Amazon Prime kan vara på ingång för svenska konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilka företag är dessa?

Den där lilla butiken i hörnet på tvärgatan. Ägs av Lasse.

Trevlig butik men tyvärr är utbudet minimalt så vill man ha något specifikt finns det inte. Det som finns kostar 50-100 % mer för att han ska kunna gå runt.

_________________

Säga vad man vill om stora kedjor men medelsvensson vill fortfarande kunna åka på utlandssemester varje år och köpa en mobil varannan. Då köper man från de stora kedjorna. Hedersvärt till de som bojkottar Amazon och dyl men få är villiga att betala det priset.

Skrivet av enbom:

Gjorde två beställningar från dem i november men var bökigt med att få sina beställningar i flera delleveranser där vissa kom från Kina och tog flertalet veckor. Trodde när de lanserade i Sverige att de skulle köra med Svenskt lager + EU lager. Kommer nog inte handla från dem nå mer om det inte handlar om saker som jag inte hittar någon annanstans.

Även jag ogillar att de delar upp beställningarna men alternativet är att det skulle ta ytterligare en dag eller två för oss att få varorna. Däremot håller jag inte med om att det är så bökigt. Butikspersonalen får scanna Postnords app ett par extra gånger och jag får lite mer emballage annars ser jag ingen större skillnad.

Om du fick varor från Kina så köpte du nästan garanterat varor som inte såldes direkt från Amazon eller som var "fulfilled by amazon". Håller man sig till något av de två alternativen är det inga problem.

Skrivet av AplAy:

Eftersom det inte finns något "gratis" här i världen så tolkar jag det som ett sätt för Amazon att försöka konkurrera ut andra företag genom att gå med förlust för att sedan ta igen genom att ha monopol i landet - lyssnar du Konkurrensverket eller är Du också uppköpt av Amazon?

Dålig/oseriös affärssed helt enkelt.

Gå med förlust? Amazon började gå med vinst vid millennieskiftet. Förra året var nettointäkten ca 20 miljarder dollar. 20 miljarder dollar är en ganska hög summa.

Skrivet av marcus84:

Finner då inget intressant på amazon känns mer som ett wish 2.0 med massor av billigt skräp, inget jag lär använda i första taget. Hemleverans finner jag totalt onödigt då det bara tar längre tid plus att jag måste hålla mig hemma hela dagen för att vänta på ett paket.

Fast nu menar du förstås inte allvar. "finns inget intressant på amazon". Har du ens varit inne där?

Däremot håller jag med dig om hemleveransernas nödvändighet. Men samtidigt ser jag fördelarna, speciellt om man bor i skogen likt mig.

Skrivet av depeo:

Verkar ju rätt värdelöst, ska de ta bort gratisfrakten nu då. Prime video tycker jag inte är speciellt imponerande heller.

Om jag inte är helt ute och cyklar så brukar de behålla gratisfrakten även för icke-medlemmar.

Permalänk

Har redan Prime Video så blir ju bara bonus då. Ingen butik jag föredrar att handla saker från, men det har väl hänt. Får man adnra tjänster på köpet är det ju nice.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även om prenumerationer ligger rätt i tiden har jag svårt att se mig själv betala för att gå med i ett företags kundklubb. Det borde vara tvärtom, jag borde få betalt för att vara med då de tar ens användardata för att bli bättre på att sälja.

Nu är det ju så att de tar dina användardata så fort du är kund. Det finns inget incitament för dem att ge dig någonting extra utan att du betalar för det.

Skrivet av AplAy:

Eftersom det inte finns något "gratis" här i världen så tolkar jag det som ett sätt för Amazon att försöka konkurrera ut andra företag genom att gå med förlust för att sedan ta igen genom att ha monopol i landet...

Varken eller, i praktiken.
* Eftersom de är så stora kan de förhandla sig till väldigt fördelaktiga priser på distributionen, så den går inte med förlust (för Amazon, möjligen för distributören).
* Genom att låta kunden betala ett fast månadspris för frakten ger man kunden större skäl att välja Amazon framför konkurrenterna, och dessutom göra flera mindre inköp oftare i stället för att göra större inköp sällan vilket också leder till större försäljningsvolym totalt (med fler impulsköp).

Nettoresultatet blir i någon mån ett monopol, men bara gentemot de kunder som betalar för Prime.

