3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Vilka j*vla priser 0.o

Permalänk
Medlem

Haha tror ändå de blir slut sålda, folk som inte är så insatta tänker säkert varför köpa 8 GB när man kan få 12 GB. Det större man har är bättre i sovrummet som man säger eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmgun28:

Haha tror ändå de blir slut sålda, folk som inte är så insatta tänker säkert varför köpa 8 GB när man kan få 12 GB. Det större man har är bättre i sovrummet som man säger eller har jag fel?

För miners är mer minne ett stort plus, nyligen gick en fil som måste passa i grafikminnet över 4gb så alla dom korten under 4gb blev gimpade. Och den filen växer och växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

För miners är mer minne ett stort plus, nyligen gick en fil som måste passa i grafikminnet över 4gb så alla dom korten under 4gb blev gimpade. Och den filen växer och växer.

Det är låååångt kvar tills 8gb inte går att minea med:

https://minerstat.com/dag-size-calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Det är låååångt kvar tills 8gb inte går att minea med:

https://minerstat.com/dag-size-calculator

Antagligen, men tex Geforce 1060 kom ju för 5 år sedan. Och 3gb modellerna hade antagligen varit lönsamma än idag (6gb versionen går på 2k på tradera). Så kan vara nått liknande om 5 år med 3060 12gb och 8gb korten. Spekulerar mest här vet ju inget säkert är klart.

Permalänk
Medlem

Finns ett 40-tal 3060 ute på tradera utan bud. Så jäkla onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Finns ett 40-tal 3060 ute på tradera utan bud. Så jäkla onödigt.

Förmodligen folk som trodde att överpriserna betalas av gamers. Men miners är inte intresserade av 3060 så korten blir osålda.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Förmodligen folk som trodde att överpriserna betalas av gamers. Men miners är inte intresserade av 3060 så korten blir osålda.

Snarare att det finns en bättre tillgång till 3060 för närvarande (vilket helt säkert har att göra med miners). De dyker upp i lager ett par gånger per dag, så det är inte jättesvårt att få tag från en via en ÅF. Om det blir en bristvara så lär gamers betala överpris precis som vem som helst annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Snarare att det finns en bättre tillgång till 3060 för närvarande (vilket helt säkert har att göra med miners). De dyker upp i lager ett par gånger per dag, så det är inte jättesvårt att få tag från en via en ÅF. Om det blir en bristvara så lär gamers betala överpris precis som vem som helst annars.

Typ denna idag

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3060-VENTUS...

4790 kr

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Snarare att det finns en bättre tillgång till 3060 för närvarande (vilket helt säkert har att göra med miners). De dyker upp i lager ett par gånger per dag, så det är inte jättesvårt att få tag från en via en ÅF. Om det blir en bristvara så lär gamers betala överpris precis som vem som helst annars.

Tycker vi har sett samma sak vid 3060ti och 3070 släpp, tillgången har varit relativt god i början och folk klankade ner och jämförde prisvärdhet mot 3080.

Nvidia har ju flera gånger gått ut med att det kommer fortsätta vara begränsad tillgång på grafikkort under hela 2021. Tror att när den första skördens scalperkort är sålda kommer det inte ligga 40 kort ute samtidigt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta kort verkligen kommer in på fredag eller om det bara står så? https://webshop.multitech.se/gigabyte-rtx-3060-ti-gaming/cat-...

Är det någon som har beställd dar ifrån tidagare och vet om det går att avbeställa och få pengarna tillbaks?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet om detta kort verkligen kommer in på fredag eller om det bara står så? https://webshop.multitech.se/gigabyte-rtx-3060-ti-gaming/cat-...

Är det någon som har beställd dar ifrån tidagare och vet om det går att avbeställa och få pengarna tillbaks?

Jag kan bara delvis besvara din frågeställning. Vid ett tidigare tillfälle beställde jag ett 3080 därifrån men den ordern blev makulerad med hänvisning till hög efterfrågan. Det är enligt mig tveksamt om det ens är värt mödan att lägga en order hos dem.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag kan bara delvis besvara din frågeställning. Vid ett tidigare tillfälle beställde jag ett 3080 därifrån men den ordern blev makulerad med hänvisning till hög efterfrågan. Det är enligt mig tveksamt om det ens är värt mödan att lägga en order hos dem.

Får man pengarna tillbaks om detta händer? Eller måste man krångla en massa med supporten först? För annars är de ju alltid värt ett försök börja bli tröttsamt att vänta på mitt 3060 ti från inet det har stått okänt levernasdatum sedan jag beställde kortet😑

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

kanske inte är lika högt tryck på 3060ti från multitech, min 3080 order där blev också makulerad^^

Permalänk
Medlem

Någon som ens lyckats få kort ifrån Multitech, Alina m.m? Känns som att de borde plockas bort ifrån prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Någon som ens lyckats få kort ifrån Multitech, Alina m.m? Känns som att de borde plockas bort ifrån prisjakt.

