AMD utreder USB-problem med Ryzen

Permalänk
Medlem

Har B550 + R5 3600 och har problem med USB som tappar anslutning. Allt från enbart musen till mus+tangentbord+headset samtidigt.

Har bytt PCIe gen från auto/4.0 till 3.0 och använder ingen USB 2.0-port, då det ev. ska vara en lösning. Det är ju dock inte en lösning då du inte kan nyttja en funktion, men än så länge har det fungerat. Hoppas de löser detta snarast.

Permalänk
Medlem

En usb-hub med separat strömförsörjning kan lösa en del problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med USB men jag har å andra sidan B450.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Skönt att detta bekräftades. Haft strul med mina usb ansluta hyperx hörlurar som tappat kontakt plötsligt. Har löst det genom att flytta runt bland usb ingångarna med blandad framgång. Sitter på sprillans ny enhet, byggd från scratch, så blev lite brydd eftersom jag fann det oklart om det handlade om generationen på anslutningarna eller liknande... men tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Artikel innehåller poll om man haft problem eller inte. X antal användare "Har inte haft problem" eller "Har haft problem", nu tillförde ni mycket

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ah, äntligen förklarar det allt jävla strul jag haft senaste tiden. Höll på bli tokig, köpte t.o.m ett nytt externt ljudkort (ett likadant som jag redan hade) för att det var den som fick min dator att balla ur mest.
Ljud i videos knastrade/poppade och fick min mus att tappa anslutning/lagga, samt mina GSP 370 lurar som ständigt tappade anslutning under spel. Höll på att bli helt tokig...

Ändrade till PCIe Gen 3 nu och alla mina problem försvann omedelbart. Hoppas det kommer en bättre lösning än så dock, vill ju helst köra PCIe 4.0 när man har ett RTX 3080 GPU.

Prestandan mellan PCIe 3 och 4 med ett RTX 3080 är marginell ifall någon sitter i samma sits som mig och tvekar på att byta till PCIe 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wessmen:

Som vanligt tar det tid för AMD att erkänna problemen som finns, var likadant med drivrutinsproblem med 5000-serien.

om sample sizen av data de får är så pass liten då du inte behöver skicka din data till amd, till skillnad ifrån nvidia. Så kan det ta längre tid för vissa problem att uppdagas. Nvidias raytracing och dlss var skit i 1 år och är fortfarande skit i dem flesta spelen som det kan nyttjas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Har ett X570 Aorus Master och en 3900X. Senaste officiells UEFI-version. Kanske var tjugonde start så kopplar inte mus eller tangentbord upp sig. Då burken står på skrivbordet är det lätt att dra ur USB-kontakten och sätta i den igen vilket alltid löst problemet. Men lite irriterande är det ju så vore skönt om det försvann.

Permalänk
Medlem

Så det är detta jag upplever då och då (hänt 2 gånger), blivit rasande båda gångerna och undrar vad som hänt men nu vet man mera och jag hoppas de löser problemet.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

En självklar funktion som ska fungera, detta är bara pinsamt med alla felen som uppstår kring rYzEn^iNtElk1ll3r.
Finns en anledning till varför man kör Intel, det fungerar.

Förutom när de inte gör det? Har haft enorma problem med USB på min 7700K.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har nått sådant liknande fel på en av mina threadripper maskiner, men min nya 5950x x570 har inte något usb problem. Har inte djuptdykt i vilket chip som sitter i threadripper lådan då jag knappt använder usb på en server så har det kvittat för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast de var bättre än amd s chipset i vilket fall.

Nej. Har haft enorma problem med VIAs chipset med fem olika moderkort där antingen SATA eller USB la av konstant. AMDs chipset är stabila i jämförelse.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter så har både jag och sambon haft problem med anslutna usb-enheter, särskilt när sambon körde med ett 3700X på ett Asus X370 Prime, då tappade hon anslutningen till musen då och då och någon gång ibland även tangentbordet. Oftast väldigt kortvarigt och det löste sig självt, men ibland blev det att omansluta kontakten. Tänkte att det var moderkortets fel, för jag har varit med om usb-problem med Asus-moderkort sedan långt tillbaka.

Insåg att jag själv har haft lite strul också, med ett 3950X på ett Asus X470 Crosshair VII, med mitt usb-ljudkort som ibland "dog" så jag fick omansluta kontakten men det har inträffat sällan, och en usb-hubb som också haft lite underligheter för sig. Däremot inga problem med mus eller tangentbord (vilket när jag tänker på det kanske beror på att jag anslöt dem till en usb 2.0-kontroller). Har tänkt att det hade med uppväckande från standby att göra (för det är inte helt ovanligt med usb-enheter som kan ha problem med det), och så kan det ju fortfarande vara, men vem vet...

