Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Hur fördelar USB-hubbar hastighet?

Jag har ett x570 ASUS Tuf Gaming Plus WiFi moderkort vilket har en USB-C port vars hastighet uppmätt i Oculus-appen på datorn visar runt 320 Mbps i hastighet vilket är alldeles för långsamt när USB-C-kabeln i en annan dator i USB-C port uppmäter 1,4 Gbps vilket verkar vara mer korrekt.

Om jag förstått det hela korrekt så är hastigheten i USB-kontroller på moderkort begränsade sammanlagt och antalet portar delar på en sammanlagd hastighet. Jag har 2st externa hårddiskar inkopplade, en webbkamera, en mus, ett tangentbord, och ett externt ljudkort.

Fördelar "USB-hubben" på moderkortet då hastigheten så att USB-C porten får lägre hastighet även om enheter såsom externa hårddiskar endast står och idlar och sällan använder sin tilldelade hastighet? Eller hur fungerar det hela egentligen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fördelar "USB-hubben" på moderkortet då hastigheten så att USB-C porten får lägre hastighet även om enheter såsom externa hårddiskar endast står och idlar och sällan använder sin tilldelade hastighet? Eller hur fungerar det hela egentligen?

Det är bara att prova att koppla bort allt annat, så får du reda på om de påverkade eller inte

Men generellt sagt, så beror det faktigst på om de olika USB-portarna är fördelade på mer än en kontroller eller inte, ju fler kontroller de olika UBS portarna är uppdelade på desto mindre påverkas de av varandra, till en viss gräns iaf. då det fortfarande blir begränsningar till vad chipset, moderkort (samt förmodligen CPU'n) klarar av att hantera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Usb c är en kontakttyp, vad som är intressant är vad den används till så vilken usbversion handlar det om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är där ditt problem ligger. En del USB 3.0-controllers går ner till USB 2.0-hastigheter om det bara är en enda USB 2.0-enhet inkopplad. Se till att du kopplar in USB 2.0-grejorna i USB 2.0-portar och se om det hjälper.

(Din egentliga fråga är alldeles för generell för att kunna svara på så här. AMD har dessutom en USB 3.0-controller i CPUn och en på moderkortet, och vilken port som är kopplad vart är ett mysterium.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Det är bara att prova att koppla bort allt annat, så får du reda på om de påverkade eller inte

Men generellt sagt, så beror det faktigst på om de olika USB-portarna är fördelade på mer än en kontroller eller inte, ju fler kontroller de olika UBS portarna är uppdelade på desto mindre påverkas de av varandra, till en viss gräns iaf. då det fortfarande blir begränsningar till vad chipset, moderkort (samt förmodligen CPU'n) klarar av att hantera.

Jag har en 5900x så den bör inte flaskhalsa då kan jag tycka! Jag skall prova koppla ur de externa hårddiskarna och se om något magiskt inträffar!

Vet du annars någon rekommenderad PCI-E kontrollerkort med USB-C? (USB 3.2 Gen 1 eller 2 då jag inte behöver mer än 1,4 Gbps i hastighet) Verkar vara oerhört få antal av sådana slags kort. Hittar bara 28 st olika på Pricerunner/Prisjakt och de känns alla "Aliexpress" av sig!

Skrivet av mrqaffe:

Usb c är en kontakttyp, vad som är intressant är vad den används till så vilken usbversion handlar det om ?

Enligt specifikationerna från: https://www.asus.com/us/Motherboards-Components/Motherboards/... verkar det vara: 3 x USB 3.2 Gen 2 port(s) (3 at back panel, , 2 x Type-A+1 x USB Type-C®)

Antar då att det är 3.2 Gen 2 även i kontakttypen USB-C då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Tror inte att det är där ditt problem ligger. En del USB 3.0-controllers går ner till USB 2.0-hastigheter om det bara är en enda USB 2.0-enhet inkopplad. Se till att du kopplar in USB 2.0-grejorna i USB 2.0-portar och se om det hjälper.

(Din egentliga fråga är alldeles för generell för att kunna svara på så här. AMD har dessutom en USB 3.0-controller i CPUn och en på moderkortet, och vilken port som är kopplad vart är ett mysterium.)

