detta som är problemet med XDR-skärmen och dess absurda fotstöd - det är den enda skärmen Apple säljer. Fattar att den är fantastiskt färgriktig och allt vad det är, men Apple har förvillat in sig i en värld där deras desktop-skärmar skall ha upplösning som en laptop. Vill man således att allt skall bli rätt storlek på skärmen, så behöver man en av deras skärmar. Det är en iMac eller den där - eller att hålla sig till äldre versioner av OSet, vilket jag gör för tillfället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så kommer dessa tävla bra mot Ryzen 5000 på laptopsidan, och all konkurrens är bra. Köper man en laptop utan att kolla kärnor på processorn är det såklart tråkigt, men det är ju som att köp en bil utan att kolla vilken motor som sitter i...

Intel borde dock bli tydligare med namnen, men detta är ju uppenbarligen en strategi också

De fyrkärniga processorerna som släpptes häromveckan är alltså bara för att tjäna mer pengar på människor som inte tittar noga. Ingen vill ju ha dem i en speldator om de fått välja dessa istället... de fyrkärniga hade passat bättre i en air eller liknande (om inte M1 fanns...) inte för spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Intel vill inte vara tydliga, de vill luras. Det fanns en bokstav för 35W-processorer - M. De hade också P för 28W, L för 17W och U för de som drog ännu mindre (tror att det var 11W från början). Y var en ännu lägre nivå. Nånstans på vägen drog de upp U hela vägen till 28W och lät Y lyfta lite mer till det som brukade vara U. De försöker snylta på gamla processorer som var energisnåla (typ Sandy/Ivy) men vill ändå visa att prestandan har gått framåt.

Nja, så logiska har Intels suffix aldrig varit. M stod från början bara för Mobile, på t.ex. Sandy Bridge var M allt mellan 17 till 55W medan Ivy Bridge introducerade fler bokstäver för de strömsnålare modellerna och körde M för 35-55W. Andra suffix som P har inget med TDP att göra alls utan indikerar att processorn saknar eller har en långsammare GPU än vanligt. Det enda konsekventa med Intels namngivning genom åren är att den inte är konsekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, så logiska har Intels suffix aldrig varit. M stod från början bara för Mobile, på t.ex. Sandy Bridge var M allt mellan 17 till 55W medan Ivy Bridge introducerade fler bokstäver för de strömsnålare modellerna och körde M för 35-55W. Andra suffix som P har inget med TDP att göra alls utan indikerar att processorn saknar eller har en långsammare GPU än vanligt. Det enda konsekventa med Intels namngivning genom åren är att den inte är konsekvent.

Jag tänker ännu längre tillbaks än så, till Core 2 Duo-tiden. Kan vara så att jag skrev fel på någon bokstav - om jag kollar ark nu så står det T på en hel massa - men det fanns någon form av logik i att U var lägst strömförbrukning, ovanför det L, osv. Massor av Penryn-modeller som har P som bokstav, och processorerna hade inte integrerad grafik i den generationen, så det kan inte vara det. Arrandale körde med M för de flesta men sen UM och LM för lägre energiförbrukning. Sandy är de som verkligen förvirrar det, för där är det M på allt och bara QM på de fyrkärniga.

Jag misstänker ursprungsplanen var att låta folk välja mellan snabba eller tunna datorer. Sedan gjorde väl Intels marknadsavdelning gjort en undersökning och kommit fram till att det kunderna vill ha är tunna, snabba datorer, så då skall Intel sälja det, och kan de inte göra sådana processorer så får de ljuga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Hoppas på en ny generation Intel i Macbook Pro. Kommer ta åratal innan musikproduktion blir vettigt på ARM (plus massor av legacy plugins som aldrig kommer att fungera). Here's hoping...