Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

S/FTP patch kabel måste jag ha jordade eluttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör man skärm med ojordade enheter så bör skärmen separeras från en av enheterna och bara kopplas in i en av enheterna. Detta är standard när det kommer egentligen till alla typer av kablar som ansluts till enheter där inte båda enheterna har samma potential på jord.

Det är även rekommendationerna enligt de EMI och EMC regler vi har inom EU (och i resten av världen). Ska inte svära men det är säkert FCC som hanterar detta över atlanten.

Skärm ansluts till en av enheternas externa jord som i sin tur avkopplas mot den interna jorden med hjälp av ett filter. Ibland bara en kondensator, ibland ett RC filter eller ferrit.

Att köra skärmad kabel som är köpt färdigterminerad över långa sträckor (olika byggnader) med konsumentenheter utan ordentlig jordning är som gjort att skapa mer problem än vad de avhjälper.

har du underlag på detta? (är på riktigt intresserad av att läsa det)
låter som en en annan myt om jordloop, dvs att det skulle hjälpa att amsluta skärmen på ena sidan men inte på andra sidan.
jord lopp kan uppstå på utp kabel så jag ser inte riktigt hur skärmen skulle orsaka det
https://www.cablinginstall.com/home/article/16467568/the-myth...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aragon:

har du underlag på detta? (är på riktigt intresserad av att läsa det)
låter som en en annan myt om jordloop, dvs att det skulle hjälpa att amsluta skärmen på ena sidan men inte på andra sidan.
jord lopp kan uppstå på utp kabel så jag ser inte riktigt hur skärmen skulle orsaka det
https://www.cablinginstall.com/home/article/16467568/the-myth...

Tyvärr inte, EMC-dokumenten för produkter ligger under paywall. Jag har certifikat för EMC/EMI-testning i laboratorie men inte mycket mer att visa än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tyvärr inte, EMC-dokumenten för produkter ligger under paywall. Jag har certifikat för EMC/EMI-testning i laboratorie men inte mycket mer att visa än så.

ok, synd.
är alltid intressant att se fakta då det är så mycket gissningar inom nätverk.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

skojar du? elektroniken som folk har hemma har ökat markant senaste årtiondet.
allt från led till trafon till sändare för styrning av enheter.

Ja, och än sen då? Mer elektronik innebär inte automatiskt att risken för störningar på Ethernet har ökat. Om de riskerar att störa beror ju väldigt mycket på vilka frekvenser de stör på, samt styrkan på signalerna.
Wifi och Bluetooth jobbar t.ex. på frekvenser runt 2.4GHz (eller högre), medan Ethernet normalt använder frekvenser på under 100MHz. Minimal risk att de skulle störa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, och än sen då? Mer elektronik innebär inte automatiskt att risken för störningar på Ethernet har ökat. Om de riskerar att störa beror ju väldigt mycket på vilka frekvenser de stör på, samt styrkan på signalerna.
Wifi och Bluetooth jobbar t.ex. på frekvenser runt 2.4GHz (eller högre), medan Ethernet normalt använder frekvenser på under 100MHz. Minimal risk att de skulle störa varandra.

absolut, problemet är att väldigt mycket inte följer den standard som ska följas och orsakar störningar på bra mycket mer frekvenser än dom ska. Jag har som sagt själv varit med om det där teknikern på plats mäter upp det när vi testar kabel.
Jag väntar fortfarande på ditt underlag om skärmad kabel skulle vara negativt? har du inget och bara gissar så kan du ju säga det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

absolut, problemet är att väldigt mycket inte följer den standard som ska följas och orsakar störningar på bra mycket mer frekvenser än dom ska. Jag har som sagt själv varit med om det där teknikern på plats mäter upp det när vi testar kabel.
Jag väntar fortfarande på ditt underlag om skärmad kabel skulle vara negativt? har du inget och bara gissar så kan du ju säga det.

I den här tråden har jag bara sagt att skärmad tråd kunde föra med sig negativa konsekvenser på ett ställe, och det inkluderade anledningen.
Så jag undrar om du inte blandat ihop mig med någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I den här tråden har jag bara sagt att skärmad tråd kunde föra med sig negativa konsekvenser på ett ställe, och det inkluderade anledningen.
Så jag undrar om du inte blandat ihop mig med någon annan.

mycket möjligt att det citerats fel
har du dock belägg för att skärm medför negativa konsekvenser i en bostad får du gärna med visa det?
(försök hitta information under väldig lång tid som stödjer det som dom flesta tycks tro, "att skärm skulle vara negativt" har dock inte hittat något än som påvisar det mer än enstaka foruminlägg utan något underlag.
så har du underlag vill jag gärna läsa det, skulle vara kul om man hittar varifrån det kommer)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.