Skrivet av depeo:

Har märkt att när man beställer något som finns l lager så tar det fortfarande ett par dagar innan dom lyckas packa varan och ge ett kollinummer, om det blir bättre med Prime är det ju bra.

Kan nog vara helt medvetet ett sätt att locka kunder till Prime, på samma sätt som posten (lager)håller B-post någon dag längre än nödvändigt.

För min del så är Amazons mediautbud totalt ointressant, och jag betalar absolut inte så mycket som sammanlagt 80kr/mån i fraktavgifter för sådant jag beställer från andra handlare. Skulle (även) därför inte bli Prime-kund hos Amazon.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Tja, det finns en del bra serier på Amazon Prime video som för mig var lite "must see". The man in the high castle, Picard, The Expanse, Good Omens bl.a. Kostar 65 kr /månad.
Om nu Prime-tjänsten kostar ett par tior till så är det värt att "uppgradera" om man handlar där då och då.

Carnival row, Star Trek Lower decks, Fear the walking dead, Några säsonger av Doctor Who och ganska många lite äldre filmer och serier som inte längre finns på andra streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle kunna tänka mig att kompletera Netflix med Disney+, men som Disney behandlar sina fans och skådespelare, nu senast med Gina, så avstår jag det, iallafall tills KK har fått sparken...

Du nämnde inget om Disneys syn på Kina och deras behandling av diverse folkgrupper. Men det klingar väl inte bra med dina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Betala för att få samma frakttid som vi redan idag får gratis från Webhallen, Inet, Komplett? Eeeeh.

Fast Amazon har lite större utbud än vad de butikerna har... De butikerna är kanske lämpliga att nämna för att vi är på SweClockers, men i ett större perspektiv har inte de butikernas utbud så mycket att komma med i jämförelse med hela Amazon.

Det finns många andra butiker i Sverige som inte heter Webhallen, Inet eller Komplett som varken har gratis eller snabb frakt. Jag har handlat ett tiotal produkter på Amazon.se och gjort fantastiska fynd prismässigt varje gång så jag kommer att fortsätta handla där.
Förra veckan beställde jag en köksassistent från en svensk vitvarubutik. De tar 2-7 arbetsdagar på sig att skicka produkten. Därefter måste man vänta på att det ska komma fram också. Det är den typen av butiker som Amazon Prime går upp emot, inte dina top-of-the-line teknikbutiker.

  • CDON erbjuder CDON+ för förmånliga fraktpriser och tider. Ungefär som Amazon Prime kanske?

  • Tretti erbjuder visserligen fri frakt, men med 2-5 dagars leveranstid.

  • Elgiganten erbjuder fri frakt vid köp över 500 kr och då är leveranstiden 3-5 dagar.

  • Adlibris och Akademibokhandeln har medlemstjänster som kostar pengar och erbjuder fri frakt efter vissa inköpsbelopp

Ni som gillar att klanka ner på Amazon måste väl ändå se att deras erbjudande har ett värde? Alla landets konsumenter handlar inte alla sina saker hos Webhallen, Inet och Komplett. Att ha fri frakt och väldigt snabb leverans är inte normen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Den där lilla butiken i hörnet på tvärgatan. Ägs av Lasse.

Trevlig butik men tyvärr är utbudet minimalt så vill man ha något specifikt finns det inte. Det som finns kostar 50-100 % mer för att han ska kunna gå runt.

_________________

Säga vad man vill om stora kedjor men medelsvensson vill fortfarande kunna åka på utlandssemester varje år och köpa en mobil varannan. Då köper man från de stora kedjorna. Hedersvärt till de som bojkottar Amazon och dyl men få är villiga att betala det priset.

Precis, är egentligen bara små enskilda butiker som faktiskt är att klassa som in hemska och lokala. Alla exempel folk drar faller snabbt bort om man lägger ner ens en sekund på att kolla vem och hur dessa ägs.

Saknar min gamla lokala datorbutik. Oftast fanns aldrig något inne för entusiaster, de var väldigt inriktade mot vanliga konsumenter. Elgigantens etablering var nog till stor del skyldig till att de lade ner verksamheten, onlinehandeln hade säkert sin skuld med, även om deras kunder i regel var sådanna som vill in i en fysisk butik.