Sambon ärvde mitt 3950X + Crosshair VII i helgen, och hittills har det inte inträffat något usb-problem. Själv uppgraderade jag till 5950X + Gigabyte X570 Aorus Xtreme (och likt @Aiwi så kör jag med F33C uefi, omän inte samma moderkort) och har heller inte märkt av något än så länge. Det blir intressant att se hur det artar sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inga problem alls med en 5900x & Strix x570 f gaming

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det där med att det bara ska drabba Ryzen 3000 och 5000 verkligen stämmer. Själv har jag haft och fortfarande har problem med att min Lacie Porsche Design 6TB stationära usb-disk spontant tappar anslutningen då och då, och för att fixa det verkar det som om jag måste koppla ut och in disken igen. Jag kör med Ryzen 2700X och ett Crosshair 7 Hero. Någon annan som upplevt nåt liknande med en liknande setup?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag haft är att Reverb G2 inte fungerar i någon av moderkortets USB-kontakter. Dock fungerar det med hjälp av en USB3.0-Hub så problemet kanske snarare ligger i headsetet. Nyaste BIOS med senaste Agesa har inte gjort någon skillnad där.

Bortsett från det har allt fungerat klockrent från dag ett på mitt moderkort med X570.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Kan du berätta mer om filen "pup.legacy"? Vart hittade du den?
Låter som att antiviruset låser någon drivrutin av misstag. Är du säker på att pup.legacy inte är en falsk positiv varning?

Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vart adwcleaner lokaliserade den, tror det var på C: disken. Jag tror också att det är en falsk positiv fil.
Men det hela konstiga var att hur hamnade filen på disken och varifrån kommer den, när allting är helt nytt och ny installerad win? Inget annat antivirus program kunde lokalisera den alls. Dessutom, varje gång jag satte filen i karantän, så slocknade musen eller tangenbordet direkt och detta även när dem var ikopplade i USB hubben som jag måste ännu använda idag. När jag flyttade filen ur karantän så började tangentbordet och/eller musen att fungera ihop.

Man kan tänka sig att det kanske har något med att göra med USB legacy inställningarna i bioset, men fan känns så långsökt bara för att "pup.legacy" i slutet har samma namn. Jag lyckades inte allt förlängesen att radera den filen via adwcleaner, och efter det har det inte strulat faktiskt och filen har aldrig kommit tillbaka.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Japp, dock "bara" USB2 i en del läge. Broken acpi tables kanske... Anmälde mig till AMD, får se om det blir ngn respons. Får hoppas att ny Agesa löser det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft så många problem förutom att min pugio 2 mus registrerar sig själv som fem olika game controllers om den ansluts via wifi usb dongel eller sladd. Via Bluetooth funkar den precis som den ska.

Permalänk
Medlem

Det är inte alla produkter som manifesterar felet heller, men alla som har eller har haft t.ex. en HP Reverb G2 vet att AMD är hopplösa på att fixa det även efter att HP och Microsoft vidarbefodrat felet till dem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

ASUS B550-E och 5600X
Hade problem med detta fram till senaste BIOS (1804) kom. Gick att kringgå problemet med vissa ändringar i BIOS (inte helt säker på vad jag gjorde, men var något auto-överklockning tjofräs som löste det). Det var i alla fall FRUKTANSVÄRT irriterande när det höll på! Musen-pekaren stannade, hoppade till igen, klickningar registrerades inte osv... Men som sagt (PEPPAR PEPPAR TA I TRÄ) så fungerar det som det ska nu!

Permalänk
Medlem

Låter som de gamla PIO/DMA mode problemen förr i tiden

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord har strulat vid kallstart ett fåtal tillfällen. Asus b550-f.

Permalänk
Medlem

Låter ju ändå som när man snabbt läser igenom tråden att det finns en hel del med USB relaterade problem. Det är så klart omöjligt att säga om det är användarfel, usb-enheter som är fel eller något annat som inte har med AMD att göra.
Dock blir man ändå lite fundersam när en så liten andel av användarna som läst detta inlägget ändå rapporterat att något slags fel verkar det finnas med deras usb-enheter.

Skrivet av _Merc_:

om sample sizen av data de får är så pass liten då du inte behöver skicka din data till amd, till skillnad ifrån nvidia. Så kan det ta längre tid för vissa problem att uppdagas. Nvidias raytracing och dlss var skit i 1 år och är fortfarande skit i dem flesta spelen som det kan nyttjas.

