Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Permalänk
Medlem

Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Fick precis mejl att Viaplay stänger av sitt abonnemang Viaplay Total som kostar 199kr/mån. Detta trots att det i avtalet skulle löpa tills man sa upp det själv. Gissar att de chansar att ingen orkar dra det inför någon form av juridisk prövning om de kan avsluta abonnemanget på detta sätt.

Det gick att teckna när Viaplay var väldigt nytt och gav tillgång till allt. De hade klantat sig och formulerat avtalet på sådant sätt att de inte kunde ändra på det. Men nu verkar det som de gör ett försök att stänga av alla som har kvar detta abonnemang. De tog dock bort möjligheten att skaffa det abonnemanget typ 2013. Men alla som hade det och fortsatte betala har fortsatt fått tillgång till allt för det priset.

Jag har ingen lust att betala deras rätt dyra priser för att se en massa sport jag inte är intresserad av. NHL och F1 kollar jag på.
.
.
.
Edit: Ska påpeka att jag kom ihåg fel, att detta inte står i avtalet som är ett generiskt standardavtal. Däremot har Viaplay gått ut med information om detta orginal-abonnemang skulle få behålla priset så länge man fortsatte med det. Så det är mer en fråga om vad Viaplay sagt till kund och vilken uppfattning man har som kund om att abonnemanget skulle gälla tills man sade upp det.

Permalänk
Medlem

Du får kolla hur avtalet ser ut, det är lite svårt att veta vad de får och inte får utan det samt vad du kan göra åt det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du får kolla hur avtalet ser ut, det är lite svårt att veta vad de får och inte får utan det samt vad du kan göra åt det.

Får leta om jag har original-information om det. Det är från typ 2010 någon gång har jag för mig. Så det är gammalt och jag är inte direkt någon ordningsmänniska. : )

.
.
Här är länk till deras sida om detta;
https://kundservice.viaplay.se/filmseriersport/

Permalänk

skandal! dags för iptv

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Tänker du dra det vidare så måste du kanske ändå ha avtalet för att kunna styrka din sida

Permalänk
Medlem

Jag letade igenom min mejl och hittade beställningar från 2011 och framåt. Tyvärr är alla villkor länkade till Viaplay sajten och förstås finns inga av de länkarna kvar. Risken att jag hittar något på papper som de skickat då är rätt liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

... De hade klantat sig och formulerat avtalet på sådant sätt att de inte kunde ändra på det. Men nu verkar det som de gör ett försök att döda alla som har kvar detta abonnemang.

Jag hade nog sagt upp avtalet snarast. 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag hade nog sagt upp avtalet snarast. 😮

Lite hastigt skrivet. Korrigerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag hade nog sagt upp avtalet snarast. 😮

Om man redan är död så tror jag att det inte behövs

Permalänk
Medlem

Ursprungsbonnemanget jag hade på Viaplay hette "TV+Film+Sport-paket". Det slutade gå att beställa 2013 och gick senare upp i Viaplay Total, men alla som hade kvar originalabonnemanget behöll priset 199kr/mån (Viaplay Total kostar egentligen 449kr/mån).

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt att dom redan lovat bort sig dock, jag har inte sagt upp någonting

"Nu höjer vi priset - men inte för dig som lojal kund

Hej,
den 4 maj höjer vi priset på Viaplay Sport med 20:- Det nya priset blir då 299:- Du som är en av våra mest lojala kunder hos oss behåller dock ditt gamla pris (199:-) så länge du inte säger upp ditt Viaplay Sport-paket. "

Dom underskattade kanske uthålligheten hos oss hoarders

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite jobbigt att dom redan lovat bort sig dock, jag har inte sagt upp någonting

"Nu höjer vi priset - men inte för dig som lojal kund

Hej,
den 4 maj höjer vi priset på Viaplay Sport med 20:- Det nya priset blir då 299:- Du som är en av våra mest lojala kunder hos oss behåller dock ditt gamla pris (199:-) så länge du inte säger upp ditt Viaplay Sport-paket. "

Dom underskattade kanske uthålligheten hos oss hoarders

Undrar om du har ett annat abonnemang? I mitt mail står det;

"Vi genomför nu ändringar i vårt utbud av abonnemang på Viaplay.
Du har idag ett abonnemang på ett sportpaket till priset av 199 SEK per månad. Vi tar nu bort detta abonnemang ur vårt produktsortiment vilket innebär att din prenumeration kommer upphöra per automatik 30 dagar efter din sista betalning i juni 2021."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar om du har ett annat abonnemang? I mitt mail står det;

"Vi genomför nu ändringar i vårt utbud av abonnemang på Viaplay.
Du har idag ett abonnemang på ett sportpaket till priset av 199 SEK per månad. Vi tar nu bort detta abonnemang ur vårt produktsortiment vilket innebär att din prenumeration kommer upphöra per automatik 30 dagar efter din sista betalning i juni 2021."

