Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Negativ kritik i arbetslivet

Jag är väldigt nyfiken på vad ni har för tankar och idéer om topic och frågorna nedan.

Tror ni, eller bedömer ni, att det är ett vanligt problem med "snälla" chefer som i princip aldrig dömer ut någon som oförmögen eller otillräcklig?
Är det omvända mer eller mindre ovanligt?
Är det bättre att vara för "snäll" än att vara för kritisk?
Kan det här vara ett svenskt fenomen? Hänger det ihop med idén om den platta hierarkin där man kan göra saker till allas/fleras ansvar -> ingens ansvar?
Är det ett fenomen som är kopplat till större arbetsgivare?

Jag har på sistone blivit otroligt less på det jag upplever som en massa BS som flyter omkring mest bara för att hålla en trevlig och respektfull ton. Ingen verkar orka konfrontera någon på riktigt. Allt måste alltid konstrueras och förvrängas så att kritik är så opersonlig det bara går. I den utsträckning som något inte funkar bra, så verkar det aldrig kunna kopplas knytas till individer. Förutsättningarna är alltid det centrala, inte att man kanske har lyckats sätta fel person på en viss stol. Och även om det indikeras att man kanske har gjort det så är lösningen "vi får göra det bästa av situationen". Eller så hittar man på långsökta ursäkter och anledningar till varje tänkbart misstag... då var det kanske inte ett misstag alls? Bara sånt man får räkna med. Ingen behöver peka på någon -> ingen konfrontation behövs, hurra! Värst av allt? Jag rycks med i det, ibland mer än vad jag vill. Ett visst mått av anpassning är ren självbevarelsedrift men ibland känner jag att jag dansar med för mycket. Numera tvivlar jag också på all positiv kritik jag får. Det känns bara som tomma ord.

Vad är rätt mängd fejkad artighet, ödmjukhet och obeslutsamhet för att en organisation både ska kunna funka och inte gnissla, samtidigt?

Edit: Filade lite på texten.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant ämne som de flesta förr eller senare kommer stöta på i någon form i arbetslivet.

Jag tar oftast diskussioner så fort det uppstår drama av något slag, man kan alltid på ett eller annat sätt lista ut källan.
I de flesta fall löser det sig att ta upp "kritiken" och ge en så objektiv syn på det så möjligt.

Men de fall som det blir långdraget och nästintill dagisnivå, kan vara jobbigt.
Jag kan ibland tycka att det är så mycket kontradiktioner på arbetsplatsen i allmänhet. Man lär barn och andra att ta upp saker direkt och inte prata bakom ryggen på varandra för att inte "skapa rykten" etc. men av någon anledning så är det på jobbet mer eller mindre en standard att ha chefen som proxy medan de vanliga anställda låtsas som inget. Blir inget bra.

Enligt min erfarenhet så är det (om man måste se det svart eller vitt) bättre att chefen är för snäll än för "taskig" då kultur sprids uppifrån ner.

Det är dock chefens ansvar se till så de anställda har förutsättningar för att göra sitt jobb så friktionsfritt så möjligt, för ju sämre man trivs ju större blir sannolikheten för drama och allmän irritation.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det är viktigt att inte måla upp falska dikotomier när man pratar om det här ämnet. Ett problem kanske inte går att beskriva enbart som "fel person på fel plats", eller "omständigheterna var fel", eller "vi hade otur". Ofta är världen mer nyanserad än så.

Det viktigaste för framgång skulle jag tro är att främja en kultur där folk känner sig trygga nog att såväl presentera världen så som man objektivt tolkar den, samt där sak och person hålls tydligt avskiljda från varandra. Det måste vara okej att förklara för någon när den har fel, utan att personen i fråga mår dåligt av det. Tvärtom så är det ju bra att teamet genom diskussion och resonemang nu kunnat komma närmare en lösning, genom synliggörande av felaktiga slutsatser!

