Nvidia Geforce RTX 3060 från Gigabyte och MSI – Ampere äntrar mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Vad ska man göra då? Har en ny speldator men inget grafikkort... Eller ny och ny, har inte kunnat köpa grafikkort på 6 månader som inte är skit eller kostar 15k så numera är den väl gammal...

För en dryg månad sedan så fanns det ju massa kort för beställning? 3070 dual hos elgiganten för strax över 6k. Flertal 3070 hos komplett som var beställningsbara för 6000-6700 kr och som sedan dess kommit in i lager. Funnits 3080 som man kunnat beställa också om du var ok med att betala strax under 10k. Exempelvis Vision OC 3080 hos inet, 9600 kr och kön var typ 30 pers. De som beställt den innan 15:e februrari har nu fått sina kort. 3060 Ti var beställningsbara hos flertal ÅF med ett par veckors leveranstid.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Helt jävla orimligt att köpa den här usla prestandan för så mycket pengar. Är också besviken på sweclockers som känns som reklam och click bait nummer. Mer journalistik och guider, mindre nyheter tack.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Eeh? Du har inte märkt att även ett 3070 för 10k säljs direkt, i stort sett på sekunden den finns att köpa. Så vad spelar det för roll om grafikkortet är billigt om det ändå säljs direkt?

Ja, och varför säljs det direkt för 10k menar du?
Jo, för folk är beredda att betala överpriser och därmed rubba hela marknaden.
När behovet förmodligen egentligen inte är så stort med tanke på hårdvaran folk förmodat redan sitter med.

Ett 3070 ser jag dock som ett mer relevant alternativ där du faktiskt får prestandaökning.

Permalänk
Viking
Skrivet av Cizz137:

Ja, och varför säljs det direkt för 10k menar du?
Jo, för folk är beredda att betala överpriser och därmed rubba hela marknaden.
När behovet förmodligen egentligen inte är så stort med tanke på hårdvaran folk förmodat redan sitter med.

Det säljs väll antagligen direkt för att folk sitter med sina integrerad grafikkretsar och inte spelat ett spel på månader. Så då ser jag ingen anledning för någon ÅF att sälja ett 3070 för 6k när det säljs lika snabbt för 10k.

Skrivet av Cizz137:

Ett 3070 ser jag dock som ett mer relevant alternativ där du faktiskt får prestandaökning.

Det beror väll på vad man uppgraderar ifrån? Eller vad menar du?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Men frågan jag ställer mig är huruvida miningriggar nyttjar ett så milt sagt mediokert kort som 3060?
Finns det ens något intresse för det?

Dom använder laptops som är mycket dyrare och presterar ännu sämre, så ...

En del i kalkylen är också att dom säljer korten sen, därför dedikerad miningkort inte kommer att bli någon hit

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera från mitt GTX 1060 som börjar kännas lite trött, men väntar nog ett halvår eller köper ett 3060ti istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

För en dryg månad sedan så fanns det ju massa kort för beställning? 3070 dual hos elgiganten för strax över 6k. Flertal 3070 hos komplett som var beställningsbara för 6000-6700 kr och som sedan dess kommit in i lager. Funnits 3080 som man kunnat beställa också om du var ok med att betala strax under 10k. Exempelvis Vision OC 3080 hos inet, 9600 kr och kön var typ 30 pers. De som beställt den innan 15:e februrari har nu fått sina kort. 3060 Ti var beställningsbara hos flertal ÅF med ett par veckors leveranstid.

Jag ville inte lägga några 6k och inte veta när jag får det. Nu inser jag att det kanske skulle gjorts men får använda pengarna jag har, nu vet jag ändå inte om jag får tilldelning men kommer jag få vänta länge så kommer jag avboka. Sen har i varje fall inte jag tid att sitta leta och vara alert och ha stenkoll på alla sidor. Allt jag kollat på Prisjakt m.m. så har det varit så rött det kan vara de senaste 6 månaderna. Har jobb, barn och familj och inte tid att omvärldsbevaka lagersaldo och exakta priser och modeller. Vill bara ha ett kort som klarar Path of Exile i 5140x1440 och det bör detta klara.
Just nu kan jag inte ens starta datorn då grafikkort saknas.

Föredrar också 1x8 pin eller 2x6 pin annars måste jag också byta nätagg också. Finns inget rätt eller fel men att dra till och ha jävligt mycket högre marginaler vinner inga pluspoäng från mig, det kommer de tappa på alla min framtida köp om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Jag ville inte lägga några 6k och inte veta när jag får det. Nu inser jag att det kanske skulle gjorts men får använda pengarna jag har, nu vet jag ändå inte om jag får tilldelning men kommer jag få vänta länge så kommer jag avboka. Sen har i varje fall inte jag tid att sitta leta och vara alert och ha stenkoll på alla sidor. Allt jag kollat på Prisjakt m.m. så har det varit så rött det kan vara de senaste 6 månaderna. Har jobb, barn och familj och inte tid att omvärldsbevaka lagersaldo och exakta priser och modeller. Vill bara ha ett kort som klarar Path of Exile i 5140x1440 och det bör detta klara.
Just nu kan jag inte ens starta datorn då grafikkort saknas.