Hade gärna sett nya butiker komma men är nog rätt svårt med just onlinehandeln, och man måste nog även upp i franschise-klass. I tider som denna när an får sitta i ett halvår och F5a produktsidor hos ehandlarna så saknar iallafall jag mer än någonsin att faktiskt gå in i en butik, prata med säljaren och kolla om de har något kort inne som man kanske aldrig fått tag med konkurrensen även som kund onlinehandeln ger idag. "Butik" får in 10 kort, borta innan de ställts in på lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För amazon säljer enbart dataprylar...

Skrivet av Nivity:

Coolt, så Inet osv säljer samma produkter som Amazon?
lol.

Anledningen Amazon och Prime är bra i USA är för Amazon har i princip allt.
Och man får det hem samma dag.

Men bra poäng antar jag....

Det är ju nästan smärtsamt uppenbart att kommentaren är skriven från användarens perspektiv, ändå misstolkar ni det...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tja, det finns en del bra serier på Amazon Prime video som för mig var lite "must see". The man in the high castle, Picard, The Expanse, Good Omens bl.a. Kostar 65 kr /månad.
Om nu Prime-tjänsten kostar ett par tior till så är det värt att "uppgradera" om man handlar där då och då.

Glöm inte BattleStar Galactica och Farscape!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju nästan smärtsamt uppenbart att kommentaren är skriven från användarens perspektiv, ändå misstolkar ni det...

Nu handlar ju tråden dock om Prime.

Att han tydligen bara handlar datorprylar på nätet och absolut inget annat tillhör ju knappast det normala.
Och Prime har därför ett syfte för många. Men få verkar förstå vad prime egentligen är och varför det är så sjukt stort och bra i USA.
Och varför det antagligen inte kommer vara så lönsamt i Sverige med tanke på sjukt dåliga utbudet på Amazon.se jämfört med USA ex.

så nej, handlar inte om misstolkande.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte göda denna gigant, håller mig till Inet komplett Elgiganten mm

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har kört amazon video i ett halvår. kostar ju 29:-/mån med apple-tv.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Glöm inte BattleStar Galactica och Farscape!

Indeed. Och Star Trek: Lower decks och kanske även Star Trek: Strange New Worlds om den inte hamnar i Paramount+.

Permalänk
Inaktiv

Skulle ju kunna vara Alexa på svenska, och att de börjar sälja Echo, Fire TV osv på amazon.se. Men antagligen Prime.

Permalänk
Medlem

Amazon har hittills visat sig vara helt värdelöst. Inget i lager, priserna är i de flesta fall högre än svenska återförsäljare och sidan är omöjlig att navigera. Har försökt söka på vissa produkter som är svåra att få tag på, men maskinöversättningen och obefintliga kategoriseringen av produkter gör det helt meningslöst. Total katastrof.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Är prime music ett dugligt alternativ till spotify?

Svar nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

nix no pix

Gillar inte förtätning av redan uppenbara oligopol.
Helt slutat köpa oavsett pris, då avstår jag hellre.

Permalänk
Medlem

Kan vi hoppas på AI-översättning i undertexterna? *håller tummarna*

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Kan vi hoppas på AI-översättning i undertexterna? *håller tummarna*

Meat underhållande nöjet sen ljudfilm

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle kunna tänka mig att kompletera Netflix med Disney+, men som Disney behandlar sina fans och skådespelare, nu senast med Gina, så avstår jag det, iallafall tills KK har fått sparken...

Vad har de gjort mot sina fans?

Angående Gina så skulle ju hon gissningsvis åkt oavsett vad som hänt. Hon är lika stel och intetsägande som hela serien. Mandalorianen har ju för sjutton fler ansiktsuttryck än vad hon har.

Vidare tycker jag det inte att det är något konstigt att hon blev sparkad med tanka på vad hon skrivit. Självklart är hon fri att uttrycka sina åsikter men då ska hon väl också vara redo att ta konsekvenserna? Är man ett stort ansikte utåt så medför det en del skyldigheter.

Tycka vad man vill om det men jag törs påstå att papperna hon skrev på inför serien var ganska tydliga med det.

Skrivet av HEXB1T:

Amazon har hittills visat sig vara helt värdelöst. Inget i lager, priserna är i de flesta fall högre än svenska återförsäljare och sidan är omöjlig att navigera. Har försökt söka på vissa produkter som är svåra att få tag på, men maskinöversättningen och obefintliga kategoriseringen av produkter gör det helt meningslöst. Total katastrof.