Organisation och psykologi är extremt komplicerade ämnen. Jag tror att vi ofta och gärna tror att de går att hantera med simplare medel än vad som oftast är möjligt. Därmed inte sagt att lösningen på samtliga situationer måste vara invecklade och allt för demokratiska. Ibland krävs hårdare tag också. Men det finns sällan någon "silver bullet" (en gyllene allt-i-ett-lösning) som förklarar och löser alla problem på arbetsplatsen. Respektive situation behöver bedömas i sin egen kontext. Tyvärr.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tror ju att det viktigaste är att faktiskt komma fram till och genomföra förändringar för att förbättra situationen när saker inte funkar, snarare än att nödvändigtvis peka ut någon enskild ansvarig.

Jag tänker spontant att det egentliga problemet kan vara att ingen förändring görs, om du nu har en situation där detta blivit ett stort problem.

Detta utan att veta riktigt vad det är för typ av problem som avses eller vad det är för typ av organisation.
Tänker mig dock att problemen generellt lär bli större i en större organisation, är väl om inte annat svårare för cheferna att ha någon som helst koll på vad som faktiskt pågår då och det blir ju ett problem oavsett hur man hanterar ovanstående.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det beror också på om man arbetar i ett stort eller litet företag, arbetskulturen är helt annorlunda på varje typ arbetsplats.

Stort företag:

Här har ofta arbetarna en Team Manager, och ofta så följer man upp på den enstaka medarbetares välbefinnande och prestation, man har KPIs att förhålla sig till samt en personlig utvecklings samtal vart man tar upp hur man mår och trivs med sitt arbete och andra på arbetsplatsen.

På stora företag kan "klickar" uppstå, då pratar jag om små öar av olika kollegor som tycker som varandra och gillar hålla ihop, oavsett man vill eller inte - kommer det till att uppstå lite friktion mellan grupperna då dom ofta pratar lite om vad som har hänt i löpet av arbetsdagen, hur mkt. man tycker andra kollegor gör eller inte gör - m.a.o. lite skitprat.

Duktiga Team Managers kan hantera detta vid att vara uppmärksam och lyssna med lite här och där, och i egen Team Manager Grupp diskutera mot-åtgärder för att avverka splittring, ryktesspridning och eventuellt lista ut vem som mår dåligt och kanske behöver stöd, kanske man behöver anställa flera folk för att lättna på arbetspressen, kanske man kan lära lyssna lite bättre, erbjuda hjälp till den som har råkat ut för stress o liknande, detta kan lösa riktig mycket på en stor arbetsplats och få även "klickar" att trivas ihop.

Att skälla ut någon individ, peka ut någon - ses som kontraproduktivt och skapar bara problem och hög -in & utskiftning av kollegor och vill i längden skapa ett dåligt omdöme, för att om detta händer med enstaka individer vare dom inte håller måttet eller gör, så är det ALLTID bättre att hitta rotorsaken till problemen och försöka att fixa detta.

Litet företag:

Här sitter kollegorna ofta tät bredvid varann och umgås hela tiden, finns ingen chans att "maska" sig undan eftersom varje medarbetar direkt kan ändra livet på en sån arbetsplats från dag-till-dag, även ruinera företaget inom kort tid om hen inte presterar som hen ska.

Det är lite svårare för en person i ett lite företag att komma med åsikter om egen trivsel på arbetsplatsen, för att alla blir direkt berörda, det är inte så att man har ett stort företag med massor av kollegor som kan ersätta en, och inte jättemånga att prata med, så man kan gå i riktig lång tid och bara "acceptera läget" i lång tid. Här "känns" det direkt vem som är Alpha hanen/honan i bolaget, och chefen kan vara mycket omedveten om detta då folk ofta inte så lätt utrycker sig när "vägen till chefen" är så liten att stort sätt ALLA i bolaget kommer att få vet hur du äntligen mår, väldig volatilt och kan skada bolaget nåt så extremt på kort tid. Här är det oftast bara att vara tuff o gilla läget.

