När en begagnad GTX 1060 6GB kostar mer än den gjorde ny för 4.5 år sedan, är det något fel med marknaden

Permalänk
Medlem

När en begagnad GTX 1060 6GB kostar mer än den gjorde ny för 4.5 år sedan, är det något fel med marknaden

Vet inte vad sjutton som händer just nu, men begagnade 1060 6GB går på 2500kr och uppåt på Blocket just nu, vilket är mer än vad man kunde få dem för vid release 2016...

2021 börjar inte direkt sådär jättebra, det var ju meningen att det här skulle bli ett bra år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon676:

Vet inte vad sjutton som händer just nu, men begagnade 1060 6GB går på 2500kr och uppåt på Blocket just nu, vilket är mer än vad man kunde få dem för vid release 2016...

2021 börjar inte direkt sådär jättebra, det var ju meningen att det här skulle bli ett bra år

Kommer ju 3060 (icke TI) för runt 4000 om en och en halv vecka.
Gäller att vara snabb på avtryckarfingret bara

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kommer ju 3060 (icke TI) för runt 4000 om en och en halv vecka.
Gäller att vara snabb på avtryckarfingret bara

Nja ta en titt på proshop, kostar ca 5k.

Det verkar som de inte har skeppat av den billigaste varianten av 3060 ti, det kanske är samma för Webhallen. Vore intressant att se hur många zotac 3060 ti Webhallen har sålt.

Permalänk
Inaktiv

enkellt, tllgång och efterfrågan, sedan skulle jag aldrig själv köpa ett 1060 för 2500kr men det finns uppenbarligen de som vill betala det priset. Du får ju ett nytt 1660 på inet för 2800, visserligen 12 dagars levtid. Man får ju tom närapå 7-800kr för ett 7år gammalt 970 idag, köpte sonens beggade 970 för över 2 år sedan för 900kr

Det mesta i grafikkortsväg verkar gå att sälja idag, och man får bra bet, men samtidigt kostar det nya mer, så det går på ett ut

Permalänk
Medlem

Alla har fokuserat mycket på grafikkortsbrist, ökad efterfrågan, och så vidare. Absolut. Men jag har gått och tänkt, särskilt det senaste året, på om det inte pågår en ganska kraftig "inflation" (kanske inte i reell mening, men i termer av vilken köpkraft pengar har) på de flesta områden. Ett GTX2060 Super säljs på tradera för nästan 5k, hmm. Kollar på hus, priserna i alla områden jag är intresserad av har boomat senaste 12 mån. Hmm. Ska köpa en platt-tång till frugan, de kostar casually ~1.5-3k. Hmm. Finns en HEL del pengar i omlopp, och det börjar märkas i områden där folk spenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Nja ta en titt på proshop, kostar ca 5k.

Det verkar som de inte har skeppat av den billigaste varianten av 3060 ti, det kanske är samma för Webhallen. Vore intressant att se hur många zotac 3060 ti Webhallen har sålt.

Beror ju på om butikerna kommer höja priserna själva eller inte. Säljs de för MSRP (Som kan vara ett krav från nVidia exempelvis) i början så kommer det inte vara några blodiga priser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beror ju på om butikerna kommer höja priserna själva eller inte. Säljs de för MSRP (Som kan vara ett krav från nVidia exempelvis) i början så kommer det inte vara några blodiga priser.

Det är inget krav att de ska säljas för MSRP (e.g vattenkyld/TUF serien kostar mer), men nya skatten står då för en del av ökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Det är inget krav att de ska säljas för MSRP (e.g vattenkyld/TUF serien kostar mer), men nya skatten står då för en del av ökningen.

Vilken skatt?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Kommer ju 3060 (icke TI) för runt 4000 om en och en halv vecka.
Gäller att vara snabb på avtryckarfingret bara

Vart kommer dessa finnas tillgängliga?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3060 Ti Aorus Master för 5790 på Proshop. Nu kostar den 7290. Jag fick mitt 23 dec. Så 2k upp på knappt 2 mån. Trenden kommer vara så här fram tills års skiftet tror jag. Bara för att viruset kanske viker undan så lär det ta massor med tid innan marknaden kommer stabilisera sig. Även många 3090 ligger nära 25000kr. Nästan 10k mer. Tips är att hålla i sina kort hårt nu om man inte redan har ett i brevlådan.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Mining och brist på kretskort gör sina avtryck.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att vänta på normala priser men man e ju lite orolig att ens befintliga kort ska paja i dagsläget =/

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Denna tråden existerar fortfarande: https://www.sweclockers.com/forum/trad/864715-sur-ledsen-gale...

Känns som den tråden borde användas oftare än att starta nya gnäll-trådar Härda ut, det kommer bli bättre! Man får bara ha lite tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vilken skatt?

Nu när jag googlade kanske det endast påverkade USA men som SweClockers har gjort inlägg på är att minnerna är dyrare eftersom det är shortage.
Bara googla lite om du vill få mer exakta svar

Skatt
https://www.tomshardware.com/amp/news/gpu-tariff-asus-pricein...

Minnerna
https://www.sweclockers.com/nyhet/31243-okande-minnespriser-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Nu när jag googlade kanske det endast påverkade USA men som SweClockers har gjort inlägg på är att minnerna är dyrare eftersom det är shortage.
Bara googla lite om du vill få mer exakta svar

Skatt
https://www.tomshardware.com/amp/news/gpu-tariff-asus-pricein...

