Permalänk
Medlem

Kopparrör i NR200P

Hej Sweclockers!

Här tänkte jag låta dem som vill följa min väg mot att vattenkyla CPU och GPU i ett Cooler Master NR200p. Eftersom det är både onödigt och svårt, tänkte jag ge mig på att använda kopparrörsledningar.

Hårdvarukomponenterna blir:

Chassi: Cooler Master NR200p
Moderkort: Gigabyte b550i Aorus pro ax
CPU: Ryzen 5600x
GPU: 1080ti, tills mitt 3070 anländer 3070 här!
RAM: Crucial Ballistix 16GB
PSU: Corsair SF750

Vattenkylning:

Jag hoppas på att kunna klämma in en 280 mm radiator i toppen, och en 240 mm i botten. Detta efter inspiration från @tsd:s bygge, men jag hoppas kunna göra det utan att invertera chassit. Går det inte, använder jag mig hellre av en 240 mm radiator även i toppen, efter t.ex. @mastovious exempel.

Radiatorer från Alphacool
CPU: EK Supremacy (inköpt här på Swec)
GPU: EK Titan x Pascal (hittat på Ebay) Alphacool Eisblock
Pump: Laing D5-Pump (Swiftech MCP655) - en trotjänare från flera år tillbaka, som jag haft liggande sedan min förra (och enda) vattenkylda dator. Verkar vara exakt samma D5-pump som används idag, minus PWM-styrning.

En enkel skiss över bygget (på g att uppdateras, jag ser risken att den här taffliga teckningen skrämmer bort läsare):

Till höger syns pump och vad som jag hoppas kan bli en enkel reservoar: ett plexiglasrör, kopplat till en fillport i toppen.

Jag uppdaterar allt eftersom komponenter anländer, och jag gör framsteg i projektet. Jag är verkligen ingen fotograf, men man lär sig väl något

Permalänk
Medlem

Rengöring av CPU-block och tillverkning av konsol

Som CPU block tänkte jag använda ett EK Supremacy i koppar och acetalplast, som jag köpt av en användare här på forumet. Den hade ärjat en del invändigt, men jag har både läst kemi och putsat koppar förut. En blandning av vatten, ättika och salt brukar funka bra.

Blocket före behandling. Här har vätskan redan legat i några minuter, från början var hela insidan så svart som övre högra hörnet.

Efter 20 minuter:

Morgonen efter:

Efter sköljning:

Eftersom säljaren bara hade en konsol till Intel-socket, och jag behöver en sådan för AM4, gav jag mig ut på internet. De finns på EKWB:s hemsida för en femtiolapp, men frakten går på det tredubbla. ICKE! tänkte jag, som för några år sedan beväpnade mig med en Dremel, i akt och mening att börja gravera, och med vilken jag sedan dess kapat inte färre än tre (3) skruvar. Jag begav mig till stadens bygghandel och inhandlade spikplatta och stålplåt.

Här har jag markerat för skär. Från början satte jag hålet för blocket i mitten, men då lade sig de befintliga hålen i spikplattan så att det inte skulle hålla.

Hålet för blocket utskuret.

Like a glove!

Tillverkade en täckplatta i stålplåt, eftersom jag inte ville att hålen i spikplattan skulle synas.

Provmonterar med block och bakplåt.

NATURLIGTVIS drog jag sönder sexkantshålet i en av skruvarna till blocket. Jag skar upp ett spår med Dremeln, och fick ur skruven med en spårmejsel. Själva blocket fick litet märken också, men skruven skulle ut. Den vane verkstadsarbetaren, eller en person med helt vanligt folkvett, ser på den här bilden det misstag som kommer att kosta mig c:a tre arbetstimmar extra imorgon...

Skruven ute! Hurra!

På med matt sprayfärg.

Resultatet. De är litet sneda och så, men jag måste ändå säga att jag var nöjd...

... tills jag insåg varför man inte sätter en tving direkt på ett kopparblock utan något emellan som kan fördela trycket. Klantigt.

Dessutom är blocket nu inbuktat c:a en millimeter just där CPU skall ha kontakt. Svårfångat på bild, men den är ganska ojämn.

Imorgon blir det att köpa slippapper och sätta sig några timmar

Permalänk
Medlem

antar att det är något sånt här du tänkt koppla?

lite svårt att se på din "ritning" pga 2d/3d ritning kombo vad som är kopplat var och om fyllporten sitter på trycksidan eller sugsidan om pumpen.

tips är att du har fyllporten på sugsidan så du har undertryck i fyllporten om nu inte var så du tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att det är något sånt här du tänkt koppla?

https://i.imgur.com/6P3q3vC.png

lite svårt att se på din "ritning" pga 2d/3d ritning kombo vad som är kopplat var och om fyllporten sitter på trycksidan eller sugsidan om pumpen.

tips är att du har fyllporten på sugsidan så du har undertryck i fyllporten om nu inte var så du tänkt.