Så tittar man på ovanförstående scenarios så kan man ganska snabbt lista ut ur svårt det kan vara att bara kritisera direkt, oftast kräver det mycket omtanke, planering och studie för att hitta rotorsaken till att man inte trivs på en plats, eller har svårt vid att säga det som det nu värklig "känns" att det är.

Nåt att tänka över när du tycker nåt är orättvist på din arbetsplats:

- Starta med dig själv, varför känner du så här? Finns det nåt som gör dig arg? Är det din personliga åsikt som påverkar din arbetsdag eller är det dom andras fel? Vad kan du göra åt det? Titta noggrant i spegeln, och var ärlig mot dig själv.

- Om det är någon som gör dig arg, varför är det så? Kan du konfrontera individen med detta? Har du gjord detta förut? Hur hanterade din kollega kritiken? Var kritiken befogat? Lärde DU nåt? Är du lika så ärg efter konfrontationen? Förbättras sitsen?

- Tänk över hur du kan hjälpa istället för att kräva. Det kan vara en kollega som är under högt press som behöver din hjälp, oftast hjälper det bara att ERBJUDA lite stöd, även bara det att lyssna.

- Finns problemet bara i ditt huvud? Hur är din vardag? Mår du bra där hemma? Får du tid med dig själv, spela, hobbys, dina barn, din fru? Oftast är det så att om man har andra problemen i vardagen som kanske inte syns direkt, gör att man fokuserar på andra istället - och detta har ingen framtid, det löser inte dina egna problem på sikt.

- Om du inte kan lösa problemet, eller känner att du inte kan diskutera problemet med dina kollegor - gå då till din chef, din arbetsplats mår inte bättre bara för att du håller inne med det, snarare tvärt emot. Konstruktiv kritik kan och vill leda till att något som bör fixas, får uppmärksamhet och då finns större chans att bota problemet. Men kom ihåg, en ENSTAKA person är sällan källan till ett större problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

- Starta med dig själv, varför känner du så här? Finns det nåt som gör dig arg? Är det din personliga åsikt som påverkar din arbetsdag eller är det dom andras fel? Vad kan du göra åt det? Titta noggrant i spegeln, och var ärlig mot dig själv.

Jag har väl egentligen bara erfarenhet av små företag och just den här punkten är oerhört viktig. Är problemet verkligen kollegan eller är det min egen inställning och hur jag tycker saker ska göras som är problemet? Måste saker göras på mitt sätt? Varför gör jag saker som jag gör dem?

Sen kan man komma med vilken kritik som helst, bara det sker på rätt sätt, med rätt inställning och med rätt röst. Kritiken ska aldrig vara personrelaterad (du är dålig på det här) men däremot kan den vara uppgiftsrelaterad (det här behöver göras bättre/ så här). Krävs det kan man vara rak ("Gör du sådär kommer det bli såhär vilket är dåligt därför att [anledningar]"). Det svåra är förstås för människor att inte lägga värderingar i det. Vi har en på mitt jobb, ett litet företag, som tar allting personligt ("Vi behöver bli bättre på det här" t ex) och som tycker det är jättejobbigt. Och det är också ok, det betyder bara att man får försöka hitta sätt att uttrycka sig bättre, vilket ibland kan vara riktigt nyttigt. Men samtidigt är det den personens problem. Är det saker som inte fungerar så bra som de behöver/borde måste man kunna bli pratad med om det. Har en person en uppgift och de inte klarar den uppgiften måste man kunna prata med den personen om det. Som redan sagts betyder det inte att den personen är sämre eller mindre värd; det betyder helt enkelt att den personen inte är lämpad för den uppgiften. Det är svårt att inte lägga personvärderingar i sånt, men det går.

