Permalänk
Medlem

Alienware vs Razer vs Asus?

Hej på er

Jag tittar efter en gaming laptop nu framåt våren när det börjar trilla in modeller med rtx 3070 och 3080.

En sak jag funderar över är vad är det för skillnad på razer och alienware gentemot Msi, Asus och Lenovo? Ungefärlig samma prestanda på de 3 sist nämnda märkerna kostar flera tusen mindre än Razer och Alienware.

Är det värt de extra tusenlapparna för att köpa de dyrare märkerna? Vad är det man får som Asus eller msi inte ger?

Permalänk

En cool logga 😂.

Svårt att säga om man får något extra utöver det. Man måste nästan klämma och känna för att säga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Är det värt de extra tusenlapparna för att köpa de dyrare märkerna? Vad är det man får som Asus eller msi inte ger?

Kan inte säga specifikt Asus vs MSI, men generellt så får du kika på skärmen, vikt, ljudnivå, tangentbord/trackpad, design osv och bilda dig en uppfattning om vad som är värdefullt för dig om nu prestanda är samma/likvärdig på dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Okey jag förstår!

Får lov att kika närmare på de olika modellerna framöver här, men generellt känns det som att oavsett märke så köper man en laptop för cirka 20k så ska väll ändå tangentbor, kylning, musplatta osv vara top notch!

Sen förstår jag också att en dator med Razer eller Alienware logga kostar nån tusenlapp men är den liksom värd flera tusenlappar? Kanske har de någon undangömd prestanda eller optimeringar de andra in har?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Lenovo Legion 5 pro. Hittade en för vettigt pris på proshop. https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Om jag inte ångrar mig innan slutet av maj...

RTX 3070
R7 5800H
16 GB RAM
1 TB SSD

Lite kryptisk beskrivning men Elgiganten har samma modell/produkt id (82JQ002AMX) med bättre beskrivning https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275780...

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

En cool logga 😂.

Svårt att säga om man får något extra utöver det. Man måste nästan klämma och känna för att säga det.

Skrivet av Json_81:

Kan inte säga specifikt Asus vs MSI, men generellt så får du kika på skärmen, vikt, ljudnivå, tangentbord/trackpad, design osv och bilda dig en uppfattning om vad som är värdefullt för dig om nu prestanda är samma/likvärdig på dem.

Skrivet av TaToNi:

Jag har beställt en Lenovo Legion 5 pro. Hittade en för vettigt pris på proshop. https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Om jag inte ångrar mig innan slutet av maj...

RTX 3070
R7 5800H
16 GB RAM
1 TB SSD

Lite kryptisk beskrivning men Elgiganten har samma modell/produkt id (82JQ002AMX) med bättre beskrivning https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275780...

Ja precis 😊 den var inte dum!

Ska du ha en Razer med samma grejer eller Alienware kostar den 8000-10000 mer 😅

Permalänk
Medlem

Sen måste man ju visst ha koll på vilken typ av Rtx 3070 som sitter i laptopen man köper. Det verkar ju som att vissa presterar mycket sämre än andra vad man har läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Sen måste man ju visst ha koll på vilken typ av Rtx 3070 som sitter i laptopen man köper. Det verkar ju som att vissa presterar mycket sämre än andra vad man har läst.

https://www.notebookcheck.net/Comprehensive-list-of-all-lapto...

Lenovon har 125 W + 15 W boost (om jag inte läst mig till fel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaToNi:

https://www.notebookcheck.net/Comprehensive-list-of-all-lapto...

Lenovon har 125 W + 15 W boost (om jag inte läst mig till fel)

Aha finns det en sån lista redan 😁 sökte på legion 5 i den men såg inga uppgifter om vilken tdp den hade? 🤔

Men ska inte el giganten och alla andra återförsäljare skriva ut det under specifikationerna nu? Har för mig att nvidia skrevsagt att de är skyldiga till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Aha finns det en sån lista redan 😁 sökte på legion 5 i den men såg inga uppgifter om vilken tdp den hade? 🤔

Men ska inte el giganten och alla andra återförsäljare skriva ut det under specifikationerna nu? Har för mig att nvidia skrevsagt att de är skyldiga till det?