Haha, jag trodde inte att någon skulle titta på den på riktigt!

Fillport blir på sugsidan; röret från fillporten kommer också agera (liten) reservoar före pumpen. Jag kan uppdatera med bättre schema imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Haha, jag trodde inte att någon skulle titta på den på riktigt!

Fillport blir på sugsidan; röret från fillporten kommer också agera (liten) reservoar före pumpen. Jag kan uppdatera med bättre schema imorgon!

ungefär som jag ritade då. med andra ord fast returen från undre kylaren går in uppe vid fillporten nånstans typ istället för direkt på pumpen

som jag ritade det kommer den ju dock också vattnet i fillporten agera "tank" fast den har ingen vattencirkulation genom sig utan bara automagiskt fyller på varefter nivån i systemet sjunker pga evaporering genom rören/blocken.

kräver ju dock att fyllporten inte blir trycksatt utan verkligen har undertryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ungefär som jag ritade då. med andra ord fast returen från undre kylaren går in uppe vid fillporten nånstans typ istället för direkt på pumpen

som jag ritade det kommer den ju dock också vattnet i fillporten agera "tank" fast den har ingen vattencirkulation genom sig utan bara automagiskt fyller på varefter nivån i systemet sjunker pga evaporering genom rören/blocken.

kräver ju dock att fyllporten inte blir trycksatt utan verkligen har undertryck.

Yes, i princip som du ritade; jag tänkte ha komponenterna i en annan ordning (pump-bottenrad-GPU-toprad-CPU-pump), men det spelar ju ingen roll. Just med pumpen och fyllporten velar jag mellan två olika varianter. Dels den som du föreslog, och dels en kombination av den som du ritade och den första. Det viktiga med fyllport och reservoar tycker jag dels är att det blir enkelt att fylla systemet, och dels enkelt att bli av med luftbubblor. Om man följer din ritning strikt (som jag förstår bara var schematisk, men om), går luftbubblorna med vattnet in i pumpen, och man tappar en av anledningarna till reservoar.

Mitt ena alternativ, och så som du föreslog i texten. Här kan luft avskiljas upp till fyllporten. Nackdelen är att om man, av estetiska skäl, vill se vattennivån i plexiglasröret, så finns risken att det hörs när vattnet faller ner i plexiglasröret. Om man inte vill ha det ljudet, måste nivån ligga ovanför t-korsningen, som jag markerat på bilden.

Så här är mitt andra alternativ. Då får man både luftavskiljning och nivå i plaströret, utan missljud av porlande vatten. Risken är att det blir för plottrigt - jag ser gärna en ganska stilren rördragning.

Permalänk
Medlem

Ett första test med att böja och löda kopparrör

Idag kom paket från Hornbach, där jag beställt lödanslutningar från. Kolla priset och jämför med anslutningar från Corsair... Jag var litet orolig för att de skulle behöva putsas före användning, men de ser riktigt fina ut

Jag har velat litet mellan att försöka bocka rören och att använda lödanslutningar. Kopparrör kommer i tre hårdheter: mjuka, halvhårda och hårda. Efter litet efterforskningar verkar det som att mjuka går att böja för hand med ett bockningsverktyg. De kommer i slyngor, och kan då i stället vara väldigt svåra att få raka. Halvhårda kan gå att böja med ett bockningsverktyg upp till kanske 18 mm, men det är inget som rekommenderas. Hårda måste man glödga eller använda en särskild bockningsmaskin för.

Jag valde halvhårda, mest för att mjuka var svåra att få tag på i Linköping, och jag hellre har riktigt raka stycken där det ska vara rakt, än snygga böjar, och använder isf lödanslutningar. Att hitta halvhårda som inte var förkromade var heller inte superlätt, men hittade tillslut på Biltema.

Här har jag försökt att bocka ett av rören jag köpte litet i ändan. Det kollapsar litet i svängen. Jag har förstått att man kan fylla röret med vatten eller sand för att få det att hålla formen, men det ids jag helt enkelt inte hålla på med. I en sån här 45-graders vinkel tycker jag att det är på gränsen till acceptabelt, så vi får se hur det ser ut på plats. Att bocka röret mer än 45 grader tror jag blir uteslutet, utan då använder jag mig av lödning.

