Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo men jag pratar teknisk livslängd. Jag är tekniker...

OK!
Teknisk livslängd är bra mycket längre, men är det verkligen en praktisk/verklig livslängd?

Får tankarna att gå till dom som håller på med retro PC

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Under 2009 till 2015 genomfördes ombyggnad för en förlängd livslängd på 10-år, 2016 så beslutade Vattenfall (ett år efter att ombyggnad blev utfört) att R1 och R2 skulle stängas av ekonomisk orsak. Samma år så blev skatteläget gynnsammare, men uppenbarligen så ändrade det ej den ekonomiska orsaken.

Skattelättnaden gjorde en del men med de ekonomiska prognoserna som låg då när det gällde priset på el låg väldigt lågt och såg ut att göra så för en lång lång tid framåt.
En bra bit under tillverkningskostnaderna låg elpriset på då, det är därför som man har siktat på att få ner den totala kostnaden per kw till 19öre som nu är reviderad till 22-23 öre eller precis däromkring.
Det finns ju inga bolag som driver sin verksamhet med förlust någon längre tid eller hur?
Då fattade man beslutet att stänga ner R1 OCH R2 i förtid mo deras planerad nedstängning som låg 2025 respektive 2026.
Det är här som problemet med att det ska vara en vinstdrivande verksamhet spelar in enligt mig. Hade det inte funnits det så kan man som land "ha råd" att driva det med "förlust" för att det genererar samhällsnytta primärt och inte ska ge pengar in i statskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Planerad livstid/livslängd, standard och verklighet är skilda saker.

Ringhals 1 och 2 hade när dom byggdes en planerad livslängd av 40-år. dom togs i drift:
R1: 1 januari 1976
R2: 1 maj 1975

Under 2009 till 2015 genomfördes ombyggnad för en förlängd livslängd på 10-år, 2016 så beslutade Vattenfall (ett år efter att ombyggnad blev utfört) att R1 och R2 skulle stängas av ekonomisk orsak. Samma år så blev skatteläget gynnsammare, men uppenbarligen så ändrade det ej den ekonomiska orsaken.

R1 och R2's planerade livslängd efter ombyggnad var då totalt 50-år (40+10), båda togs ur drift efter 44-år.

En verklighet...

Effektskatten var en anledning till stängningen men det hade också krävts stora investeringar, ffa på R2, för att klara kraven på oberoende härdkylning. Att R1 inte kördes vidare är bara korkat, investeringarna som hade krävts var småpotatis i sammanhanget, men politik är politik.

Trots nedläggningsbeskedet i maj 2015 så genomförde man det andra generatorbytet på R1 året därpå för att öka driftsäkerheten (det första gjordes tidigt 2015). På R2 fick man en kortslutning i ena generatorn under mellandagarna 2018, det tog ett par månader men sen var man igång igen efter att ha bytt statorn och lyft in en reservrotor. Det kostade ett par hundra miljoner men lönade sig ändå både ekonomiskt och driftsäkerhetsmässigt jämfört med att låta turbinsträngen stå still fram till stängningen.

Att regeringen nu drar ut på beskeden om slutförvaret i Östhammar och mellanlagret i Oskarshamn är skandalöst, vad tror de att de vinner på det?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!
Teknisk livslängd är bra mycket längre, men är det verkligen en praktisk/verklig livslängd?

Just teknisk livslängd är ju det enda som är intressant att diskutera enligt mig. Ekonomiska förutsättningar förändras hela tiden. Vattenfall hade förespått ett synnerligen lågt elpris lång tid framöver, men det visade sig inte stämma. Men det blir väl så när ekonomer ska försöka sia om framtiden. De säger ju att ska du lyssna på en "expert" gällande hur börsen ser ut i framtiden har de faktiskt lägre sannolikhet att gissa rätt än om du singlar slant. 48 % mot 50%! Vad tusan nu det har med saken att göra 😄

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Effektskatten var en anledning till stängningen men det hade också krävts stora investeringar, ffa på R2, för att klara kraven på oberoende härdkylning. Att R1 inte kördes vidare är bara korkat, investeringarna som hade krävts var småpotatis i sammanhanget, men politik är politik.

Trots nedläggningsbeskedet i maj 2015 så genomförde man det andra generatorbytet på R1 året därpå för att öka driftsäkerheten (det första gjordes tidigt 2015). På R2 fick man en kortslutning i ena generatorn under mellandagarna 2018, det tog ett par månader men sen var man igång igen efter att ha bytt statorn och lyft in en reservrotor. Det kostade ett par hundra miljoner men lönade sig ändå både ekonomiskt och driftsäkerhetsmässigt jämfört med att låta turbinsträngen stå still fram till stängningen.

Svarar samma som i ett tidigare inlägg

"Uppenbarligen så ansåg/anser Vattenfall att det även efter att skatten togs bort att det var en ohållbara kostnadsnivå.
Att säga annat vore ju att diskvalificera Vattenfalls ledning "

Skrivet av zarkov:

Att regeringen nu drar ut på beskeden om slutförvaret i Östhammar och mellanlagret i Oskarshamn är skandalöst, vad tror de att de vinner på det?

