Installerade 3900X, regelbundna frysningarna

Permalänk
Medlem

Installerade 3900X, regelbundna frysningarna

Hej alla!

Jag har satt ihop en dator med en 3900X (fyndvara från butik). Dock upptäckte jag när jag skulle sätta i chippet att där satt ett en minimalt dammruss på en pin. Jag provade att blåsa bort smutsen med tryckluft men det gick inte bort. Eftersom det var så pass litet (ej synbart om man inte tittar väldigt noga) valde jag att sätta i chippet och hoppas att det ej skulle påverka.

När jag kör systemet får jag 2-10 sekunders frysningar med 1-10 minuters intervaller. Under dessa frysningar står det helt still på skärmen. Ljud spelas fortfarande och jag kan röra musen, men ej klicka på något. När fryset släpper så genomförs de komando som jag försökt peta in under frystiden.

Frysningarna sker i lika stor utsträckning oavsett om jag bara rör mig runt i Windows som som när jag drar igång tyngre spel.

Övriga komponenter: Asus rog Strix B550-F Gaming, HyperX Fury Black / 3200MHz / DDR4 / CL16, RTX 3070, 1 SATA SSD (med OS), 1 M2 SSD.
Allt utom SATAn är nytt, så inte testat i andra system.

Åtgärder jag gjort hittills:
Flashat BIOS till senaste drivrutinerna
Kört lite benchmarks utan några avvikelser mot liknande system, men jag är ingen expert så kan varit fel typ av tester.
Kört SSDn (som jag har Windows på) i ett annat system, där funkade det utan problem.

Vill någon tipsa vem om en väg framåt annat än att lämna tillbaka processorn och köpa en ny? Flytta över Windows till M2:an? Prova att sätta i ett gammalt grafikkort?

Hade uppskattat all hjälp

Mvh

Permalänk
Medlem

Är det en nyinstallation av Windows eller har du återanvänt en tidigare installation tillsammans med systemdisken?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Ta ut din cpu och ta bort tussen med en nål eller liknande. Varför ens prova massa annat innan du gjort det?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ta ut din cpu och ta bort tussen med en nål eller liknande. Varför ens prova massa annat innan du gjort det?

Jag har nu tagit upp processorn igen, tog bort det lilla som fanns på pinnen, blåst lite i hålet och monterat den igen.
Hjälpte dock inget, fryser fortfarande :/

Skrivet av fetakniven:

Är det en nyinstallation av Windows eller har du återanvänt en tidigare installation tillsammans med systemdisken?

Jag har inte nyinstallerat windows på detta systemet. Det är från mitt gamla system då SSD:n lever kvar.
Vad är nästa steg? Ska jag kopiera över Windows till min M2 eller bättre att installera om det fresh från en USB från BIOS?
Kan man ha windows på båda och boota från M2?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Monza90

Vad bestod ditt gamla system av?
Moderkort och CPU är relevant...

Ibland kan det fungera ganska felfritt att göra som du har gjort, men när det INTE gör det så kan det bero på skillnad i hårdvara kombinerat med "återanvänt" Windows.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monza90:

Jag har nu tagit upp processorn igen, tog bort det lilla som fanns på pinnen, blåst lite i hålet och monterat den igen.
Hjälpte dock inget, fryser fortfarande :/

Jag har inte nyinstallerat windows på detta systemet. Det är från mitt gamla system då SSD:n lever kvar.
Vad är nästa steg? Ska jag kopiera över Windows till min M2 eller bättre att installera om det fresh från en USB från BIOS?
Kan man ha windows på båda och boota från M2?

Tack på förhand!

Installera om win med en gång. Återkom sen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ladda ner senaste chipset-drivrutiner från AMD och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Installera om win med en gång. Återkom sen.

Skrivet av Zoul:

Ladda ner senaste chipset-drivrutiner från AMD och testa.

Spelar ordningen på dessa två åtgärder någon roll?
Ska ge mig på dessa ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monza90:

Spelar ordningen på dessa två åtgärder någon roll?
Ska ge mig på dessa ikväll

Ja.

1. Installera om win

2. Installera drivrutiner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update:
Installerade om win fresh och uppdaterade även chipsetet i samma veva. Även om jag inte hann göra några heltäckande tester verkar allt fungera bra nu

Isf får jag tacka så mycket att ni stoppade mig för att riva ut ram-minnena!

Permalänk
Medlem

En bra grundregel: Ny hårdvara = Ny installation av windows.

Nu kommer kanske vissa säga NÄÄÄ men i de flesta fall så löser en fresh start det mesta. Skönt att det ordnade sig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

När jag bytte till ryzen hade jag slumpmässiga frysningar men inget i nivå med ditt scenario, kunde gå timmar utan symptom.

Raid/pcie drivisar från moderkortets support sida gjorde tricket för mig