Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inget som gör det allmänna avtalsvillkoret ogiltigt. Gäller med andra ord bara tills de ändrar sig, precis som de meddelat i förväg att de har rätt att göra.

Det antalet kunder det gäller är ett väldigt fåtal där många var med och beta-testa tjänsten för ~10 år sedan. De verkar inte ha "det allmäna avtalet" utan ett annat. Mindre smart marknadsförare som slagit till verkar det som.

Permalänk
Medlem

Hoppas folk säger upp skiten vi behöver ha en förändring. Jag är bara intresserad av NHL men det har Viasat gömt bakom en vägg av fotbollsrättigheter. NHL.tv tänker ni? Visst om det inte vore för att Viasat köpt ensamrätt så det går inte att teckna NHL.tv abonnemang i Sverige.

Jag sa upp det redan då dom höjde från 299 för ett par år sedan, varje gång dom skickar mail får dom samma feeback: Ge mig möjligheter att bara betala för hockeyn.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, men det som sägs på TV eller i en nyhetstidning är bara PR snack. Det avtal som man ingått är det som gäller, oavsett vilket babbel som kommer ut ur munnen på en PR-människa. Sen att det är ingen bra PR att säga en sak och sedan göra en annan är något helt annat, men om dom inte tjänar bra pengar på något så varför skall dom leverera det om inte avtalet tvingar dom att göra det?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar ingen roll vad som står i Expressen då det inte ändrar avtalsvillkoren du gått med på.

Jag deltog utan att kalla någon korkad, uppskattas inte det så kan du inte förvänta dig något svar.

Vill du ha villkoren från 5 mars 2011 finns de på archive.org. Jag sitter inte och hittar på att det är så avtalsvillkor för tjänster fungerar i världen, det gäller alla även Viaplay.

2. Om tjänsterna och ändringar i tjänsterna

Användare kan välja att antingen köpa en eller flera enskilda tjänster, eller att abonnera på tjänsterna genom att välja ett eller flera innehållspaket. Efter meddelande via mail eller publicering på webbplatsen har Viasat rätt att vidta ändringar avseende av användaren tecknade innehållspaket. Sådan ändring träder i kraft vid den tidpunkt som anges i meddelandet, dock tidigast 14 dagar från meddelandets avsändande eller publicering. Ändring får också ske med kortare varsel om den föranletts av potentiellt lagbrott, myndighetsbeslut, ändring av lag eller annan liknande situation av Force Majeure-karaktär.
Om ändringen medför en väsentlig nackdel för användaren får användaren frånträda avtalet i berörd del, förutsatt att meddelande härom kommit Viasat tillhanda senast 3 dagar före ändringens ikraftträdande.

Såsom ändring enligt detta stycke avses inte löpande ändringar eller uppdateringar i innehållet, exempelvis då filmer, serier eller sporthändelser frånfaller eller tillkommer utbudet.

Dold text

Om du inte vill bli bedömd som korkad kanske du bör skriva på ett sånt sätt som triggar irriterade personer. Men du kanske inte har känsla för sånt, låt gå för det.

Som du säger har de säkert rätt att ändra som de vill lagligt sett. Samtidigt handlar detta om hur de behandlar kunder och den info vi fått. Som andra sagt har det tidigare framkommit från Viaplay att vi som var med från början skulle få behålla abonnemanget löpande. De kunde varit tydligare med detta från början.

Sen var de också på och ville ändra detta för 5 år sedan, men de backade sen och sa att vi skulle få fortsätta med abonnemanget. Antagligen var det fler som hade detta abonnemang då och många som klagade. De räknar väl med att nu är det så få som har kvar det att de kan göra detta utan att det får någon större påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, de får ändra avtalsvillkoren på det sätt de meddelat om tidigare och som ni gått med på. Säger sig självt att en innehållstjänst inte kan lova något för all framtid eller att ett företag är förbunden till något t.o.m. om de avvecklar tjänsten. Inget företag kan lova att priset aldrig höjs på en prenumerationstjänst eller att andra ändringar inte kommer ske, finns bara inte.