Jag testade också att skära till en liten bit och löda på en koppling. Jag har lött elektronik förut, men aldrig något sånt här, så jag var ganska orolig för att det skulle rinna lod över allt och bli skitfult. Efter att ha kollat på litet Youtube, främst den här svenska och den här lite mer moderna. Den svenska är fasen guld - kort, koncis, no bullshit, ingen överförenkling, ingen sensationalism.

Beväpnad med kunskapen om att lödtennet jag använder har en smältpunkt på dryga 200 grader provade jag först att stoppa in röret med preppat med koppling och lödfett i ugnen. Jag fick det inte att funka - antingen var de inte inne tillräckligt länge, eller så svalnade röret för fort när jag tog ut det. Med en helt vanlig köksbrännare däremot gick det klart över förväntan, och efter att ha lött, snabbt torkat av med en fuktig duk och polerat med stålull såg det ut så här:

Jag var grymt nöjd! Här har jag försökt att fånga punkten där lodet legat mot röret:

Man ser ett litet silvrigt stycke under kanten på anslutningen, men det är inte mycket.

All in all väldigt lovande

Permalänk
Medlem

ser bra ut.

vill du göra det i ugnen får du nog ösa på betydligt mer än 200°c ingen fara att ösa upp ugnen till max iom att det inte äns är nära smältpunkten på koppar och kopparn måste hinna uppnå dessa dryga 200grader också och bättre att lägga sig en bit översmältpunkten så att det verkligen smälter ut ordentligt typ på 300°c eller nått åt hållet vilket brukar iaf va en ganska lagom temp när man löder kablar med lödkolv såvida man inte har värmekänslig plast i närheten.

Skrivet av tehlily:

https://i.imgur.com/65SY1sH.png
Så här är mitt andra alternativ. Då får man både luftavskiljning och nivå i plaströret, utan missljud av porlande vatten. Risken är att det blir för plottrigt - jag ser gärna en ganska stilren rördragning.

där kan du lika gärna ha vattenreturen i botten på "plexiröret/fyllporten" kommer ge samma effekt som det du ritat där då bubblorna kommer vilja åka uppåt genom tanken/fyllporten iom att bupplor helst vill stiga i vatten så de kommer leta sig upp i tanken/fyllporten

och du slipper massa extra rör runt pumpen

Permalänk
Medlem

Detta ska bli roligt att följa. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser bra ut.

vill du göra det i ugnen får du nog ösa på betydligt mer än 200°c ingen fara att ösa upp ugnen till max iom att det inte äns är nära smältpunkten på koppar och kopparn måste hinna uppnå dessa dryga 200grader också och bättre att lägga sig en bit översmältpunkten så att det verkligen smälter ut ordentligt typ på 300°c eller nått åt hållet vilket brukar iaf va en ganska lagom temp när man löder kablar med lödkolv såvida man inte har värmekänslig plast i närheten.

där kan du lika gärna ha vattenreturen i botten på "plexiröret/fyllporten" kommer ge samma effekt som det du ritat där då bubblorna kommer vilja åka uppåt genom tanken/fyllporten iom att bupplor helst vill stiga i vatten så de kommer leta sig upp i tanken/fyllporten

och du slipper massa extra rör runt pumpen

Det är ju faktiskt alldeles sant. Spontant blir risken att det blir en klurig rördragning i praktiken, men det kan gå om jag tänker om komponentordningen. Vi får se hur det ser ut när resten av vattenkylningen kommit, den skickades från Tyskland idag

Permalänk
Medlem

280 mm-radiator i toppen

Efter en del slit och våld har jag lyckats få in en 280 mm-radiator i toppen på chassit, med fläktar. Det krävde, med den radiator och de fläktar jag har, att jag:

  • skar upp ett hål i "locket" och tog bort fläkthållarna i plast som satt där

  • vidgade det befintliga hålet i toppen i chassit

  • satte fläktarna innanför kantlisten på radiatorn

  • sänkte moderkortet med 1 cm

  • sänkte PSU-buren 1 cm

Utskåret hål i toppen:

"Cooler Master - Make It Yours"

Här ser man hur jag skurit och böjt upp listen på radiatorn på ena sidan, för att kunna skjuta in fläkten under. Fläkten vilar då inte mot kylflänsarna, utan mot de lister som ligger ovanpå flänsarna för att skydda mot att man drar skruvarna för långt. Min ursprungliga plan var att vika tillbaka de delar som går - de med skruvhål - men det visade sig väldigt svårt. Nu funderar jag på om jag ska försöka att antingen ta i litet mer, låta det vara som det är, eller kapa det som inte behövs. Det är ju inte som att andrahandsvärdet inte är rätt kasst vid det här laget ändå

För att få plats med fläktarna fick jag skära upp spår för listerna, vika upp en flik i listen på radiatorn, och slipa litet på fläktramen. På andra sidan:

Här syns mellanrummet där fläktramen ligger:

Så här ser det ut på plats. Det blev en del märken på radiatorn som inte är så snygga, jag kommer försöka lacka över dem. I ett bygge med ett litet mer rough tema hade de gott kunnat vara kvar Jag har fäst radiatorn med spikband, och det värkar sitta rejält.

