Subwoofer låter för mycket!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RasmusC:

Man brukar väl inte blanda fullband högtalare och spela sub samtidigt (rätta mig om jag har fel)? I alla konfigurationer jag testat och lyssnat på så kör man antingen fullband utan sub (stora frontar med minst 6.5" bas / mid) eller så kör man högtalare tillsammans med sub och låter då inte högtalarna, frontar, center eller surround spela lågt lägre än ca 60 - 80hz.

Till musik håller jag mig gärna i 2.0 och låter frontarna spela alla frekvenser men viss typ av musik med mycket djup bas låter mycket bättre med frontarna på crossover på ca 80 och subben får köra 15 - 80hz. Har labbat en hel del och det låter aldrig bättre att låta frontarna spela fullband samtidigt som subben.

Sitter i dagsläget med 2x XTZ sub 12.17 EDGE, Triangle Borea BR09 frontar, Triangle Borea BR02 surround, Triangle Borea BRC1 center, Triangle Secret ICT5 takhögtalare. 7.2.4 atmos hemmabio.

Beror ju på vilka högtalare man kombinerar och vad syftet är men att köra en sub som basstöd dvs utan att dela av topparna artificiellt är ändå inte så ovanligt tex om man har subbar för att kunna få basar på flera platser i rummet eller har dem för lfe i hembiosammanhang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Man brukar väl inte blanda fullband högtalare och spela sub samtidigt (rätta mig om jag har fel)? I alla konfigurationer jag testat och lyssnat på så kör man antingen fullband utan sub (stora frontar med minst 6.5" bas / mid) eller så kör man högtalare tillsammans med sub och låter då inte högtalarna, frontar, center eller surround spela lågt lägre än ca 60 - 80hz.

Viist . Men om man nu avser dela vid 80 hz... varför golvhögtalare överhuvud taget?

Skrivet av smygolf:

Vad som är att tänka på.
Dela Aldrig under 1 oktav av -3dB punkten på högtalaren - spelar front till 30hz - dela då vid minst 60hz
Det blir svårare med mindre högtalare, försök att att inte dela över 120hz.
Det gäller även uppåt, låt suben spela hela vägen upp till 120hz - LFE ingången i ditt fall.

Man kringgår en rad problem med att dela högre.. ja .. men det kräver nog "lite" mer sub för den ska orka på samma nivå som systemet i övrigt. En ensam nia blir "lite" klent om den ensam ska klara all bas för fem andra lådor på samma nivå.

Skrivet av mrqaffe:

Beror ju på vilka högtalare man kombinerar och vad syftet är men att köra en sub som basstöd dvs utan att dela av topparna artificiellt är ändå inte så ovanligt tex om man har subbar för att kunna få basar på flera platser i rummet eller har dem för lfe i hembiosammanhang.

Ja det beror på. Jag antar att man utgått från att ge ett stöd i basen främst. Golv lådorna och suben har nedre gräns frekvens som ligger rätt nära varandra och det blir därmed mindre fasproblem.

Jag skulle inte köpa delarna själv utan antingen en större sub för "riktig" djupbas, dela vid typ 40 Eller två subbar (minst) men inga golvhögtalare. Dvs typ stora stativ högtalare, samt sub både höger och vänster.
Nu ser systemen ut som det gör och med tanke på ingående delar så antar jag att det är tänkt att golvarna ska gå fullregister och subben som ett stöd till dom och som bas till center och surround lådorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Viist . Men om man nu avser dela vid 80 hz... varför golvhögtalare överhuvud taget?

Man kringgår en rad problem med att dela högre.. ja .. men det kräver nog "lite" mer sub för den ska orka på samma nivå som systemet i övrigt. En ensam nia blir "lite" klent om den ensam ska klara all bas för fem andra lådor på samma nivå.

Ja det beror på. Jag antar att man utgått från att ge ett stöd i basen främst. Golv lådorna och suben har nedre gräns frekvens som ligger rätt nära varandra och det blir därmed mindre fasproblem.

Jag skulle inte köpa delarna själv utan antingen en större sub för "riktig" djupbas, dela vid typ 40 Eller två subbar (minst) men inga golvhögtalare. Dvs typ stora stativ högtalare, samt sub både höger och vänster.
Nu ser systemen ut som det gör och med tanke på ingående delar så antar jag att det är tänkt att golvarna ska gå fullregister och subben som ett stöd till dom och som bas till center och surround lådorna.