Minnerna
https://www.sweclockers.com/nyhet/31243-okande-minnespriser-k...

Ja, precis. USA har fått importtullar från Kina som driver upp deras priser. Men det är ingen ny svensk skatt som driver upp priserna här hemma.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Det är helt absurt just nu. Jag kollade precis ett populärt köp- och säljforum, och senaste timmarna har det bland annat sålts ett RX 480 för 270 euro, ett rx 580 för 300 euro, ett Vega 56 för 400 euro och ett 5700 XT för 600 euro. Det är typ dubbelt mer än de korten kostade nya för 1,5-2 år sen. Köpte man ett 1080 Ti för 4 år sen får man ju nästan pengarna tillbaka också...

Tyvärr tror jag inte att det här kan korrigeras med högre produktion. Så länge miners vill ha korten så kommer de att fortsätta pusha upp priserna och köpa mer. Alla är ändå medvetna om att de här priserna är en bubbla, och de vill köra så mycket som möjligt nu så snabbt som möjligt, och sen ta sig ur före kraschen kommer. Då måste de ha massor på en gång, och sen sälja vidare till nästa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Kanske dsfs stt annonsera ut sina gamla r 370 kort, var ju nån här som fick 900pix för ett gammalt 2gb kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Alla har fokuserat mycket på grafikkortsbrist, ökad efterfrågan, och så vidare. Absolut. Men jag har gått och tänkt, särskilt det senaste året, på om det inte pågår en ganska kraftig "inflation" (kanske inte i reell mening, men i termer av vilken köpkraft pengar har) på de flesta områden. Ett GTX2060 Super säljs på tradera för nästan 5k, hmm. Kollar på hus, priserna i alla områden jag är intresserad av har boomat senaste 12 mån. Hmm. Ska köpa en platt-tång till frugan, de kostar casually ~1.5-3k. Hmm. Finns en HEL del pengar i omlopp, och det börjar märkas i områden där folk spenderar.

Detta har vi statistik på!
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

(bildlänk)

I korta ordalag: prisutvecklingen har gått uppåt lite de senaste åren, men inte ohämmat. Däremot så är det ju allmänt känt att vissa produktgrupper (bostäder exempelvis) ökat kraftigt i vissa regioner. Men såna svängningar hör ju till det normala om man analyserar det över tid.

Utbud och efterfrågan förklarar priserna på grafikkort just nu. Produktionen hänger inte med efterfrågan, så enhetspriserna stiger. Det är inget konstigt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Kanske dsfs stt annonsera ut sina gamla r 370 kort, var ju nån här som fick 900pix för ett gammalt 2gb kort.

Kommer ihåg när jag gjorde några klipp senaste gången bitmining var riktigt på tapeten.
Köpte gamla AMD 280x 3gb billigt av diverse folk lite här och där som jag sedan slängde ut på Tradera.
Köpte ett AMD 280x Vapor-X 3gb för 300 kr och då ingick ett GTX 680 i dealen.
Fick 1500 kr på Tradera för 280x och 600 kr för GTX 680.
Köpte ett annat 280x för 500 kr och fick 1300 kr för det...
Skadat.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

planerar att sälja mitt nuvarande 1060 nu när priseet ligger så högt och temporärt använda ett 960 jag har liggandes tills jag får tag i ett 3060/ti. Det vill jag ju dock inte vänta särskilt länge på, tror ni det kan ta mer än en månad innan man lyckas knipa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

planerar att sälja mitt nuvarande 1060 nu när priseet ligger så högt och temporärt använda ett 960 jag har liggandes tills jag får tag i ett 3060/ti. Det vill jag ju dock inte vänta särskilt länge på, tror ni det kan ta mer än en månad innan man lyckas knipa något?

Det beror på vad du är villig att betala. Tillgången kommer nog att vara dålig en tid till, och det lär inte bli mycket bättre innan krypto kraschar. Just nu är det värt att köpa grafikkort för nästan vilka priser som helst, men det ändrar snabbt när kraschen kommer.

Så håll koll på Ethereum-kursern: https://www.coindesk.com/price/ethereum

När den går ner så kan man, med lite fördröjning, vänta sig att det blir bättre. Men jag skulle inte förvänta mig att marknaden blir mera normal på åtminstone ett kvartal. Förra bubblan hösten/vintern 2017-2018 så blev marknaden mera normal ungefär runt hösten/vintern 2018, men det kom ut en hel del begagnade kort på marknaden före det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ImTheMeaN:

Kommer ihåg när jag gjorde några klipp senaste gången bitmining var riktigt på tapeten.
Köpte gamla AMD 280x 3gb billigt av diverse folk lite här och där som jag sedan slängde ut på Tradera.
Köpte ett AMD 280x Vapor-X 3gb för 300 kr och då ingick ett GTX 680 i dealen.
Fick 1500 kr på Tradera för 280x och 600 kr för GTX 680.
Köpte ett annat 280x för 500 kr och fick 1300 kr för det...
Skadat.

ska fan ta och samla ihop lite kort från polarna och slänga ut på tradera, tack för tipset