Grannsämja, är svaret...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

"Uppenbarligen så ansåg/anser Vattenfall att det även efter att skatten togs bort att det var en ohållbara kostnadsnivå.
Att säga annat vore ju att diskvalificera Vattenfalls ledning "

Jo och jag tycker nog att man kan göra det. De har inte våldsamt stort stöd i affärsdelen "Generation", där ingår kärnkraften och vattenkraften. Vet dock inte hur stödet ser ut inom "Wind", men det borde ju vara mycket större då de expanderar mycket där.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tror inte du förstår vad jag menade. Det är inte svensk vinternatt på hela klotet samtidigt. Det lyser alltid gott någonstans på klotet. Sedan fixas resten av ett globalt kraftnät, ett nät av ungefär samma räckvidd och omfattning som Internet.

Sedan är inte energiförbrukningen nödvändigtvis högst på natten. Att det är så i Sverige innebär inte att det är så överallt. Jag har ingen källa på detta men jag är rätt säker på att luftkonditionering drar mer ström än uppvärmning, iallafall är det är det så i USA. Är det inte så globalt blir det nog så när Asien skaffar sig mer luftkonditionering. Och som bekant, behovet av luftkonditionering motsvaras snyggt av tillgången på solkraft.

Till sist, visst sjutton går det att försörja hela världen hela tiden med bara solkraft. Att det är möjligt innebär iofs inte att det är det mest kostnadseffektiva sättet över hela klotet. Så det finns fortfarande utrymme för sådant som vindkraft, vattenkraft och biobränsle, faktiskt även den så dyra kärnkraften.

Det har inte diskuterats så mycket på tråden men det finns väldigt mycket att göra på förbrukningssidan för att anpassa till variabiliteten hos förnyelsebar energi, typ smarta mätare, smarta förbrukare och variabel prissättning.

Faktum är, att när det är Svensk natt så är det samma sak över hela Jorden. Jag är säker på att relativism och tidsdilation inte har så skarp påverkan på Jorden att Kina upplever att det är dag i Sverige när det är natt för oss.

Sedan måste jag undra, var menar du att solpanelerna ska ställas då? Finns inte så mycket landyta i Stilla Havet så det skulle klara av hela Jorden under den tiden vi har vinternatt. Du får gärna utveckla, jag ser inte riktigt hur det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Faktum är, att när det är Svensk natt så är det samma sak över hela Jorden. Jag är säker på att relativism och tidsdilation inte har så skarp påverkan på Jorden att Kina upplever att det är dag i Sverige när det är natt för oss.

Sedan måste jag undra, var menar du att solpanelerna ska ställas då? Finns inte så mycket landyta i Stilla Havet så det skulle klara av hela Jorden under den tiden vi har vinternatt. Du får gärna utveckla, jag ser inte riktigt hur det är möjligt.

Du menar att denna(1) landmassan inte skulle räcka för denna(2)?

(1) https://www.google.com/maps/search/jordglob/@8.8423806,-153.9...
(2) https://www.google.com/maps/search/jordglob/@9.2449026,24.938...

Tror du har en poäng. Tror det är svårt med solceller på vatten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du menar att denna(1) landmassan inte skulle räcka för denna(2)?

(1) https://www.google.com/maps/search/jordglob/@8.8423806,-153.9...
(2) https://www.google.com/maps/search/jordglob/@9.2449026,24.938...

Tror du har en poäng. Tror det är svårt med solceller på vatten.

Ytterst tveksam att det skulle räcka, solcellerna tappar effekt när solen närmar sig horisonten, så den effektiva solelgenereringsarean är mindre än den upplysta arean. Kanske skulle kunna gå om Nya Zeeland, Japan och Amerikas västkust blir nästintill helt täckta av solceller, men tvivlar på att de vill ha dem precis överallt.

Skulle säkert vara möjligt att dra kablar över havet till specifika elstationer, solceller på pontoner möjligen. Men jag misstänker att då är det är andra energislag som blir intressanta i de fallen.

Oavsett vill vi antagligen ha närproducerad el som fungerar även om det är natt, och bara använda det andra som komplement.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

När dom käkar lunch i LA så har dom soluppgång i Sydney. Skiljer 5-6 timmar eller runt 90 grader i longitud så dom överlappar rätt bra. Både södra Kalifornien och nordvästra Australien har stora torra områden, hyfsat nära ekvatorn, som passar bra för rejäla solkraftanläggningar.

Man skulle kunna utnyttja typ Hawaii och Fiji eller en massa små-öar/atoller men det skulle bli väldigt stora anläggningar i förhållande till landytan. Ett annat alternativ är flytande solparker men det känns lite överambitiöst.

Permalänk
Medlem

Jag är för kärnkraft så länge det är helt riskfritt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag är för kärnkraft så länge det är helt riskfritt.