På jobbet ska man också säga saker man menar och vara trevlig och öppen i jobbrelaterade saker. Säga saker man menar ("Tack") och ha en positiv inställning. Beröm människor för bra saker och var uppriktig. Då har jag gjort mitt bästa för att skapa en bra arbetsmiljö och chansen är större att andra också trivs, och jag trivs absolut bättre om jag först och främst arbetar på mig själv. Då blir det också lättare att hantera andra som inte verkar arbeta åt samma håll.

Sen kan det ju förstås komma riktiga stolpskott men det är sånt man har chefer och fack till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tror ni, eller bedömer ni, att det är ett vanligt problem med "snälla" chefer som i princip aldrig dömer ut någon som oförmögen eller otillräcklig?
Är det omvända mer eller mindre ovanligt?
Är det bättre att vara för "snäll" än att vara för kritisk?
Kan det här vara ett svenskt fenomen? Hänger det ihop med idén om den platta hierarkin där man kan göra saker till allas/fleras ansvar -> ingens ansvar?
Är det ett fenomen som är kopplat till större arbetsgivare?

Att döma ut någon som oförmögen eller otillräcklig löser inte problemet såvida man inte har för avsikt att avskeda personen. Däremot finner jag ofta att det saknas rak och ärlig återkoppling. Många är ju rentav ängsliga över att påpeka enkla misstag, och en del har så tunn hud att de hanterar det på en treårings nivå.
Vanligaste problemet jag sett är att det ageras för sent när det helt uppenbart finns ett problem. Det leder i regel till att problemet växer, kommande tillrättavisning blir en mycket större sak och skitsnacket i korridoren och fikarummet hinner ta olltioelva varv.
Bra chefer tar tag i problem direkt och ger rak, ärlig och konstruktiv återkoppling. Fokus bör ligga på att lösa problemet och blicka framåt. Förutsatt då att vi pratar om fasta anställningar.

För snälla chefer kan vara ett problem likväl som för kritiska. En för kritisk chef kommer ju driva alla till vansinne och få folk att fly arbetsplatsen.

Citat:

Jag har på sistone blivit otroligt less på det jag upplever som en massa BS som flyter omkring mest bara för att hålla en trevlig och respektfull ton. Ingen verkar orka konfrontera någon på riktigt. Allt måste alltid konstrueras och förvrängas så att kritik är så opersonlig det bara går. I den utsträckning som något inte funkar bra, så verkar det aldrig kunna kopplas knytas till individer. Förutsättningarna är alltid det centrala, inte att man kanske har lyckats sätta fel person på en viss stol. Och även om det indikeras att man kanske har gjort det så är lösningen "vi får göra det bästa av situationen". Eller så hittar man på långsökta ursäkter och anledningar till varje tänkbart misstag... då var det kanske inte ett misstag alls? Bara sånt man får räkna med. Ingen behöver peka på någon -> ingen konfrontation behövs, hurra! Värst av allt? Jag rycks med i det, ibland mer än vad jag vill. Ett visst mått av anpassning är ren självbevarelsedrift men ibland känner jag att jag dansar med för mycket. Numera tvivlar jag också på all positiv kritik jag får. Det känns bara som tomma ord.

Jotack, det där känner jag igen. Allt ska lindas in i bomull och det hittas alltid ursäkter och undanflykter.

Citat:

Vad är rätt mängd fejkad artighet, ödmjukhet och obeslutsamhet för att en organisation både ska kunna funka och inte gnissla, samtidigt?

