Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hur funkar migreringen exakt, genererar den hashfiler som man sedan importerar eller något?

Du kan exportera alla lösenord från Lastpass som CSV eller om det är JSON. Sen kan du i Bitwarden importera dessa filer. Det fina med detta är ju att det är hyfsat enkelt att städa upp i filen med en vanlig texteditor.

Se dock för tusan till att radera denna filen såfort som möjligt, inte bra att den ligger på disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Det beror väl på hur enkelt man anser att det är att exportera och gå vidare till annat.

Och det är svinenkelt.
Man trycker på export i lastpass så får man ut en färdig fil för import till ett annat system.
Valet är inte dolt - inga inställningar behöver ändras - filen är färdig för import och funkar direkt.
Det svåra momentet var att sätta upp ett konto på en annan tjänst. Och det var också lätt ;).
Jag har precis migrerat och det var den lättaste migreringen jag gjort någonsin.

Skrivet av Zipparn:

Man bygger ju en tröskel som inte alla orkar ta sig över. Istället börjar dessa betala av ren matthet. Vilket förmodligen är väldigt utstuderat och planerat.
Spela inte dumma nu. Ni vet precis vad jag menar

Visst visst. Fast det är inte så det fungerar i det här fallet.

Tycker bara inte det är så chysst att anklaga för fulspel eller dåligt agerande när så inte är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Japp... kör den själv. Går att köra utan docker med men det var så mycket meck med att få det att fungera så jag bet ihop och installerade docker (inte så jätteförtjust i docker konceptet). Hellre att jag kör den via docker än att ha mina lösenord i molnet.

Problemet med att köra det själv är att om något händer med din fysiska server och samtidigt även dina eventuella lokala backuper (brand, inbrott, elfel som bränner ut dem, ransonware eller hårdvarufel som gör filerna oläsliga o.s.v.) så blir du av med alla lösenord. Även svårt att felsöka denna typ av problem på distans om du t.ex. är på semester och behöver dina lösenord. Sedan finns alltid risken att någon hackar sig in i din server och får ut lösenorden, då du kanske inte har samma säkerhet som ett stort företag som bara sysslar med IT-säkerhet och hantering av känslig data.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

För er som lämnar Lastpass, glöm inte ta bort era konton. Dumt att ha alla lösenord liggandes på Lastpass om ni inte ska använda den tjänsten mer.

Man tar bort kontot här:
https://lastpass.com/delete_account.php

Tack, har lämnat för ett tag sen men strulade till lösenordet så jag trodde inte jag kunde ta bort kontot. Det gick mha länken du skickade.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet med att köra det själv är att om något händer med din fysiska server och samtidigt även dina eventuella lokala backuper (brand, inbrott, elfel som bränner ut dem, ransonware eller hårdvarufel som gör filerna oläsliga o.s.v.) så blir du av med alla lösenord. Även svårt att felsöka denna typ av problem på distans om du t.ex. är på semester och behöver dina lösenord. Sedan finns alltid risken att någon hackar sig in i din server och får ut lösenorden, då du kanske inte har samma säkerhet som ett stort företag som bara sysslar med IT-säkerhet och hantering av känslig data.

Bitwarden har en lokal cache, så även om din server dör så kan man ändå spara ner lösenorden (i alla fall om man har inställt så man inte blir utloggad i Bitwarden).

Man får väl se till att man har nån form av remote möjligheter till sin server hemma om det skulle börja strula.
Och naturligtvis måste man veta vad man gör, annars blir det ju tokigt.

Att bara blint lita på ett IT-säkerhetsföretag är ganska dumt också, bitwarden lär ju utsättas för mer hackingförsök än din "hemmaserver.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Hur har det finansierats tidigare? Har de som betalt för tjänsten finansierat alla gratisanvändare?
Oavsett så har de ju säkerligen räknat på detta och kommit fram till att om vi tappar X andel av våra gratiskunder så är detta ett bra beslut för företaget.
Att anta att någon skulle host:a något gratis under flera års tid utan någon form av upside för företaget är ju lite långsökt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Två av mina LP konton raderade till förmån för Bitwarden

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Alltid kört genom addon på Firefox, både på Windows och Android. Prövade Bitwarden förra året och tyckte inte om att den inte kunde skriva in i fältet direkt. Antingen addon ikonen eller högerklicka på fältet och sedan Bitwarden och sedan välja inloggning.