Har du någon källa på att allmänna avtalsvillkoret väger tyngre än allt annat?

Kan instämma att inget kan gälla för evigt, men man kanske ska ta kontakt med respektive kund och nå en gemensam lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du någon källa på att allmänna avtalsvillkoret väger tyngre än allt annat?

Har du någon källa på hur man ställer frågor?

Det handlar om avtalsvillkor som är okej enligt avtalslagen och konsumenttjänstlagen, finns inget att diskutera. Det är så grundläggande att vi inte kommer kunna ändra på det, då Sverige måste följa internationella avtal och normer.

Edit: Nu redigerar du.

Skrivet av Cenorida:

Kan instämma att inget kan gälla för evigt, men man kanske ska ta kontakt med respektive kund och nå en gemensam lösning.

Detta har inte med avtalsrätt att göra.

Det är en helt separat fråga och de har redan bestämt sig för att göra ändringen och gjort en kalkyl. Hade de en lösning att erbjuda som inte är fullt pris hade de erbjudit den, ska de sitta och ringa ut för att finjustera priserna för kunderna (som de inte ens har telefonnummer till) eller sitta i en mailkonversation på 20 mail så kostar det massvis med pengar och då tror de nog det är billigare att en del blir missnöjda.

Permalänk
Medlem

"Det är viktigt för oss att behandla våra kunder på ett likvärdigt och rättvist sätt, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group."

Trogen kund i 10+ år med originalpris verkar vara ett stort problem för Roberta Alenius. Trots att hon sen beskriver oss som "väldigt få". Alla kunder ska behandlas lika, kund i 10 år eller kund i en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlar om avtalsvillkor som är okej enligt avtalslagen och konsumenttjänstlagen, finns inget att diskutera. Det är så grundläggande att vi inte kommer kunna ändra på det, då Sverige måste följa internationella avtal och normer.

Precis, inget att diskutera, så du kan sluta göra det i den här tråden då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du någon källa på hur man ställer frågor?

Det handlar om avtalsvillkor som är okej enligt avtalslagen och konsumenttjänstlagen, finns inget att diskutera. Det är så grundläggande att vi inte kommer kunna ändra på det, då Sverige måste följa internationella avtal och normer.

Källa på hur man ställer frågor? Hur menar du då? Jag har inte varit dryg mot er. Jag har inte koll på exakt hur det funkar och vill därför gärna ha källa på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

På Flashback finns också lite info om deras tidigare kommunikation om detta.
https://www.flashback.org/sp56051957

"Förtydligande kring prishöjningen på TV+Film+Sport-paketet

Hej,

i fredags skickades information ut om en kommande prishöjning. Olyckligtvis skickades denna information även ut till dig som tidigare blivit lovad att behålla 199:- i månaden så länge du är kund hos oss. Viaplay vill förtydliga att denna prisökning inte gäller dig.

Prishöjningen som är planerad att ske den 1 december kommer alltså inte att gälla för dig som har det gamla priset på 199:- / månad, så länge du väljer att inte säga upp ditt paket. Säger du upp ditt paket för att senare komma tillbaka, blir ditt nya pris 279:- i månaden - samma pris som gäller för alla nya TV+Film+Sport-kunder. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Källa på hur man ställer frågor? Hur menar du då? Jag har inte varit dryg mot er. Jag har inte koll på exakt hur det funkar och vill därför gärna ha källa på det.

