Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lenovo Yoga slim 7, förstörd och använd dator efter service.

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga slim 7, förstörd och använd dator efter service.

Hej!

Varnar för ganska lång post.

TL:DR:
Skickade iväg datorn för att reparera webkamera. Fick tillbaka trasig dator med tydliga spår att någon använt den.

Hör börjar hela posten:
Jag köpte min Lenovo Yoga Slim 7 i höstas inför stundade studier från Komplett.
Jag var väldigt nöjd med datorn och den fungerade ungefär som det skulle. Efter ett tag upptäckte jag att inloggningen med Windows Hello inte alltid fungerade då den inte hittade kameran. Så testade lite och visade sig att den inte kom åt den "vanliga" webkameran i datorn. (Fick tex ingen bild alls när jag öppnade kameraappen i windows). Fungerade ibland efter omstart etc.

Kontaktade support som gick igenom med mig olika saker och uppgradera bios (hade missat att det fanns en uppdatering liggande) men kameran hoppade igång. Men efter ett tag så var samma problem tillbaka, den fungerade inte hela tiden (tror aldrig att den riktigt fixades utan bara att det fungerade en lite längre stund just efter supporten).

Kontaktade efter jul supporten igen då jag tänkte att det hade varit skönt att få kameran och datorn fixad.
Hen jag pratade med gick igenom det basala, typ kolla så den inte är av]stängd, starta om, installera om drivrutin etc. Det fungerade fortfarande inte.

Jag hade haft en ide någon gång om att det var ett fysiskt fel, dvs glapp, för ibland när jag "masserade" runt kameran och bakom skärmen där kameran sitter så fungerade kameran igen.

Jag lyckades göra detta medans jag filmade med mobilen och samtidigt hade supportchatten uppe. Så laddade snabbt upp på youtube och skickade till hen i chatten. Då såg hen väl att det var något fel så jag fick en fraktsedel och packade ner datorn och skickade iväg någon dag senare.

Den var borta i ungefär 10 dagar sammanlagt. Följde reparationen på Lenovos hemsida.

När jag skickade iväg datorn så la jag datorn i "påsen" som den kom i och ner i skumplasten så den hänger i luften i kartongen. När jag sen fick hem den så var det första jag upptäckte att den inte var i någon plastpåse utan bara direkt ner i skummet i kartongen. Det var väl inte hela världen tänkte jag. Men när jag sen tog upp datorn och undersökte den yttre så hittade jag en del saker.

Bakstycket på skärmen var inte tillbakamonterat ordentligt, stor glipa.

Buckla i metallen efter (vad jag antar) är "guitarrpick" som använts för att bända upp det.

Märken och inte monterat på framsidan under skärmen

Så jag mailade komplett ang detta, om de skulle ta det vidare med Lenovo eller hur jag skulle gå tillväga för att få en ny enhet/fixa min egna.

Sen kom en andra överraskningen när jag senare på kvällen tänkte använda datorn lite.
Då upptäckte jag lite sökhistorik. Någon gång under servicen har datorn använts för att kolla upp lite saker.

Facebook.com
Youtube, någon musik
Jag gissar på någon tjeckisk skola

Sen det nästan värsta av allt. Det låg ett textdokument i Hämtade filer som hette: PLS dont play fortnite xd.txt.

Jag tycker det är väldigt respektlöst och extremt oprofessionellt av Lenovo att inte utföra servicen/återmonteringen på något som helst ok sätt.
Och på det använda datorn som om det vore personen i frågas egna dator känns med helt sjukt fel. Framför allt att försöka vara rolig och lägga in ett textfil på datorn.
Känns som det lika gärna kan ligga malware på datorn eller installerat någon keylogger eller vad som helst just nu.

Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt häva mitt köp, eller någon konsumenträtt till att inte vilja ha kvar datorn pga ovan nämna saker?
Eller är jag bara onödigt petig med min integritet och vad man kan förvänta sig från en service?

Mvh
Kvillen

La till videon när kameran kraschar
Permalänk
Medlem

Intresant tråd!
Har ne Lenovo yoga i samma serie med en defunkt startknapp (startar med gem numera i det lilla hålet på högra sidan),
och har tänkt skicka in den på service.
Sånt här får en dock att fundera extra på om det egentligen kanske är värt att leva med en trasig startknapp, eller tom. lös på något eget istället.

prova att ringa supporten och prata med dem om vad som hänt och se om de kan vara behjälpliga, inget företag vill ha dålig PR, så ta det med dem så ska du se att de har en vilja att rätta till det.

Du är verkligen inte onödigt petig, skickar man in något på service förväntar man sig en reparation, inte att produkten används som någon form av demo/leksaks produkt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Riktigt illa! Hade blivit förbannad om någon jöns på reparationsavdelningen bestämt sig för att gräva runt i min privata dator. Tycker heller inte du ska ta emot en dator som de så uppenbart jonglerat runt med, sänker direkt värdet om du försöker sälja den senare och den har fullt med kosmetiska skador.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Administrativ avgift

@Kvillen kan rekommendera att alltid dubbelkolla serienummer när detta händer, kan vara en tekniker som gjort en OOps o skickat tillbaka fel dator who knows. Men ja ring Lenovo så lär de dra på lite extra kundtjänst, vara bara lugn o trevlig i samtalet så brukar dom expeditera det extra snabbt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Jag tycker det är väldigt respektlöst och extremt oprofessionellt av Lenovo att inte utföra servicen/återmonteringen på något som helst ok sätt.