Så jag kommer inte att påverkas. Dock så kanske jag borde byta då addonet alltid försöker ansluta till deras server ca 100 000 gånger i veckan, fick inget svar om varför på deras support forum, men Windows host filen fixade det.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kör Bitwarden sedan början utav 2020.
Riktigt nöjd!

Gick från betalade kund hos PassPack till gratis medlemskap hos Bitwarden - och det är BÄTTRE på alla sätt och vis.

Fungerar på att betala bara för att stödja dem/utvecklingen och driften.
Sedan får man ju 2FA och lite andra perks, men inget speciellt jag ”behöver”

Att inte ha 2FA på sin lösenordshanterare känns ju riskabelt som fan. Själv bytte jag nyligen från Dashlane till Bitwarden eftersom den förstnämnda aktören släcker ned sin skrivbordsapp och därmed möjligheten att använda yubikey som en andra faktor. Har tänkt byta länge men har varit lite för lat. Jag sparar ju en del pengar med - 10 dollar per år är absolut inget att bråka om.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Alltid kört genom addon på Firefox, både på Windows och Android. Prövade Bitwarden förra året och tyckte inte om att den inte kunde skriva in i fältet direkt. Antingen addon ikonen eller högerklicka på fältet och sedan Bitwarden och sedan välja inloggning.

Så jag kommer inte att påverkas. Dock så kanske jag borde byta då addonet alltid försöker ansluta till deras server ca 100 000 gånger i veckan, fick inget svar om varför på deras support forum, men Windows host filen fixade det.

Går att ställa in hotkey t.ex. ctrl + shift + a man kan ställa i webbläsaren. (Edge och Chrome vet jag) så den fyller i formuläret. under tillägg. Bitwarden har en beta av autofill:

Skrivet av :

Utför automatisk ifyllnad om ett inloggningsformulär upptäcks när webbsidan läses in. VARNING: Detta är för närvarande en experimentell funktion. Använd på egen risk.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAUR:

Då det tog ca 50h att byta lösen och sätta upp allt på lastpass när man startade så blir det till att börja betala.
Orkar inte byta tjänst.
Lastpass funkar bra och 3$ är inte så mycket det är 1.5 mindre red bull i månaden.

Jag exporterade mina 240 lösenordet igår från LastPass och importerade dem till Bitwarden. Var igång på dator och mobil inom 30 minuter. Det är alltså inte svårt att byta.

Bytte dels pga priset och dels pga att podden Bli säker flyttade upp Bitwarden till första plats över lösenordshanterare för den tid över ledningen från just LastPass.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag stannar på LP då jag bara använder det på datorn.
Notera dock att flera av konkurrenterna inte alls är lika säkra.

Dina lösenord på Lastpass dekrypteras bara "lokalt" så dom varken kan eller vill ha tillgång till dom.
Alltså också extremt säkert mot hackare.

Så pass nöjd med LP att skulle dom ta bort free kontot så hade jag köpt premium direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Medan det är full förståligt varför folk gillar smidigheten med Bitwarden så tycker jag ändå att man ska vara informerad om en detalj och det är att det kräver tillgång internet för att fungera, då alla lösenord sparas i molnet om det inte anges specifikt att de skall sparas lokalt vilket är något de inte direkt informerar användaren om, om jag har förstått det hela rätt.

