AMD utreder USB-problem med Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Kör ett TRX40 platform och kan inte säga att jag upplevt något av detta, kanske bara är relaterat till mainstream system AM4

Står att det bara berör 500 serien av chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mogen kommentar.

Detsamma till dig! Kom inget vettigt ur din kommentar heller.

Ville skapa reaktion, och det lyckades jag med.
Det är mycket problem med den senaste plattformen, det är ingen lögn utan sanning, tyvärr!
Jag önskar att AMD lyckas i framtiden, tro eller ej är jag en av dem som hoppas på större konkurrens både på CPU och GPU sidan.

Permalänk
Medlem

Yep, men bara om jag ansluter USB 2.0 enheter i USB 3.0 enheter. Så som ett gammalt USB minne eller mus i tangentbordets/skärmens USB hubb. Lätt att undvika i mitt fall så inget jag bryr mig om.

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte B550M Aorus PRO-P med en 5600x installerad.

Upplever inga problem annat än att det inte finns några grafikkort att köpa....

Permalänk
Medlem

Hade det lite sporadiskt med mitt B450-F & 3800x.
Sitter nu på B550-F och 5600X och här händer det oftare.

Skrev i den andra tråden om hårdvarufel på processorn och där svarade jag då nej. Efter att jag svarade nej har jag fått flertalet WHEA-errors...
Uppdaterade BIOS till senaste igår, kvarstår att se om problemet fortsätter eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Det var då fasen att Intel skall ställa till det på mitt AMD system! Det räcker inte att de är det sämre valet för gamers, de skall ställa till det för konkurenterna med ;D

Skämt åsido, detta är ett hårdvarufel på BT modulen då? Då får man ju leva med detta helt enkelt.

Jo, verkar vara fel på själva modulen, drabbar oavsett system. Märkte aldrig av det med min X570, har också AX200, men märkte det rätt snabbt med min B550. Någon riktig fix har jag inte sett, tillfälliga är att rycka strömmen, vilket är vad jag använt.

Sedan är det problem med i225 som nämndes innan i tråden. Har detta på mitt B550-moderkort men har inte märkt något ännu, tror jag. Haft en del bekymmer men troligen bara routern som krånglade, om det nu inte var nätverkskretsen också då.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Detsamma till dig! Kom inget vettigt ur din kommentar heller.

Ville skapa reaktion, och det lyckades jag med.
Det är mycket problem med den senaste plattformen, det är ingen lögn utan sanning, tyvärr!
Jag önskar att AMD lyckas i framtiden, tro eller ej är jag en av dem som hoppas på större konkurrens.

Man kan få fram det budskapet utan att göra en klassisk troll kommentar. Jag påstod inget om att amds plattform skulle vara felfri. Hade själv lite problem med BIOS när jag uppgraderade mitt x370 kort och stoppade i min 3600x. Men som många redan skrivit till dig så finns det en massa problem även med Intels plattformar.

Blir mycket trevligare stämning om folk låter bli att skriva "företag x produkter är blä köp av företag y istället deras produkter är helt perfekta". I varenda tråd som handlar om AMD, Nvidia, Intel, Apple och så vidare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kan få fram det budskapet utan att göra en klassisk troll kommentar. Jag påstod inget om att amds plattform skulle vara felfri. Hade själv lite problem med BIOS när jag uppgraderade mitt x370 kort och stoppade i min 3600x. Men som många redan skrivit till dig så finns det en massa problem även med Intels plattformar.

Jag betvivlar inte att det finns problem hos Intel MEN...
Att se så många trådar/nyheter där folk har problem/DOA/defekt med den nya ryzen plattformen gör en skeptisk till att AMD ens släppt något i år som är ordentligt testat. Alla bolag kan göra fel, men detta känns som den mest misslyckade lanseringen rent kvalitétsmässigt.
Jag vill ha en AMD rig en vacker dag, men jag har inte tid att felsöka min dator stup i kvarten. Den tiden lägger jag på annat. Är inne på min 3e intel och inte stött på några problem än som tur är.