Då får du väl söka till några kurser om avtalsrätt på universitet? Jag har nämnt två relevanta lagstiftningar, det är din egen uppgift att förstå lagen. Förstår inte vad du menar, jag har bara en samlad bild av vad som är okej. Det rätten prövar är det som inte är okej och det kommer du hitta i olika källor, exempel på vad som är okej är väl de som inte bestrids och faller i rätten, men allt bestrids ju inte och då kommer du inte hitta någon dom från rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får du väl söka till några kurser om avtalsrätt på universitet? Jag har nämnt två relevanta lagstiftningar, det är din egen uppgift att förstå lagen. Förstår inte vad du menar, jag har bara en samlad bild av vad som är okej. Det rätten prövar är det som inte är okej och det kommer du hitta i olika källor, exempel på vad som är okej är väl de som inte bestrids och faller i rätten, men allt bestrids ju inte och då kommer du inte hitta någon dom från rätten.

Det här handlar inte om lagar och avtalsrätt, utan vad Viaplay har kommunicerat ut till sina kunder. Visst kan de säga upp avtalet, men då har vi rätt att vara irriterade i och med att de har varit tydliga på att vi skulle få behålla det lägre priset enligt tidigare kommunikation.

Du har redan börjat upprepa samma information som du redan delgivit tidigare. Är det någon ide att fortsätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får du väl söka till några kurser om avtalsrätt på universitet? Jag har nämnt två relevanta lagstiftningar, det är din egen uppgift att förstå lagen. Förstår inte vad du menar, jag har bara en samlad bild av vad som är okej. Det rätten prövar är det som inte är okej och det kommer du hitta i olika källor, exempel på vad som är okej är väl de som inte bestrids och faller i rätten, men allt bestrids ju inte och då kommer du inte hitta någon dom från rätten.

Förmodar du då har läst kurser som handlar om avtalsrätt? (Inte menad som en dryg fråga)

Min uppfattning är inte att avtalsvillkoren nödvändigtvis väger tyngre, utan finns till för att rätta till ting som har blivit osagt till kund. I detta fall så finns det ett annat dokument som tyder på att kund har rätt till sitt pris tills vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, de får ändra avtalsvillkoren på det sätt de meddelat om tidigare och som ni gått med på. Säger sig självt att en innehållstjänst inte kan lova något för all framtid eller att ett företag är förbunden till något t.o.m. om de avvecklar tjänsten. Inget företag kan lova att priset aldrig höjs på en prenumerationstjänst eller att andra ändringar inte kommer ske, finns bara inte.

Uppenbarligen har du fel eftersom dom gjort just det - lovat att inte höja priset vilket är väl bevisat. Om det sen håller rent juridiskt är en annan sak, personligen är jag tveksam och tror att det med har handlat om goodwill från deras sida i kombination med att det förmodligen är ett rätt litet antal kunder som varit med så länge. Dom har dessutom försäkrat sig om att dessa kunder valt att behålla sina abonnemang även då de större sportligorna har paus osv eftersom det var "dealen". Viaplay har väl dessutom hunnit få nya ägare under tiden om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Haha, det är underhållning på Twitter också. Folk är riktigt upprörda över att de fått ha detta billiga pris i bara typ tio år.

Själv är jag irriterad på Televerket att de förändrat sina priser!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förmodar du då har läst kurser som handlar om avtalsrätt? (Inte menad som en dryg fråga)

Detta är ett argumentationsfel. Det är helt irrelevant till diskussionen.

Om jag behöver tydliggöra det så är det allmänt tips om man behöver fördjupa sig, och då får du tillgång till föreläsningar, kursmaterial från flera källor o.s.v. Det är i universitetsvärlden som jurister lär sig att ta fram avtal och där den mesta litteraturen kommer hittas, inte i öppna källor (gratis) på nätet.

Skrivet av Cenorida:

Min uppfattning är inte att avtalsvillkoren nödvändigtvis väger tyngre, utan finns till för att rätta till ting som har blivit osagt till kund. I detta fall så finns det ett annat dokument som tyder på att kund har rätt till sitt pris tills vidare.

Jag vet inte vad man ska säga ärligt talat.