Själv så anser jag att en lösenordshanterare som kräver konstant tillgång till internet är att tigga om problem, för här har vi verkligen ett exempel på single point of failure som bara väntar på att få hända.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Bitwarden har inte lösenordsgenerator? Brukar använda det ibland till vissa saker. Sen av det lilla jag har läst nu under förmiddagen verkar LP vara lite säkrare, varierar så klart från vilken sida man läser på. Bägge funkar säkert bra. Stannar på LP tills vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Själv använder jag Lastpass till mer än lösenord, såsom anteckningar osv som jag vill ha på ett säkert ställe. Men det är också smidigt att kunna hämta lösenordet även i andra appar än webbläsaren på telefonen exempelvis, genom att bara fylla i från Lastpass. Men om det räknas som stora fördelar är ju upp till användaren

OnT: Får kanske utvärdera bitwarden en sväng, annars har jag inga problem att betala för lastpass med tanke på hur mycket som det används. Får ta pengarna jag aldrig har lagt på en winrar licens

Värt att notera är att Bitwarden har en lägre teckengräns för sina anteckningar än Lastpass. Så har du några riktigt långa anteckningar misslyckas importen helt.
Stötte på det själv, men var lätt korrigerat när jag visste vart felet låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hur har det finansierats tidigare? Har de som betalt för tjänsten finansierat alla gratisanvändare?
Oavsett så har de ju säkerligen räknat på detta och kommit fram till att om vi tappar X andel av våra gratiskunder så är detta ett bra beslut för företaget.
Att anta att någon skulle host:a något gratis under flera års tid utan någon form av upside för företaget är ju lite långsökt

De säljer företagslicenser, troligen så står de för merparten av intäkterna. Gratis för hemanvändare kan löna sig då en del av dessa användare kan tänkas föreslå produkten för företaget där de jobbar.

Skrivet av Lordmax:

Bitwarden har inte lösenordsgenerator? Brukar använda det ibland till vissa saker. Sen av det lilla jag har läst nu under förmiddagen verkar LP vara lite säkrare, varierar så klart från vilken sida man läser på. Bägge funkar säkert bra. Stannar på LP tills vidare

BW har visst en lösenordsgenerator.

Dock har jag inte förstått poängen med det? Bara tryck på lite random tangenter?

Permalänk
Medlem

Sådärja, då var LastPass kontot raderat och allt exporterat till Bitwarden.

Tack SweClockers!

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Medan det är full förståligt varför folk gillar smidigheten med Bitwarden så tycker jag ändå att man ska vara informerad om en detalj och det är att det kräver tillgång internet för att fungera, då alla lösenord sparas i molnet om det inte anges specifikt att de skall sparas lokalt vilket är något de inte direkt informerar användaren om, om jag har förstått det hela rätt.

Själv så anser jag att en lösenordshanterare som kräver konstant tillgång till internet är att tigga om problem, för här har vi verkligen ett exempel på single point of failure som bara väntar på att få hända.

Du verkar vara felaktigt informerad. Det enda som kräver internetuppkoppling är om man vill lägga in nytt eller ändra.

Meningsbyggnad
Permalänk
Medlem

vi kör 1Password familj... 4 st á 150 spänn om året
lätt värt det, bra service kostar helt enkelt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag valde Keepass 2 för ett par år sen när jag skulle skaffa en hanterare, detta då det är öppen källkod som går att granska och krypteringen sker endast på min enhet vid öppning.
Betaltjänsterna verkar ju något vassare med sin integration mot webbläsare men samtidigt ingen dealbreaker för mig. Går snabbare att använda keepass 2 än att skriva lösenorden själv till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag stannar på LP då jag bara använder det på datorn.
Notera dock att flera av konkurrenterna inte alls är lika säkra.

Dina lösenord på Lastpass dekrypteras bara "lokalt" så dom varken kan eller vill ha tillgång till dom.
Alltså också extremt säkert mot hackare.

Så pass nöjd med LP att skulle dom ta bort free kontot så hade jag köpt premium direkt.

Jag säger inte att du har fel, men hur dekryptas det på din dator om du kör web-versionen? Är inte så kunnig om det går genom att ladda ner till lokal storage i webbläsaren och med js öppna valvet lokalt? Känns som att det borde vara samma sätt som med Bitwarden och de flesta andra lösenordshanterare som är molnbaserade.

https://support.logmeininc.com/lastpass/help/manage-your-vaul...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Medan det är full förståligt varför folk gillar smidigheten med Bitwarden så tycker jag ändå att man ska vara informerad om en detalj och det är att det kräver tillgång internet för att fungera, då alla lösenord sparas i molnet om det inte anges specifikt att de skall sparas lokalt vilket är något de inte direkt informerar användaren om, om jag har förstått det hela rätt.