Varför golvhögtalare i stället för stativare?
För att delningen ska ligga 1 oktav högre än F3
Om man inte vill ha berg o dalbana i sin frekvensgång dvs.
Och man kommer få lägre dist och kunna spela starkare.
Och att låta en golvare gå hela vägen ner tillsammans med en sub kommer ge snarlika problem

I det här fallet vill jag inte sia om vad grejerna klarar men normalt spelar en sub både starkare och djupare än en golvare.
Speciellt på golvare så ska tillverkarens spec tas med en Otroligt stor nypa salt då frekvensomfång är satt vid märkeskänsligheten. (om inget annat anges)
Skruva upp och efter ett tag så börjar basen att komprimera.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Men varför ska han ha en skärning på frontar med den subben?
Hans fronthögtalare går ju nästan lika djupt som subben som inte är direkt stor.
Dessutom låter det ju nästen alltid bättre om fronthögtalarna avger bas. En rad fördelar med det som har med rummet att göra bland annat.
Förslag
Frontar :-
Centern : 60
surroundhögtalare: 80
Dvs steget högre än vad Audyssey kaliberingen gav.
Frontar :
stora (hela band)
Centern : liten (40hz)
surroundhögtalare: små (60hz)
LPF-LFE inte över 80 kanske så lågt som 60

Skärningen vid 80 Hz är THX-standard så en normal utgångspunkt när man sätter upp system för filmtittande.

Att högtalarna har en lägre specad gräns som är nära subwooferns nära gräns säger inte nödvändigtvis mycket då högtalare inte har en lika effektiv konstruktion för att spela basljud och mycket sällan låter jättebra hela vägen ner till botten av sina specs. Specsen säger inte något ljudets kvalitet, bara vad som hamnar inom acceptabel volymavvikelse under specifika förhållanden.

Högtalarna kommer definitivt spela basljud då basregistret är 60 - 250 Hz. Det viktiga är dock inte vad som spelar vad i sig utan att få så hög kvalitet på ljudet. Högtalare är inte optimala i konstruktion och framför allt inte placering för att reproducera bas. En subwoofer är designad enbart för det, samt att då den är fristående så kan man placera den precis där det fungerar bäst i rummet. Den bästa basproduktionen kommer i princip aldrig vara där en fronthögtalare står optimalt för ljudbild osv. Det är dock viktigt att se till att övergången är väl integrerad.

Detta är ett problem som receivers med rumskorrigering ofta har. De sätter golvhögtalare som just det, vilket bäddar för sämre basproduktion pga sämre nyttjande av subwoofern. Jag har aldrig sett någon riktigt seriös hemmabiobyggare inte sätta sina frontar som små för att få kontroll över crossovern, vilket inkluderar folk med frontar som är 2m höga och kostar en halv mille.

Sätter man LFE-kanalen lägre än 120 Hz kommer man tappa information. Den kanalen går enbart till subwoofern och effekterna i den kanalen är inte sällan mixade med ljud i högre frekvens än vad du rekommenderar som gräns. Skulle man få något problem av det så ligger lösningen inte i att klippa bort information utan att fixa det där problemet ligger, dvs rummet eller ens högtalar-setup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Skärningen vid 80 Hz är THX-standard så en normal utgångspunkt när man sätter upp system för filmtittande.

Att högtalarna har en lägre specad gräns som är nära subwooferns nära gräns säger inte nödvändigtvis mycket då högtalare inte har en lika effektiv konstruktion för att spela basljud och mycket sällan låter jättebra hela vägen ner till botten av sina specs. Specsen säger inte något ljudets kvalitet, bara vad som hamnar inom acceptabel volymavvikelse under specifika förhållanden.

Du är rätt inkonsekvent i ditt resonemang … å ena sidan säger du att "specs. Specsen säger inte något ljudets kvalitet" .. men att subvoffern låter bättre.. vänta nu... du har bara specar på den med..
"specsen säger inte något ljudets kvalitet, bara vad som hamnar inom acceptabel volymavvikelse under specifika förhållanden."
Vilket är lika giltigt för en sub som vilken annan högtalare som helst. Att det heter sub betyder INTE att det därmed garanterat låter bra.. Lustigt att det å en sidan inte säger något å andra sidan säger något... ja ja...
Sedan säger du att högtalare inte är konstruerade för att spela bas men att dom ändock är det.. ?
Alltsåå det blir bara tramsigt.. Finns många subbar som låter uselt och många två tre vägare som spelar riktigt bra bas.. databladen säger inte mycket om det i något av fallen.
Sedan drar du lite i annat ormolja.. fakta är att någon optimal placering inte existerar i en normal bostad eftersom normala bostäder inte är anpassade för ljudåtergivning överhuvudtaget.. så det går inte placera någon högtalare "optimalt" så varför ens dra ett sådant spår? Ett hem har sina begränsningar.

