Bästa multikabel och dosa för 16-bit SNES?

Permalänk

Bästa multikabel och dosa för 16-bit SNES?

Hej!

Jag har ett gammalt 16-bit SNES som jag vill koppla in i min TV.

Vad har ni för tips på välfungerande multikablar att köpa? Var väldigt olika när jag googlade runt.
Antar att det är vad jag behöver, har kvar originalströmkabeln

Vill även hitta en bra dosa att köpa till, antingen i nytt eller begagnat skick

Tack på förhand!

Mvh,
Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahashakeanton:

Hej!

Jag har ett gammalt 16-bit SNES som jag vill koppla in i min TV.

Vad har ni för tips på välfungerande multikablar att köpa? Var väldigt olika när jag googlade runt.
Antar att det är vad jag behöver, har kvar originalströmkabeln

Vill även hitta en bra dosa att köpa till, antingen i nytt eller begagnat skick

Tack på förhand!

Mvh,
Anton

Jag har kört med en "vanlig" röd/vit/gul sladd till TVn det har fungerat bra för mig. Har du någon gammal bildsladd kvar?

Vad gäller dosor, om du har några kvar hemma som du tycker är dåliga kan man köpa nya gummin så känns kontrollen som ny. Ta isär kontrollen är inte svårt.

Mvh

Permalänk
Skrivet av skånepojk_90:

Jag har kört med en "vanlig" röd/vit/gul sladd till TVn det har fungerat bra för mig. Har du någon gammal bildsladd kvar?

Vad gäller dosor, om du har några kvar hemma som du tycker är dåliga kan man köpa nya gummin så känns kontrollen som ny. Ta isär kontrollen är inte svårt.

Mvh

Tack för tips!

Har ingen sådan kabel hemma men är säker på att det finns lättillgängligt att skaffa, ska ta en titt pårt!

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahashakeanton:

Tack för tips!

Har ingen sådan kabel hemma men är säker på att det finns lättillgängligt att skaffa, ska ta en titt pårt!

/A

Har eventuellt någon bildsladd liggande, hör av dig om du har svårt att hitta något bra!

Mvh

Permalänk
Medlem

Om din TV har en scartkabel med RGB-stöd så ska du absolut köpa en RGB-sladd till din SNES.

Sök runt på Google på RGB scart snes så hittar du en hel del.

Tyvärr är det få TV-apparater som har scart numera.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna kabel är bra, då får man bra bild ut från SNES och den fungerar till både PAL- och NTSC-konsoler:

Universal Nintendo PACKAPUNCH RGB SCART cable

Nya tv klarar väl varken scart eller SNES videoupplösning överhuvudtaget (288p/240p), då kan man komplettera med RetroTink som dubblerar och konverterar till HDMI.

RetroTINK 2X SCART

Permalänk
Medlem

Ett smidigt och bra alternativ är ju annars Analogues Super NT. FPGA med HDMI-utgång och så går det att "flasha" så den spelar "homebrews" från SD-kort. Vill man använda kassetter så är det ju smidigt att den tar alla regioner, och går att välja 50 eller 60Hz.
Kostar ju lite grann med tull och frakt, men då är den ju ett genomtänkt alternativ och inte nån SNES-mini eller Retron etc. https://www.analogue.co/super-nt

Verkar som de ska komma in i lager mars/april enligt:
https://twitter.com/analogue/status/1363908063237873664?s=21

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Rad2x kabeln, line doubler till 480p, använder sig av Snes RGB signal.