Lenovo är väldigt dåligt skött i Europa, vilket jag fått erfara genom otaliga timmar av telefonkontakt med Digital River på Irland.

Häv köpet, kräv pengarna tillbaka och varna andra för Lenovo.

Köp sedan en Dell eller Apple och njut av support i världsklass.

En dator från Lenovo kommer jag aldrig mer våga köpa som privatperson.

Ang. malware, så är Lenovo ökända för diverse rootkits som Superfish m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lenovo är väldigt dåligt skött i Europa, vilket jag fått erfara genom otaliga timmar av telefonkontakt med Digital River på Irland.

Häv köpet, kräv pengarna tillbaka och varna andra för Lenovo.

Köp sedan en Dell eller Apple och njut av support i världsklass.

En dator från Lenovo kommer jag aldrig mer våga köpa som privatperson.

Ang. malware, så är Lenovo ökända för diverse rootkits som Superfish m.m.

Det är stor skillnad mellan olika servicenivåer och vad man köpt för datorserie har jag märkt. Vi köpte av misstag "vanliga" supportavtalet på ett antal Dellmaskiner (Latitudeserien) på jobbet en gång och den servicen var inte kul att ha att göra med, Prosupporten däremot var alltid kanon att ha att göra med. Detsamma gäller Lenovo för Thinkpad serien men jag har hört historier om deras privatkundssupport som varit under all kritik. Datorn som TS mottagit är ju i ett helt oacceptabelt skick, självklart ska de åtgärda detta professionellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Det är stor skillnad mellan olika servicenivåer och vad man köpt för datorserie har jag märkt. Vi köpte av misstag "vanliga" supportavtalet på ett antal Dellmaskiner (Latitudeserien) på jobbet en gång och den servicen var inte kul att ha att göra med, Prosupporten däremot var alltid kanon att ha att göra med. Detsamma gäller Lenovo för Thinkpad serien men jag har hört historier om deras privatkundssupport som varit under all kritik. Datorn som TS mottagit är ju i ett helt oacceptabelt skick, självklart ska de åtgärda detta professionellt!

Har samma erfarenheter mellan pro och privat support!
Har thinkpad på företaget = 110% proffssupport
Yoga hemma = Ren skit, och nu efter denna tråd är jag fundersam på om jag ens ska skicka in den alls.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

På reparationsstället där jag praktiserat i kanske totalt 6 månader så var det så att vi öppnade några länkar(I privat läge) vi hade i huvudet och även youtube för att kolla så att datorn hade kvar sin funktionalitet. Det var liksom en del i processen för att se om det var mer som strulade.
Alla datorer oavsätt fel gick genom funktionstest så som:
Wifi, skärm, cpu stress, gpu stress, högtalare, mikrofon, webcam, ethernet port, video playback.

Innan datorn skickades ut skulle datorn passera visuell inspektion av annan tekniker som ej genomfört reparation/arbete.
Din dator skulle absolut inte passerat QA.
Småglipor trycktes till av QA. Inte ens småfläckar fick vara på datorn.

Långt ifrån okej med filen som skapats i din nedladdningsmapp.
Kompensation/ny laptop/uppgradering av någon hårdvara i datorn + fix på din laptop+formatering + att få det eskalerat till reparationsställets chefer skulle jag anse vara lämpligt i det här fallet.

Jag anser att tilliten från din sida ej ska finnas nu och därav att du kan misstänka virus eller liknande då det är tydligt att den anställa som arbetat på din dator inte agerat på ett professionellt sätt.

Jag skriver som en kratta
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Funkar web-kameran nu? Symptomen låter ju lite som usb-problemen med senaste windows som jag bla annat haft med en bluetooth-drivare.

När det gäller service så blir man inte förvånad längre,
när det gäller startknappen hade jag försökt ringa någon och gnälla tills de skickar reservdelen - det borde ju vara billigast för alla.
Men mina erfarenheter av service är mest från början av 2000-talet då det fanns svenska service-enheter, företag hade på-plats-service
och dell skickade ut reservdelstangentbord till mig utan att blinka.

Skickar man in något riskerar man alltid blåsta hårddiskar, kanske en refurbenhet i retur och blandade repor och skavanker som från den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Intresant tråd!
Har ne Lenovo yoga i samma serie med en defunkt startknapp (startar med gem numera i det lilla hålet på högra sidan),
och har tänkt skicka in den på service.
Sånt här får en dock att fundera extra på om det egentligen kanske är värt att leva med en trasig startknapp, eller tom. lös på något eget istället.

prova att ringa supporten och prata med dem om vad som hänt och se om de kan vara behjälpliga, inget företag vill ha dålig PR, så ta det med dem så ska du se att de har en vilja att rätta till det.