O andra sidan är troligen inte behovet av data lika stort för att identifiera detta problemet som att förbättra DLSS.
USB är heller inget nytt så man kan ju tycka det det borde finnas mer data kring ämnet från början till skillnad för DLSS exemplet som precis som du säger var helt nytt för ett år sedan men blir bättre för varje månad som går och idag har större fördelar än de nackdelar det skapar i många titlar om man tittar runt bland DLSS recensioner.
Måste säga att jag tyckte din jämförelse var riktigt usel.
Bättre hade då varit att jämföra mot Intels SATA fadäs de gjorde för ett gäng år sedan med degenererande sata kontroller i vissa chipset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tarasus:

Det var problem, om jag inte minns helt fel är man inne på version #3 av NIC-chip nu för i225-v på B550-kort (iaf ASUS).
Så problemet ska vara löst för alla nya kort.

Att det inte finns drivrutiner inbyggt i Win10 är som det är, vissa verkar tro att det är ett fel på chippet pga det...

Missade dig innan.

Mitt moderkort köptes i november så relativt "ny" men frågan är om den är ny nog. Nu när du skriver det så stämmer det nog att drivare inte fanns. Minns inte hur jag löste det isåfall, plockade hem via en annan dator och installerade via USB-minne eller om WLAN faktiskt fungerade ändå.

Lite ovanligt att man inte har stöd för något så basalt men inget man borde anta att kretsen inte fungerar pga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:
Citat:

rYzEn^iNtElk1ll3r

Mogen kommentar

//jOnÄTÄn

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Skapade en tråd för över 1 år sedan på Asus.com, om deras X570 Rog Strix som jag hade köpt helt ny och den led av ett väldigt märkligt USB problem.

Om någon orkar kan ni läsa den här: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?115892-Asus-Rog-Str...

Har samma moderkort, köpt för typ 3 veckorsedan på komplett, har även en 3900XT och et RX5700 vilket verkar vara en kombination som är mer "strulig" i dessa sammanhang.
Kör visserligen Linux Mint men kör det på flera intel burkar också och åt folk och överlag stabil dist.
Initial installation gick bra, allt verkar fungera. Bytte skrivbord så gjorde kabal managment och kopplade in alla mina USB tillbehör vilket innefattar följande.
Kensigton SLimblade Trackball (istället för mus), Ducky tangentbord, Wacbom Bamboo Pen and Tablet (för bildredigering etc), Xbox 360 trådlös dongel, 2Tb extern USB 3.0 disk, Extern USB 3.0 HDD doknigstation, Skärmen (hub, USB 3.0), HyperX headset.
Så 8st enheter totalt.
Körde initialt två via skärmen då moderkortet har 7 typ A portar.
Varje boot förstan tangentbord och trackball när OS laddade.
Möblerade om lite och då försvan Xbox 360 dongel och Wacom Bamboo istället.
Tillslut tog jag ett Arock USB 3.1 PCI-E kort för skärmen, den har bara en typ A och tyvärr räckte det inte.
Efter lite tetande verkar det alltid som min Xbox 360 dongel och Wacom Bamboo får saker att gå på fritzzen så hämtade en PCI USB I/O bracket, sådan du sätter i en tom expansionspalts i chassit och kopplar in till en USB header på moderkortet.
Då moderkortet har i alla fall 2st 2.0 headers så anslöt jag den där.
Dock konstaterade jag att extra gjord stiftet till själva plåten får inte var ansluten annars gillar mobot inte det och postar inte.
Så efter jag hade en fungferande kompatible USB I/O bracket så anslöt ajg Xbox 360 dongeln dit och min WacomBamboo.

Nu hittas och fungerar alla enheter efter boot. Dock ser jag i bland i loggarna att vissa enheter vägrar acceptera ID dom blir givna och får då andra ID'n, misstänker någon form av USB 1.x, 2.0 inkompatibilitet med 3.0, sedan kommer det upp på nyheterna på youtube kanaler att AMD har USB problem, sedan mer och mer, så typiskt för typ alla problem jag har verkar jag inte vara ensam om.

Kan tilläggas att mitt ASUS P9X79 som jag bytte från har 4st 3.0 och 4st 2.0 på baksidan och samma enheter var anslutna där felfritt men enbart 3.0 grejor på 3.0 portarna.
Kan också tilläggas att många gammla intel moderkort inte har native USB 3.0 stöd utan kör Asmedia 1041/1042 USB 3.0 kontroller, så gör mitt ASUS P9X79 och dom chipen har den roliga buggen att kopplar du in och ur USB tangentbord och mus under drift så kan det random sluta fungera, så du kan montera om 5 gånger din mus tex och det slutar fungera eller 15 gånger nästa gång. Helt random och det kräver desutom en coold boot alltså en reboot eller reste fungerar inte.
Spelar igen roll va för OS man kör kan tilläggas, har testat Windows och Linux och även konstaterat att jag inte var ensam om det felet.
Så USB problem finns tyvärr, vi tar för givet att USB bara ska fungera men det finns en hel del kända buggar vad det gäller USB oavsett tillverkare skulle jag säga.