Föredrar också 1x8 pin eller 2x6 pin annars måste jag också byta nätagg också. Finns inget rätt eller fel men att dra till och ha jävligt mycket högre marginaler vinner inga pluspoäng från mig, det kommer de tappa på alla min framtida köp om så är fallet.

På tal om det så behöver du kraftigare kort skulle jag nog säga, beror iof på hur du lirar PoE.

Jag lirar själv PoE så jag känner med dig.
Har självt gått ner till överklockad 2400g och får väl "hyffsad" prestanda i 1080p.

Men så är ju också PoE väldigt cpu bundet, vilket är även därför detta klipp lär intressera dig. I alla fall om du spelar PoE på den nivå jag och många andra gör.

Men spelar du mer solo och inte super juicade maps så lär 3060 räcka men känns nästan tveksam med 1440p allrahelst widescreen.

Har en 5600x som jag tänker använda men väntar som sagt på ett vettig grafikkort. Men med min budget så är jag inte beredd att betala så sjuka överpriser för medelmåttig prestanda. Då de tar mig månader att spara ihop (sjukskriven)
Så jag får hålla ut ett tag till.

Edit: För er som kikar och inte spelar PoE, detta är endgame. Så det han själv säger att folk inte spelar så här är lite missvisande. Men för mer "casual" spel så kommer ni inte lira så här galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

De som idag sitter med dåliga eller inga kort har inte direkt något val. Antingen köpa för ockerpris eller vänta 6 månader när priserna och tillgången förhoppningvis är bättre.

Tar inga 6 månader att återställa denna soppa, räkna på ett år eller mer oavsett om miningboomen krachar imorgon eller håller i sig lång tid framöver.
Först finns dock betydligt viktigare saker än grafikkort att tillgodose så bara inse att priset på hela 3000 serien var påhittat fantasipris vi inte kommer se närmsta åren framöver på produkter i lager. Tar även tid att bygga ut fabriker för att öka produktionen OM dom anser det värt risken att bygga ut istället för att maxa existerande fabriker tills behovet går ner och man inte sitter på dyr överkapacitet. Bästa man kan göra om man sitter utan kort är att köpa vad som finns till det pris som begärs då det är säljarens marknad eller betala vad som begärs för begagnade kort ur tex 2000 serien oavsett om man anser det vara överpris eller marknadsmässigt värde för begagnade hänger med uppåt i pris när nya men sämre kort kostar mera än vad det begagnande med bättre prestanda hade för 6 månader sedan.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått det rätt, 1080ti prestanda för 5000kr+? Samt RT funktioner givetvis.
Tycker det låter sanslöst.
Ska bygga en dator åt en bekant, men detta känns ju bara löjligt.

Låter som jag skulle väntat med att sälja mitt 1080ti !

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

2070 Super som har legat på runt 5000kr några vändor är ju snäppet vassare än detta. Om det hade gått att få tag på under 4k som proshop-kampanjen för 3060 hade det varit rimligt.

Är dock mer sugen på en PS5:a nu än en ny GPU. Känns som det mesta rullar på fint här med GTX970 1080p, just nu The Outer Worlds med med det mesta på high i 60fps.

Är väl endast Cyberbugg 2077 som är lite tvek om det går att spela. 30FPS inte så kul.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

YaY! (not)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

I'm just gonna leave this here:

https://www.youtube.com/watch?v=4uIpuJZUfvE

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker alltid det är lite kul att semi-passiv fläktstyrning alltid ses som något positivt.

Det verkar inte vara någon som reflekterat över fläktstyrningar där fläktarna antingen startar och stannar med några sekunders mellanrum, eller ännu värre, pulserar i varvtal för att kortet ligger på undre gränsen när fläktkylning behövs -- eller favoriten, 100% PWM-signal i 5 sekunder vid start. Tystare i desktop? Visst, men det är ju knappast för att köra desktopgrejer man skaffar ett diskret grafikkort.

Är förklaringen att resten av era system ger ifrån sig ett sånt dån att grafikkortet inte hörs...?

Jag har min dator typ 3 meter från min säng och den är på 24/7, om fläktar kan stängas av vid low use (dvs när jag sover) ser jag som väldigt bra värde. Sen om fläktkurvan är kass är ju en annan sak men en sån feature i sig är extremt positivt i mina ögon.

Plus då datorn är på 24/7 så om skaplig del av den tiden har fläkten avstängd så bör det resultera i att den håller längre innan den börjar ge missljud eller liknande kan man hoppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Lite bättre prestanda än befarat (eller snarare, det blev som jag hoppades, trots att förstasiffrorna sa annat).