Låt oss försöka utgå från de prylar som TS faktist har.. inte från något hypotetiskt system med fler stora thx certifierade subbar osv vilket TS INTE har.. Var det nu så att det var "stora" subbar, THX certifierade "seriöst" hemmabio osv.. så skulle det bli andra råd.. nu var det inte det och råden blir därför annorlunda..
TS använder Audyssey kaliberingen och den är anpassad till de miljöer och de högtalare som är vanliga i pris prestanda område som är aktuellt. Där är en vanlig avvägning köra front fullregister för det fungerar bäst i med de prylar som är aktuella.. Dom som gör dessa system är inte helt pantande utan mycket medvetna om vad som fungerar. Dom är inte för som du ser det de som är "seriösa" för dom skulle aldrig köpa dessa prylar.. Men för kundgruppen, så är det rimliga avvägningar som görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du är rätt inkonsekvent i ditt resonemang … å ena sidan säger du att "specs. Specsen säger inte något ljudets kvalitet" .. men att subvoffern låter bättre.. vänta nu... du har bara specar på den med..
"specsen säger inte något ljudets kvalitet, bara vad som hamnar inom acceptabel volymavvikelse under specifika förhållanden."
Vilket är lika giltigt för en sub som vilken annan högtalare som helst. Att det heter sub betyder INTE att det därmed garanterat låter bra.. Lustigt att det å en sidan inte säger något å andra sidan säger något... ja ja...
Sedan säger du att högtalare inte är konstruerade för att spela bas men att dom ändock är det.. ?
Alltsåå det blir bara tramsigt.. Finns många subbar som låter uselt och många två tre vägare som spelar riktigt bra bas.. databladen säger inte mycket om det i något av fallen.
Sedan drar du lite i annat ormolja.. fakta är att någon optimal placering inte existerar i en normal bostad eftersom normala bostäder inte är anpassade för ljudåtergivning överhuvudtaget.. så det går inte placera någon högtalare "optimalt" så varför ens dra ett sådant spår? Ett hem har sina begränsningar.

Låt oss försöka utgå från de prylar som TS faktist har.. inte från något hypotetiskt system med fler stora thx certifierade subbar osv vilket TS INTE har.. Var det nu så att det var "stora" subbar, THX certifierade "seriöst" hemmabio osv.. så skulle det bli andra råd.. nu var det inte det och råden blir därför annorlunda..
TS använder Audyssey kaliberingen och den är anpassad till de miljöer och de högtalare som är vanliga i pris prestanda område som är aktuellt. Där är en vanlig avvägning köra front fullregister för det fungerar bäst i med de prylar som är aktuella.. Dom som gör dessa system är inte helt pantande utan mycket medvetna om vad som fungerar. Dom är inte för som du ser det de som är "seriösa" för dom skulle aldrig köpa dessa prylar.. Men för kundgruppen, så är det rimliga avvägningar som görs.

Jag skriver generellt eftersom jag inte hört de specifika högtalarna som trådstartaren använder och det är definitivt så att en subwoofer-konstruktion är bättre än en normal högtalarkonstruktion för att återge djupare bas, annars skulle subwoofers inte se ut som de gör. Självklart finns det dåliga subwoofers men det säger ingenting eftersom detsamma gäller högtalare, så om du inte har någon specifik invändning mot subwoofern kontra högtalarna i tråden så får man ta det allmänt. Var gränsen för en godtycklig ihopparning går är något man får testa sig fram, men man kan inte bara gå rakt på hur golvhögtalarna är specade i botten.

Optimal placering existerar alltid eftersom det självklart betyder vad som är det som fungerar bäst i det givna rummet. Om det inte finns någon optimal placering i ett vanligt rum skulle de då betyda att det inte spelar någon roll var man placerar varken högtalare eller subwoofers, vilket är ett skrattretande påstående.

THX-standarden gäller även för system som detta eftersom tillverkarna har det i åtanke när de skapar högtalare för surroundsystem. Det är också nonsens att crossovern skulle gå djupare för "sämre" system och jag har aldrig hört en seriös hemmabiobyggare rekommendera något annorlunda när de ger tips till sådana som bara sätter upp något i vardagsrummet. Det blir väldigt roligt när du fortsätter ditt trötta argument om att de som gör Audyssey inte är pantade men du säger indirekt att du tror att högtalartillverkaren här är pantad då Spektor-serien normalt använder en mindre sub än den trådskaparen har, och de har ju knappast tänkt sig att subben ska spela fullt i ett spann på mindre än 10 dB. Det är inte att rekommendera att blint lita på en tillverkare, vilket visas av att olika tillverkare har olika åsikter om hur saker ska vara. Audyssey är heller inte bara till för budgetsystem utan det finns även på high-end-produkter. Det har dock inte så bra rykte jämfört med konkurrenter som t ex ARC.

Eftersom du återigen valde att ignorera saker så antar jag att vi nu är överens om att det inte är så smart att göra inställningar som gör att man aktivt skär bort saker i ljudmixen.

