Permalänk
Medlem

Unifi AP

Jag funderar på att lägga till en eller ett par Unifi AP för bättre täckning. Jag har bla en del Nedis smarta uttag som kräver 2,4Ghz band. Vilken AP ska man välja och går det att mixa med tex wifi 6 AP om man vill bygga ut systemet i framtiden? Just nu har jag en Asus AX88 att koppla dem till men ev ska det bli ett helt Unifi system om man får önska.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Jag funderar på att lägga till en eller ett par Unifi AP för bättre täckning. Jag har bla en del Nedis smarta uttag som kräver 2,4Ghz band. Vilken AP ska man välja och går det att mixa med tex wifi 6 AP om man vill bygga ut systemet i framtiden? Just nu har jag en Asus AX88 att koppla dem till men ev ska det bli ett helt Unifi system om man får önska.

https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

bör räcka för ditt behov,
Sedan kommer visserligen wifi6E om inte en allt för lång tid, detta ger då tillgång till 6ghz bandet.
Edit: ja du kan mixa olika ap.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Just den modellen verkar vara slut överallt tyvärr. Om man väljer att vänta med wifi6 tills E kommer. Vad för alternativ finns då?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Just den modellen verkar vara slut överallt tyvärr. Om man väljer att vänta med wifi6 tills E kommer. Vad för alternativ finns då?

finns en uppsjö val, det skulle underlätta lite om du ger lite mer information.
är detta i en villa, är det betong eller träväggar, hur många m2 gäller det.
vad har du för krav på den trådlösa hastigheten?
har du många enheter och strömmar du video på flera ställen samtidigt?

har du inga krav direkta krav kan du närmast gå på vilken enhet som helt från unifi, deras äldsta är dock "ut fasade" dom fungerar men får inga mer uppdateringar. förmodligen om du vill vänta in wifi6e skulle jag gått på en uap lite, den räcker för dom absolut flesta och är billig. dvs föregångaren till den jag länkade till

du kan annars köpa den jag länkade till först direkt från unifi: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-poin...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det är en 1 1/2 plans trävilla 180 kvm ganska öppen planlösning plus ett fristående garage på 90 kvm som ligger i vinkel. Tanken är att ha en AP i garaget och ev 2 i huset. Gissar på ca 20 enhet uppkopplade trådlös, tv spel, paddor, datorer och tv. Mycket streaming och spel alltså. AX88 har varit en besvikelse även när jag kör mesh med en ac68. Fortsatta planer/önskemål är att dra ut nät och köra trådat så mycket det går och ett senare steg med kamerabevakning med trådat.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du kan kabel koppla dina AP så är Unifi ett bra val.
För Wifi 5 så är det dessa två jag skulle välja mellan:
- Unifi Lite 2x2 MU-MIMO
- Unifi nano HD 4x4 MU-MIMO

Wifi 6:
- Unifi 6 Lite
- Unifi 6 LR

Lite har samma pris och det samma gäller för nano HD och 6 LR.
De har också samma prestanda, bortsett från att wifi 6 ger lite mer.
Unify 6 Lite har samma formfaktor som Unifi nano HD, de andra är lite större.

Wifi 6E är nog inget att vänta på. Kommer nog att dröja innan det kommer några klienter som klarar av det.
Tror att första prylarna kommer att bli dyra mesh system där man använder den nya frekvensen som backhaul.
Fördelarna med Wifi 6 visar sig egentligen när alla enheter, ap och klienter, kör det och dit är också nog en lång tid.

Det går bra att ha din ASUS som router om du stänger av wifi i den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Det är en 1 1/2 plans trävilla 180 kvm ganska öppen planlösning plus ett fristående garage på 90 kvm som ligger i vinkel. Tanken är att ha en AP i garaget och ev 2 i huset. Gissar på ca 20 enhet uppkopplade trådlös, tv spel, paddor, datorer och tv. Mycket streaming och spel alltså. AX88 har varit en besvikelse även när jag kör mesh med en ac68. Fortsatta planer/önskemål är att dra ut nät och köra trådat så mycket det går och ett senare steg med kamerabevakning med trådat.

ok, ska du köra kameror trådlöst vill du ha så hög hastighet som möjligt särskilt med flera kameror, dom flesta konsument kamerorna använder endast 2.4 bandet på 20 mhz. (är absolut rekommenderat att köra kabel till kameran)