Jag tycker inte det ska behöva fejkas nånting. Det ska gå att framföra rak, saklig och konstruktiv kritik. Ibland behöver inte kritiken vara särskilt konstruktiv heller. Jag menar, "det är inte okej att röka inne på toaletter, Plucke. Sluta med det". Finns inte så mycket mer att säga om saken, om du förstår vad jag menar.
Sen finns det ju enkla förhållningsregler. Exempelvis att inte skälla ut någon inför trupp och inte gå till personangrepp. Det är ju viss skillnad på; "Hörru Berra, du kan inte bara ramla in två timmar sent varje dag, skjuta lite navelludd och sen hala hem. Från och med nu gäller följande...", mot att "du din eländiga, söndercurlade, latmask...". Eller för den delen; "Jag har upptäckt några ärenden där det har blivit fel - här, här och här. Vad är det som har hänt? Är det så att du inte vet hur man gör och behöver få en ordentlig genomgång?", istället för, "är ni måhända bakom flötet? Debil? En treåring klarar det här så vad är ditt problem?"

Alltså, man kan vara rak och saklig utan att gå Gordon Ramsay på folk. Eller ja, med "kan" så menar jag att man kan vara rak och saklig med vettiga människor. Jag har vid enstaka tillfällen lyckats kränka kollegor genom så enkla saker som: "Du, det här kom just med posten. Det ser ut att ha blivit lite tokigt i ditt ärende. Kan du kika på det?". Personen i det fallet tyckte det var jobbigt för att jag bara lagt papperet på vederbörandes bord och gått vidare till min plats.

Permalänk
Medlem

Varför inte ge konstruktiv kritik? i stället för negativ kritik........

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Många nyanserade och kloka kommentarer... En råd tröd verkar vara en väldigt stor sympati för försiktighet hos chefer och kollegor som inte tar ut svängarna och tar risker när man lämnar kritik och ställer krav.

Jag vet att min upplevelse är specifik och situationsberoende. Även om jag i det ursprungliga inlägget saknar att man pekar på individer, så är det sant att ribban för vad som anses vara en godkänd arbetsinsats inte rör sig stegvis och mycket åt gången. Den glider lååångsamt. Till slut blir det en del av vardagen att vissa skriver nästan oläsliga rapporter. Till exempel. Man förlitar sig mer och mer på att kollegor alltid ska finnas som ett skyddsnät även när väldigt grundläggande felslut görs, upprepade gånger. Kostnaden för att ha dessa kompetensgrundade "konflikter" visa sig om och om igen, typ jämlika kollegor emellan, bortses ifrån nästan helt.

Det är inte så att jag inte förstår att gränsdragningar är svårt, men jag känner att jag har hamnat i en situation där chefernas (flera och i flera led) ackumulerade brist på agerande leder till en märklig form av outtalad, distribuerad och flytande ansvarsfördelning när det gäller kvalitet och förmåga att identifiera nästa steg i att lösa en uppgift. Lösningen är att blanda in fler och mer personer. När alla känner sig låsta i sitt utrymme att agera verkar det ses som ofrånkomligt att vissa ska liksom täcka upp för andra och att detta bara är en slags naturlig ordning.

tl;dr av min personliga upplevelse är väl egentligen att jag känner att mitt jobb blir jobbigare och svårare pga brist på likriktning och prestationskrav. Kan det vara ett faktiskt och vanligt förekommande problem? Är min upplevelse måntro väldigt speciellt för mig? Jag har flera gånger tänkt att jag mest av allt bara måste blir bekväm med att hela havet stormar. Det där om att se sig själv i spegeln och fråga sig vad man kan göra själv.

Permalänk
Medlem

Kanske lite orelaterat men ändå inte.

Jag jobbar på ett halvstort företag.
Min närmaste chef verkar vara väldigt konflikträdd.
På vår avdelning har vi emellertid ganska dålig produktivitet.
Det grundar sig ganska många olika saker.
1. Dåligt satta tillverkningstider och ställtid.
2. För stor produktflora, läggs till flera hundra detaljer per år men det tas inte bort alls lika mycket.
3. Finns vissa som maskar. Har blivit bättre.
Och en del annat.
Lösningen våra chef har då?
Går in och ändrar på daglig basis i vare enskild anställd arbetsrapportering.
Ändrar från direkt produktivitet till indirekt.
Ergo ljuger för företaget så att produktiviteten ser bättre ut än var den är.
Chefen förnekar eller kommer med en osammanhängande luddig förklaring.
Har påpekat till både fack och företag. Ingen verkar bry sig.
På sistone har han till och med gått in och flyttat och RADERAT övertid som personer har jobbat.
Samma där fack och företag rycker på axlarna.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Det var en tråd på Sweclockers för ett tag sedan om funktionell dumhet, som kanske tangerar det här ämnet.