Och med moderkort. För spännena till RAM så skulle man kunna kapa bort ena hörnet på fläkten, och då slippa att sänka moderkortet, men då kommer fläkten i vilket fall slå i konsolen till CPU-kylaren, så man vinner bara några millimeter på det - för få. Jag har också sänkt PSU-buren 1 cm.

Här ser man clearance mellan fläkt och RAM-spänne. Jag vet att det ser ut som att de ligger dikt an, men det är en synvilla...

När jag provmonterade grafikkortet (3070 kom i förra veckan, heja Netonnet, fick det på 6 arbetsdagar!?) märkte jag att sänkningen av moderkortet, tillsammans med det faktum att vattenblocket från Alphacool är betydligt fläskigare (läs: tydligt onödigt tjockt) än jag föreställt mig - över en centimeter tjockare än EKWB:s varianter - gjort att jag bara har 35 mm höjd under grafikkortet. Det gör att jag inte får plats med en 25 mm-radiator och 15 mm-fläktar som tänkt.

Jag skulle kunna göra samma operation som med 280-radiatorn och lägga fläktramen innanför listen, men är inte supersugen på det eftersom jag dels kommer ha betydligt dyrare fläktar här och jag då får noll spalt mellan fläkt och GPU. Jag är heller inte sugen på att köpa ett Asus Strix-kort och vattenblock från EKWB, eftersom det kommer innebära flera tusenlappar extra. Alternativen blir:

  1. Tillverka nya optimerade plexiglasdetaljer till vattenblocket.

  2. Sätta fläktarna under chassit.

Alternativ 1 kändes absurt i flera sekunder. Sedan blev jag rätt sugen... Det borde inte vara så svårt med en fräs och tätningslist. Och det behöver ju inte vara plexiglas, man kan ju använda trä och täcka med vinyl eller plast eller epoxy på insidan...

Meeeeen jag tror att det får bli ett projekt för framtiden. Just nu är nog alternativet att sätta tunna fläktar under chassit, och radiatorn i botten på insidan. Det här bär med sig fördelen att jag nu får plats med en 30 mm-radiator i stället för en 25 mm som tänkt. Det svider ändå litet att "förlora" och behöva sätta komponenter på utsidan, så jag behöver förlika mig med det här ett par dagar tror jag

Permalänk
Medlem

Idag kom plexiglasröret jag tänkt använda, så jag var tvungen att skära av en bit och testa. Om jag kan få det tätt kommer det bli tokbra Det är nästan så att man skulle strunta i kopparrören och köra så här i hela burken...

Permalänk
Medlem

Coolt projekt! Har samma case men bara köpe-AIO, inget sånt här coolt custom. En tanke om det där med fläktarna på undersidan, tunna fläktar har ju en tendens att vara tråkig högljudda. Kan du inte lika bra sätta fullstora fläktar och höja upp hela chassit lite? Med högre fötter kan du ju ha fullstora fläktar och ändå säkra luftspalt under.

Känner du någon med 3d-printer har ju cooler master ritningarna för fötter, annars borde det vara relativt enkelt att fixa i trä t.ex. och lacka svart? Ännu snyggare hade ju varit att göra en liten sockel.

Snabb skiss i blender:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara:

Coolt projekt! Har samma case men bara köpe-AIO, inget sånt här coolt custom. En tanke om det där med fläktarna på undersidan, tunna fläktar har ju en tendens att vara tråkig högljudda. Kan du inte lika bra sätta fullstora fläktar och höja upp hela chassit lite? Med högre fötter kan du ju ha fullstora fläktar och ändå säkra luftspalt under.

Känner du någon med 3d-printer har ju cooler master ritningarna för fötter, annars borde det vara relativt enkelt att fixa i trä t.ex. och lacka svart? Ännu snyggare hade ju varit att göra en liten sockel.