Permalänk
Medlem

Har ett Asus tuf gaming B550-plus samt en 3900x & har inga usb problem!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kör AMD X570 med en Ryzen 5800X. Använder mus, tbord, headset, webcam och kontroller på usb men har inte upplevt några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, verkar vara fel på själva modulen, drabbar oavsett system. Märkte aldrig av det med min X570, har också AX200, men märkte det rätt snabbt med min B550. Någon riktig fix har jag inte sett, tillfälliga är att rycka strömmen, vilket är vad jag använt.

Sedan är det problem med i225 som nämndes innan i tråden. Har detta på mitt B550-moderkort men har inte märkt något ännu, tror jag. Haft en del bekymmer men troligen bara routern som krånglade, om det nu inte var nätverkskretsen också då.

Det var problem, om jag inte minns helt fel är man inne på version #3 av NIC-chip nu för i225-v på B550-kort (iaf ASUS).
Så problemet ska vara löst för alla nya kort.

Att det inte finns drivrutiner inbyggt i Win10 är som det är, vissa verkar tro att det är ett fel på chippet pga det...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Skapade en tråd för över 1 år sedan på Asus.com, om deras X570 Rog Strix som jag hade köpt helt ny och den led av ett väldigt märkligt USB problem.

Om någon orkar kan ni läsa den här: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?115892-Asus-Rog-Str...

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av oztin:

En självklar funktion som ska fungera, detta är bara pinsamt med alla felen som uppstår kring rYzEn^iNtElk1ll3r.
Finns en anledning till varför man kör Intel, det fungerar.

Jag har varit en gedigen Intel användare genom alla mina år.
Byggde min första AMD dator nu sedan Athlon XP dagarna.
Med en 5900x. Jag är riktigt nöjd. Fungerar hur bra som helst helt utan anmärkning.

Jag har aldrig haft något problem med Intel och jag har inga problem med min Ryzen 9 5900x heller.
Frågan jag ställer mig är helt enkelt hur ofta är felet bakom "rYzEn^iNtElk1ll3r" skit bakom spakarna? Min instinkt vill nästan påstå att det är nog en stor siffra.
Med det sagt. Skulle någon fråga mig idag om ett bygge så skulle jag nästan alltid rekommendera Intel bara för att det oftast fungerar direkt out of box. Och därmed behöver inte jag ställa upp på oförutsedda problem som kan ske. För alla andra som vet vad de gör känns AMD mycket mer värt just nu

Jag tror det blir först vid Alder lake som Intel faktiskt slår tillbaka på riktigt. Tills dess, hurra för deras konkurrens!

Permalänk
Medlem

Jag trodde min mus var dålig ..... och beställde en ny igår när den för 5:e gången under en vecka vid uppstart inte funkade utan man fick plugga ur/plugga i igen.

ska kolla om där finns en ny bios nu och om det hjälper

*mumlar surt*

B550 / Ryzen5 3600

Permalänk
Inaktiv

Möjligt att göra omröstningen öppen så man ser vilka som röstat?

Permalänk
Skrivet av oztin:

Jag betvivlar inte att det finns problem hos Intel MEN...
Att se så många trådar/nyheter där folk har problem/DOA/defekt med den nya ryzen plattformen gör en skeptisk till att AMD ens släppt något i år som är ordentligt testat. Alla bolag kan göra fel, men detta känns som den mest misslyckade lanseringen rent kvalitétsmässigt.
Jag vill ha en AMD rig en vacker dag, men jag har inte tid att felsöka min dator stup i kvarten. Den tiden lägger jag på annat. Är inne på min 3e intel och inte stött på några problem än som tur är.

Kan bara säga att det jag byggt åt bekanta eller mig själv med grejer från AMD de senaste åren har fungerat bra. Men jag har inte byggt någon dator åt mig eller bekanta med Ryzen 5xxx.
Däremot har jag ett RX 6800xt som släpptes 2020 och det har än så länge fungerat bra.

Jag har inte heller något att klaga på när det kommer till Intel eller Nvidia. Fick installera om Nvidia drivrutinen på min laptop en gång förra året bara efter att den ballade ur. (rtx 2060)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Med den mängden USB-enheter jag har så borde jag ha problem :). Men inte haft några problem alls.