Kärnkraft är en synnerligen välkalkylerad risk. Finns nog inget som är helt riskfritt, dammar från vattenkraft kan brista och döda tusentals. Reaktorer kan få härdsmälta vilket i Sveriges fall skulle göra reaktorn obrukbar och svår att demontera under många härrans år. Jag törs nog säga att vi iaf inte skulle få något utsläpp till tredje man. Iof har jag svårt att se en härdsmälta efter OBH också men vem vet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

däremot vattenkraft.

Vilket vattenkraften redan gör pga skillnader i nederbörd jämfört med konsumtion under året och att nederbörd inte är tillförlitliga. Det finns dock inte dammkapacitet för att spara massa extra TWh.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vet inte var du fick årsbasis ifrån?

För att du måste dimensionera din kapacitet efter det värsta scenariot på årsbasis, inte ett genomsnitt.

Skrivet av Bengt-Arne:

Är även rätt nyfiken på var du fått föreställningen om att vattenkraft skulle vara mindre tillförlitligt än vindkraft.

Variationerna i nederbörd har större årliga variationer än vind helt enkelt. Du kan inte förutsäga när exakt det kommer blåsa, men det kommer att blåsa ungefär lika mycket totalt på årsbasis. Sen kan det blåsa under helt fel tidpunkt osv, men det problemet har vattenkraften också även om man kan magasinera till viss del. Jag påstod inte att "vind var mer tillförlitligt", jag sa att den produktionsmängd man får ut på årsbasis är det. Sen hur "effektivt" du kan använda den effekten är en annan femma, men det är lättare att projicera hur många TWh vind kommer producera under ett år än vattenkraften (för att det kan bli mångårig torka osv).

Så helt enkelt I en värld där vi hade något sätt att enkelt lagra el på årsbasis, då skulle vind vara mer tillförlitligt än vattenkraft.

Permalänk
Lego Master

Fusion boys, där har vi det.

Det är ju lösningen i varenda RTS som släppts sen hedenhös, så hur jävla svårt kan det vara egentligen?
"Jobbiga magnetfält" och "enorma temperaturer" låter som bortförklaringar av folk som inte gillar utmaningar om du frågar mig.

/sarcasm

Men alltså, har det gått helt i stå på den sidan av atomkraft? Tokamak-reaktorerna var väl på tapeten för nåt år sen? Jag vet att tekniken är långt ifrån färdig, men jag har verkligen inte hört ett knyst om fusion sen långt före corona slog till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vilket vattenkraften redan gör pga skillnader i nederbörd jämfört med konsumtion under året och att nederbörd inte är tillförlitliga. Det finns dock inte dammkapacitet för att spara massa extra TWh.

För att du måste dimensionera din kapacitet efter det värsta scenariot på årsbasis, inte ett genomsnitt.

Variationerna i nederbörd har större årliga variationer än vind helt enkelt. Du kan inte förutsäga när exakt det kommer blåsa, men det kommer att blåsa ungefär lika mycket totalt på årsbasis. Sen kan det blåsa under helt fel tidpunkt osv, men det problemet har vattenkraften också även om man kan magasinera till viss del. Jag påstod inte att "vind var mer tillförlitligt", jag sa att den produktionsmängd man får ut på årsbasis är det. Sen hur "effektivt" du kan använda den effekten är en annan femma, men det är lättare att projicera hur många TWh vind kommer producera under ett år än vattenkraften (för att det kan bli mångårig torka osv).

Så helt enkelt I en värld där vi hade något sätt att enkelt lagra el på årsbasis, då skulle vind vara mer tillförlitligt än vattenkraft.

Turbinerna i en damm kan ju köras precis när de behövs dock, för att i realtid anpassa efter behov, det går inte med sol eller vind.

Vatten plus kärnkraft är tillsammans nästan perfekta för varandra. Dessutom kan man anpassa så man har extra effekt och pumpa tillbaka vatten vid de tillfällen man har för mycket kräm.

På årsbasis vet man ju ungefär hur mycket vatten man har tillgång till i en flod, sen från dag till dag får man utnyttja kapaciteten på det stället som har mest över

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På årsbasis vet man ju ungefär hur mycket vatten man har tillgång till i en flod

Nej, du vet vad du kommer ha som genomsnitt men det är inte det man måste bygga elnätet för. Det finns inga garanter när man blandar in vädret, åk till Texas och fråga hur bara det går när man bygger utan att ta hänsyn till saker som "aldrig händer" trots att liknande väder har inträffat där förut. Vi har haft extremt torra år I Sverige flera år I rad i det förflutna, men sånt händer aldrig igen eller hur?

Skrivet av medbor:

Turbinerna i en damm kan ju köras precis när de behövs dock

Nej, det kan du inte utan att totalt förstöra ekosystemet. Du har ett minimum och ett maximum flöde som måste respekteras. Du kan sen inte lagra hur mycket vatten som helst, man maximerar redan magasinen när man kan för att spara för framtida användning och det finns idag bara begränsat utrymme att lagra ännu mer för att mitigera större variationer. Vill du lagra mer så behöver du bygga ut existerande magasin genom att höja vattennivå/ökad areal, lycka till att sälja det till allmänheten som bor utefter svenska vattendrag.