Snabb skiss i blender:
https://i.imgur.com/xX0puVD.png

Tack! Tanken har slagit mig. För att få plats med 25 mm-fläktar skulle fötterna behöva göras 10 mm högre, och jag tror att det skulle störa mig en del. Dels för att jag tror att det skulle se litet konstigt ut rent proportionerligt, och dels för att det verkligen syns att man inte fick plats och "förlorade". En sockel som du föreslår skulle ju i så fall vara betydligt bättre, men då kan man fråga sig varför jag inte bara grejade en top hat för 280 mm-radiatorn i stället. Om man har fler trädetaljer, som t.ex. Yuel Beast Mobius eller Fractal Era så skulle det ju vara riktigt snyggt med en sockel i trä i samma nyans. Jag har dock väldigt begränsade möjligheter att jobba i trä just nu, så ett projekt för framtiden.

Så för närvarande är planen att prova med två Noctua A12x15, och se vad jag får för temps och ljudnivåer, och justera om det behövs. I ärlighetens namn tror jag att jag kommer kunna köra alla fläktar så pass långsamt att det blir riktigt tyst, och främst förlita mig på topradiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Idag kom plexiglasröret jag tänkt använda, så jag var tvungen att skära av en bit och testa. Om jag kan få det tätt kommer det bli tokbra Det är nästan så att man skulle strunta i kopparrören och köra så här i hela burken...https://i.imgur.com/mwWxM8t.jpg

Oj, det där var ju riktigt snyggt! Vad använde du för rör och hur fäster du? Lim eller press?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Oj, det där var ju riktigt snyggt! Vad använde du för rör och hur fäster du? Lim eller press?

Tack! Det är 15 mm akrylrör och nipplar för invändig lödning från 12 mm till 15 mm. För infästning har jag funderat en del på smältlim, men jag hittade ett lim från Uhu som ska funka på plast och metall, och som är vattenresistent. Med nuvarande plan kommer akrylröret sitta före pumpen, så det kommer inte vara några tryck att tala om.

Permalänk
Medlem

Pumpfäste, rör och svart svart svart

Yo yo yo,

Sen sist har jag gjort ett pumpfäste, provmonterat komponeneter och svartlackerat. Jag experimenterade med olika lösningar för pumpen, men landade i att fästa den med ett vinkeljärn med ett mellanlägg i ganska kraftig skumgummi på PSU-buren. På så sätt isoleras chassit någorlunda mot vibrationer, och jag kan justera pumpens läge i djupled genom att helt enkelt dra åt skruvarna. Det gör att jag kan ha en clearance på typ 0,2 mm mot glaspanelen

Jag sprayade allt som skulle sprayas med svart lack och monterade. Några saker stör mig. För det första är det jäääääkligt tight mellan NVME-kylblocket och grafikkortets bakplåt. Jääääääkligt tight som i att de ligger mot varandra och trycker litet. Jag tänker att clearance runt PCI-platserna ändå måste vara specificerad i ATX/PCI-standarden? För det andra hade jag tänkt ha ett par Crucial Ballistix-minnen, men det är så försenade att jag inte har en aning om när de kan tänkas komma in i lager. Jag köpte därför ett par Kingston Hyperx, men de har en ganska iögonfallande logga på ryggen. En logga har i och för sig Ballistix-minnena också, men mattare. Och symmetriskt placerade. Jaja.

Det hade väl också varit roligt om jag hade fått till radiatorlisten litet jämnare, men så blev det inte. Det är inte lika iögonfallande irl.

Ägnade hela gårdagen åt att provmontera rör. Det kommer bli litet annorlunda och framför allt mer "busy" mot vad jag föreställt mig, men något sånt här ligger planen just nu.

Permalänk
Medlem

Rören färdiglödda och läckagetestade

I helgen provade jag ut rören och lödde ihop bitarna. Allt som allt gick ungefär 2 m kopparrör åt. Resultatet efter litet putsning med stålull kan ses nedan. De är också läckagetestade, några lödningar läckte och fick bättras på, men på det hela blev de bra. Det tog väldigt lång tid, men i gengäld är jag riktigt nöjd med resultatet. Jag funderar på att spraya på några lager klarlack för att hindra dem från att oxidera, men har inte helt bestämt mig.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt, följer också tråden!

Permalänk
Medlem

Kopparrör är riktigt snyggt att använda sig av om man gör det rätt. Det enda tråkiga är att de kommer i så små storlekar. 10 och 12mm går ju an i ett litet chassi, men sitter man med ett SMA8 från CaseLabs vill man använda sig storlekar som 14 eller 16mm på sina rör. Då är man "shit out of luck" om man inte lyckas få tag på kopparrör som är 5/8", men jag har för mig att de kostar mer och man riskerar att få läckage om man använder 16mm kopplingar.