Jag har turen att vara verksam i en branch, IT-branchen, där det krävs en viss grundduglighet för att ens komma in. Därmed har jag på det hela taget väldigt vettiga kollegor, chefer och "kollegor i branchen" (dvs konkurrenter).

Men hos kunder är det då och då lätt att se att 1 + 1 = 0,5, där jag eller andra får lägga tid på att rätta till det andra ställer till - främst på grund av beslut som grundar sig i brist på insikt i problemet, vilket i sig kan bero på både dumhet och lathet.

Det ironiska med den allmänna trevlighetskulturen är att det oftast inte alls är ett problem med att påpeka när något är/görs fel, även om man börjar närma sig att rakt av peka ut personer. Det är helt enkelt ingen som vågar säga emot. Det underlättar förstås om man är påläst, detaljorienterad och har fakta på sin sida.

Och det finns fler sätt att väcka tankar om när en person är ett problem för produktiviteten än "Kalle är värdelös och borde få sparken", även om det faktiskt är exakt så det är. Även de trögaste cheferna kommer se ett mönster förr eller senare. Jag har sett det hända det senaste halvåret, gudskelov.

Permalänk
Inaktiv

Har haft både bra och dåliga chefer och den dåliga sorten verkar de vara gott om, sällan man har en bra chef.
Vissa chefer tror att hot ska öka folks vilja att jobba hårdare när de i själva verket har totala motsatsen och chefer som sitter och ljuger är inte heller bra, ytterst få chefer som vågar ge beröm, betydligt lättare att gnälla och klaga och vara allmänt otrevlig.

I mitt senaste jobb hade jag en kollega som klättrade och till slut blev chef trots att alla kollegor var emot detta.
Första tiden så nyttjade han sin nya makt genom hot om sparken, ja allt illa han kunde komma på.
Ingen tyckte om honom och han var helt klart inte något chefs ämne, tog flera år innan han blev bättre, på våra veckomöten kunde han sitta och ljuga om saker och ting som senare visade sig vara just de ljug och hitta på saker.

Nu har jag slutat på den arbetsplatsen vilket jag inte ångrar, kan nämna att chefen som var innan honom var den bästa jag haft, han var som en kompis men kunde ryta till om de behövdes men så fort han såg att man gjorde rätt för sig och jobbade bra så var de beröm och vi umgicks som om vi vore bästa kompisar, skötte man sig inte ja då var han tvärtom stenhård och inte rädd för att ryta till och säga ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det ironiska med den allmänna trevlighetskulturen är att det oftast inte alls är ett problem med att påpeka när något är/görs fel, även om man börjar närma sig att rakt av peka ut personer. Det är helt enkelt ingen som vågar säga emot. Det underlättar förstås om man är påläst, detaljorienterad och har fakta på sin sida.

Och det finns fler sätt att väcka tankar om när en person är ett problem för produktiviteten än "Kalle är värdelös och borde få sparken", även om det faktiskt är exakt så det är. Även de trögaste cheferna kommer se ett mönster förr eller senare. Jag har sett det hända det senaste halvåret, gudskelov.

