Stockholms stad stoppar IT-projekt – 296 miljoner kronor senare

Permalänk
Medlem

Är väl Tieto som är ansvariga för både Paraplyet och "Esset"? Inget litet företag direkt...

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Största problemet är väl att de gamla systemen och delvis nya inte är skalbara / enkelt att bygga ut.
Vill man öka mängden users ska det vara enkelt och inte behöva kodas om något. Vill man lägga till något bygger man en separat modul för det. Och att man inte kan bygga modul på modul.
Jag är inte alls systemutvecklare men det känns ju som att en riktig bas kan du säkert ha i 30 år... Men man hör ju hela tiden om skattepengar som slösas.

Jo problemet är ju att på 30 år skiftar lagar, regler, samhällsbehov mm så det är svårt att designa för det okända och säg att man lägger 10år (från idé till färdigt), det betyder minst 3 mandatperioder med kanske helt olika ledare för mål och tyvärr är politiskers benägenhet åt att "vi ska göra bättre" ett hinder för stora projekt.
Ta bara slussen ombyggnaden, förbifarten etc

Tar man sedan hur datorer såg ut för 30 år sedan så inser man att det skiftar rätt fort idag, på det vill man ha ett system som gör allt och beslut tas ofta av personer med mer" idéer" än kunskap.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är inte bara inom stat och kommun som IT-projekt kraschar utan det händer även inom större företag med den skillnaden att det inte blir offentligt synligt.

Oja, ett exempel är min elleverantör som blåste oerhörda summor på ett nytt system som spräckte budgeten rejält och slutresultatet var så kasst att de fick börja om.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

När sossarna ska fixa saker så går det såhär.
Inte så länge sedan dom la 100miljoner på en ny AMS hemsida som aldrig lanserades.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det är verkligen sjuka summor. Undrar vad kraven var? Detta är ju ändå runt 10 livstidslöner plus avgifter, centrerat runt genomsnittslön.

Vilket system ska ta mer än tio personers livsverk att misslyckas att uppbåda?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Ska man skratta eller gråta, är så absurda siffror att man blir mörkrädd.
Prata om att underminera förtroendet för hela det demokratiska systemet och skattesystemet, det här är en ren stöld.
Är det korruption, inkompetens etc som är orsaken, eller är det en fetisch att bokstavligen pissa oss skattebetalare i ansiktet?
Dags att införa hara-kiri för politiker och walk of shame som i Games of Thrones, plus att alla deras tillgångar pantsätts.
Ett minimum borde iallafall vara att alla inblandade avgår eller får sparken plus en avbetalnings plan på hundra år

Fast det här händer även i privat sektor. Jag har sett det på nära håll. Men där offentlig sektor ska redovisa dessa grejer öppet så lägger privata sektorer istället locket på så vi hör inte om det.
Det blir orimligt att begära att statliga instanser ska vara immuna mot att misslyckas när ingen annan instans är det.
Utan underlag för vad som faktiskt gått fel så tycker jag det blir en onödig lynchstämning att uttrycka det här som att "pissa oss skattebetalare i ansiktet".

Jag tror snarare det är läge att ta några djupa andetag och lägga band på anklagelserna om underlaget till vad som gått fel här inte är så tydligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inte så länge sedan dom la 100miljoner på en ny AMS hemsida som aldrig lanserades.

Det är långt ifrån unikt för ett parti, alla partier har idéer som fungerat mindre bra eller inte alls.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sossarna styr väl inte i Stockholm det gör borgarna.

Sen gick ju Nya Karolinska skitbra, helt i kapitalistisk anda så kostade det sjukt mycket och funkar kasst så man måste köpa ännu fler grejer från kapitalister för att få det att åtminstone funka som det var tänkt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig antar jag, men de där miljonerna hade nog kunnat spenderas lite annorlunda med facit i hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast är det sossarna som styr Stockholms stad verkligen?

Hursomhelst så vågar jag satsa en stortå eller två på att det här projektet hade väldigt lite med politik att göra.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

På min myndighet har vi just begravt ett gammalt system som var tänkt att ersättas redan i mitten av 90-talet. Det har bränts sjuka pengar på det - så till den grad att ingen vill prata om hur mycket det faktiskt kostat. 570 miljoner lär dock ha gått i vasken redan innan millenieskiftet.
Senaste åren har allt annat fått stå åt sidan bara för att ersätta det gamla systemet - inte bygga bättre system, utan ersätta det gamla. Nya systemen är snarare sämre att använda. Samtidigt har kärnverksamheten blivit lidande och gått på knäna. Kollar man på vart det har satsats kan man tro att kärnverksamheten är IT och administration.

