Skrivet av anon2110:
Jag är nyfiken på vad @snajk har för bakgrund och kunnande inom elnät?
Jag har inte påstått att jag är någon form av expert eller auktoritet på området, men jag har läsförmåga och litar på forskningen. Du använder ad hominem som argument här vilket inte är så relevant.
Citat:
Själv är jag en Högskoleexamen inom Elektroteknik.
Är eller har? En examen inom elektroteknik ger dig absolut vissa specifika kunskaper som jag inte har men hur relevanta de är vet jag inte riktigt. Är det inte lite som att vara revisor för sin idrottsförening och därmed påstå att man förstår nationalekonomi?
Citat:
Vindkraftverk kommer vara en passus och folk kommer undra 50 år senare, varför vi ens försökte med det. El är tyvärr inte bara två hål i väggen. Som bekant så kan energi inte lagras eller förstöras, bara omvandlas från en form till en annan.
Det kan mycket väl vara så att vi har kommit på något som löser energiproblemet om 50 år utan vindkraft, men det har väl inget att göra med huruvida vindkraft är en bra lösning idag?
Citat:
Det bästa för Sverige vore ifall man använder Frankrike som modell. Det förs ofta i debatten att kärnkraften är dyr och farlig. Att den inte bär sina egna kostnader. Frågan är om argumenten är ens relevant.
Varför skulle det inte vara relevant? Om vi har en rätt mycket billigare lösning som ger samma effekt så behövs ganska starka argument för att välja den dyra lösningen.
Citat:
En av definitionen av i-land är att man har en stabil strömförsörjning.
Jag vet inte vilken definition du använder, men enligt den är då inte USA ett I-land exempelvis. Inte för att det är någon risk i Sverige ändå.
Citat:
Ska vi plötsligt acceptera att vissa kan bli bortkopplade för att det är effektbrist. Det är redan akut effektbrist i elområde 4. Därför kan industrier glömma att expandera där.
Vi har inte effektbrist utan nätkapacitetsbrist. Vi exporterar mycket mer än vi importerar, och det gäller 99 timmar av hundra liksom. Men vi har inte byggt ut nätet i tillräcklig grad för att kunna använda elen där den behövs mest just nu.
Citat:
Det fanns en anledning att Barsebäck byggdes just där i och med att man lade ned Barsebäck blev Varberg och Oskarshamn otroligt viktiga för elnätets stabilitet.
Ja, det är bättre att ha elproduktion nära där elen ska förbrukas. Vilket är ett bra argument för vind- och solel.
Citat:
Att man får starta oljekraftverket i Karlshamn är ju ett otroligt misslyckande. Alla så kallade miljövänner måste väl ändå inse att elda med olja är ju ganska dumt.
Man startar det verket ganska ofta för att vara beredd på vissa situationer, att det blev en sån stor affär av det denna gången är ju för att kärnkraftsdebatten har seglat upp till ytan igen. Däremot är det ytterst sällan man faktiskt behöver köra det i mer än beredskap.
Citat:
Energiwende håller på att knäcka tyskarna. Tror ni att de har löst det med enbart solceller och vindkraft? Nä.. de tyska elkraftingenjörerna har ju krävt att man bygger lite kolkraft för att upprätthålla stabiliteten i elnätet.
Tyskarna löser sina problem efter sina förutsättningar, vilket innefattar stora investeringar i förnybart och en minskning av kol.
Citat:
Har ni någonsin läst att det finns effektbrist i Frankrike?
Jag har aldrig läst om effektbrist någonstans mer än i USA faktiskt. Jag säger inte att det inte händer, bara att det inte har något nyhetsvärde förrän nu när man kan använda det som ett argument för att bygga mer kärnkraft här.
Citat:
Tyskarna blev väldigt rädda när en solförmörkelse inträffade för ett par år sen.
Nu hittar du bara på.
Citat:
För den oinvigde så bevakar Svenska kraftnät frekvensen på nätet. 50Hz är helig och när effektförbrukningen ökar så kan frekvensen sjunka på grund av att produktionen inte hinner möta efterfrågan. Vem bryr sig tänker ni? Faktum är att våra apparater ogillar att frekvensen varierar.
Frekvensen är viktig, men alla apparater borde utan problem klara några promilles skillnad i frekvensen, till och med upp till några procent borde inte vara något problem. Däremot stänger vissa apparater av sig vid vissa låga frekvenser just för att inte belasta ett redan högt belastat elnät i onödan. Exempelvis elbilsladdare eller stora värmepannor.
Citat:
Alla verkar ha en synpunkt om hur Sveriges elförsörjning ska lösas, men alla har inte en åsikt om hur en öronhalsläkare tar hand om sjukdomen ortoskleros.
Det är inte en jämförbar fråga för det finns ingen konflikt där.
Citat:
Faktum var att Sverige hade ett av de bästa elnätet i världen på 80-talet och nu håller man på att ta sönder något som är så viktigt som elförsörjning.
Jo, privatiseringen av elnätet var ju ingen bra idé, ungefär som privatiseringen av järnvägsunderhållet, apoteken, äldrevården eller ganska många saker. Men fixa nätet, gärna i samband med ett offentligt övertagande, istället för att lägga enorma pengar på ny elproduktion som sannolikt inte behövs och som sannolikt kommer att vara föråldrad innan den ens är färdigbyggd.
Citat:
Låt experterna hantera det de är bäst på, eller underkänner ni vår kompetens?
Är du expert på detta? Jag säger inte att du inte är det, men dina argument ger mig inte känslan av någon som är insatt i hela ämnet direkt. Det finns massvis av experter som anser att kärnkraften inte alls är någon nödvändighet eller en bra investering som har länkats många gånger i tråden.