Skrivet av medbor:

Vatten plus kärnkraft är tillsammans nästan perfekta för varandra.

Nu kommer vi dock behöva mer el och vattenkraften går inte att bygga ut mer om du inte vill att vi ska förstöra de sista älvarna som inte redan är kraftig utbyggda. Sen angående pumped hydro så behövs det väldigt speciella omständigheter för att göra det ekonomiskt gångbart (höjdskillnad/avstånd mellan de två reservoarerna). Jag vet inte hur många svenska kraftverksdammar som har en tillräcklig fallhöjd och sen en stor sjö direkt nedanför, men det kan inte vara många. För att det är vad som behövs om du ska kunna använda existerande vattenkraft som substitut för pumped hydro där man artificiellt skapar två reservoarer. Jag antar att det kanske finns några älvsystem där dammarna ligger "vägg i vägg" efter varandra så att säga där det eventuellt kan vara gångbart. Råkar du veta av nån studie som tittat på det så tar jag mig gärna en titt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!

Vår svenska kärnkraft är väldigt retro ska tilläggas. Stora delar av elsystemet är relästyrt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vår svenska kärnkraft är väldigt retro ska tilläggas. Stora delar av elsystemet är relästyrt.

Nejdå, inte retro. Vi kallar det "beprövad teknik"

Faktum är att den svenska kärnkraften och några andra industrier har avtal med ABB om att de skall upprätthålla kompetens och produktion av vissa relätyper. Om ABB inte fått betalt för det hade den produktionen förmodligen lagts ner för >25 år sedan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Nejdå, inte retro. Vi kallar det "beprövad teknik"

Faktum är att den svenska kärnkraften och några andra industrier har avtal med ABB om att de skall upprätthålla kompetens och produktion av vissa relätyper. Om ABB inte fått betalt för det hade den produktionen förmodligen lagts ner för >25 år sedan.

https://cdn.productimages.abb.com/9IBA173419_720x540.jpg

Den är absolut beprövad och då det finns fyra subbar (system) där två hela tiden är inkopplat så känns det riktigt säkert också. Jag har varit med om att försöka byta ut några produkter i systemet och det är inget som görs i en handvändning. Har jobbat som säljare till en av leverantörerna till Forsmark kärnkraftverk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nej, du vet vad du kommer ha som genomsnitt men det är inte det man måste bygga elnätet för. Det finns inga garanter när man blandar in vädret, åk till Texas och fråga hur bara det går när man bygger utan att ta hänsyn till saker som "aldrig händer" trots att liknande väder har inträffat där förut. Vi har haft extremt torra år I Sverige flera år I rad i det förflutna, men sånt händer aldrig igen eller hur?

Nej, det kan du inte utan att totalt förstöra ekosystemet. Du har ett minimum och ett maximum flöde som måste respekteras. Du kan sen inte lagra hur mycket vatten som helst, man maximerar redan magasinen när man kan för att spara för framtida användning och det finns idag bara begränsat utrymme att lagra ännu mer för att mitigera större variationer. Vill du lagra mer så behöver du bygga ut existerande magasin genom att höja vattennivå/ökad areal, lycka till att sälja det till allmänheten som bor utefter svenska vattendrag.

Nu kommer vi dock behöva mer el och vattenkraften går inte att bygga ut mer om du inte vill att vi ska förstöra de sista älvarna som inte redan är kraftig utbyggda. Sen angående pumped hydro så behövs det väldigt speciella omständigheter för att göra det ekonomiskt gångbart (höjdskillnad/avstånd mellan de två reservoarerna). Jag vet inte hur många svenska kraftverksdammar som har en tillräcklig fallhöjd och sen en stor sjö direkt nedanför, men det kan inte vara många. För att det är vad som behövs om du ska kunna använda existerande vattenkraft som substitut för pumped hydro där man artificiellt skapar två reservoarer. Jag antar att det kanske finns några älvsystem där dammarna ligger "vägg i vägg" efter varandra så att säga där det eventuellt kan vara gångbart. Råkar du veta av nån studie som tittat på det så tar jag mig gärna en titt.

Jag har inte på något sett sagt att vatten löser alla problem, men vatten är väldigt bra på att svara på fluktuationer i strömbehov i realtid, det kan man inte göra med andra fossilfria medel. Självklart finns en begränsning i hur mycket energi som kan sparas i en damm och hur denna behöver användas under året, men detta är modeller man kan känna till ganska bra och anpassa resterande efter. Men det finns ju inte magiskt mer vatten bara för man vill.

Kärnkraft kan ju inte ändra effekt så lätt i realtid, utan tar ofta dagar att göra större förändringar. Det är där vatten + kärkraft passar bra ihop. Blir det en dålig vecka för sol/vind så kan vattenmagasinen äta upp det tills kärnkraften kommit igång tillräckligt, sen kan man helt stoppa vattnet tills behovet ändras igen.

Så det finns begränsningar, men kombinationen är bra.

