AMD utreder USB-problem med Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du har inte något annat extra kort i datorn? Att stänga av PCIe v4 och i vissa fall även v3 var nämligen en standard rekommendation om man hade soundblasterkort i datorn. Men som i mitt fall så finns ingen sådan vettig alternativ på/till mitt moderkort. Fungerade inte i alla fall. (X570 Pro4)
Får kanske kolla vilka usb portar som går från cpu och vilka som går via x570 kanske?

Har bara grafik installerat, så inga andra kort.
Men det går att ställa varje pci-e slot till vilken version den ska köra.
Så måste köra gpun i 3.0...
Det verkar vara det rådet man hittar på alla andra forum också, men det är väldigt pissigt att behöva göra.
Provat alla USB portar, men det är samma på alla. Felsökte i timmar innan jag kom fram till att detta ev kunde vara felet.

Har du senaste BIOS versionen? Många tillverkare la till support att ställa varje slot inviduellt med sina senaste versioner av bios.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@zOlid Jag får nog testa att uppdatera bios. Brukar ta någon/några timmar då jag brukar behöva skriva upp alla OC inställningar och Asrock har ändrat bios menyerna nästan varje version. Samt att jag brukar få lite olika värden vid spänningen. Men det har kommit två nya versioner vara en med AGESA ComboAM4v2 1.2.0.0. Jag ligger på 1.1.0.0 patch C eller D så det skadar nog inte och ta en titt på det i morgon kväll.
Hitatde detta
https://forum.level1techs.com/t/list-of-dr-debug-bios-codes/1...
Vid omstart brukar min stå på B8 tror jag men kan vara B4 en stund innan den går till 98 och laddar Windows.
Enligt den listan står B4 för "b4 Problem related to USB devices. Please try removing all USB devices."
Jag får byta bios och kolla enheter.
Tack för infon. Får se om jag kan ändra PCI-E standard med nya biosen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.