Trådlöst nätverk funkar idag så att det skickar data till 1 enhet i taget oavsett hur snabb bandbredd den har.
Den stora fördelen med wifi6 är latensen som jag ser det, dvs den kan skicka paket till flera enheter samtidigt OM enheterna har wifi6 i med att du nu inte har jätte många enheter tror jag inte du kommer märka av en markant skillnad om du går på wifi6 eller wifi5. men för att behålla stöd så länge som möjligt är det naturligtvis bättre att gå på senare teknik

köp 2 st av ovan länkade ap till att börja med, unifi har väldigt bra antenner och når långt, sätter man för många kan du istället få andra problem med instabilitet. tex i min vill på 250m2 med förråd kör jag 2 uap HD men jag får köra dom på 16db på 2.4 bandet annars blir det väldigt instabilt och låg thruput, dvs kör jag dom på auto blir signalen stark (alla staplar fulla på enhterna) men thruput (hastigheten på datan) blir super låg vilket skapar anslutningsproblem, sänker jag db så tappar man någon pinne men man får en hög och stabil genomströmning. det gäller då främst på 2.4bandet på 20mhz, 5ghz bandet kan man vanligen köra fullt på då det bandet inte har så lång räckvidd.
Så börja med 2 och skulle det inte räcka så sätter du en till.

ett alternativ för att underlätta kabeldragning kan annars vara att gå på uap ac Pro, det är wifi5 men har en extra rj45 port så du kan länka vidare till nästa ap utan att behöva dra en kabel till varje ap från switchen. obs dock att poe inte länkas vidare så ap efter första ap måste drivas med poe injektor om du inte sätter ytterligare switchar efter den med poe.
aup ac pro har väldigt bra antenner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det blir absolut trådade kameror. Vad jag förstått kan man ha realtivt tätt med AP men man bör skruva ner signalen så dom inte skriker och överröstar varandra. Lagom är bäst.....
Blir nog wifi6 AP iallafall. Är man en novis som jag kan jag rekommendera The hookup på tuben där han just nu har en serie om bygga nytt Unifi nätverk.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Jag funderar på att lägga till en eller ett par Unifi AP för bättre täckning. Jag har bla en del Nedis smarta uttag som kräver 2,4Ghz band. Vilken AP ska man välja och går det att mixa med tex wifi 6 AP om man vill bygga ut systemet i framtiden? Just nu har jag en Asus AX88 att koppla dem till men ev ska det bli ett helt Unifi system om man får önska.

Har du många enheter som går på 2,4GHz så rekommenderar jag UniFi 6 Long-Range då den har 4x4 MIMO även på 2.4GHz och bättre antenner än U6 Lite. Kan vara svår att få tag på just nu, men den dyker upp i Ubiquitis EU-shop då och då.

Permalänk
Medlem

Nej Nedis är en snabblösning för att enkelt göra vissa saker smarta men kommer fasas ut mot z wave eller liknande. Känns inte optimalt med molnbaserade lösningar kopplat till wifi.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Skrivet av AndersF:

Det är en 1 1/2 plans trävilla 180 kvm ganska öppen planlösning plus ett fristående garage på 90 kvm som ligger i vinkel. Tanken är att ha en AP i garaget och ev 2 i huset. Gissar på ca 20 enhet uppkopplade trådlös, tv spel, paddor, datorer och tv. Mycket streaming och spel alltså. AX88 har varit en besvikelse även när jag kör mesh med en ac68. Fortsatta planer/önskemål är att dra ut nät och köra trådat så mycket det går och ett senare steg med kamerabevakning med trådat.

Tips på placering:
Jag har en 1,5 plan trävilla, har satt 2st AC Lite 6 på ovanvåningen och får väldigt bra signal i hela huset, tar sig igen golv utan problem. Tycker största fördelen med unifi är att de är små och lätt att placera utan att se anskrämlig ut så man kan placera på optimalt ställe och få bra signal.

(Tidigare har jag haft 2st Asus AC5300 I mesh.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

Tips på placering:
Jag har en 1,5 plan trävilla, har satt 2st AC Lite 6 på ovanvåningen och får väldigt bra signal i hela huset, tar sig igen golv utan problem. Tycker största fördelen med unifi är att de är små och lätt att placera utan att se anskrämlig ut så man kan placera på optimalt ställe och få bra signal.

