Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tolka statistik från Cisco WLC

Hej,
Jag fått ut statistik från vår nätadministratör gällande ett gästnät som finns spritt hos lite olika verksamheter och geografiska platser. Min ambition är att få en bra bild av hur pass mycket nätet används på respektive ställe.

Men jag har svårt att tolka statistiken. Jag har fått ett PDF-dokument per ställe innehållandes dataunderlaget, där respektive PDF börjar med en graf över "Total Client Count", följt av en graf per "yta" (ex. våningsplan). Se bilderna på länken längst ner.

Vad jag inte blir klok över är hur statistiken på respektive "yta" översätts till "Total client count". Om jag som autentiserad klient roamar från en yta till en annan - hur återspeglas detta i statistiken? Dels per yta, och dels i totalräkningen?

Jag hörde av mig till nätadmin som, efter att ha rådfrågat olika kollegor, landade i att varje datapunkt i statistiken utgör unika clients. Även om en användare roamar från den ena ytan till en annan så kommer de bara dyka upp som en enda klient i statistiken. Jag förstår dock inte riktigt i vilken utav "yt-graferna" klienten i så fall dyker upp?

Nån som kan hjälpa mig tänka?

Ni kan se exempel på statistik från en av ställena här:
https://imgur.com/a/jKpJYol

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missförstår vad du undrar för något, men det är ju bara att addera antalet klienter för respektive avdelning vid en viss tidpunkt så får det totala antalet klienter.

Enligt dina grafer verkar det stämma vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag vet inte om jag missförstår vad du undrar för något, men det är ju bara att addera antalet klienter för respektive avdelning vid en viss tidpunkt så får det totala antalet klienter.

Enligt dina grafer verkar det stämma vad jag kan se.

Jo, så långt är vi överens. Min fundering är hur icke-total-graferna räknar antalet användare då de roamar. Om Client1 ansluter mot en accesspunkt på Yta1, rör sig till Yta2 och sen vidare till Yta3, där den disconnectar - i vilken graf dyker denne då upp?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jo, så långt är vi överens. Min fundering är hur icke-total-graferna räknar antalet användare då de roamar. Om Client1 ansluter mot en accesspunkt på Yta1, rör sig till Yta2 och sen vidare till Yta3, där den disconnectar - i vilken graf dyker denne då upp?

Jag skulle säga att den dyker upp på den ytans graf som den är ansluten till just vid det ögonblicket mätningen görs.
För den kan ju knappast räknas på flera ytor samtidigt, då skulle det ju bli väldigt missvisande och smått meningslöst att visa något överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag skulle säga att den dyker upp på den ytans graf som den är ansluten till just vid det ögonblicket mätningen görs.
För den kan ju knappast räknas på flera ytor samtidigt, då skulle det ju bli väldigt missvisande och smått meningslöst att visa något överhuvudtaget?

Ah, jag fick för mig att den räknade ihop antalet unika klienter som varit uppkopplade sedan förra mättillfället, inte bara de som var uppkopplade för stunden. Där har vi min mentala tabbe 🙈

Tack!

Visa signatur

---