Hur man uppfattar något personligen och hur det faller vid prövning är inget som behöver hänga ihop. Även utan avtalsvillkor som beskriver att de får ändra på tjänsterna så skulle det nog falla vid prövning i rätten då skäliga avtalsvillkor är något som även gäller åt andra hållet.

Det är snårigt, men jag har aldrig hört talas om någon dom som upphäver avtalsvillkoren på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Haha, det är underhållning på Twitter också. Folk är riktigt upprörda över att de fått ha detta billiga pris i bara typ tio år.

Själv är jag irriterad på Televerket att de förändrat sina priser!

Tja, man har ju blivit lovad av Viaplay att få behålla det priset. Klart man blir lite irriterad om de ändrar sig, med tanke på den rätt tydliga information de gett tidigare att det inte ska ändras. Sen är det inte många kvar som har det heller, kan inte vara en fråga om pengar för dem. Sen har man då betalt varje månad i 10 år också. Jag har en viss förståelse för de vill ändra på det, men de kunde gjort detta smidigare. Kommit med förslag om att mötas halvvägs t.ex.

Eller ännu bättre erbjuda fler än bara två olika abonnemang som är väldigt grova när det gäller prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Uppenbarligen har du fel eftersom dom gjort just det

Du tror inte att dessa prenumeranter har gått med på allmänna villkor, villkor som de också gått med på att de kan uppdateras? De har tidigare sagt att de kan fortsätta för det lägre priset, men deras rätt att ändra villkoren/utbudet har de inte avsagt sig. Löftet gäller alltså i realiteten bara 30 dagar framåt, tidigare 14.

Permalänk
Medlem

Kan vi hitta nånting i resten av världen som kostar lika många kronor idag som för 10 år sen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan vi hitta nånting i resten av världen som kostar lika många kronor idag som för 10 år sen?

Datorspel har i princip inte öka i pris på evig tid. Detta trots enormt ökande utvecklingskostnader. Som förstås måste ställas i relation till ökat antal spelare.

Permalänk
Medlem

Jag flikar in med ett eget tycke: att avtala en sak och lova en annan sak är två helt olika saker.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta är ett argumentationsfel. Det är helt irrelevant till diskussionen.

Om jag behöver tydliggöra det så är det allmänt tips om man behöver fördjupa sig, och då får du tillgång till föreläsningar, kursmaterial från flera källor o.s.v. Det är i universitetsvärlden som jurister lär sig att ta fram avtal och där den mesta litteraturen kommer hittas, inte i öppna källor (gratis) på nätet.

Nja, irrelevant är det inte. Givetvis hade du kunnat ljuga, men om du hade haft avklarade kurser i ämnet så hade min trovärdighet för dig varit än högre. Hade jag argumenterat mot en jurist med 10 års erfarenhet så hade jag lagt mig platt rätt snabbt.

Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad man ska säga ärligt talat.

Hur man uppfattar något personligen och hur det faller vid prövning är inget som behöver hänga ihop. Även utan avtalsvillkor som beskriver att de får ändra på tjänsterna så skulle det nog falla vid prövning i rätten då skäliga avtalsvillkor är något som även gäller åt andra hållet.

Det är snårigt, men jag har aldrig hört talas om någon dom som upphäver avtalsvillkoren på den punkten.

Givetvis är det skillnad på hur man uppfattar något personligen och hur utfallet skulle bli i domstol. Men det är också väldigt svårt att bedöma din trovärdighet när jag vet väldigt lite om dig. Exempelvis när du säger "men jag har aldrig hört talas om någon dom som upphäver avtalsvillkoren på den punkten." så är det irrelevant när jag inte vet hur många domar du har hört talas om. Hur ska jag kunna veta att det du säger inte heller utgår från personliga uppfattningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du tror inte att dessa prenumeranter har gått med på allmänna villkor, villkor som de också gått med på att de kan uppdateras? De har tidigare sagt att de kan fortsätta för det lägre priset, men deras rätt att ändra villkoren/utbudet har de inte avsagt sig. Löftet gäller alltså i realiteten bara 30 dagar framåt, tidigare 14.