Nej, det är dom som paketerat om sina abonnemang ett antal gånger under åren och då även bytt namn på dom. Dom drar en rövare helt enkelt och hoppas att ingen ska vara nog jobbig att ta dom till domstol om det.

Edit:

Sen är jag lite kluven till detta dock, dom har trots allt hållt fast vi detta klart längre än jag någonsin kunde tänka mig och det kanske inte är oskäligt om jag numera ska betala samma som alla andra. Att deras kostnader ökat lär ju ingen tvivla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sen är jag lite kluven till detta dock, dom har trots allt hållt fast vi detta klart längre än jag någonsin kunde tänka mig och det kanske inte är oskäligt om jag numera ska betala samma som alla andra. Att deras kostnader ökat lär ju ingen tvivla på.

Så är det förstås, det är ett väldigt lågt pris. Samtidigt handlar det antagligen om rätt få abonnemang, alla som betalat kontinuerligt sedan de började. Personligen kollar jag inte fotboll, som är de stora kostnaderna för dem. Tyvärr har de bara två nivåer, den med bara serier och film eller det med allt.

Permalänk
Medlem

Har inte orginalabonnemanget som pratas om här, men fick mail idag från Viaplay att Viaplay Film & Serier kommer höjas från 109 SEK till 129 SEK per månad. Sa upp min prenumeration med en gång, men dum som man är så kommer man väl återuppta den igen senare när något lockar.

Hade innan dess redan kapat mitt abonnemang från Sport till endast Film & Serier dessutom.

Någon annan som reagerat på att Sport abonnemanget (399) innehåller serier men för att få filmer så måste man upp i Total (449)? Har länge tyckte det var lite märkligt uppdelning.

Angående att betala för sport man inte ser på så kollar jag endast på Premier League, men måste fortfarande betala för all annan fotboll och andra sporter. Tror det är så för dom flesta dock, att dom inte är intresserade av hela utbudet så kan ha viss förståelse för Viaplay där.

Permalänk
Medlem

Poppade till och med upp en artikel på Expressen.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/kritiken-mot-viaplay--...

"Det är viktigt för oss att behandla våra kunder på ett likvärdigt och rättvist sätt, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group."

Så hon tycker kunder som varit trogna sedan 10 år bakåt är en nagel i ögat, och är likvärdiga med en som varit kund ett par månader. Roberta Alenius verkar vara ny på Viaplay sen september 2020 som det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det för dumma svar? "Så ni bryter nu era löften och gör det sämre för vissa lojala användare", "Ja, vi gör det sämre för dem i strid med våra avtal bara för att alla kunder ska ha det lika dåligt. Vadå? Det är väl bra bara det är rättvist?"

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Får leta om jag har original-information om det. Det är från typ 2010 någon gång har jag för mig. Så det är gammalt och jag är inte direkt någon ordningsmänniska. : )

Borde gå att fråga dom så att dom kan skicka en kopia på villkoren till dig.
En annan grej, är detta ett bundet abonnemang med en minimitid på avtalslängden eller är det löpande tillsvidare?

För om det inte är bundet så kan dom rent krasst säga upp det ifrån sin sida. Beror naturligtvis vad som står i villkoren(skulle vilja se hur dom har klantat till det som det omnämns i tråden).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Borde gå att fråga dom så att dom kan skicka en kopia på villkoren till dig.
En annan grej, är detta ett bundet abonnemang med en minimitid på avtalslängden eller är det löpande tillsvidare?

För om det inte är bundet så kan dom rent krasst säga upp det ifrån sin sida. Beror naturligtvis vad som står i villkoren(skulle vilja se hur dom har klantat till det som det omnämns i tråden).

De var på och ville få originalkunder att bryta detta avtal för cirka 5 år sedan men då klagade många och de ändrade sig. Jag ska kontakta kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Varför är detta en diskussion?

Självklart stod det i avtalet att de får göra förändringar och meddela dig dessa. De är beroende av innehållsleverantörerna, avtal med olika sporter o.s.v. så finns ingen chans att de skulle kunna garantera dig ett visst utbud för ett visst pris.

Har de bestämt sig så lär du inte få motsvarande paket för samma pris.

Permalänk
Medlem

Lyckas trenda på twitter i alla fall, inte illa! Sport lär ju bli svårare och svårare att paketera och sälja som de gör med fler och fler sporter har sina egna streamingtjänster. De tappar ju dessutom Champions League så "lite" dålig timing.

Här är Viaplays tidigare lovande att de aldrig skall få höjt pris.

https://twitter.com/kajansjogren/status/1366776027310137348/photo/1

Permalänk
Medlem

Håll fast och håll ut.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför är detta en diskussion?

Självklart stod det i avtalet att de får göra förändringar och meddela dig dessa. De är beroende av innehållsleverantörerna, avtal med olika sporter o.s.v. så finns ingen chans att de skulle kunna garantera dig ett visst utbud för ett visst pris.