Största fallhöjden på en vattendamm i sverige är väl trollhättan eller stora sjöfallet? Det borde gå att pumpa där, men finns ju inga stora reservoarer direkt nedanför. Northvolt kanske kan bygga något med sina dåliga batterier annars?

Pumpad vattenkraft har ju ju redan för övrigt i Storjuktan, även om det inte använts så på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den är absolut beprövad och då det finns fyra subbar (system) där två hela tiden är inkopplat så känns det riktigt säkert också. Jag har varit med om att försöka byta ut några produkter i systemet och det är inget som görs i en handvändning. Har jobbat som säljare till en av leverantörerna till Forsmark kärnkraftverk.

Nu ska vi korrigera lite.
En sub är inte system. En sub är att systemet har redundans. Exempelvis fyra (F3, O3) även om O1, O2 bara hade två. Vet inte för övriga verk men gissar fyra.
O1, O2 använde två 100% subbar, dvs föll en så klarade de att stänga ner anläggningen på den andra.
F3, O3 använder fyra 50% subbar, du kan alltså få fel i två subbar samtidigt och fortfarande stänga mer anläggningen normalt. Detta gör att man kan utföra arbeten i en sub medans man kör anläggningen. (beroende på var, vissa ställen ska man ändå inte vara under drift)

Det är som du säger inte lätt att byta saker, det är många krav som ställs och dessa ska testas och dokumenteras därför är det ofta värt att betala leverantörer för att hålla produkten i lager längre än normalt.

Logik ska byggas med combimatic-kort.

Dold text
Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

R234 är 2-sub+, dvs de är byggda med två huvudsubbar som sedan fördelas på A/C och B/D-sub men C/D-sub är inte fullständiga. Endera A eller B räcker för att ta anläggningarna till säkert läge men jag tror inte enbart C eller D räcker. Dessutom delar A/C-sub resp B/D-sub många utrymmen och ledningsvägar, t.ex. gemensamma kabelstegar och ställverks/batterirum.

R1 har jag inte så bra koll på, jag har bara gjort några småjobb där, men jag vill minnas att ursprunglig konstruktion är 2-sub och att man sedan har utökat med ett separat 3-subbat säkerhetssystem (DPS).

Combimatic är kul, en fullständig djungel när man börjar med det. Jag har bara gjort några småjobb på det men har gått diverse provarkurser där det är ett givet inslag. Det finns dock en hel del logik på Ringhals som är uppbyggd med reläer, dock ffa trip-logik och liknande, inte så mycket styrning. Motor/ventilstyrning mm görs med fördel i Combimatic.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kärnkraft kan ju inte ändra effekt så lätt i realtid, utan tar ofta dagar att göra större förändringar. Det är där vatten + kärkraft passar bra ihop. Blir det en dålig vecka för sol/vind så kan vattenmagasinen äta upp det tills kärnkraften kommit igång tillräckligt, sen kan man helt stoppa vattnet tills behovet ändras igen.

Va? Hur menar du att det tar dagar att ändra effekten i ett kärnkraftverk? Styrstavarnas läge plus RCP flöde avgör mer eller mindre effekten. Sedan spär man såklart bor på en tryckare ju länge in i driftsäongen man kommer, men det var bara något år sedan som SVK ville att Ringhals skulle reglera ner pga för mycket effekt i systemet. Men du kanske menar tid mellan start och stopp. Det tar ju som du säger lite tid och kräver lite planering. Helst vill man ju aldrig stoppa under driftsäongen då det tar mycket tid men du kan ju iaf gå ner och köra en turbin, säg 40-50 % utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Nu ska vi korrigera lite.
En sub är inte system. En sub är att systemet har redundans. Exempelvis fyra (F3, O3) även om O1, O2 bara hade två. Vet inte för övriga verk men gissar fyra.
O1, O2 använde två 100% subbar, dvs föll en så klarade de att stänga ner anläggningen på den andra.
F3, O3 använder fyra 50% subbar, du kan alltså få fel i två subbar samtidigt och fortfarande stänga mer anläggningen normalt. Detta gör att man kan utföra arbeten i en sub medans man kör anläggningen. (beroende på var, vissa ställen ska man ändå inte vara under drift)

Det är som du säger inte lätt att byta saker, det är många krav som ställs och dessa ska testas och dokumenteras därför är det ofta värt att betala leverantörer för att hålla produkten i lager längre än normalt.

Logik ska byggas med combimatic-kort.

Tack för klargörandet.
Har varit med och dragit någon kabel i liknande skåp på bilden under någon revision.
Är rätt säker på att alla Forsmarksverken har fyra subbar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zarkov:

R234 är 2-sub+, dvs de är byggda med två huvudsubbar som sedan fördelas på A/C och B/D-sub men C/D-sub är inte fullständiga. Endera A eller B räcker för att ta anläggningarna till säkert läge men jag tror inte enbart C eller D räcker. Dessutom delar A/C-sub resp B/D-sub många utrymmen och ledningsvägar, t.ex. gemensamma kabelstegar och ställverks/batterirum.