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke var att det var konstigt att du kör med "fullregisterhögtalare" + LFE på 120hz. Kaka på kaka så att säga.
Sen är det ju så att LFE (Low Frequency Effects) är mest tänkt som effekt vid filmtittande.

Jag har en SVS 2000 pro SUB där jag kan ha två olika inställningar, en för filmtittande och en för musik.
Jag har svårt att tro att man kan hitta en inställning som funkar klockrent för både film och musik. Antingen för mycket bas i musiken eller för lite byxfladder i filmer helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Förslag
Frontar :-
Centern : 60
surroundhögtalare: 80
Dvs steget högre än vad Audyssey kaliberingen gav.
Frontar :
stora (hela band)
Centern : liten (40hz)
surroundhögtalare: små (60hz)
LPF-LFE inte över 80 kanske så lågt som 60.

Vad är det för svammel om LFE? Det är en separat kanal som endast går till subben och taket för Dolby-encodat ljud är 120 Hz. Vill man ha LFE i högtalarna ska de vara large och subben ska vara avaktiverad, vilket är irrelevant för tråden.

Permalänk

oooj här var det full fart på diskussionen !!!
som sagt är rookie på detta med hz och delning mm . men försöker lära mig så mycket jag kan av era diskussioner ang tråden !

kan ju tillägga att det är ett vanligt vardagrum och anläggningen används att titta på telia digital tv och netflix blu-ray lyssnar inte så mycket på musik .
valet av högtalare var att dom var vita och dom passade in i vardagrummet och jag ville ha något nytt och testa golvhögtalare (haft små högtalare+subba förut )
och att priset var ungefär vad jag ville lägga !

sen ser jag att diskussionen också är varför ha subba när man har golvfrontar men jag hoppas att hifi klubben (om det är dom eller dom som gör högtalarna ) vet vad dom sätter ihop för paket .

jag kan ju säga så här är grymt nöjd med paketet fast jag hade lite problem med basen som brummade för mycket troligtvis för jag skulle ha den på samma ljudnivå som föregående subba men har blivit mycket mycket bättre när jag sänkte den och slog av
Audyssey Dynamic Volume när jag tittar på netflix/blu-ray.
tyvärr måste jag ha Audyssey Dynamic Volume det på när jag ser på telias digital tv pga att kanalerna har så grymt olika ljudnivåer och den håller nivåerna lagomt mellan kanalerna.

tusen tack för alla råd och tips sen är det ju så att alla tycker olika men det får man ta

jag testar vidare fast jag är ganska nöjd med ljudet nu men jag ska testa flytta subban när jag får hem min ny beställda förstärkare (ähh tänkte det var lika bra att köpa en ny sån också =P ) Denon X2700H vart det .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Jag skriver generellt eftersom jag inte hört de specifika högtalarna som trådstartaren använder och det är definitivt så att en subwoofer-konstruktion är bättre än en normal högtalarkonstruktion för att återge djupare bas, annars skulle subwoofers inte se ut som de gör.

subwoofer = oftast bas i basreflexlåda.. som det mesta annat. Inget unikt och inte bättre i något avseende.
THX och annat film specifik... ska man inte bland med ordet välljud överhuvudtaget. Effekter ja men inte välljud.
Jag noterar även att du fortsätter utgå från något TS inte har.. fortsätt med det generell resonemanget så länge du vill för saker TS INTE har.... det är totalt ointressant att ta del av..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Vad är det för svammel om LFE? Det är en separat kanal som endast går till subben och taket för Dolby-encodat ljud är 120 Hz. Vill man ha LFE i högtalarna ska de vara large och subben ska vara avaktiverad, vilket är irrelevant för tråden.

Jag skrev även att det kan vara svårt att veta vad sakerna faktist gör utan manualer.. Dvs hur exakt det fungerar på nämnda reserver är inte glasklart hänsyn tagen till alla inställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Min spontana tanke var att det var konstigt att du kör med "fullregisterhögtalare" + LFE på 120hz. Kaka på kaka så att säga.
Sen är det ju så att LFE (Low Frequency Effects) är mest tänkt som effekt vid filmtittande.

Jag har en SVS 2000 pro SUB där jag kan ha två olika inställningar, en för filmtittande och en för musik.
Jag har svårt att tro att man kan hitta en inställning som funkar klockrent för både film och musik. Antingen för mycket bas i musiken eller för lite byxfladder i filmer helt enkelt.