Det värsta är att det här är ingen unik historia. Man ser samma sak hos i stort sett alla myndigheter. Det är bara en fråga om grader i helvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det här händer även i privat sektor. Jag har sett det på nära håll. Men där offentlig sektor ska redovisa dessa grejer öppet så lägger privata sektorer istället locket på så vi hör inte om det.
Det blir orimligt att begära att statliga instanser ska vara immuna mot att misslyckas när ingen annan instans är det.

Ja, det här är (tyvärr) helt normalt för stora IT-projekt. Att ett sådant håller budget, håller ursprungliga tidsramen, och i slutändan fungerar som det var tänkt - det är en utopi som aldrig inträffar. Misslyckade IT-projekt är nog vanligare än lyckade, och även de lyckade brukar bli försenade och/eller gå över budget.
I det här fallet så bör det snarast betraktas som en positiv nyhet - de stoppade det misslyckade projektet innan de slösade bort ännu mer pengar på det. Det är långt ifrån alltid som det görs - ofta körs projekt på långt efter att de borde stoppats.

Permalänk

En droppe havet. Staten slösar betydligt mer pengar på annat men man får ej diskutera politik.

IT-projekt går alltid ej som man vill, resultatet kan bli att kostnaden bara skenar iväg och resultatet blir något som inte ens används. Det är inget speciellt med att detta förekommer.

Så statens IT-projekt Esset kan vara en ren katastrof i hur det är utfört, men det kräver att man sätter sig in i alla problem som har varit och hur projektet har sköts innan man kan gnälla på att själva projektutföringen har sköts så dåligt.
Däremot kan man mer gnälla på att det är ofta statens It-projekt går dåligt. Fast handlar detta bara om IT-projekt utan är det inte mer generellt alla statens projekt?

Permalänk
Medlem

SAP?
Brukar vara det när stora statliga projekt går åt skogen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen stor sak. Det finns inga onödiga skattekostnader, bara för låga skatter.

Så det är bara att höja skatterna lite till.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man har 570 miljoner i budget kanske man kan köpa in sig i en färdigbyggd lösning för X-XX miljoner per år istället och byta var 5-10 år för att hålla någorlunda modernt.

Jobbar med en sådan "färdig" lösning, där individ och familjeomsorg bara är en del. En avsevärd andel av alla medborgare har kommuner vars socialtjänst förlitar sig på vårat system. Det är däremot några A4 nya krav och hundratals (tusentals?) timmar av konfiguartionsanpassning per kommun. Kan informera om att såvitt jag vet är det i princip bara tre större aktörer på marknaden. (Iofs har jag ingen vidare koll på konkurrensen.) Två av dem kör system från 80/90 talet vad jag har förstått. Jag jobbar för den tredje och vi är, vad jag vet, den enda moderna och den enda som moderniserar. (C# .NET Core/5, React, TypeScript, Docker m.m.)

Men ja. Det hade definitivt varit billigare att köpa av någon existerande aktör. För det är ju inte så att det blir gratis när det är klart utan förvaltningskostnaden blir skyhög om de inte kan dela kostnaden med andra kommuner.

Skrivet av ronz:

Går det att jämföra programmering av ett sånt här system med spel som tex GTA5/RDR2?
Jag tänker mig att båda spel tar betydligt mer tid och resurser att färdigställa än ett sådant här IT System.

Svårt av helt andra skäl. Utmaningen är att konvertera socialmyndighetens samt kommunernas krav till praktisk kod. Kan informera att ett äldre system för detta som vi har låg på cirka 2 miljoner rader av bara våran kod, exkluderar alla kod-beroenden. Det är även kod vars varje rad troligen ändrats flera gånger och har långa utredningar bakom sig innan de skrevs.

Skrivet av Aphex:

Paraplyet borde slängts ut för 20 år sedan, tillsammans med CRT-skärmar och matrisskrivare. Tänk er att chefen säger att vi skippar windows 10 och moderniserar windows 98 istället, så närmar man sig omfattningen och vettigheten i ett sånt projekt.

Kan nämna att många av de systemen som används är bra mycket äldre än Windows 98... Nu vet jag typ inget om Paraplyet men många av systemen började på 80-, tidigt 90-tal. Många har knappt moderniserats sedan dess. Kan iaf gladligen säga att systemet vi arbetar på har moderniserats två gånger sedan 80-talet. (2008-2012 med total omskrivning i helt ny produkt & i skrivande stund.)