Men ändå, det är blekt ijmf med 3060Ti. Det är nära att skillnaden mellan 3060 och 3060Ti är lika stor som skillnaden mellan 3070 och 3080!

Och ännu en gång, varför inte införa prestandaindex för RT?

Permalänk

Så ett kort som presterar lite sämre än 1080 ti, har snäppet högre vram och kostar skjortan?

Aja, det finns ändå inga kort att köpa så no loss. Mitt impulsköpta GTX1660 känns inte så illa nu efterhand ändå. bättre pris prestanda så det är ju nått iaf :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Beror ju på var man drar definitionen av papperslansering. Det kommer finnas kort i hundratal, kanske tusen i Sverige. Men det kommer ju inte räcka ändå för den som väntar till att köpa imorgon bitti.

Tycker Nvidia gjort bra ifrån sig på sina lanseringar efter att 3080/3090 släpptes.De lärde sin läxa och byggde upp ett lite större lager. 3070 fanns i runt 30 minuter efter släpp och 3060Ti fanns i lager runt 2 timmar vill jag minnas. Plus att Komplett var lite sega med sitt släpp för 3060Ti, så missade man de andra hade man 200+ kort ifrån dem att köpa.

Om 2 timmar kan sägas vara att "göra bra ifrån sig" så är ribban rätt låg ... 😂

Misstänker att generation Z kanske aldrig har upplevt hur det var när de flesta produkterna fanns i lager överallt. 🤔

Permalänk
Medlem

Det är helt rent på grafikkort just nu, helt rent. En och annan GTX1660 syns på prisjakt, som verkar vara det enda spelkapabla kortet som kanske går att få tag på för tillfället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Vilka här tycker att regeringen ska införa lag mot scalping? Tycker att det är för mycket med sånt just nu.. dem betalar väl inte skatt på vinsten heller antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Vilka här tycker att regeringen ska införa lag mot scalping? Tycker att det är för mycket med sånt just nu.. dem betalar väl inte skatt på vinsten heller antar jag..

Du får nog be att riksdagen gör det. Regeringen kan föreslå en lagändring men det är riksdagen som beslutar.

Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av korten som säljs vidare direkt i syfte att tjäna pengar. En förmodligen liten andel men då efterfrågan vida överstiger utbudet så blir det väldigt tydligt.

Vad anser du är scalping? Är det ok att köpa aktier vid en nyemission eller notering för att sedan sälja direkt när börsen öppnar? Var drar du gränsen?

Permalänk
Medlem

Helt galet att jag faktiskt lyckades få hem ett RTX 3070 på inet.se för 5999kr när det släpptes.
Lider med alla som inte får de kort som man har beställt och att skalpers faktiskt utnyttjar situationen. :-/

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Saken är den att det ser ut som bitcoin och eth sakta faller tillbaka nu. Det kommer bli mindre tryck från miningsidan då. Tror inte det kommer vara samma huggsexa om alla kort då, även om behover kommer vara ganska stort, så kommer det inte vara sinnessjukt stort som det är/varit.

Eller sakta och sakta. 25% drop de senaste 6 dagarna. ... Det kommer följas av att folk säljer av p.g.a rädsla och sedan har vi ännu en "krasch" av BTC / ETH.

Men det är bara vad jag gissar från tidigare mönster.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oztin:

1080ti still going strong!
Måste vara de kort som hållt standard längst på senare generationerna.

Tänkte detsamma, 1080Ti tuffar på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Vilka här tycker att regeringen ska införa lag mot scalping? Tycker att det är för mycket med sånt just nu.. dem betalar väl inte skatt på vinsten heller antar jag..

Vetifan alltså, scalpers är nog bara en pytteliten del av problemet. De är "privata återförsäljare" kan man se det som. Man kanske kan ta dem för "ockerpriser" i bästa fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vetifan alltså, scalpers är nog bara en pytteliten del av problemet. De är "privata återförsäljare" kan man se det som. Man kanske kan ta dem för "ockerpriser" i bästa fall.

Det är inget ocker vad jag kan se inblandat så det blir nog svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Hade tänkt uppgradera från mitt GTX 1060 som börjar kännas lite trött, men väntar nog ett halvår eller köper ett 3060ti istället.

Ja en 3060ti är mycket bättre en köp ungefär 1000kr mer men du får 40% mer prestanda. Fick tag i gigabyte 3060ti gaming oc pro igår för 6299kr

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på de aktuella priserna.

TI finns väl i princip aldrig för under 6k. Så får man ett icke-TI för 4k så är prisskillnaden +50% för TI för ~40% prestandaförbättring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shadow666:

Vilka här tycker att regeringen ska införa lag mot scalping? Tycker att det är för mycket med sånt just nu.. dem betalar väl inte skatt på vinsten heller antar jag..

Företag sätter för låga priser på bristvaror.

Straffa de som säljer vidare.

Not thanks.

Permalänk

Oj, de sätter scalper-pris på korten direkt.
Bara att glömma den här generationen. Kan lika gärna behålla mitt gamla kort.