Än mer ironiskt blir det av det faktum att trevlighetskulturen ofta leder till att folk känner sig osäkra och otrygga, vilket leder till att de blir känsliga och det krävs mer trevlighetskultur.
Det finns ett par grundläggande orsaker till det. Ena är att du kommunicerar låga förväntningar när du tassar som katten kring het gröt och lindar in allt du säger i bomull. Vad det signalerar är att du inte litar på att personen du pratar med kan hantera vad du egentligen har att säga. Det andra är att det inte går att lita på vad du säger.
Det går alltså åt båda hållen. Kommunicerar du låga förväntningar på andra och måste skräda orden kommer inte folk lita på dig och veta vad du förväntar dig. Så, när chefer gör sånt blir de anställda osäkra och det göder hela den kulturen. Går det för långt kan det behöva tassas på äggskal för hela miljön är volatil, men problemet identifieras aldrig för allt som sägs är bara supertevligt och snuttituttigt.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. Jag har tidigare varit chef i Sverige, jobbar sedan några år tillbaka utomlands i en internationell miljö på huvudkontoret för ett företag med runt 125 000 anställda.

Några reflektioner:
- All kritik (feedback) mår bra av att individanpassas. Beroende på förmåga att läsa mellan raderna, kultur i företaget, kulturell bakgrund hos individen och dagsform behöver feedback vara mer eller mindre direkt.
- Jämfört med hur det var i Sverige är det ibland väldigt direkt feedback (läs: hård) i min nuvarande organisation, men framför allt kolleger från de brittiska öarna brukar uttrycka sig positivt även om feedbacken är negativ
- I Sverige drev jag en feedbackkultur som gjorde att det var naturligt att lämna kontinuerlig feedback. Det gjorde det lättare att också lämna ”negativ” feedback. I nuvarande organisation ber folk om feedback genom IT-systemet en gång per år: precis innan den raring som ligger till grund för bonusen. Alltid med chefen som kopia. Helt värdelöst för den personliga utvecklingen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Beror mycket på kulturen på företaget skulle jag säga. Hos nuvarande arbetsgivare kan vi argumentera olika ståndpunkter på ett bra sätt men efter en tid ändå komma överens om att inte vara överens och att någon får ge med sig för att man ska komma framåt. Kollegor emellan alltså.

Från chefshåll kan jag sakna konstruktiv kritik ibland, alltså att någon tydligt påpekar att det här var dåligt hanterat. Samtidigt så tror jag att man många gånger vet med sig sådant själv redan, och det behöver inte förstärkas ytterligare. Jag brukar dock själv ta upp situationer och diskutera de när jag själv känner att jag skulle vilja ha feedback för hur jag kan göra bättre nästa gång, t.ex.

De gånger man skulle kunnat peka ut en kollega och säga att det var dennes fel att det sket sig, så finns det ofta någon tillhörande historia om kanske psykisk ohälsa eller något annat icke direkt arbetsrelaterat som påverkat dennes förutsättningar, och i min värld så ska dessa personer stödjas istället för arkebuseras. Det här brukar dock bara vara under begränsade tidsperioder och hittills har jag inte varit med om någon återkommande "inkompetens".

Jag upplever en stor skillnad från det första jobbet, "på fabriksgolvet" och det skitsnacket och pajkastandet med väldigt speciell kultur jämfört nuvarande arbetsplats med mer högutbildade, erfarna och äldre personer på en konstruktionsavdelning.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Med hundratals nära kollegor i bagaget har jag aldrig stött på en situation där kategoriskt utpekande av en enskild person för dess oförmåga, och konsekvenserna av detta utpekande, har löst situationen till det bättre. Aldrig. Inte på något litet företag, inte på något mellanstort företag, och inte på något stort företag, inte på industrigolvet, inte i kontorsmiljö.
Däremot har jag sett hur sådan attityd successivt kört företag i botten, för när förste "inkompetente" medarbetare väl har gjorts av med, då är det dags att hitta en ny.

Givetvis skall bristande utbildning åtgärdas och bristande rutiner ändras, men jag vågar påstå att enskilda inkompetenta individer aldrig är problemet - de är ett symptom på arbetsplatsen i övrigt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8