R1 har jag inte så bra koll på, jag har bara gjort några småjobb där, men jag vill minnas att ursprunglig konstruktion är 2-sub och att man sedan har utökat med ett separat 3-subbat säkerhetssystem (DPS).

Combimatic är kul, en fullständig djungel när man börjar med det. Jag har bara gjort några småjobb på det men har gått diverse provarkurser där det är ett givet inslag. Det finns dock en hel del logik på Ringhals som är uppbyggd med reläer, dock ffa trip-logik och liknande, inte så mycket styrning. Motor/ventilstyrning mm görs med fördel i Combimatic.

Det stämmer som du säger, det är väl just DPS som gör att R1 klarar OBH-kravet från SSM? Diversifierad kraftförsörjning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

...

El 90 öre/kWh i USA sägs det här, men @snajk presenterar en uträkning som ligger på 180-325 öre/kWh, se citat nedan. Med de här motsägelsefulla elpriserna vill jag påpeka att det går att räkna på sådant sätt att det passar ett förbestämt mål, och att det att kärnkraften skulle vara dyr egentligen är en överdrift. Som jag sagt tidigare och jag säger det igen, jag skulle kunna tänka mig att betala för att få "endast kärnkraft" om den så var dubbelt så dyr som annan el, detta för att jag värderar stabil el. Tänk också på att elpriset bara utgör en mindre del av elräkningen. Vad jag vet är det ingen som bara betalar 30 öre/kWh och inget mer för sin el, iallafall inte som privatperson.

Det är inte helt enkla uträkningar, vad som räknas med och inte gör förstås en jättestor skillnad. Men att titta på elpriset mot konsument och dra några slutsatser om kostnaderna går inte riktigt, speciellt inte när det är subventioner inblandade.

En stor del av problemet med kärnkraft och dess lönsamhet är ju att företag vill ha lönsamhet ganska snabbt och kärnkraft tar tid att bygga. Om man tänker sig ett hypotetiskt scenario där 1000 vindkraftverk motsvarar ett kärnkraftverk i kapacitet och kostnad. Om kärnkraftverket tar tio år att bygga och kostnaden är X också säger vi att den är jämt fördelad över byggtiden, det betyder att den som bygger verket behöver lägga ut 0,1 X varje år i tio år innan de får in några kulor alls. Tänker man sig samma byggperiod för vindkraftverken så betyder det att man kommer att installera 100 per år för samma kostnad, men man börjar ju också håva in pengar så fort det första är färdigt liksom. Så för att hamna på samma lönsamhet måste man dels dra in räntan för lånen för byggkostnaderna under de här tio åren, och dessutom dra in lika mycket på elförsäljningen som vindkraftverken har hunnit göra under dessa tio år. Bara för att hamna på samma grundnivå som vindkraftverken liksom.

Citat:

Vill först säga att jag tycker du är en sansad motdebattör. Vi gillar att syna dina argument i sömmarna. ^^

Tack.

Citat:

Svenskt Näringsliv gör ju sin vinkling i att försöka överdriva hur allvarligt läget faktiskt är. 2040 skulle vi teoretiskt fortfarande kunna lösa elfrågan - även om vi nu skulle göra det på ett ohållbart sätt.

Däremot är de inte helt fel ute när det gäller att vi kommer förbruka mer el. Finns väldigt mycket som talar för att vi kommer göra det på ett eller annat sätt. Om elen i alla perspektiv blev billigare skulle förbrukningen gå upp för att vi skulle kunna anlägga industrier som idag inte är ekonomiskt hållbara att ha i Sverige, Om vi dessutom skulle ersätta andra energislag mot el kommer vi också såklart behöva mer el.

Det finns absolut vissa indikationer på att förbrukningen kommer att gå upp, framför allt från vissa specifika industrier som vill komma bort från fossil energi. Men det finns inga indikationer på att hushållen skulle öka sin elkonsumtion så särskilt mycket, snarare är trenden att den går sakta nedåt, även om elbilar förstås kommer att orsaka en viss ökning om/när de blir dominerande. Det finns ett antal vitt skilda prediktioner om elförbrukningen framöver och förutom vissa specifika saker så är det svårbedömt. Svenskt näringslivs analys är inte helt felaktig, men den gör en hel del antaganden som stöder deras hypotes. Som att ingen form av elkonsumtion kommer att minska till 2040 utan allt ligger kvar på samma nivå som 2018 förutom de specifika ökningar som de har räknat på. På samma sätt räknar de inte med några förbättringar i effektivitet från några elproducenter förutom vindkraft, vilket är rätt konstigt med tanke på utvecklingen bara det senaste decenniet. De räknar också med 2018 som basår för sina beräkningar, och 2018 var ett "torrår" för vattenkraften och ett år med förhållandevis lite blåst.

Att billigare el här skulle göra att fler industrier hamnar här ställer jag mig rätt tveksam till. Vi existerar inte i ett vakuum, om vi får ner kostnaden för att producera el kraftigt så kommer andra länder också att få det.