Så är det ofta. Jag har olika inställningar för ljud och musik. Dvs har jag dolby kodat material så känner systemet av det och gör LFE oberonde av mina musikinställningar. Hur TS resiver gör vet jag inte utan gissar även den anpassar sig till signalen. DVS finns LFE information så används den oberonde av andra inställningar. Det är inte tydligt alltid vad olika inställningar gör och hur de påverkas av olika ljud program, lägen som finns.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert inom det här området. Men Jag tyckte att jag hade för mycket muller på min 15" klipsch. Blev betydligt bättre efter hitta den bästa platsen för basen. Körde den så kallade subwoofer crawl. Ställer basen i soffan där du sitter och kryper runt i rummet, där det låter bäst ska basen stå ''

Kör gain på 45% och 12-db i förstärkaren. och klipper på 80Hz. Och alla högtalare är inställda som "small"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

kan ju tillägga att det är ett vanligt vardagrum och anläggningen används att titta på telia digital tv och Netflix blu-ray lyssnar inte så mycket på musik .
valet av högtalare var att dom var vita och dom passade in i vardagrummet och jag ville ha något nytt och testa golvhögtalare (haft små högtalare+subba förut )
och att priset var ungefär vad jag ville lägga !

sen ser jag att diskussionen också är varför ha subba när man har golvfrontar men jag hoppas att hifi klubben (om det är dom eller dom som gör högtalarna ) vet vad dom sätter ihop för paket .
tyvärr måste jag ha Audyssey Dynamic Volume det på när jag ser på telias digital tv pga att kanalerna har så grymt olika ljudnivåer och den håller nivåerna lagomt mellan kanalerna.

tusen tack för alla råd och tips sen är det ju så att alla tycker olika men det får man ta

min ny beställda förstärkare (ähh tänkte det var lika bra att köpa en ny sån också =P ) Denon X2700H vart det .

Jag kör telia med och har inga problem med att volymen varierar. Kör du via en ARRIS VIP 4302? Låter som om något är galet om din volym varierar mycket mellan kanalerna för dig. Telia Netflix HBO .. samma volym oberonde av kanal eller program film.
Så hur matar du tela till dina prylar.

Vita låter aaaaltid bättre Inget fel på vita men färgen låter sämre i basen
Ditt paket är väl helt ok och den Audyssey kalibering du gjort är nog rätt nära vad som passar. Dom har ju inte dessa kalibrerings funktioner för att jävlas med folk. Om du haft ett "seröst" system som en del utgått från hade du inte handlat på hifi klubben.
Dock är hifi klubben och vad dom säljer helt ok inom sina prisområden och för vanliga konsumenter.
Återkom med när du har din denon X2700H för förmodligen får du göra om allt då.

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Jag kör telia med och har inga problem med att volymen varierar. Kör du via en ARRIS VIP 4302? Låter som om något är galet om din volym varierar mycket mellan kanalerna för dig. Telia Netflix HBO .. samma volym oberonde av kanal eller program film.
Så hur matar du tela till dina prylar.

Vita låter aaaaltid bättre Inget fel på vita men färgen låter sämre i basen
Ditt paket är väl helt ok och den Audyssey kalibering du gjort är nog rätt nära vad som passar. Dom har ju inte dessa kalibrerings funktioner för att jävlas med folk. Om du haft ett "seröst" system som en del utgått från hade du inte handlat på hifi klubben.
Dock är hifi klubben och vad dom säljer helt ok inom sina prisområden och för vanliga konsumenter.
Återkom med när du har din denon X2700H för förmodligen får du göra om allt då.

Vaa har du inte några problem med ljudet lyckos dig 😉.
Ja det är en sån tv box jag har!
Tvbox till hdmi 1 förstärkaren och hdmi out upp till tv. Inställd på digitalt i tv boxen under ljud inställningar

Svt1och 2 är hyfsat nivå 3an högtljudnivå som fan lika med 5an 6an7och 8. 4an lågljudnivå osv
Blir det eller är det Dolby Digital på vissa kanaler typ discovery är det lågljudnivå och mycket bas!

Sen kör jag Tvs Netflix och tv sitter med en optisk kabel till förstärkaren.
Och där är det kanon ljud! Inte fått min denon förstärkare och min philips oled tv att dra jämnt när det gäller arc! 😤
Få se om det löser sig med en lite nyare förstärkare!
Sen ang högtalare paketet ligger det inom min budget och jag är nöjd! Jag är en vanlig konsument 😉!
Sen finns det en hifi butik i grannkommunen känns lite tryggt om det skulle vara något med grejerna!

Japp får göra en ny Audyssey kalibering när jag får dit den nya förstärkare!

Vad tror du gör att jag bara kan ha volymen på basen ca kl 8 alltså 10% av sin kapacitet. För att det inte ska dunka på för mycket och man hör vart den står?