(Tidigare har jag haft 2st Asus AC5300 I mesh.)

normalt sätt sätter man ap i sicksack mönster, dvs en längre år vänster på övervåning, och en längre till höger på nedervåning för att få en så jämn täckning som möjligt.
det finns program man använder för att beräkna placeringen och vilken db man bör ha på ap.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Nej Nedis är en snabblösning för att enkelt göra vissa saker smarta men kommer fasas ut mot z wave eller liknande. Känns inte optimalt med molnbaserade lösningar kopplat till wifi.

z-wave är klart överlägset om man konfigurerar det rätt, gör man inte det och får många enheter brukar folk börja svära rätt fort
rekommenderar dig att gå på Vera plus + HA för styrning, i skrivande stund vet jag inget stabilare/snabbare.
Men nu ramlar jag från ämnet, smarta hus kan jag tjata en vecka om

ser ingen mening med att du ska gå på dyrare modeller om du inte ska belasta wifi väldigt hårt
går du på den billigare brukar det dessutom vara mycket mer förlåtande om det ställs lite tokigt då antennerna är svagare.
hade du haft 50-60+ enheter som kräver mycket bandbredd så är det lönt att gå på bättre enheter eller om du har väldigt mycket på 2.4bandet så visst.
har du tex: 100/100 eller 250/250 lina in i huset kommer du maxa den utan problem trådlöst så länge enheten du ansluter med fixar det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Har du många enheter som går på 2,4GHz så rekommenderar jag UniFi 6 Long-Range då den har 4x4 MIMO även på 2.4GHz och bättre antenner än U6 Lite. Kan vara svår att få tag på just nu, men den dyker upp i Ubiquitis EU-shop då och då.

Finns i lager nu:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-6-long-range-access-point-1

Permalänk
Skrivet av aragon:

normalt sätt sätter man ap i sicksack mönster, dvs en längre år vänster på övervåning, och en längre till höger på nedervåning för att få en så jämn täckning som möjligt.
det finns program man använder för att beräkna placeringen och vilken db man bör ha på ap.

Jepp, men dessa är Dome formade, väldigt lite signal bakom den, så sätter man den i taket på nedanvåning går vänligt lite signal till ovanvåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

Jepp, men dessa är Dome formade, väldigt lite signal bakom den, så sätter man den i taket på nedanvåning går vänligt lite signal till ovanvåningen.

nja, ok om du sätter takplattan i metall bakom, men som exempel så har jag ett par monterade i folkets park byggnad dvs betonghus i källaren, dessa sitter i taket men vi har ändå väldigt bra täckning 2 våningar upp när vi kör tävlingar på parketten.
sedan vet jag inte hur ofta man sätter ap i taket hos privatpersoner, dessa brukar man ju försöka gömma undan på väggen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att flytta runt dem och testa mig fram innan jag börjar borra hål i tak och väggar för att dra kabel. Jag har kikat på inwall enheterna som är ganska intressanta och diskreta speciellt dom med inbyggd switch. Jag har inte hittat tester där man bygger ett system på enbart dessa och kan tänka mig att de är ganska mycket svagare i räckvidd.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

En fundering kring val av kabel till dessa ap. Då det ska vara en rj45 hane som kopplas till ap går det att använda tex cat6 installationskabel (går den terminera?) eller bör man dra typ en patch kabel?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

En fundering kring val av kabel till dessa ap. Då det ska vara en rj45 hane som kopplas till ap går det att använda tex cat6 installationskabel (går den terminera?) eller bör man dra typ en patch kabel?

det går sätta rj45 huvud på installationskabel OM man använder huvud som är gjort för det,
Det brukar dock inte bli jättebra då installationskabel oftare är tjockare och hårdare så när man ska ansluta den den till ap knäcker man lätt kabeln eller orsakar glapp i huvudet. Det finns väldigt små övergångar/uttag du kan använda i stället.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det tog ca 2,5 dagar att få hem AP från Unifi store. Skickades från tjeckien! Imponerande.
Köpte två wifi 6 lite och har satt upp en centralt på andra våningen och en AP outperforms AX88’an i mesh med AC68’an. Full täckning och imponerande fart i alla hörn och våningar på 180 kvm 1 1/2 plans träkåk. Imponerand igen! Blir svårt att motivera att dra trådat nät nu....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Det tog ca 2,5 dagar att få hem AP från Unifi store. Skickades från tjeckien! Imponerande.
Köpte två wifi 6 lite och har satt upp en centralt på andra våningen och en AP outperforms AX88’an i mesh med AC68’an. Full täckning och imponerande fart i alla hörn och våningar på 180 kvm 1 1/2 plans träkåk. Imponerand igen! Blir svårt att motivera att dra trådat nät nu....

nja du känner stabilitet och responstid med kabel, MEN unifi meash funkar väldigt bra jämfört med andra system.
du kommer märka det när du börjar belasta det hårdare, tex streamar uhd eller flera videoströmmar under längre tid.
gör du inte det så kommer det troligen fungera kanon trådlöst.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog gå full monty med Unifi trådat och trådlöst. Det är mest en kostnadsfråga där inköpen kommer göras i steg. Såg att Inet hade hyggligt pris på den gamla 16/150W switchen....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Nu har du redan investerat i systemet, men annars finns även tp-links EAP-system som är rätt snarlikt, du kan konfigurera allt från ett webUI för APs, FW, switchar osv. Kör det hemma (har kört Unifi tidigare men donerade till systern) och Det Funkar För Mig (tm), men jag har också dragit kabel till så många enheter som möjligt.

