Permalänk
Medlem

z490 + 10600

Jag hafe en enrom otur och fick min z170 med en 6600k till att bli helt svart. Jag böt till nya minnena och inget hände, böt tillbaka , det funkade, ställde upp volten till 1,35, som de nya skulle ha, sen... ja har inget hänt. Molekyler numer.
Så jag fick gå och köpa att z490 AOURUS PRO Ax m, wifi.
O en 10600 då. Så min minnesuppfradering för 1100 blev mk för 2200, processor för 2300 två nya fläktar en hårddisk för 500
Nätverket lite slött men ändå skönt med trådlöst. Bra bild på inbyggd grafik.
Observera dock att en CD spelare är helt nödvändigt för drivrutiner,
corsair 3200 vengeance allt från webahallen eftersom jag kan gå dit

Nu funderar jag på att försöka fixa den gamla datorn eller sälja delarna, det är 2100mhz minne 2 st 4 or, ett z170 pro gaming, en 6600k och eventullet ett nätagg som inte pallade grafikkortstrycket och hamnade I låda samt ett ASUS 1060 6gb
Sälja eller göra ett försöka att fixa?

Men mad värra är är att mina andra hårddiskar verkar spärrade att läsas, jag kan inte reparera inteallation heller, möjligen formantera men jag har ju info jag vill spara? Har som sagt köpt en ny disk, den usb minne som sitter I och dvd kommer upp med inte ssdn eller nvme…
Något tips?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxe112:

Jag hafe en enrom otur och fick min z170 med en 6600k till att bli helt svart. Jag böt till nya minnena och inget hände, böt tillbaka , det funkade, ställde upp volten till 1,35, som de nya skulle ha, sen... ja har inget hänt. Molekyler numer.
Så jag fick gå och köpa att z490 AOURUS PRO Ax m, wifi.
O en 10600 då. Så min minnesuppfradering för 1100 blev mk för 2200, processor för 2300 två nya fläktar en hårddisk för 500
Nätverket lite slött men ändå skönt med trådlöst. Bra bild på inbyggd grafik.
Observera dock att en CD spelare är helt nödvändigt för drivrutiner,
corsair 3200 vengeance allt från webahallen eftersom jag kan gå dit

Nu funderar jag på att försöka fixa den gamla datorn eller sälja delarna, det är 2100mhz minne 2 st 4 or, ett z170 pro gaming, en 6600k och eventullet ett nätagg som inte pallade grafikkortstrycket och hamnade I låda samt ett ASUS 1060 6gb
Sälja eller göra ett försöka att fixa?

Men mad värra är är att mina andra hårddiskar verkar spärrade att läsas, jag kan inte reparera inteallation heller, möjligen formantera men jag har ju info jag vill spara? Har som sagt köpt en ny disk, den usb minne som sitter I och dvd kommer upp med inte ssdn eller nvme…
Något tips?

Tack på förhand

Om du ska fixa eller sälja gamla datorn beror ju på hur mkt du värderar din tid, har du tid, ta och flytta runt komponenter så kan du säkert avgöra vilken eller vilka som inte fungerar. En gissning är dock att PSU eller moderkortet är kass.

Varför är en CD-spelare nödvändig? De flesta drivrutiner finns på internet och brukar vara färskare än dem som kommer på skiva.
Använder du Windows så kan man behöva importera diskar för att komma åt deras data, förutsatt att du hittar diskarna i BIOS.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du ska fixa eller sälja gamla datorn beror ju på hur mkt du värderar din tid, har du tid, ta och flytta runt komponenter så kan du säkert avgöra vilken eller vilka som inte fungerar. En gissning är dock att PSU eller moderkortet är kass.

Varför är en CD-spelare nödvändig? De flesta drivrutiner finns på internet och brukar vara färskare än dem som kommer på skiva.
Använder du Windows så kan man behöva importera diskar för att komma åt deras data, förutsatt att du hittar diskarna i BIOS.

Ja, 1060 6gb funkar, likaså gör minnenena. Nätagget kör jag ju på I den nya.
Procesor och mk kvar att undersöka. Får bli vi läge.
Man kommer inte ut på internet med datorn utan att ha skivan. Den vägrar.
No network.

Jag har ju haft båddikarna som C I windows men nu verkar det vara så att det är format som gäller, datan går inte att få tag på?

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

Ja, 1060 6gb funkar, likaså gör minnenena. Nätagget kör jag ju på I den nya.
Procesor och mk kvar att undersöka. Får bli vi läge.
Man kommer inte ut på internet med datorn utan att ha skivan. Den vägrar.
No network.

Jag har ju haft båddikarna som C I windows men nu verkar det vara så att det är format som gäller, datan går inte att få tag på?

OK, det är därför man bör ha en annan dator i närheten, då kan man ladda hem filerna och lägga på ett USB-minne och installera därifrån. Formaterar du så är datan förlorad, du bör kunna komma åt datan genom att importera diskarna i windows, även om det ligger en windowsversion på dem, det du inte kan göra är dock att köra installerade program på dem diskarna, då dem är bundna till sina windowsinstallationer.
Koppla in diskarna, se så att BIOS hittar dem, annars kan det vara glapp eller diskarna döda. Hittas dem i BIOS så ska du kunna importera dem i windows.
(Kontrollpanelen ->system & verktyg-> adm.verktyg -> datorhantering -> diskhantering.)

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.