Själv så anser jag att en lösenordshanterare som kräver konstant tillgång till internet är att tigga om problem, för här har vi verkligen ett exempel på single point of failure som bara väntar på att få hända.

Men vad ska du med dina lösenord till olika sidor när du ändå inte har internet, då kan du ju ändå inte logga in någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du är felaktigt informerad verkar det som. Det enda som kräver internetuppkoppling är om man vill lägga in nytt eller ändra.

Känns inte på det minsta sätt mer betryggande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Men suck... Såhär var det från början, och då betalade jag gärna de 100 kr det kostade per år. Sen gjorde de så att man även på gratiskonton fick använda på flera sorters enheter, men jag gillade det så mycket att jag fortsatte betala, även om jag inte använde nåt av fördelarna från premium. SEN tripplade de priserna, och då sade jag upp premium, och nu är vi här alltså...

Kunde de inte bara lämnat det på 100 kr per år..? Förstår man ville få in folk som inte ville betala alls genom att ta bort restriktionen på enhetstyp, men vad trött jag blir.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Men vad ska du med dina lösenord till olika sidor när du ändå inte har internet, då kan du ju ändå inte logga in någonstans

För det är bara sidor på internet som man behöver lösenord till.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Har också bytt till bitwarden
Export to lastpass csv
Import from lastpass csv i bitwarden
Klart

Tog mindre än en minut, skitsmidigt

Permalänk

Aldrig använt Lastpass, men känns rätt sniket att göra så här.
Själv kör jag Bitwarden self-hosted på NAS och funkar klockrent från alla enheter. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Känns inte på det minsta sätt mer betryggande.

Ah, du skulle sagt att du ville ha en helt lokal lösenordshanterare utan någon möjlighet till synkronisering över internet.
Det finns de med, men de är lite bökiga om man har fler enheter eller om hårddisken kraschar.

Nu kan man iofs ha sin egen bitwarden-server lokalt på sitt eget nätverk (eller i molnet). Men det är lite överkurs för den överväldigande massan av användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag valde Keepass 2 för ett par år sen när jag skulle skaffa en hanterare, detta då det är öppen källkod som går att granska och krypteringen sker endast på min enhet vid öppning.
Betaltjänsterna verkar ju något vassare med sin integration mot webbläsare men samtidigt ingen dealbreaker för mig. Går snabbare att använda keepass 2 än att skriva lösenorden själv till att börja med.

Jag bytte från Keepass för några månader sedan. Hade använt det i många år förut.
Keepass har fördelar och nackdelar: (se spoiler)

+ Lokalt, oberoende av internet
+ Superbra med hotkey-fill i alla program/webbläsare, dra och släpp användarnamn/lösenord, m.m.
+ Konfiguration till förbannelse

- Lokalt, måste ha reda på backup själv
- Androidapparna blev jag aldrig kompis med
- Inte bra plugin till webbläsare, vilket kompenteras av bra hotkey i viss mån.
- Omodernt gui (olika skalningar fungerar sådär, m.m.)
- Open-source (fast med en utvecklare som jag tycker kör sitt race) Bitwarden har flera utvecklare.
- Vilka plugin är säkra och uppdaterade? Dålig plugin-sida med dålig info.

Dold text

Som vanligt sparar man inte e-post lösenord och mer kritiska saker i någon lösenordhanterare

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Trist, har använt i många år. Hade gladeligen betalt en engångsavgift på typ 10 dollars + moms, men prenumerera, aldrig. Speciellt som Lastpass på senare tid inte riktigt prioriterat Mac på rätt sätt.

Så. Då får jag väl hitta ett alternativ som funkar på Windows, Linux, MacOS, Android, och i Opera, Firefox, Safari.

Jag förstår att de vill ha prenumeranter. Det är ju poppis nu, och ger pengar framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7