Jo tror både watt och hastighet ska redovisas. Inet redovisar de på sina Lenovo (:

Exempel
https://www.inet.se/produkt/1966003/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

GeForce RTX 3070, (Max-P)
1 110 MHz, ((1560 MHz Boost Clock))
8 GB, (GDDR6)
115 W, (+15 W med Dynamic Boost 2.0)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaToNi:

Jo tror både watt och hastighet ska redovisas. Inet redovisar de på sina Lenovo (:

Exempel
https://www.inet.se/produkt/1966003/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

GeForce RTX 3070, (Max-P)
1 110 MHz, ((1560 MHz Boost Clock))
8 GB, (GDDR6)
115 W, (+15 W med Dynamic Boost 2.0)

Aha nice då är jag med 😁👍

Permalänk
Medlem

Hur är kylningen på en 15.6 tummare numera? Länge sedan jag satt med en gaming laptop och då höll den temperaturen runt 72 grader men lät som ett mindre jetplan.

Är det bättre att titta på en 17 tummare i detta avseende?

Permalänk
Medlem

Mycket är nog personligt, själv har jag ägt en Alienware produkt, och den andades kvalite, den hade även ett bra andrahandsvärde.

Razer skulle jag nog personligen inte köpa, samma med Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Hur är kylningen på en 15.6 tummare numera? Länge sedan jag satt med en gaming laptop och då höll den temperaturen runt 72 grader men lät som ett mindre jetplan.

Är det bättre att titta på en 17 tummare i detta avseende?

Det är i regel tjockleken som begränsar kylflänsarna, både 15 och 17 är tillräckligt stora för de heatpipe lösningar som brukar användas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är i regel tjockleken som begränsar kylflänsarna, både 15 och 17 är tillräckligt stora för de heatpipe lösningar som brukar användas.

Alright så en 17 tummare behöver alltså inte gå svalare än en 15 tummare då alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Alright så en 17 tummare behöver alltså inte gå svalare än en 15 tummare då alltså

Nej, precis.

Visa signatur

Permalänk

Är ägare av en Asus ROG Strix Scar 15 med 5800H och RTX 3080 sedan en vecka tillbaka och är kanonnöjd!
CPU temps på mellan 68-77 grader i spel, med en peak på 85. GPU ligger på ca 80 grader.
Fläktarna låter betydligt mindre än min "gamla" Alienware 15R4 från 2018.

Visst, maskinen är gjord av plast, men den känns ändå robust.
Gissar på att det är märket och aluminiumbygget du får betala mer för när det gäller razer/alienware.

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Är ägare av en Asus ROG Strix Scar 15 med 5800H och RTX 3080 sedan en vecka tillbaka och är kanonnöjd!
CPU temps på mellan 68-77 grader i spel, med en peak på 85. GPU ligger på ca 80 grader.
Fläktarna låter betydligt mindre än min "gamla" Alienware 15R4 från 2018.

Visst, maskinen är gjord av plast, men den känns ändå robust.
Gissar på att det det märket och aluminiumbygget du får betala mer för när det gäller razer/alienware.

Alright det låter riktigt bra tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Mycket är nog personligt, själv har jag ägt en Alienware produkt, och den andades kvalite, den hade även ett bra andrahandsvärde.

Razer skulle jag nog personligen inte köpa, samma med Apple.

Apples akilleshäl är uteblivna stödet av spel på dess plattform. I övrigt skulle jag nog påstå att de är bättre än alla ovanstående tillverkare med ordentlig marginal. Alltifrån hårdvara/mjukvara + support och tillgängligheten till enkla reservdelar och utbyte av batteri och ibland omfattande recall-program som du kan glömma gällande övriga tillverkare.