De stog att det skulle komma in i lager på 03-05 tidigare idag hos multitech men var lite osäker om det verkligen stämde så jag avstog. Och nu har det ändrat till inga i lager.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kan intyga om att kortet från Multitech inte går att beställa, gjorde en beställning för någon timme sen och den blev nu makulerad på grund av att efterfrågan överstiger tillgången enligt företaget själva. Jag valde att hämta ut i butiken så återbetalning var inte relevant som tur var.

Permalänk
Medlem

Trött på att CDON visar dom har grafikkort i lager? Men när man klickar vidare står det 60-80 dagar. Jag uppmärksammade Prisjakt på detta och fick precis ett mail dom för en dialog med dom. Så förhoppningsvis slutar dom upp med det här beteendet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Förmodligen folk som trodde att överpriserna betalas av gamers. Men miners är inte intresserade av 3060 så korten blir osålda.

Man kan ju alltid hoppas att det är så och dom som köper på sig kort för att sälja vidare inte får dem sålda och måste sälja till förlust. Fast det är önsketänkande

Satt själv och spammade Proshop från 17:59-20:30 och tänkte att om jag får tag i ett 3060 för 3600:- eller vad det var så funkar det att bygga med tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Man kan ju alltid hoppas att det är så och dom som köper på sig kort för att sälja vidare inte får dem sålda och måste sälja till förlust. Fast det är önsketänkande

Det är väl ingen som någonsin som köper på sig kort som kommer sälja dem med förlust. Har man inte sålt dem innan tiden för öppet köp går ut så returnerar man dom. Så länge öppet köp finns så får man nog finna sig i att detta kommer fortsätta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

När Inet skriver att det ska komma in i lager av en viss modell, betyder det att det ska komma in fler kort än personer på väntelistan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Förmodligen folk som trodde att överpriserna betalas av gamers. Men miners är inte intresserade av 3060 så korten blir osålda.

Klart ett svalare miningintresse för 3060, men ett 3060 ger runt 1000kr i månaden i förtjänst trots limiteringen. Betalar man runt 4 tusen per kort så är det en helt ok investering. Men jag förstår verkligen att miners inte är intresserade av 3060 för 6000kr+ som många kostar. Det tror jag inte så många gamers är heller förvisso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Klart ett svalare miningintresse för 3060, men ett 3060 ger runt 1000kr i månaden i förtjänst trots limiteringen. Betalar man runt 4 tusen per kort så är det en helt ok investering. Men jag förstår verkligen att miners inte är intresserade av 3060 för 6000kr+ som många kostar. Det tror jag inte så många gamers är heller förvisso.

Man tjänar 1000:-/månad just nu ja? Miners kanske tom. kan tänka framåt och inse att priser på valutor kan sjunka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sandos:

Man tjänar 1000:-/månad just nu ja? Miners kanske tom. kan tänka framåt och inse att priser på valutor kan sjunka.

De inser nog att de kan gå upp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Klart ett svalare miningintresse för 3060, men ett 3060 ger runt 1000kr i månaden i förtjänst trots limiteringen. Betalar man runt 4 tusen per kort så är det en helt ok investering. Men jag förstår verkligen att miners inte är intresserade av 3060 för 6000kr+ som många kostar. Det tror jag inte så många gamers är heller förvisso.

What?
1000kr i månaden? Hur får du till det? Jag får det till 22-24MH/s och ca 400kr/mån. Max 500kr/mån.

1000kr? 👏

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

What?
1000kr i månaden? Hur får du till det? Jag får det till 22-24MH/s och ca 400kr/mån. Max 500kr/mån.

1000kr? 👏

Ethereum snackar vi dom siffrorna ja. Men 3060 är bara begränsat mot just Ethereum, andra coins får man full prestanda i.
Källa: https://whattomine.com/gpus/58-nvidia-geforce-rtx-3060?cost=0...

Permalänk
Medlem

Sett att de flesta tips i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la... nu handlar om 3060 (ej Ti). Det kortet borde kanske höra till en egen tråd? 3060Ti/3070 känns som en egen klass och är de enda jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Sett att de flesta tips i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la... nu handlar om 3060 (ej Ti). Det kortet borde kanske höra till en egen tråd? 3060Ti/3070 känns som en egen klass och är de enda jag är intresserad av.

Skulle kunna vara tillfälligt då de korten kom ut nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Sett att de flesta tips i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la... nu handlar om 3060 (ej Ti). Det kortet borde kanske höra till en egen tråd? 3060Ti/3070 känns som en egen klass och är de enda jag är intresserad av.

Helt ärligt så tycker jag att 3060 får onödigt mycket kritik som att det vore ett värdelöst kort. Är ju ungefär lika stor skillnad mellan ett 3060/3060ti som mellan 3060ti/3070 efter att man överklockat 3060 enligt jayztwocents.

https://youtu.be/n15BZqDG1NQ

Värt att tänka på är att ett 3060 rimligtvis kostar någonstans mellan 4700-6000:- och ett 3060ti 7000-8500:- (om man lyckas få tag på ett). Ganska stor prisskillnad ändå.
Sitter man utan och vill ha ett kort att spela på under 2021 och inte tror sig veta att krypto kommer krascha, så kan det väl mycket väl fungera ok.

Hellre ett nytt 3060 för en tusenlapp extra än ett begagnat 2060 super imho.