Citat:

En sak som det rapporterades om precis är att golfströmmen minskat i flöde och beräknas fortsätta göra det dramatiskt. Då behöver vi mer el i framtiden.

Golfströmmen kan påverkas rätt rejält av klimatförändringarna och det kan ändra våra förutsättningar ganska kraftigt. Men det är inte säkert och hur det påverkar är inte heller säkert. Tidigare har man sett golfströmmen lite som en ven som förser oss i nordvästra Europa med värme från ekvatorn typ, men många menar idag att det är rätt mycket mer komplicerat än så och exempelvis att golfströmmens stora påverkan på klimatet är att den minskar temperaturen i atmosfären genom att dra ner värme därifrån i havet och sprider ut den. Stämmer det så är risken att en minskning av golfströmmen snarare hade lett till högre temperaturer här. Samtidigt är det inte så säkert att golfströmmen påverkas så mycket, den är cyklisk i sin natur och en del menar att den har nått sitt minimum nu och kommer att öka igen inom några år. Alltså är det ett osäkert läge oavsett.

Citat:

Vi behöver verkligen mer el om vi ska försöka påverka miljön och nå utsläppsmålen. Då är all reduktion av växthusgaser viktig. Jag får väl se all naturskön skog trist nog bli avdödad av vindkraft men förhoppningsvis i framtiden få ett kärnkraftverk av mindre modell i samma kommun jag bor i. Alternativet är faktiskt ännu värre.

I princip all naturskön skog är ju ändå planterad för att huggas ned, så det kommer man inte undan. Jag vet inte var den här uppfattningen att vindkraftverk är så fula och förstörande kommer ifrån riktigt. Jag tycker de är ganska trevliga, inte så att jag skulle vilja ha ett precis utanför fönstret kanske men det gäller ju ganska mycket, men inte alls hemska. Och det är ju inte så att de hugger ner urskog eller bygger dem i våra parker eller så, utan det handlar oftast om industrimark, antingen skogsindustri eller åkrar.

Citat:

Nåväl, jag ratar personligen vindkraften i skogarna och att vattenkraften ska dämma upp alla floder, men skulle gärna ha ett kärnkraftverk i stan. Det finns ju minst ett reningsverk i varje stad, så det skulle inte vara så konstigt egentligen.

Tja jag tror inte chansen att det skulle hända är så stor. Även om man löser hela problemet med driften så innebär ju ett kärnkraftverk en del andra risker, farliga transporter eller risken för någon form av terroristattack exempelvis. Och vi har ju inte direkt ont om plats, så blir det mer kärnkraft så lär den inte hamna i städerna.

Citat:

I ett Europa med EU och allt så måste vi tänka på OSS som Svenskar. För det är det som EU är, en union av länder. Om all elintensiv arbetskraft flyttar utomlands till en annan del av EU så kommer Sverige att få problem, för vi urholkar oss som land. Om vi flyttar industri inom Sverige från norr till söder får det inte alls samma konsekvenser.

Bara för att marknaden vill att vi ska flytta om och omorganisera oss så finns det gränser för när det går över från effektivisering till idioti. Jag tror inte många tycker att det är en bra idé att flytta majoriteten av all vår industri till andra värdsdelar t.ex.

Det är svårt att vara generell när det gäller industri i allmänhet. Mycket av industrin, framför allt tillverkningsindustrin, blir ju allt mer automatiserad. Detta innebär att lönekostnader blir en allt mindre faktor när det gäller placeringen. Kostnaden för el skulle kunna vara en större faktor men i allmänhet så varierar inte den så mycket mellan olika delar av världen utanför extremfallen. Alltså handlar det mycket om tillgång till kompetens, transporter, underleverantörer och liknande resurser. Jag tror att det innebär mer industrier i "västländer" än nu, eller i alla fall ett brott i trenden att flytta allt mer till låglöneländer. Dock gäller ju det inte alla typer av industri förstås, en del är ju fortfarande väldigt arbetskrävande, som textilindustrin exempelvis, och där lär ju off-shoring fortsätta. En annan aspekt är skatterna, vi i Eu är exempelvis ganska protektionistiska när det gäller vår industri och således har vi rätt höga importskatter. Det är därför exempelvis asiatiska biltillverkare har tillverkning här och så.

Frågan är om det spelar så stor roll vart tillverkningen sker egentligen. Vinsterna hamnar ju inte i det landet utan där företaget har sin hemvist, och skatteintäkter från produktionen är ju inte så stora så som våra skattesystem ser ut idag, med fokus på beskattning av arbetstagarna snarare än arbetsgivarna, med tanke på automatiseringen.

Skrivet av Balconette:

Jag bränner ungefär 150 kWh/mån el. Samma åtgång året om, mer eller mindre konstant över dygnet. Ibland lagar jag mat, dammsuger, tvättar, diskar, fönar håret m.fl. som drar extra ström. Värme ingår i hyran. För all ström betalar jag cirka 500 kr i månaden. Då har jag räknat in elkostnad, elnätskostnad, tariffer, fasta avgifter, moms och skatt. Drygt ~500 kr är vad som effektivt lämnar mitt konto till elbolaget varje månad.

Om jag skulle släppa ut och göra saker som jag vill göra, istället för att snålköra, laga mat som en riktig husmor, tvätta, diska och duscha. Låta lampor lysa (100W på ledlampor i tre rum), bygga mig en ordentlig dator (100W-150W) med mera, så skulle jag hamna högre såklart, säg 300 kWh/mån för att räkna enkelt. Det skulle trots att en del av avgiften är fast hamna på ~1000 kr i månaden. Såklart livet skulle bli roligare ur fler perspektiv, jag gillar när det går undan. Men jag har faktiskt inte råd...

Utan att vända ut och in på mitt liv allt för mycket, vad som kostar i livet skulle jag säga att lejonparten är hyra+bil+mat > 10 000. Sedan kommer drygt 1 000 på kläder+smink+tjejsaker (det kostar att vara tjej, utseende är en extra faktor som män inte alls behöver lägga särskilt stor kostnad på). Efter det kommer den hutlösa elräkningen och internet+tel. Till sparande för oförutsedda utgifter har jag inte alls mycket över och senast för en vecka sedan fick jag låna pengar av en kompis för att lösa en oförutsedd utgift. Till råga på allt bevittnar jag kollegor som får flera tusen mer i plånboken trots samma arbetsuppgifter, Sverige är inte alls jämställt.

Jag må kanske ha en av Sveriges dyraste elräkningar på >3 kr/kWh utslaget, eller så stirrar sig folk i regel blinda på elkostnaden och glömmer allt det andra..

Det låter väldigt dyrt. Kollar jag min elräkning så är det runt 44 öre per KWh i skatt, 28 öre i överföringsavgift och sen för själva elen betalar jag 47 öre med 1,5 öre extra för bra miljöval, på de senaste räkningarna. Så totalt typ 1,20 per KWh i rörliga kostnader. Sen tillkommer de fasta men de påverkas ju inte av förbrukningen. Totalt betalar jag 120-180 per månad i elräkning och typ 500-800 var tredje månad i nätavgift med ungefär 2400 KWh per år i förbrukning. Mest på vintern och minst på sommaren.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

En stor del av problemet med kärnkraft och dess lönsamhet är ju att företag vill ha lönsamhet ganska snabbt och kärnkraft tar tid att bygga.

Jag anser nog att vi alla lär suga i oss att baskraften (vad det än må vara för slag) lär få kosta för att undvika ett sårbart samhälle. Jämför Public Service-avgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Jag anser nog att vi alla lär suga i oss att baskraften (vad det än må vara för slag) lär få kosta för att undvika ett sårbart samhälle. Jämför Public Service-avgift.

Jo det var inte riktigt så jag menade. Att det kommer att kosta är klarlagt liksom. Men att ta en enorm investering över tio-tjugo år för att sen börja tjäna pengar går inte riktigt ihop med dagens företags krav på vinster och oförmågan att se förbi typ nästa kvartalsrapport. Om man däremot bygger tusen vindkraftverk, som i mitt teoretiska exempel, så börjar man ju få in pengar bra mycket snabbare och sen ökar intäkterna tills allt är färdigbyggt även om den totala byggtiden skulle vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Va? Hur menar du att det tar dagar att ändra effekten i ett kärnkraftverk? Styrstavarnas läge plus RCP flöde avgör mer eller mindre effekten. Sedan spär man såklart bor på en tryckare ju länge in i driftsäongen man kommer, men det var bara något år sedan som SVK ville att Ringhals skulle reglera ner pga för mycket effekt i systemet. Men du kanske menar tid mellan start och stopp. Det tar ju som du säger lite tid och kräver lite planering. Helst vill man ju aldrig stoppa under driftsäongen då det tar mycket tid men du kan ju iaf gå ner och köra en turbin, säg 40-50 % utan problem.

Såklart kan man ändra effekt temporärt, men inte jämförbart med vattenkraft som kan gå från noll till fullt och tillbaka precis när som

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Såklart kan man ändra effekt temporärt, men inte jämförbart med vattenkraft som kan gå från noll till fullt och tillbaka precis när som

Nu handlar dock inte all balansering om "moment to moment". Det är för övrigt ett område där batterilagring förmodligen kommer ta över i framtiden ändå när priserna gått ner (kan byggas närmare samhällen/industrier med besparingar på infrastruktur som följd). De problem vi framförallt pratar om i den här tråden när det kommer till lagring/balansering är mer långvarig sådan. Det är hur du säkrar upp att du klarar ett underskott på dagar/veckor till kanske tom månader om du har "extremt väder" där generering och/eller förbrukning är utanför normerna. Desto mer sol/vind du har i nätet desto mer lagring/reservkraft behöver du (och det skalar inte linjärt)

Det går inte att sticka huvudet i sanden och låtsas att vi kan lösa allt med import av el. För samma förhållanden som gör att vi har underskott kan mycket väl råda över större delen av Europa samtidigt.