Skrivet av ThomasLidstrom:

Skulle vara kul att se hur kravhantering och projektledning sköttes.
Gissar på vattenfallsmodell i en miljö med rörlig kravbild.
Ställer krav på projektledningen

Kan nästan lova att det är vattenfallsmodellen som använts. Kan även nämna att det är en fruktansvärd modell för detta området.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Som statligt anställd så känner jag igen det här alltför väl. Som tur är finns det ju någon revisor som drar i handbromsen förr eller senare, även om det oftast är senare. Jag vet också att det är väldigt frustrerande för de som arbetar i projekten, att sitta och jobba på någonting, försöka påverka det i rätt riktning utan gehör och se det spåra ur och sedan få sitt jobb kastat i papperskorgen. Det är nog inte så stärkande för moralen.

Och det har väldigt lite med politiska partier att göra. Det mesta beslutas av chefer som inte sällan sitter långt från själva verksamheten. Och tjänstemän som inte säger ifrån så som de kanske borde göra. Sen byts det chefer och projektledare med åren och till slut vet ingen vem som gör vad, och vart de är på väg. Jag tror att det egentliga problemet ligger i att chefer och andra ansvariga tjänstemän snabbt klättrar i hierarkin och lämnar såna här prestigeprojekt bakom sig så snart de får en bättre tjänst. Det finns en osund chefskultur i myndigheter och andra likande platser i sektorn som belönar snabb karriär framför långsiktiga resultat.

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Classic. Ingen som hålls ansvarig förstås.

Exakt, det var dess fel... nej det var dess fel.. bollen kastas runt i cirkeln.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Var de rädda att bli påkommna med att det var någon beslutfattares sons kompis som utvecklat det eller annan dylik svågerpolitik som bedrivs?

Vettigaste vore att starta upp "Myndigheten för digital utveckling" och slå samman det med DIGG.
Anställa utvecklare istället för att likt mycket annat ta in konsulter till ockerpriser.

Det där med att centralisera olika funktioner har inte direkt funkat bra hittills. Grundproblemet är att sysemet är ruttet och det är fel personer som styr. Det fixar man inte genom att ändra på hur saker administreras.

Att anställa utvecklare istället för konsulter är en bra idé men det är också något man försöker göra i den utsträckning det går. Det blir dock inte bra varesig någon är utvecklare eller konsult om de inte fattar vem slutanvändaren är och vilka behov som finns.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Är väl Tieto som är ansvariga för både Paraplyet och "Esset"? Inget litet företag direkt...

Vad förväntar man sig av företaget som släppt top singlar som denna: https://www.youtube.com/watch?v=IFeKV_bmb9M

och vi får inte glömma remixen: https://www.youtube.com/watch?v=PXXXyZy8ojw

Permalänk
Medlem

Är det andras pengar kan man göra precis hur man vill här, varken första eller sista gången en sån här sak händer.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Detta är väl typiskt stockholmsstad? Betala korrupta konsulter på it-bolag med skattepengar?

Det är väl snarast korrupt att som konsult inte ta emot beställningar och genomföra kunders kravbild? Ansvaret här ligger hos beställaren, som uppenbarligen saknar både relevant kompetens och samverkan mellan berörda offentliga organisationer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

skratta eller gråta är frågan

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Skrivet av hakd:

Sossarna har ingen som helst makt i Stockholm stad. Det är en högerkoalition som styr Stockholm sedan lång tid tillbaka.
Men det är väl lätt att alltid skylla på sossarna?

Permalänk
Medlem

Jag antar att det går att se exakt vart pengarna har gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Utan underlag för vad som faktiskt gått fel så tycker jag det blir en onödig lynchstämning att uttrycka det här som att "pissa oss skattebetalare i ansiktet".

Jag tror snarare det är läge att ta några djupa andetag och lägga band på anklagelserna om underlaget till vad som gått fel här inte är så tydligt.

Var jag något ironisk , men efter världens dyraste sjukhus (nya Karolinska) och det här fiaskot så är sannolikheten fortfarande ganska stor att det är en sexuell fetisch att pissa människor i ansiktet som är orsaken och kanske är det bästa alternativet för att inte underminera förtroendet för hela systemet.
Med tanke på konsekvenserna så är en "lynchstämning" lite i underkant och kanske skulle behövas en riktig lynchning för att rensa i leden, lol

Poblemet är att det aldrig får några konsekvenser, minimum är att alla ansvariga avgår/sparkas utan lön.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag är inte alls systemutvecklare men det känns ju som att en riktig bas kan du säkert ha i 30 år... Men man hör ju hela tiden om skattepengar som slösas.