Senast jag hade problem var på en 4790K där min mus kopplade ner och upp med jämna mellanrum. Visade sig vara ett brott i kabel till musen

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bygde nyss mitt andra AMD system, inga problem.
Har nu ett system B450-2600x och ett B550-3600

Inga usb problem på något av dom. Det enda problem jag nåhonsin haft var ett Intel system och i slutändan berodde det på handhavande fel av inkoppling frontpanel. 😁

Permalänk
Medlem

Är säkert inte relaterat men skrivaren har slutat att fungera (går bra via laptop) och nyss märkte jag dessutom att ljudet (via USB) stundtals blir tyst.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hade problem som fanken med mitt Oculus Rift och kunde inte hitta felet. Till slut köpte jag ett no namn billigt PCI-E USB 3.0-kort och slängde i och bokstavligen ALLA fel försvann och har funkat kalas sedan dess.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Dom kanske skulle låta via tillverka chipset åt dom igen så det blir någon ordning, eller nvidia (även om nvidia korten hade sina egna problem)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Röstade ja kanske lite förhastat har ett USB-minne som envisar sig med att tappa kontakten vid kallstart, dock har jag inga andra USB problem så det är nog snarare minnet som börjar ge sig.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

2 Tangentbord, mus, ljudenhet, telefon och USB minne med några små filer på fungerar för mig i alla fall.
Kör dock grafikkortet i PCI-E 3.0 och det enda som går på 4.0 är väl en hårddisk och chipset så jag kanske inte drabbas.

Jag har inte utfört några speciella tester eller stora filöverföringar men inget har kopplats bort i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Dom kanske skulle låta via tillverka chipset åt dom igen så det blir någon ordning, eller nvidia (även om nvidia korten hade sina egna problem)

Nej inte VIA, minns inte Duron tiden med Creative ljudkort som problemfri.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

En självklar funktion som ska fungera, detta är bara pinsamt med alla felen som uppstår kring rYzEn^iNtElk1ll3r.
Finns en anledning till varför man kör Intel, det fungerar.

Vissa minns att ingen är immun mot sådant. Intel P67 hade problem med att SATA portar dog exempelvis. Sedan faller givetvis mycket på intern testning, men det är ofantligt svårt att hitta något som bara drabbar vissa enheter i vissa situationer. Troligen därav AMD lägger ner tid och arbete på att kontakta de som har problem, då det är troligen svårt att återskapa. När saker som är svåra att upptäcka i testning uppdagas så är hur företaget hanterar det som är det viktigaste. Intel skötte exempelvis P67 bra med en full återkallning iom att det var ett hårdvarufel som inte gick att lösa med mjukvara. Vi får se vad det visar sig vara med 500 seriens styrkretsar. Förhoppningsvis är det bara mjukvara som behöver fixas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Alltid hållit mig till intel för det har bara fungerat, samtidigt som man hört att AMD "bara krånglar" under alla år. Men efter alla lovord så gick jag över till AMD nu med 3000 serien och det har inte varit annat än krångel tycker jag även om datorn fungerar nu som den ska så var det en lång väg dit med bios, inställningar, felsökningar, osv.

Jag upplever också USB-problem men ganska harmlösa sådana, efter en RDP session så kraschar en av usb styrkretsarna och startar om så det är usb-ljud disco ett tag.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Skapade en tråd för över 1 år sedan på Asus.com, om deras X570 Rog Strix som jag hade köpt helt ny och den led av ett väldigt märkligt USB problem.

Om någon orkar kan ni läsa den här: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?115892-Asus-Rog-Str...

Kan du berätta mer om filen "pup.legacy"? Vart hittade du den?
Låter som att antiviruset låser någon drivrutin av misstag. Är du säker på att pup.legacy inte är en falsk positiv varning?

Permalänk

Kör 3900x på en Gigabyte B550. Inga som helst problem med anslutna usb.
Jag kör inte AGESA som ska fixa usb problemet, utan versionen innan.

Permalänk
Medlem

Har ett Rog Strix B-550F och musen ballar ur fullständigt under spel när den sitter i gen 3 portarna men funkar i ”vanliga” porten helt felfritt.

Uppenbarligen finns problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej inte VIA, minns inte Duron tiden med Creative ljudkort som problemfri.

Fast de var bättre än amd s chipset i vilket fall.

Visa signatur

Arne Berg