Skrivet av Kaleid:

Nej inte VIA, minns inte Duron tiden med Creative ljudkort som problemfri.

Inget fel på VIA vad det gäller inkompatibilitet med Creative.
Felet har ALLTID legat i EMU10K chipet från Creative, det som ligger till grund för Sounblaster Live 5.1, Audigy 1-4.
EMU10K är väl dokumenterad att inte följa PCI specifikationerna och därför uppstår problem med vissa moderkort och styrkretsar.
Även vissa Intel chip var drabbade men det skrevs det inte alls lika mycket om.
Create var GIGANTER inom ljudkort så lösningen var normalt sett att chipset/bios/mobo tillverkarna fick arbeta sig runt problemen, Creative brydde sig inte, dom sålde partivis med sina kort och ryktet att det var chipset tillverkarnas fel var redan ute.

Du kan läsa denna post här som har buggar dokumenterade, vem som är den skyldiga parten.
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=8&t=808707

Citat:

EMU10K cannot tolerate delays on the PCI bus which happen when the bus is busy on any PCI implementation. Data being streamed from RAM arrives too late. EMU10K's hardware buffer is very much inadequate. Problem made worse by lack of Bus Parking. A "last device" bus parking scheme alleviates this problem entirely, as is shown when arbiter 'on self' bus parking is enabled in i440BX, sound will begin to crackle.

VIA har inga buggar i sina chipset som rör Creatives Ljudkort, däremot har Creative buggar som berör styrkretsar från många olika tillverkare, blir ju så när Creative inte följer PCI specs men tillverkarna av styrkretsar gör det, standarder finns av en orsak.
Att släppa ett PCI kort som inte följer PCI-SIG specs det säger ju sig självt att det inte kommer fungera bra för många.

Jag sysslar mycket retro och VIA är det inget fel på, Creatives kort dock, både horribelt buggig hårdvara och drivers.
Jag använder många av dom ändå, får vara selektiv med var man använder dom helt enkelt.
Desutom använde jag dom rätt friskt i Linux då dom drivrutinerna överlägset var bättre än Windows när det kom till ljudkvalite.
Satte även upp system på den tiden med Linux åt folk som primärt lyssnade på musik av den orsaken.

Det är intresant hur myter fortfarande lever kvar om vem som var skyldig till den breda inkomptabiliteten med Creatives EMU10K baserade kort men sannigen är att det var Creative enbart och igen annan men tyvärr fick chipset tillverkarna och mobo tillverkarna ofta ta skiten. Senare moderkort, chipset/bios hade ofta work arounds för att avhjälpa problemet med att EMU10K inte följer PCI specen.

Skrivet av Ase:

Fast de var bättre än amd s chipset i vilket fall.

Ja jo man skippade ju gärna AMD-760MPX chipset.

Citat:

Most initial boards shipped without USB headers due to a fault with the integrated USB controller. Manufacturers included PCI USB cards to cover this shortcoming. A later refresh of the chipset had the USB problem remedied.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_chipsets

Kan även tillägga att päronens ASUS Z77 ITX moderkort helt random tappar bort mus eller tangentbord eller båda och i bland fungerar det att dra ur dom och plugga in igen men ibland krävs det att man stänger av datorn och startar den igen för dom ska hittas.

USB problem.....

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med USB-uttagen till min Intel X99 plattform, och det var rätt så vanligt.
Så det är inte bara AMD som har problem med just detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Om det var hur jag skrivit mitt användarnamn har jag en bra förklaring. Jag var omogen på den tiden.
Januari 2008 gick jag i årskurs 9 och var 15 år. Skulle inte valt ett användarnamn i den stilen idag, har inte brytt mig om att ändra jag får stå för mina misstag. Hade väl dålig fantasi och "Jonatan" var upptaget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag betvivlar inte att det finns problem hos Intel MEN...
Att se så många trådar/nyheter där folk har problem/DOA/defekt med den nya ryzen plattformen gör en skeptisk till att AMD ens släppt något i år som är ordentligt testat. Alla bolag kan göra fel, men detta känns som den mest misslyckade lanseringen rent kvalitétsmässigt.
Jag vill ha en AMD rig en vacker dag, men jag har inte tid att felsöka min dator stup i kvarten. Den tiden lägger jag på annat. Är inne på min 3e intel och inte stött på några problem än som tur är.

Lite ironiskt då att det är en Intel komponent som ställer till det enda problemet jag har med mitt AMD system...och att det är ett hårdvarufel och dessutom ganska vanligt.
Det enda AMD inte gjorde så bra var att överskatta tillgången på kretsar, ganska rejält.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard