Skrivet av Balconette:
...
El 90 öre/kWh i USA sägs det här, men @snajk presenterar en uträkning som ligger på 180-325 öre/kWh, se citat nedan. Med de här motsägelsefulla elpriserna vill jag påpeka att det går att räkna på sådant sätt att det passar ett förbestämt mål, och att det att kärnkraften skulle vara dyr egentligen är en överdrift. Som jag sagt tidigare och jag säger det igen, jag skulle kunna tänka mig att betala för att få "endast kärnkraft" om den så var dubbelt så dyr som annan el, detta för att jag värderar stabil el. Tänk också på att elpriset bara utgör en mindre del av elräkningen. Vad jag vet är det ingen som bara betalar 30 öre/kWh och inget mer för sin el, iallafall inte som privatperson.
Det är inte helt enkla uträkningar, vad som räknas med och inte gör förstås en jättestor skillnad. Men att titta på elpriset mot konsument och dra några slutsatser om kostnaderna går inte riktigt, speciellt inte när det är subventioner inblandade.
En stor del av problemet med kärnkraft och dess lönsamhet är ju att företag vill ha lönsamhet ganska snabbt och kärnkraft tar tid att bygga. Om man tänker sig ett hypotetiskt scenario där 1000 vindkraftverk motsvarar ett kärnkraftverk i kapacitet och kostnad. Om kärnkraftverket tar tio år att bygga och kostnaden är X också säger vi att den är jämt fördelad över byggtiden, det betyder att den som bygger verket behöver lägga ut 0,1 X varje år i tio år innan de får in några kulor alls. Tänker man sig samma byggperiod för vindkraftverken så betyder det att man kommer att installera 100 per år för samma kostnad, men man börjar ju också håva in pengar så fort det första är färdigt liksom. Så för att hamna på samma lönsamhet måste man dels dra in räntan för lånen för byggkostnaderna under de här tio åren, och dessutom dra in lika mycket på elförsäljningen som vindkraftverken har hunnit göra under dessa tio år. Bara för att hamna på samma grundnivå som vindkraftverken liksom.
Citat:
Vill först säga att jag tycker du är en sansad motdebattör. Vi gillar att syna dina argument i sömmarna. ^^
Tack.
Citat:
Svenskt Näringsliv gör ju sin vinkling i att försöka överdriva hur allvarligt läget faktiskt är. 2040 skulle vi teoretiskt fortfarande kunna lösa elfrågan - även om vi nu skulle göra det på ett ohållbart sätt.
Däremot är de inte helt fel ute när det gäller att vi kommer förbruka mer el. Finns väldigt mycket som talar för att vi kommer göra det på ett eller annat sätt. Om elen i alla perspektiv blev billigare skulle förbrukningen gå upp för att vi skulle kunna anlägga industrier som idag inte är ekonomiskt hållbara att ha i Sverige, Om vi dessutom skulle ersätta andra energislag mot el kommer vi också såklart behöva mer el.
Det finns absolut vissa indikationer på att förbrukningen kommer att gå upp, framför allt från vissa specifika industrier som vill komma bort från fossil energi. Men det finns inga indikationer på att hushållen skulle öka sin elkonsumtion så särskilt mycket, snarare är trenden att den går sakta nedåt, även om elbilar förstås kommer att orsaka en viss ökning om/när de blir dominerande. Det finns ett antal vitt skilda prediktioner om elförbrukningen framöver och förutom vissa specifika saker så är det svårbedömt. Svenskt näringslivs analys är inte helt felaktig, men den gör en hel del antaganden som stöder deras hypotes. Som att ingen form av elkonsumtion kommer att minska till 2040 utan allt ligger kvar på samma nivå som 2018 förutom de specifika ökningar som de har räknat på. På samma sätt räknar de inte med några förbättringar i effektivitet från några elproducenter förutom vindkraft, vilket är rätt konstigt med tanke på utvecklingen bara det senaste decenniet. De räknar också med 2018 som basår för sina beräkningar, och 2018 var ett "torrår" för vattenkraften och ett år med förhållandevis lite blåst.
Att billigare el här skulle göra att fler industrier hamnar här ställer jag mig rätt tveksam till. Vi existerar inte i ett vakuum, om vi får ner kostnaden för att producera el kraftigt så kommer andra länder också att få det.
Citat:
En sak som det rapporterades om precis är att golfströmmen minskat i flöde och beräknas fortsätta göra det dramatiskt. Då behöver vi mer el i framtiden.
Golfströmmen kan påverkas rätt rejält av klimatförändringarna och det kan ändra våra förutsättningar ganska kraftigt. Men det är inte säkert och hur det påverkar är inte heller säkert. Tidigare har man sett golfströmmen lite som en ven som förser oss i nordvästra Europa med värme från ekvatorn typ, men många menar idag att det är rätt mycket mer komplicerat än så och exempelvis att golfströmmens stora påverkan på klimatet är att den minskar temperaturen i atmosfären genom att dra ner värme därifrån i havet och sprider ut den. Stämmer det så är risken att en minskning av golfströmmen snarare hade lett till högre temperaturer här. Samtidigt är det inte så säkert att golfströmmen påverkas så mycket, den är cyklisk i sin natur och en del menar att den har nått sitt minimum nu och kommer att öka igen inom några år. Alltså är det ett osäkert läge oavsett.
Citat:
Vi behöver verkligen mer el om vi ska försöka påverka miljön och nå utsläppsmålen. Då är all reduktion av växthusgaser viktig. Jag får väl se all naturskön skog trist nog bli avdödad av vindkraft men förhoppningsvis i framtiden få ett kärnkraftverk av mindre modell i samma kommun jag bor i. Alternativet är faktiskt ännu värre.
I princip all naturskön skog är ju ändå planterad för att huggas ned, så det kommer man inte undan. Jag vet inte var den här uppfattningen att vindkraftverk är så fula och förstörande kommer ifrån riktigt. Jag tycker de är ganska trevliga, inte så att jag skulle vilja ha ett precis utanför fönstret kanske men det gäller ju ganska mycket, men inte alls hemska. Och det är ju inte så att de hugger ner urskog eller bygger dem i våra parker eller så, utan det handlar oftast om industrimark, antingen skogsindustri eller åkrar.
Citat:
Nåväl, jag ratar personligen vindkraften i skogarna och att vattenkraften ska dämma upp alla floder, men skulle gärna ha ett kärnkraftverk i stan. Det finns ju minst ett reningsverk i varje stad, så det skulle inte vara så konstigt egentligen.
Tja jag tror inte chansen att det skulle hända är så stor. Även om man löser hela problemet med driften så innebär ju ett kärnkraftverk en del andra risker, farliga transporter eller risken för någon form av terroristattack exempelvis. Och vi har ju inte direkt ont om plats, så blir det mer kärnkraft så lär den inte hamna i städerna.
Citat:
I ett Europa med EU och allt så måste vi tänka på OSS som Svenskar. För det är det som EU är, en union av länder. Om all elintensiv arbetskraft flyttar utomlands till en annan del av EU så kommer Sverige att få problem, för vi urholkar oss som land. Om vi flyttar industri inom Sverige från norr till söder får det inte alls samma konsekvenser.
Bara för att marknaden vill att vi ska flytta om och omorganisera oss så finns det gränser för när det går över från effektivisering till idioti. Jag tror inte många tycker att det är en bra idé att flytta majoriteten av all vår industri till andra värdsdelar t.ex.
Det är svårt att vara generell när det gäller industri i allmänhet. Mycket av industrin, framför allt tillverkningsindustrin, blir ju allt mer automatiserad. Detta innebär att lönekostnader blir en allt mindre faktor när det gäller placeringen. Kostnaden för el skulle kunna vara en större faktor men i allmänhet så varierar inte den så mycket mellan olika delar av världen utanför extremfallen. Alltså handlar det mycket om tillgång till kompetens, transporter, underleverantörer och liknande resurser. Jag tror att det innebär mer industrier i "västländer" än nu, eller i alla fall ett brott i trenden att flytta allt mer till låglöneländer. Dock gäller ju det inte alla typer av industri förstås, en del är ju fortfarande väldigt arbetskrävande, som textilindustrin exempelvis, och där lär ju off-shoring fortsätta. En annan aspekt är skatterna, vi i Eu är exempelvis ganska protektionistiska när det gäller vår industri och således har vi rätt höga importskatter. Det är därför exempelvis asiatiska biltillverkare har tillverkning här och så.
Frågan är om det spelar så stor roll vart tillverkningen sker egentligen. Vinsterna hamnar ju inte i det landet utan där företaget har sin hemvist, och skatteintäkter från produktionen är ju inte så stora så som våra skattesystem ser ut idag, med fokus på beskattning av arbetstagarna snarare än arbetsgivarna, med tanke på automatiseringen.
Skrivet av Balconette:
Jag bränner ungefär 150 kWh/mån el. Samma åtgång året om, mer eller mindre konstant över dygnet. Ibland lagar jag mat, dammsuger, tvättar, diskar, fönar håret m.fl. som drar extra ström. Värme ingår i hyran. För all ström betalar jag cirka 500 kr i månaden. Då har jag räknat in elkostnad, elnätskostnad, tariffer, fasta avgifter, moms och skatt. Drygt ~500 kr är vad som effektivt lämnar mitt konto till elbolaget varje månad.
Om jag skulle släppa ut och göra saker som jag vill göra, istället för att snålköra, laga mat som en riktig husmor, tvätta, diska och duscha. Låta lampor lysa (100W på ledlampor i tre rum), bygga mig en ordentlig dator (100W-150W) med mera, så skulle jag hamna högre såklart, säg 300 kWh/mån för att räkna enkelt. Det skulle trots att en del av avgiften är fast hamna på ~1000 kr i månaden. Såklart livet skulle bli roligare ur fler perspektiv, jag gillar när det går undan. Men jag har faktiskt inte råd...
Utan att vända ut och in på mitt liv allt för mycket, vad som kostar i livet skulle jag säga att lejonparten är hyra+bil+mat > 10 000. Sedan kommer drygt 1 000 på kläder+smink+tjejsaker (det kostar att vara tjej, utseende är en extra faktor som män inte alls behöver lägga särskilt stor kostnad på). Efter det kommer den hutlösa elräkningen och internet+tel. Till sparande för oförutsedda utgifter har jag inte alls mycket över och senast för en vecka sedan fick jag låna pengar av en kompis för att lösa en oförutsedd utgift. Till råga på allt bevittnar jag kollegor som får flera tusen mer i plånboken trots samma arbetsuppgifter, Sverige är inte alls jämställt.
Jag må kanske ha en av Sveriges dyraste elräkningar på >3 kr/kWh utslaget, eller så stirrar sig folk i regel blinda på elkostnaden och glömmer allt det andra..
Det låter väldigt dyrt. Kollar jag min elräkning så är det runt 44 öre per KWh i skatt, 28 öre i överföringsavgift och sen för själva elen betalar jag 47 öre med 1,5 öre extra för bra miljöval, på de senaste räkningarna. Så totalt typ 1,20 per KWh i rörliga kostnader. Sen tillkommer de fasta men de påverkas ju inte av förbrukningen. Totalt betalar jag 120-180 per månad i elräkning och typ 500-800 var tredje månad i nätavgift med ungefär 2400 KWh per år i förbrukning. Mest på vintern och minst på sommaren.