Tips: lägg dina nedis-enheter på ett separat wifi-nät/vlan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av AndersF:

Jag kommer nog gå full monty med Unifi trådat och trådlöst. Det är mest en kostnadsfråga där inköpen kommer göras i steg. Såg att Inet hade hyggligt pris på den gamla 16/150W switchen....

De nya switcharna drar mindre ström och blir inte så varma, annars funkar de gamla utmärkt.

Jag har nydligen köpt 4 olika Unifi switchar och mina erfarenheter av Flex-mini är att de är instabila, skickade till sist tillbaka alla jag köpt (stänger av sig och blir dumswitch efter 1-14 dagar, måste bryta strömmen för att de ska fungera som managed igen). Vilket är synd då de är både små och billiga.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Har även köpt dessa som funkar utan problem:
UniFi Switch Lite 8 PoE
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
UniFi Switch Lite 16 PoE
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
UniFi Switch Flex
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Nu har du redan investerat i systemet, men annars finns även tp-links EAP-system som är rätt snarlikt, du kan konfigurera allt från ett webUI för APs, FW, switchar osv. Kör det hemma (har kört Unifi tidigare men donerade till systern) och Det Funkar För Mig (tm), men jag har också dragit kabel till så många enheter som möjligt.

Tips: lägg dina nedis-enheter på ett separat wifi-nät/vlan.

@monotux Unifi är nog ganska hypeat just nu och jag visste inte det fanns liknande alternativ från andra tillverkare, intressant. jag kommer skapa ett eget vlan för IOT enheterna dock kan jag inte få till detmed kombinationen asus router Unifi AP

Skrivet av LordAlgar:

De nya switcharna drar mindre ström och blir inte så varma, annars funkar de gamla utmärkt.

Jag har nydligen köpt 4 olika Unifi switchar och mina erfarenheter av Flex-mini är att de är instabila, skickade till sist tillbaka alla jag köpt (stänger av sig och blir dumswitch efter 1-14 dagar, måste bryta strömmen för att de ska fungera som managed igen). Vilket är synd då de är både små och billiga.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Har även köpt dessa som funkar utan problem:
UniFi Switch Lite 8 PoE
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
UniFi Switch Lite 16 PoE
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
UniFi Switch Flex
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

@LordAlgar Lite switcharna verkar prisvärda dock är dom lite effektsvaga. AP 6 lite drar ju ca 12,5 watt så ett par sådana äter snart upp tillgänglig effekt

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Det dök upp ett fenomen med wifi som jag inte är helt säker på vad det beror på........
Jag har en Ikea symfonisk hötgtalare i köket som har funkat bra ända till idag. Så fort jag startar micron tystnar den. När micron stängs av kommer ljudet tillbaka... Till saken hör att det dök upp efter en uppdatering på AP’n. Fel på Ap, micro eller högtalare tro....? Nån som varit med om liknande?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Det dök upp ett fenomen med wifi som jag inte är helt säker på vad det beror på........
Jag har en Ikea symfonisk hötgtalare i köket som har funkat bra ända till idag. Så fort jag startar micron tystnar den. När micron stängs av kommer ljudet tillbaka... Till saken hör att det dök upp efter en uppdatering på AP’n. Fel på Ap, micro eller högtalare tro....? Nån som varit med om liknande?

Nej, men det är ju välkänt att mikrovågsugnen alstrar vågor runt 2,4-2,5 GHz. Så tipset är att kolla om du kan byta kanal på WiFi:t så att det inte matchar mikron. Det är inte en slump att det bandet är fritt att använda. Antagligen har uppdateringen resettat någon inställning.

Permalänk
Medlem

Uppdateringarna till Unifi håller inte alltid högsta klass. Så det kan vara idé att avvakta ett tag och inte köra in de senaste direkt.
En gissning är att störnings detekteringen har blivit för känslig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag stängde av auto och bytte till en slumpmässigt vald kanal för 2,4 Ghz bandet och problemen försvann. Tack.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Går det att köra UniFi 6 Lite på 2.4Ghz och 5Ghz simultant (dual radios)?

Visa signatur

---