Nu har du både sagt att dom inte lovat det och att dom har lovat det. Att dom har lovat det är uppenbart för den som är läskunnig, vad det sen i praktiken innebär rent juridiskt är mer oklart. Förmodligen rätt lite efter så här lång tid. Upplever dessutom inte att deras krav är oskäliga. Sen är det upp till var och en och avgöra om man vill fortsätta vara kund eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu har du både sagt att dom inte lovat det och att dom har lovat det. Att dom har lovat det är uppenbart för den som är läskunnig, vad det sen i praktiken innebär rent juridiskt är mer oklart. Förmodligen rätt lite efter så här lång tid. Upplever dessutom inte att deras krav är oskäliga. Sen är det upp till var och en och avgöra om man vill fortsätta vara kund eller inte.

Va? Detta är en tråd där flera började prata om avtalsbrott. De följer avtalen med kunden, det är helt okej att ändra tjänsten bara de meddelar det 30 dagar i förväg tidigare 14.

Skrivet av Cenorida:

Nja, irrelevant är det inte. Givetvis hade du kunnat ljuga, men om du hade haft avklarade kurser i ämnet så hade min trovärdighet för dig varit än högre. Hade jag argumenterat mot en jurist med 10 års erfarenhet så hade jag lagt mig platt rätt snabbt.

Detta har ingen bäring för ett argument. Att hänvisa till auktoritet leder ofta till argumentationsfel. Argument handlar inte om personer, det är inte personen du ska argumentera emot.

Skrivet av Cenorida:

Hur ska jag kunna veta att det du säger inte heller utgår från personliga uppfattningar?

Detta låter bara som ett sätt att säga att jag ljuger? Det är upp till dig att bemöta argumentet sakligt och upplysa mig och tråden om du hittar ett fall som styrker din uppfattning och gör alla avtalsvillkor i världen ogiltiga.

Sverige är en del av EU när det gäller lagstiftning, både EU och Sverige är anslutna till olika internationella överenskommelser, skulle i princip alla företag i världen ha olagliga avtalsvillkor skulle det inte bara gälla Sverige och det finns rimligtvis massor skriverier om det. Jag kan bara konstatera att företag har dessa villkor och att jag inte sett något som styrker att de inte skulle gälla, och ja jag brukar kunna läsa avtalsvillkor och ser alltid dessa formuleringar där. Avhandlingar om det hittar du i akademiska världen om du måste fördjupa dig.

Utgår man från lagen så får företag ändra priserna när de har anledning till det och idag är det standard att man få meddelande om det 30 dagar innan.

Permalänk
Medlem

För min del är det NHL som är problemet. Annars skulle jag kunna dumpa Viaplay. F1 går att se via F1 egna tjänst. Men Viaplay har ensamrätt på NHL sedan 2011, jag kan inte beställa streaming direkt via NHL och deras tjänst. Jag vill inte fulstreama heller. Vill inte betala 450kr/mån för en sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta har ingen bäring för ett argument. Att hänvisa till auktoritet leder ofta till argumentationsfel. Argument handlar inte om personer, det är inte personen du ska argumentera emot.

Just det var inte menat som ett argument utan bara en extern fråga för att kunna bilda mig en uppfattning om trovärdigheten i dina påståenden eftersom jag inte vet någon om dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Just det var inte menat som ett argument utan bara en extern fråga för att kunna bilda mig en uppfattning om trovärdigheten i dina påståenden eftersom jag inte vet någon om dig.

Du gör då ett argumentationsfel. Att ifrågasätta någons trovärdighet och avleda från sakfrågan är ett genetiskt argumentationsfel.