Enligt moderkortets specifikationer här: https://www.asus.com/us/Motherboards-Components/Motherboards/... så finns det inga externa USB 2.0 på moderkortet utan endast interna varav ej är inkopplade.

Jag har kikat i BIOS där det verkar gå att stänga av respektive USB-port om man så vill (kommer ej ihåg om detta även gäller för interna USB-portar). Kan det möjligen ha någon positiv påverkan på hur hastigheten fördelas så USB-C får sina 1,4 Gbps som den förtjänar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

UsbTreeView kommer nog kunna ge dig svaren du behöver om du sitter på Windows. Vill minnas att det är vi som pratat om Linux, minns jag rätt? Med Linux så är det

lsusb -tv

för de flesta vanliga distros. (Samt lsusb i allmänhet.)

Visar massor information som vad allt är anslutet till och i vilken bandbredd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag har en 5900x så den bör inte flaskhalsa då kan jag tycka! Jag skall prova koppla ur de externa hårddiskarna och se om något magiskt inträffar!

Vet du annars någon rekommenderad PCI-E kontrollerkort med USB-C? (USB 3.2 Gen 1 eller 2 då jag inte behöver mer än 1,4 Gbps i hastighet) Verkar vara oerhört få antal av sådana slags kort. Hittar bara 28 st olika på Pricerunner/Prisjakt och de känns alla "Aliexpress" av sig!

Enligt specifikationerna från: https://www.asus.com/us/Motherboards-Components/Motherboards/... verkar det vara: 3 x USB 3.2 Gen 2 port(s) (3 at back panel, , 2 x Type-A+1 x USB Type-C®)

Antar då att det är 3.2 Gen 2 även i kontakttypen USB-C då?

Anta så lite som möjligt och kolla i stället i manualen.

Jag vet inte hur din hub fungerar, den kanske är bra men långsammare enheter kan behöva så lång tid på sig att kommunicera att bandbredden sjunker pga det eftersom alla delar på bandbredd och "bustid"
Du borde testa huben genom att bara ha vr headsetet anslutet för jag antar att det är ett sådant du har "Oculus appen" ?
Ryck ur alla andra kablar och mät, plugga sedan in en sak i taget och mät för varje sak du ansluter och kolla hur/om bandbredden påverkas.

Och varför ska du ha ett usb kontrollerkort, på din beskrivning låter det som du söker en usb c hona till usb a adapter eller kabel om du behöver nån ny hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Enligt moderkortets specifikationer här: https://www.asus.com/us/Motherboards-Components/Motherboards/... så finns det inga externa USB 2.0 på moderkortet utan endast interna varav ej är inkopplade.

Jag har kikat i BIOS där det verkar gå att stänga av respektive USB-port om man så vill (kommer ej ihåg om detta även gäller för interna USB-portar). Kan det möjligen ha någon positiv påverkan på hur hastigheten fördelas så USB-C får sina 1,4 Gbps som den förtjänar?

Börja med att dra ur allt utom just prylen du testar för att se om det gör någon skillnad. Gör det inte det, så är det ju lite kört? Antar att du behöver ha mus/tangentbord inkopplat, men prova att flytta run dem till lite olika kontakter och se om det händer något.

Det går att routa sina interna USB 2.0-headers till portar på baksidan. Jag har tänkt göra så (köpt grejorna men inte orkat pilla med det eftersom AMD har lite USB-problem ändå just nu), just för att komma runt det här problemet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Jag testade med att koppla ur båda externa hårddiskarna och sedan bara ha resten inkopplat (mus, tangentbord, webbkamera, usb-ljudkort) och vips så fick den då 1,5 Gbps uppmätt. Då kopplade jag in en extern hårddisk i taget och den hade fortfarande samma hastighet.

Verkar som om kabelns stift inte fick full kontakt? Fast då borde väl den inte ens känna av kabeln än att tolka den som en USB 2.0 anslutning? Hursomhelst så känns det bra iaf!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du satte allt i samma port som tidigare? Det finns minst två USB 3-controllers, om inte fler, så vilken port du satte dem i påverkar.

Spela roll, funkar det nu så är det bra, ingen idé att bråka mer med det.

Visa signatur

5900X | 6700XT