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tvbox till hdmi 1 förstärkaren och hdmi out upp till tv. Inställd på digitalt i tv boxen under ljud inställningar

Svt1och 2 är hyfsat nivå 3an högtljudnivå som fan lika med 5an 6an7och 8. 4an lågljudnivå osv
Blir det eller är det Dolby Digital på vissa kanaler typ discovery är det lågljudnivå och mycket bas!

Och där är det kanon ljud! Inte fått min denon förstärkare och min philips oled tv att dra jämnt när det gäller arc! 😤
Få se om det löser sig med en lite nyare förstärkare!
Sen ang högtalare paketet ligger det inom min budget och jag är nöjd! Jag är en vanlig konsument 😉!
Sen finns det en hifi butik i grannkommunen känns lite tryggt om det skulle vara något med grejerna!

Japp får göra en ny Audyssey kalibering när jag får dit den nya förstärkare!

Vad tror du gör att jag bara kan ha volymen på basen ca kl 8 alltså 10% av sin kapacitet. För att det inte ska dunka på för mycket och man hör vart den står?

Mvh Peter

Det är fullt normalt att det kan bli så.
Lågnivå ut från stärkaren skiljer sig mycket från olika märken, samma med lågnivå in på suben.
Sen finns det andra faktorer som spelar in med.

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Jag skrev även att det kan vara svårt att veta vad sakerna faktist gör utan manualer.. Dvs hur exakt det fungerar på nämnda reserver är inte glasklart hänsyn tagen till alla inställningar.

Man behöver ingen manual, LFE fungerar alltid likadant. Det är knappast läge att ge tips för hur en sub ska integreras med ett högtalarsystem om man inte har koll på så grundläggande saker, än mindre kritisera andras tips när de följer gällande konventioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Man behöver ingen manual, LFE fungerar alltid likadant. Det är knappast läge att ge tips för hur en sub ska integreras med ett högtalarsystem om man inte har koll på så grundläggande saker, än mindre kritisera andras tips när de följer gällande konventioner.

Förlåt men .. rätt grundläggande är att olika fabrikat fungerar olika. Även inom samma fabrikat finns skillnader. Mycket grundläggande. Fungerade allt enligt standard och lika skulle ju inte dessa trådar behövas. Nu finns dom för .. det fungerar inte lika..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Mvh Peter

Hur är aris boxen kopplad till nätet? Den ska vara kopplad så den får IPTV signal. Dvs ingen router i vägen. Har du en router i vägen får du ljud bild men av lägre kvalitet än om du kör IPTV. Sedan kanske du har något ljudprogram i gång på din förstärkare? På alla kanaler har man 5.1 ljud i bland. Dock ofta vanligt 2 kanaligt. Kör du ut två kanligt på fler burkar blir det ofta konstigt. Dvs om du har vanligt två kanaligt så använd bara två högtalare. 5.1 signal fler givetvis.
Jag kan köra Netflix via boxen. Direkt i tv, Via dator eller chromecast. Samma ljud, samma bild. (kan även köra tv1 tv2 osv så, dvs med olika källor) Samma ljudnivå på alla. DVS Telia matar ju ut en given nivå på ljudet som är oberonde av din utrustning där man nivå anpassar det innan utsändning. Så något är galet har du stora nivå skillnader.
Din arisbox, Telia, har förmodligen netflix, och om du kör via den eller via din tv ska inte spela någon som helst roll som exempel.

Skrivet av smygolf:

Det är fullt normalt att det kan bli så.
Lågnivå ut från stärkaren skiljer sig mycket från olika märken, samma med lågnivå in på suben.
Sen finns det andra faktorer som spelar in med.

Fast nivån mellan kanalaren ska ju inte skilja och ingen kanal ska ju bli "basig"
Om du går via HDMI eller optisk ska heller inte spela roll.
En digital signal från telia ska ju inte ändras beroende på kabel eller kanal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Och där är det kanon ljud!
Mvh Peter

En fråga på det.
Dom upplevda ljudproblemen är alltså beroende på typ kanal och källa.
Låter Netflix från tv;n kanon bör ju allt låta kanon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Basen ska kalibreras in så att den låter lika starkt som övriga kanaler oavsett vad volymkontrollen råkar peka på. Rattens läge är ganska ointressant så länge det går att trimma in så att alla kanaler låter lika starkt, har du startat med helt galna nivåer och autokalibrering inte kan lösa nivåinställningarna så får du ändra och göra om till det blir rätt eller så justerar du in det manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Mvh Peter

Det har exakt inget att göra med kapacitet var volymkontrollen står. Har du den på kl 7 och den spelar rätt nivå så går den till 100% eller mer när du drar på.

Skrivet av mrqaffe:

Basen ska kalibreras in så att den låter lika starkt som övriga kanaler oavsett vad volymkontrollen råkar peka på. Rattens läge är ganska ointressant så länge det går att trimma in så att alla kanaler låter lika starkt, har du startat med helt galna nivåer och autokalibrering inte kan lösa nivåinställningarna så får du ändra och göra om till det blir rätt eller så justerar du in det manuellt.