I teorin så visst, men i praktiken så är 30 år en väldigt lång tid under dagens förutsättningar. Jag har erfarenhet från en del av av den privata industrin som är verkligt konservativ vad gäller IT-lösningar och kan säga att 10-20 år ligger närmre till hands. Kör man i 30 år så handlar de sista 10 åren ofta om väldigt förlegade system som visserligen fungerar man som ingen vågar röra med risk för att förstöra något där kompetensen för att åtgärda problem sedan länge är borta. De utgör en säkerhetsrisk och är ofta i totalt inlåsta i en support och licensmodell från en aktör som man är helt beroende av.
Det stora problemet är säkerhetskrav, vilket i kombination med att IT-branschen är fruktansvärt dålig på att utveckla programvara gör att branschen förändras alltför snabbt utan att man kan stanna på en gammal platform (med ett fåtal undantag som rymd-industrin och ett fåtal andra system där man lägger enorma summor på att få fram korrekt programvara men de har också stabila förutsättningar). Vid sidan av detta har du förändrade behov samt förändrade förutsättningar där licenser är ett icke obetydligt problem.
Gällande säkerhetskrav har du vid sidan av säkerhetshål som ska fixas och system som skall hållas, uppdaterade förändrade protokoll som med tiden anses förlegade. Ser vi på krypto så är det svårt att sia om livstid med tanke på relativt ungt fält men att utgå från att ett krypto-protokoll skall vara säkert i 30 år är antagligen väldigt vanskligt. Tittar vi bakåt i tiden har vi begränsat med data men i många fall skulle jag säga 20 år är mer rimligt.
Förändrade förutsättningar gäller både drift men i högre grad vilken verksamhet som IT-systemet ska stödja. Förändrade villkor, lagstiftning och arbetssätt kan alla kräva mer eller mindre förändringar av systemen som kan vara omöjliga att förutse vid initial utveckling.
Två verkliga exempel på licensproblem som är svåra att förutse över 30 år är Cobol och Java. Båda har varit standard vid utveckling av stora affärssystem under perioder och båda har förändrats rejält sedan de var stora. Licenser samt utveckling av Cobol-program var kanske skäliga när det begav sig men kostnaderna att utveckla och förändra har skjutit i höjden iom att utvecklarna är färre och licenser för Cobol-bibliotek är i många fall massiva så att fortsätta köra med samma miljö kan kosta lika mycket över några år som att utveckla helt ny programvara i modern miljö och avsevärt billigare driftskostnad. Tittar vi på Java så ser vi att sedan det var som störst (för ca 10-15 år sedan) så har det gått från en stabil produkt från Sun till att bli en produkt under osäker licens sedan Oracle tagit över och har just nu en högst osäker framtid kostnadsmässigt om du förväntar dig någon support.

Det är klart det går att utveckla framtidssäkert med 30+ år som grund, men kostnaderna skjuter i höjden iom frågetecken om ändrade förutsättningar och underhållet samt den nyutveckling som behövs på löpande bas riskerar stiga rejält med tiden. Även om vi löser problemen med säker och robust programvara samt licenser och support så tror jag det dröjer ett tag innan det är lönsamt att tänka 30+ år framåt för utveckling av nya affärssystem i miljöer där förutsättningarna ändras över tid.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

SAP?
Brukar vara det när stora statliga projekt går åt skogen

Inte bara statliga som har problem att implementera SAP, där jag jobbar är det en välkänd historia att dotterbolagen har svårt att implementera och att det tar åratal...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Var jag något ironisk , men efter världens dyraste sjukhus (nya Karolinska) och det här fiaskot så är sannolikheten fortfarande ganska stor att det är en sexuell fetisch att pissa människor i ansiktet som är orsaken och kanske är det bästa alternativet för att inte underminera förtroendet för hela systemet.
Med tanke på konsekvenserna så är en "lynchstämning" lite i underkant och kanske skulle behövas en riktig lynchning för att rensa i leden, lol

Poblemet är att det aldrig får några konsekvenser, minimum är att alla ansvariga avgår/sparkas utan lön.

Fast det finns tillfällen när kritiken är mer befogad mot specifika instanser, och så finns det tillfällen när det mest är känslor som öser ut när man egentligen mest önskar se huvuden rulla utan att titta närmre på vad som faktiskt hänt.

I det här fallet misstänker jag att de flesta i forumet inte har särkilt bra fördjupad lägeskunskap på det här området och det kanske inte alls är läge att "stämma i bäcken" för den här satsningen om det egentligen är karolinska sjukhuset man är missnöjd med.

Jag tror på en mer sansad approach här. Det finns säkert många tillfällen där det blivit fel och där ansvar inte utkrävs i tillräcklig utsträckning. Men plocka inte den känslan och attackera utan djupare insikt i nya grejer om man inte vet vad som hänt. För risken blir att det mest handlar om en ventil för känslor snarare än att man tittar på hur läget faktiskt ser ut i respektive fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Stockholm stad styrs av blå-grön styre med M, KD, sd, L och mp ej sossarna