Jag har handlat fler än femtio varor därifrån. Nästintill allt har funnits i lager och allt jag kollat har varit billigare än svenska återförsäljare. Majoriteten har varit mer än 20 % billigare. Så jag delar inte din erfarenhet.

Däremot håller jag förstås med om sidan men då jag är van från amazon.de är det inga större problem, man får bara veta vad man är ute efter så går det bra. Angående översättningarna så kan man söka på engelska. Tycker man det är enklare på deras tyska sida kan man leta upp varan där och sedan byta ut .de mot .se så hamnar man rätt.

Så min erfarenhet är oslagbara priser och ett gigantiskt utbud. Krånglig sida utan filtreringsmöjligheter så man måste veta i förväg vad man är ute efter. Det senare kan i och för ses som en bra sak, mindre risk att man spontanköper skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Betala för att få samma frakttid som vi redan idag får gratis från Webhallen, Inet, Komplett? Eeeeh.

Du får nog läsa på vad Amazon Prime innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dessa streamingtjänster är ett elände, Netflix har bara hälften av utbudet här mot USA och några till länder, kommande HBO max nej vi får inte ta del av de filmer som släpps i USA samtidigt som på bio, antar att Prime kommer bli lika illa med..
Ska man sen även om utbudet var lika bra så behöver man ca 5-6 tjänster för att täcka det man vill se.

Nej tack, misstänker att pirat går en lysande framtid till mötes, Igen.....

Skulle kunna tänka mig att kompletera Netflix med Disney+, men som Disney behandlar sina fans och skådespelare, nu senast med Gina, så avstår jag det, iallafall tills KK har fått sparken...

Tänker inte påstå att Disney är några helgon men att ge Gina Carano sparken skulle jag inte se som något negativt över huvud taget. Hennes rent ut sagt efterblivna kommentarer kan inte gå utan konsekvenser. Sen kommer jag inte sakna hennes kassa skådespeleri heller för den delen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Försökte Amazon prime här sista veckan, plötslig fick jag en mess om att dom kan inte ta kortet (mastercard) väjl en annan betalmetod.

Kontaktade deras kundservice som föreslog att jag öppnade för internet köp, kollade, var redan öppet för internet köp, så ville dom att jag skulle kontakta min egen bank för att fixa problemet. Nej tack - kortet funkar utmärkt på Netflix, Youtube, Google pay (Amazon hämtade även informationen från Gpay), paypal, och även en Amerikansk butik jag handlade hos + ebay.

Så nej, dom är inte helt perfekta än, skitsamma behöver inte ännu en video tjänst...

Magic...

Det är otroligt hur sweclockers.se funkar ibland, men dom löste problemet utan att jag visste nåt, så plötsligt gick prenumerationen fint igenom, jag har inte företagit mig nåt sen jag skrev inlägget ovanför.

Spooky...

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Tidal slår allt ljudmässigt...
Dock är urvalet av musik lite tunt jämfört med spotify.
De betalar dock tre gånger så mycket till artisterna. En stor anledning till att jag har dem.

för min del så är ljudet inte oviktigt, men i jämförelse med en audiofil så är den oviktig. sen är UI i appen också lite viktig.
är UI krångligt så låter jag bli å använda, tex Spotify, de gjorde en förändring för några år sedan (typ 2 kanske?) som gjorde mig mest förvirrad å slutade använda den.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

för min del så är ljudet inte oviktigt, men i jämförelse med en audiofil så är den oviktig. sen är UI i appen också lite viktig.
är UI krångligt så låter jag bli å använda, tex Spotify, de gjorde en förändring för några år sedan (typ 2 kanske?) som gjorde mig mest förvirrad å slutade använda den.

Förstår hur du prioriterar tror jag. Appen i telefon är helt okey. Dock stökigare ihop med mitt två kanalssystem då den körs via en aries streamer då denna inte stödjer min android lur...
Så kör damens gamla lur till detta. Så appen i sig är okey och kan varmt rekommendera denna.
Spotify är bättre kompatibelt med flertalet plattformar för uppspelning vilket gör dem smidiga på det sättet. Valde bort dem endå pga deras vidriga affärsmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har kört amazon video i ett halvår. kostar ju 29:-/mån med apple-tv.

Kan du utveckla? Hur får man till 29kr/mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Kan du utveckla? Hur får man till 29kr/mån?

Vet inte om erbjudandet fortfarande gäller. Men surfa in via din apple-tv och teckna amazon video.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"