Jag har länkat/citerat avtalsvillkoret (äldsta varianten på archive.org) i fråga, menar du att det är ett ogiltigt avtal får du väl länka/citera något som säger det. Jag brukar vara inne och läsa på Konsumentverkets hemsida, ibland ARN och Telekområdgivarnas sidor o.s.v. och har inte hittat något där att det inte skulle vara helt okej med dessa villkor. Har du läst annorlunda minns du nog var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Just det var inte menat som ett argument utan bara en extern fråga för att kunna bilda mig en uppfattning om trovärdigheten i dina påståenden eftersom jag inte vet någon om dig.

Föreställer mig att du nog ändå fått svar på din frågeställning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du gör då ett argumentationsfel. Att ifrågasätta någons trovärdighet och avleda från sakfrågan är ett genetiskt argumentationsfel.

Jag har länkat/citerat avtalsvillkoret (äldsta varianten på archive.org) i fråga, menar du att det är ett ogiltigt avtal får du väl länka/citera något som säger det. Jag brukar vara inne och läsa på Konsumentverkets hemsida, ibland ARN och Telekområdgivarnas sidor o.s.v. och har inte hittat något där att det inte skulle vara helt okej med dessa villkor. Har du läst annorlunda minns du nog var.

Nja, för att det ska vara ett argumentationsfel krävs det väl ändå att det är ett argument? Heller hade jag ingen dold agenda eller syfte att minska din trovärdighet utan ville genuint veta ifall du hade professionell erfarenhet. Jag skrev till och med inom parantes att jag inte menade att vara dryg. Dessutom måste väl ändå ha rätt att fråga det? Hur ska man formulera sig för att kunna få svar på frågan utan att det riskerar att bli skada trovärdigheten?

Jag menar heller inte att avtalet är ogiltig utan bara ifrågasätter om de allmänna bestämmelserna verkligen väger tyngre. Exempelvis om man har två avtal, A och B som motsäger varandra, vilket avtal väger då tyngst. Har inte lyckats hitta något om det, men skulle det ha visat sig att du haft mångårig kunskap på området så hade jag kunnat känna mig betydligt mer övertygad om att du har rätt. Du kan mycket väl ha rätt ändå

Skrivet av improwise:

Föreställer mig att du nog ändå fått svar på din frågeställning...

Yup

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nja, för att det ska vara ett argumentationsfel krävs det väl ändå att det är ett argument? Heller hade jag ingen dold agenda eller syfte att minska din trovärdighet utan ville genuint veta ifall du hade professionell erfarenhet. Jag skrev till och med inom parantes att jag inte menade att vara dryg. Dessutom måste väl ändå ha rätt att fråga det? Hur ska man formulera sig för att kunna få svar på frågan utan att det riskerar att bli skada trovärdigheten?

Jag menar heller inte att avtalet är ogiltig utan bara ifrågasätter om de allmänna bestämmelserna verkligen väger tyngre. Exempelvis om man har två avtal, A och B som motsäger varandra, vilket avtal väger då tyngst. Har inte lyckats hitta något om det, men skulle det ha visat sig att du haft mångårig kunskap på området så hade jag kunnat känna mig betydligt mer övertygad om att du har rätt. Du kan mycket väl ha rätt ändå

Yup

Fast att avleda en diskussion är ett argumentationsfel – du kommer inte runt det. Är det irrelevant är det irrelevant och du fortsätter göra det irrelevant.

Så länge som de följer avtalsvillkoren eller om de inte har det skrivet i avtalsvillkoret ändå kan visa att det finns skäl för ändringen så får de förmodligen göra ändringen, för vad som är skäligt eller oskäligt går åt båda hållen och skyddar inte bara konsumenter.

Allmänna villkor är alltid grunden och gäller så länge du inte kunnat påverka innehållet i avtalet själv. Ett erbjudande ogiltigförklarar alltså inte avtalet.

Har du problem med vad jag skriver ovan kan du inte attackera mina påstådda person, auktoritet eller motivation om du inte ska ta till argumentationsfel. Kan du inte peka på sakfel med hänvisning till domar, myndigheter, lagtexter etc så har du inte försökt möta argumentet.