Helt rätt... mitt förslag var att lyssna in den så pass så kalibreringen kan lyckas. Det är en bra början.

Två länkar
https://rel.net/blog/2015/07/20/how-to-tune-lfe/

https://hometheaterhifi.com/editorial/the-misunderstood-01-lf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Hur är aris boxen kopplad till nätet? Den ska vara kopplad så den får IPTV signal. Dvs ingen router i vägen. Har du en router i vägen får du ljud bild men av lägre kvalitet än om du kör IPTV. Sedan kanske du har något ljudprogram i gång på din förstärkare? På alla kanaler har man 5.1 ljud i bland. Dock ofta vanligt 2 kanaligt. Kör du ut två kanligt på fler burkar blir det ofta konstigt. Dvs om du har vanligt två kanaligt så använd bara två högtalare. 5.1 signal fler givetvis.
Jag kan köra Netflix via boxen. Direkt i tv, Via dator eller chromecast. Samma ljud, samma bild. (kan även köra tv1 tv2 osv så, dvs med olika källor) Samma ljudnivå på alla. DVS Telia matar ju ut en given nivå på ljudet som är oberonde av din utrustning där man nivå anpassar det innan utsändning. Så något är galet har du stora nivå skillnader.
Din arisbox, Telia, har förmodligen netflix, och om du kör via den eller via din tv ska inte spela någon som helst roll som exempel.

Fast nivån mellan kanalaren ska ju inte skilja och ingen kanal ska ju bli "basig"
Om du går via HDMI eller optisk ska heller inte spela roll.
En digital signal från telia ska ju inte ändras beroende på kabel eller kanal.

Klart den kan, som redan har nämnts så var nivån på suben för hög så receivern kunde inte sänka mer.
Är det på andra hållet då har man problem och därför ska man nivå anpassa sina grejer, inget ovanligt alls.
Audyssey är heller inte det skarpaste redskapet.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Utan att citera någon specifik men nog letas det lite för mycket småsaker...

Leta inte den där heliga gralen föra att få ett perfekt ljud. Att ändra delning mellan 80 eller 120hz kommer ju inte få lyssnaren att baxna i vilken skillnad det blev... inte heller är det sant att man ”tappar” information genom att göra så. Ett delningsfilter är ingen hård vägg som klipper av och tar bort frekvenser exakt vid en viss delning. Hur hårt det klipper beror på filtrets branthet. Det finns för och nackdelar med 6/12/24db (exempelvis). Olika filter har också olika karaktär Linkwitz-Riley, Butterworth, Chebyshev mm. Effekten av dessa simuleras numera digitalt i en DSP.
Oavsett så är det små nyanser i skillnad...

De flesta (alla som jag stött på) sk receivers gör ett dugligt jobb att få till något som funkar i ett vardagsrum. Oftast måste men småjustera nivån för sub-basen för att hitta ”sin” preferens. Har man möjlighet så vill man (jag) ha två nivåer. En till musik och en till film. Det verkar de flesta hålla med om och det stärker ju antagandet om att det inte bara finns ett rätt....

Att träffa rätt delning för en bestämd applikation och att det bara är den som är den rätta stämmer inte. Då har man läst för mycket och provat för lite. Samma gäller korrigering med eq.
Finns givetvis massor att läsa i ämnet och det kan behövas för att veta vad som kan behöva justeras för att det ska motsvara ens förväntningar för hur det ska låta men att skriva någon på näsan med att detta och endast det är enda sättet att göra saker när det gäller ljud...?

Finns annat kul om liknande ”bekymmer”. Hur högt ska en tv sitta på väggen? Finns bara ett rätt sätt enligt vissa. Allt annat är helt förkastligt och fungerar över huvud taget inte alls vilket givetvis inte är sant.

Så sluta vänd kontakten i vägguttaget.... Problemet sitter sällan där. Låter basen för mycket så börja med att dra ner nivån. Konstruera basfällor är inte steg ett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Leta inte den där heliga gralen föra att få ett perfekt ljud. Att ändra delning mellan 80 eller 120hz kommer ju inte få lyssnaren att baxna i vilken skillnad det blev... inte heller är det sant att man ”tappar” information genom att göra så. Ett delningsfilter är ingen hård vägg som klipper av och tar bort frekvenser exakt vid en viss delning. Hur hårt det klipper beror på filtrets branthet. Det finns för och nackdelar med 6/12/24db (exempelvis). Olika filter har också olika karaktär Linkwitz-Riley, Butterworth, Chebyshev mm. Effekten av dessa simuleras numera digitalt i en DSP.
Oavsett så är det små nyanser i skillnad...

