Det beror också på om man arbetar i ett stort eller litet företag, arbetskulturen är helt annorlunda på varje typ arbetsplats.
Stort företag:
Här har ofta arbetarna en Team Manager, och ofta så följer man upp på den enstaka medarbetares välbefinnande och prestation, man har KPIs att förhålla sig till samt en personlig utvecklings samtal vart man tar upp hur man mår och trivs med sitt arbete och andra på arbetsplatsen.
På stora företag kan "klickar" uppstå, då pratar jag om små öar av olika kollegor som tycker som varandra och gillar hålla ihop, oavsett man vill eller inte - kommer det till att uppstå lite friktion mellan grupperna då dom ofta pratar lite om vad som har hänt i löpet av arbetsdagen, hur mkt. man tycker andra kollegor gör eller inte gör - m.a.o. lite skitprat.
Duktiga Team Managers kan hantera detta vid att vara uppmärksam och lyssna med lite här och där, och i egen Team Manager Grupp diskutera mot-åtgärder för att avverka splittring, ryktesspridning och eventuellt lista ut vem som mår dåligt och kanske behöver stöd, kanske man behöver anställa flera folk för att lättna på arbetspressen, kanske man kan lära lyssna lite bättre, erbjuda hjälp till den som har råkat ut för stress o liknande, detta kan lösa riktig mycket på en stor arbetsplats och få även "klickar" att trivas ihop.
Att skälla ut någon individ, peka ut någon - ses som kontraproduktivt och skapar bara problem och hög -in & utskiftning av kollegor och vill i längden skapa ett dåligt omdöme, för att om detta händer med enstaka individer vare dom inte håller måttet eller gör, så är det ALLTID bättre att hitta rotorsaken till problemen och försöka att fixa detta.
Litet företag:
Här sitter kollegorna ofta tät bredvid varann och umgås hela tiden, finns ingen chans att "maska" sig undan eftersom varje medarbetar direkt kan ändra livet på en sån arbetsplats från dag-till-dag, även ruinera företaget inom kort tid om hen inte presterar som hen ska.
Det är lite svårare för en person i ett lite företag att komma med åsikter om egen trivsel på arbetsplatsen, för att alla blir direkt berörda, det är inte så att man har ett stort företag med massor av kollegor som kan ersätta en, och inte jättemånga att prata med, så man kan gå i riktig lång tid och bara "acceptera läget" i lång tid. Här "känns" det direkt vem som är Alpha hanen/honan i bolaget, och chefen kan vara mycket omedveten om detta då folk ofta inte så lätt utrycker sig när "vägen till chefen" är så liten att stort sätt ALLA i bolaget kommer att få vet hur du äntligen mår, väldig volatilt och kan skada bolaget nåt så extremt på kort tid. Här är det oftast bara att vara tuff o gilla läget.
Så tittar man på ovanförstående scenarios så kan man ganska snabbt lista ut ur svårt det kan vara att bara kritisera direkt, oftast kräver det mycket omtanke, planering och studie för att hitta rotorsaken till att man inte trivs på en plats, eller har svårt vid att säga det som det nu värklig "känns" att det är.
Nåt att tänka över när du tycker nåt är orättvist på din arbetsplats:
- Starta med dig själv, varför känner du så här? Finns det nåt som gör dig arg? Är det din personliga åsikt som påverkar din arbetsdag eller är det dom andras fel? Vad kan du göra åt det? Titta noggrant i spegeln, och var ärlig mot dig själv.
- Om det är någon som gör dig arg, varför är det så? Kan du konfrontera individen med detta? Har du gjord detta förut? Hur hanterade din kollega kritiken? Var kritiken befogat? Lärde DU nåt? Är du lika så ärg efter konfrontationen? Förbättras sitsen?
- Tänk över hur du kan hjälpa istället för att kräva. Det kan vara en kollega som är under högt press som behöver din hjälp, oftast hjälper det bara att ERBJUDA lite stöd, även bara det att lyssna.
- Finns problemet bara i ditt huvud? Hur är din vardag? Mår du bra där hemma? Får du tid med dig själv, spela, hobbys, dina barn, din fru? Oftast är det så att om man har andra problemen i vardagen som kanske inte syns direkt, gör att man fokuserar på andra istället - och detta har ingen framtid, det löser inte dina egna problem på sikt.
- Om du inte kan lösa problemet, eller känner att du inte kan diskutera problemet med dina kollegor - gå då till din chef, din arbetsplats mår inte bättre bara för att du håller inne med det, snarare tvärt emot. Konstruktiv kritik kan och vill leda till att något som bör fixas, får uppmärksamhet och då finns större chans att bota problemet. Men kom ihåg, en ENSTAKA person är sällan källan till ett större problem.