Har de bestämt sig så lär du inte få motsvarande paket för samma pris.

Vad är ditt rätt så korkade inlägg för något? Eftersom du säger att det är "självklart" antar jag att du har avtalet? Kan du skicka över det på PM tack.

I artikeln på Expressen står det precis som jag nämnde att man skulle få fortsätta med detta abonnemang till samma pris så länge man inte avslutade prenumerationen.

Permalänk
Medlem

Även jag fick detta mejl. Tråkigt men lär inte behålla till 449:-/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är ditt rätt så korkade inlägg för något? Eftersom du säger att det är "självklart" antar jag att du har avtalet? Kan du skicka över det på PM tack.

I artikeln på Expressen står det precis som jag nämnde att man skulle få fortsätta med detta abonnemang till samma pris så länge man inte avslutade prenumerationen.

Spelar ingen roll vad som står i Expressen då det inte ändrar avtalsvillkoren du gått med på.

Jag deltog utan att kalla någon korkad, uppskattas inte det så kan du inte förvänta dig något svar.

Vill du ha villkoren från 5 mars 2011 finns de på archive.org. Jag sitter inte och hittar på att det är så avtalsvillkor för tjänster fungerar i världen, det gäller alla även Viaplay.

2. Om tjänsterna och ändringar i tjänsterna

Användare kan välja att antingen köpa en eller flera enskilda tjänster, eller att abonnera på tjänsterna genom att välja ett eller flera innehållspaket. Efter meddelande via mail eller publicering på webbplatsen har Viasat rätt att vidta ändringar avseende av användaren tecknade innehållspaket. Sådan ändring träder i kraft vid den tidpunkt som anges i meddelandet, dock tidigast 14 dagar från meddelandets avsändande eller publicering. Ändring får också ske med kortare varsel om den föranletts av potentiellt lagbrott, myndighetsbeslut, ändring av lag eller annan liknande situation av Force Majeure-karaktär.
Om ändringen medför en väsentlig nackdel för användaren får användaren frånträda avtalet i berörd del, förutsatt att meddelande härom kommit Viasat tillhanda senast 3 dagar före ändringens ikraftträdande.

Såsom ändring enligt detta stycke avses inte löpande ändringar eller uppdateringar i innehållet, exempelvis då filmer, serier eller sporthändelser frånfaller eller tillkommer utbudet.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför är detta en diskussion?

Självklart stod det i avtalet att de får göra förändringar och meddela dig dessa. De är beroende av innehållsleverantörerna, avtal med olika sporter o.s.v. så finns ingen chans att de skulle kunna garantera dig ett visst utbud för ett visst pris.

Har de bestämt sig så lär du inte få motsvarande paket för samma pris.

Samtidigt så står det att de har rätt att behålla sitt pris tills dess att de själva säger upp det. Även det kan ju ses som ett avtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför är detta en diskussion?

Självklart stod det i avtalet att de får göra förändringar och meddela dig dessa. De är beroende av innehållsleverantörerna, avtal med olika sporter o.s.v. så finns ingen chans att de skulle kunna garantera dig ett visst utbud för ett visst pris.

Har de bestämt sig så lär du inte få motsvarande paket för samma pris.

Dom lovade själva att inte höja priset så länge man stannade kvar som kund, det är det som är problemet här. Dumt så klart men lät säkert som en bra idé där och då. Man skulle kunna jämföra det med om t.ex. Miljöpartiet fick för sig att först tala illa om kolkraft och säga att dom ska lägga ner det, för att sedan sätta sig i en regering och göra det omvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt så står det att de har rätt att behålla sitt pris tills dess att de själva säger upp det. Även det kan ju ses som ett avtal.

Skrivet av improwise:

Dom lovade själva att inte höja priset så länge man stannade kvar som kund

Nej det är inget som gör det allmänna avtalsvillkoret ogiltigt. Gäller med andra ord bara tills de ändrar sig, precis som de meddelat i förväg att de har rätt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inget som gör det allmänna avtalsvillkoret ogiltigt. Gäller med andra ord bara tills de ändrar sig, precis som de meddelat i förväg att de har rätt att göra.

Så alla företag kan friskriva sig från allt ansvar bara genom att skriva det i det allmänna avtalsvillkoret?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så alla företag kan friskriva sig från allt ansvar bara genom att skriva det i det allmänna avtalsvillkoret?

Ja, de får ändra avtalsvillkoren på det sätt de meddelat om tidigare och som ni gått med på. Säger sig självt att en innehållstjänst inte kan lova något för all framtid eller att ett företag är förbunden till något t.o.m. om de avvecklar tjänsten. Inget företag kan lova att priset aldrig höjs på en prenumerationstjänst eller att andra ändringar inte kommer ske, finns bara inte.