De flesta (alla som jag stött på) sk receivers gör ett dugligt jobb att få till något som funkar i ett vardagsrum. Oftast måste men småjustera nivån för sub-basen för att hitta ”sin” preferens. Har man möjlighet så vill man (jag) ha två nivåer. En till musik och en till film. Det verkar de flesta hålla med om och det stärker ju antagandet om att det inte bara finns ett rätt....

Att träffa rätt delning för en bestämd applikation och att det bara är den som är den rätta stämmer inte. Då har man läst för mycket och provat för lite. Samma gäller korrigering med eq.
Finns givetvis massor att läsa i ämnet och det kan behövas för att veta vad som kan behöva justeras för att det ska motsvara ens förväntningar för hur det ska låta men att skriva någon på näsan med att detta och endast det är enda sättet att göra saker när det gäller ljud...?

Finns annat kul om liknande ”bekymmer”. Hur högt ska en tv sitta på väggen? Finns bara ett rätt sätt enligt vissa. Allt annat är helt förkastligt och fungerar över huvud taget inte alls vilket givetvis inte är sant.

Så sluta vänd kontakten i vägguttaget.... Problemet sitter sällan där. Låter basen för mycket så börja med att dra ner nivån. Konstruera basfällor är inte steg ett.

Det handlar inte om att jaga något eller leta petisesser, det handlar om att börja med rätt förutsättningar.
Visst, ställ in ditt system fel och du kommer antagligen vara ganska nöjd iaf men det kan bli ännu bättre.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Klart den kan, som redan har nämnts så var nivån på suben för hög så receivern kunde inte sänka mer.
Är det på andra hållet då har man problem och därför ska man nivå anpassa sina grejer, inget ovanligt alls.
Audyssey är heller inte det skarpaste redskapet.

Kan vad?
Det har gjorts antaganden om att receivern inte kunde sänka mer och förslag på hur han når en bättre utgångspunkt.
Men frågan om signalen är ju en helt annan fråga.
Han har telia, jag har telia. Vi har samma box som motar signalen. Vi bör alltså ha exakt samma signal i HDMI kabeln till våra system. Har inte jag nivå variationer har inte han det heller. Så något händer ju efter boxen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Leta inte den där heliga gralen föra att få ett perfekt ljud. Att ändra delning mellan 80 eller 120hz kommer ju inte få lyssnaren att baxna i vilken skillnad det blev... inte heller är det sant att man ”tappar” information genom att göra så.

Man tappar inget ljud .. sant utan det spelas upp på de saker man har. Har man ett steropar högtalare, inget mer, går ju alla signal till dom. Att dom sedan inte kan återge riktning och ofta inte allt ljud beror ju inte på att signal försvinner.
Filter och inställningar tar ju inte bort ljud utan fördelar det mellan olika högtalare. Vad som är bäst för ett givet system blir olika.
Har man ingen sub så försöker ju systemet spela LFE ljudet på det man har och det kan fungera utmärkt förutsatt man har lådor som förmår ge den bas som krävs som exempel. Det går ju lösa på fler än ett sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Det handlar inte om att jaga något eller leta petisesser, det handlar om att börja med rätt förutsättningar.
Visst, ställ in ditt system fel och du kommer antagligen vara ganska nöjd iaf men det kan bli ännu bättre.

Rätt förutsägningar skulle då vara DOLBYS anvisningar som kort säger.
Fullregiaster högtalare som kan spela minst 105 db.
En sub som kan spela 10 db högre en nämnda fullregisterhögtalare.
TS har varken eller.
Kort så ger ju 200 watt och ett nio tums element inga 115 db + i djupbasen vilket är det krav som finns om man utgår från DOLBY standarden. Redan där skiter det sig ju helt att fullt ut följa den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Jag är ingen expert inom det här området. Men Jag tyckte att jag hade för mycket muller på min 15" klipsch. Blev betydligt bättre efter hitta den bästa platsen för basen. Körde den så kallade subwoofer crawl. Ställer basen i soffan där du sitter och kryper runt i rummet, där det låter bäst ska basen stå ''

Så kan man ju göra. Jag har inte gjort det då bästa platsen är där mitt akvarium står. Seden har ju alla rum sina egenheter.
Sak jag ha "bra bas" ska jag flytta soffan bakåt drygt en meter.. då står den i vägen för dörrar och det blir väl så långt avtänd till bilden. Man kan ju möblera för "bästa ljud" i en punkt men ofta ska ju systemet fungera med fler krav på hemmiljön än bara ljudet.
Det blir kompromisser och det kan bli bra ändå

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

👍 Hur startar man med helt galna nivåer om man kört en autokalibrering det första man gör 🦧 Bara nyfiken 😉.