SweClockers kontor får smartare dörrklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi använder den som en klassisk porttelefon enbart.

Pinky promise?

Snart dags att alltid börja ha balaklava och svartmörka solbrillor på sig när man närmar sig en port hör jag.

Sen bör man förstås även undvika att gå in genom porten hos någon som har en sån här, för med extremt hög sannolikhet har de även någon jäkla Google/Amazon/Spies'R'Us-"assistent". Så man får lära sig teckenspråk också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Pinky promise?

Snart dags att alltid börja ha balaklava och svartmörka solbrillor på sig när man närmar sig en port hör jag.

Sen bör man förstås även undvika att gå in genom porten hos någon som har en sån här, för med extremt hög sannolikhet har de även någon jäkla Google/Amazon/Spies'R'Us-"assistent". Så man får lära sig teckenspråk också.

fast förmodligen har dom plattor på väggen med kameror med så du får nog börja med telepati
Jag har lite svårt att förstå rädslan som väldigt många har för att någon ska se eller höra vad du gör.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Har en video doorbell pro, sjukt nöjd med den. Går att ställa in svarta zoner som man inte ser allt ex allmänplats o ställa in vart den ska känna av människor. Har även en floodlight cam, även den funkar otroligt bra. 😃

Permalänk
Medlem

Är det inte Ring som är föremål för en massa kontroverser? Det är minst en nyhet i veckan på bristande säkerhet och integritetskränkning i level1 tech news. Personligen skulle jag aldrig använda en iot-pryl som använder molnlagring särskilt inte från amazon.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Är det inte Ring som är föremål för en massa kontroverser? Det är minst en nyhet i veckan på bristande säkerhet och integritetskränkning i level1 tech news. Personligen skulle jag aldrig använda en iot-pryl som använder molnlagring särskilt inte från amazon.

I USA så kan polisen oftast komma åt Ring informationen som finns i molnet utan att fråga.
När man installerar så godkänner man också detta.

De har överhuvudtaget väldigt lite lagar om vad företag får lov att göra.
T.ex. är det helt lagligt för mobiloperatörerna att sälja positions data på individ nivå till vem helst.
Myndigheter kan få ut denna data gratis via en domstols order men då detta tar tid så har de rundat det hela genom att köpa den istället.
ISP säljer också dina DNS upplagningar till den som betalar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

fast förmodligen har dom plattor på väggen med kameror med så du får nog börja med telepati

Attan!

Skrivet av aragon:

Jag har lite svårt att förstå rädslan som väldigt många har för att någon ska se eller höra vad du gör.

Inte rädsla, utan principiell skepsis, och medvetenheten om hur fantastiskt enkelt det är för tjänsteleverantörerna att missbruka det hela, medvetet eller ej (om de exempelvis blir hackade av någon (utom)statligt sponsrad aktör). Om man inte kan se den potentiella problematiken så har man dålig fantasi, men att vara rädd för det på riktigt vore förstås en överreaktion.

Jag har lite svårt att förstå den allmänna acceptansen, men det är väl för att de allra flesta inte orkar bry sig, eller inte är tillräckligt insatta för att kunna se den potentiella problematiken.

Men nu syftar jag inte på de synnerligen små riskerna med en dörrklocka, utan specifikt på "assistenter". Så jag glider långt från ämnet här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Attan!

Inte rädsla, utan principiell skepsis, och medvetenheten om hur fantastiskt enkelt det är för tjänsteleverantörerna att missbruka det hela, medvetet eller ej (om de exempelvis blir hackade av någon (utom)statligt sponsrad aktör). Om man inte kan se den potentiella problematiken så har man dålig fantasi, men att vara rädd för det på riktigt vore förstås en överreaktion.

Jag har lite svårt att förstå den allmänna acceptansen, men det är väl för att de allra flesta inte orkar bry sig, eller inte är tillräckligt insatta för att kunna se den potentiella problematiken.

Men nu syftar jag inte på de synnerligen små riskerna med en dörrklocka, utan specifikt på "assistenter". Så jag glider långt från ämnet här.

Japp du körd snart övervakar man nog tanke med

Nja jag är nog van, jag har sysslat med säkerhet,övervakning,personskydd osv under många år.
med tanke på den övervakning som redan finns så ser jag ingen mening med att gå och oja sig över enheter som endast är en kamera,eller ringklocka med kamera, tänk alla andra enheter som har kamera i sig för att inte tala om övrig övervakning av vad du läser,köper,dina åsikter osv då ser jag mobilen,datorn,"smart tv" som mycket värre saker, Jag har en bekant som jobbade inom underrättelse, folk har verkligen ingen aning just hur sjukt övervakade dom är.
sedan beror det naturligtvis på vem som kan komma åt filmen/övervakar dig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Japp du körd snart övervakar man nog tanke med

Nja jag är nog van, jag har sysslat med säkerhet,övervakning,personskydd osv under många år.
med tanke på den övervakning som redan finns så ser jag ingen mening med att gå och oja sig över enheter som endast är en kamera,eller ringklocka med kamera, tänk alla andra enheter som har kamera i sig för att inte tala om övrig övervakning av vad du läser,köper,dina åsikter osv då ser jag mobilen,datorn,"smart tv" som mycket värre saker, Jag har en bekant som jobbade inom underrättelse, folk har verkligen ingen aning just hur sjukt övervakade dom är.
sedan beror det naturligtvis på vem som kan komma åt filmen/övervakar dig.

Absolut, jag är helt med på det. Och som jag sa så är ju dörrklockekameror väldigt lite att bry sig om, det var bara en principfråga.

Och ja, ett praktexempel är att jag betalar allt med kort så det är minst en inblandad aktör (särskilt kreditkortsbolagen och bankerna) som har logg på allt jag köper, sedan lång tid tillbaka. Det går att bygga en ganska duktig profil på någon utifrån det, för den som kan och vill.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

I USA så kan polisen oftast komma åt Ring informationen som finns i molnet utan att fråga.
När man installerar så godkänner man också detta.

De har överhuvudtaget väldigt lite lagar om vad företag får lov att göra.
T.ex. är det helt lagligt för mobiloperatörerna att sälja positions data på individ nivå till vem helst.
Myndigheter kan få ut denna data gratis via en domstols order men då detta tar tid så har de rundat det hela genom att köpa den istället.
ISP säljer också dina DNS upplagningar till den som betalar.

Ingen verkar bry sig så länge inte Kina får uppgifterna. Men om de hör av sig går det säkert bra det också.
Så jag förstår inte varför Huawei blev utesluten från t.ex. 5G,