Du är verkligen inte onödigt petig, skickar man in något på service förväntar man sig en reparation, inte att produkten används som någon form av demo/leksaks produkt.

Jag ringde och pratade med support, han skulle skicka det vidare med bilder och det.
Han höll med om det absotut inte var OK att lägga in filer och fixa och att det var ett övertramp.

Dock verkade det bara som jag får skicka iväg den igen och de ska "åtgärda" felen och jag får tillbaka den sen, tror inte det är det jag är ute efter, de kommer aldrig kunna rätta till repor/bucklan osv. Ska se om man kan fråga efter en helt ny utbytesenhet istället. Har dock ingen aning om det fungerar eller inte..

Skrivet av firstofmay:

Riktigt illa! Hade blivit förbannad om någon jöns på reparationsavdelningen bestämt sig för att gräva runt i min privata dator. Tycker heller inte du ska ta emot en dator som de så uppenbart jonglerat runt med, sänker direkt värdet om du försöker sälja den senare och den har fullt med kosmetiska skador.

Nä, får se vad de svarar på supporten, men är på din linje. Vill som sagt knappt använda den nu pga allt...

Skrivet av andra94:

@Kvillen kan rekommendera att alltid dubbelkolla serienummer när detta händer, kan vara en tekniker som gjort en OOps o skickat tillbaka fel dator who knows. Men ja ring Lenovo så lär de dra på lite extra kundtjänst, vara bara lugn o trevlig i samtalet så brukar dom expeditera det extra snabbt

Det är samma dator, serienumret har jag kollat också men de har inte blåst den. Även om jag kopierade allt och förberedde för att de skulle blåsa den så gjorde de inte det ..

Skrivet av walkir:

Lenovo är väldigt dåligt skött i Europa, vilket jag fått erfara genom otaliga timmar av telefonkontakt med Digital River på Irland.
Häv köpet, kräv pengarna tillbaka och varna andra för Lenovo.
Köp sedan en Dell eller Apple och njut av support i världsklass.
En dator från Lenovo kommer jag aldrig mer våga köpa som privatperson.
Ang. malware, så är Lenovo ökända för diverse rootkits som Superfish m.m.

Köpet är ju 6 månader+ gammalt, häva köp går väl bara inom 14 dagar eller vad det är?

Skrivet av Zeedarn:

På reparationsstället där jag praktiserat i kanske totalt 6 månader så var det så att vi öppnade några länkar(I privat läge) vi hade i huvudet och även youtube för att kolla så att datorn hade kvar sin funktionalitet. Det var liksom en del i processen för att se om det var mer som strulade.
Alla datorer oavsätt fel gick genom funktionstest så som:
Wifi, skärm, cpu stress, gpu stress, högtalare, mikrofon, webcam, ethernet port, video playback.

Innan datorn skickades ut skulle datorn passera visuell inspektion av annan tekniker som ej genomfört reparation/arbete.
Din dator skulle absolut inte passerat QA.
Småglipor trycktes till av QA. Inte ens småfläckar fick vara på datorn.

Långt ifrån okej med filen som skapats i din nedladdningsmapp.
Kompensation/ny laptop/uppgradering av någon hårdvara i datorn + fix på din laptop+formatering + att få det eskalerat till reparationsställets chefer skulle jag anse vara lämpligt i det här fallet.

Jag anser att tilliten från din sida ej ska finnas nu och därav att du kan misstänka virus eller liknande då det är tydligt att den anställa som arbetat på din dator inte agerat på ett professionellt sätt.

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare än det jag redan gjort, annars är jag inne på det jag markerade i fettext i ditt citat. Känns om man inte ska acceptera skicket den kom tillbaka i..

Skrivet av pacc:

Funkar web-kameran nu? Symptomen låter ju lite som usb-problemen med senaste windows som jag bla annat haft med en bluetooth-drivare.

När det gäller service så blir man inte förvånad längre,
när det gäller startknappen hade jag försökt ringa någon och gnälla tills de skickar reservdelen - det borde ju vara billigast för alla.
Men mina erfarenheter av service är mest från början av 2000-talet då det fanns svenska service-enheter, företag hade på-plats-service
och dell skickade ut reservdelstangentbord till mig utan att blinka.

Skickar man in något riskerar man alltid blåsta hårddiskar, kanske en refurbenhet i retur och blandade repor och skavanker som från den här tråden.

Webbkameran verkar fungera till 100% nu, så tror det var något skit. Kom på att jag glömde länka in min film i ursprungsinlägget nu. Ska göra det

mvh

Permalänk
Medlem

Skickades den in via komplett som skickade den till Lenovo? Isf skulle jag nog tala med Komplett och bara be dom byta ut den mott en ny enhet, sen får dom lösa det med Lenovo själva sen. Skickade du in den själv till Lenovo så hade jag nog gjort samma sak fast direkt till Lenovo. Be dom byta ut den mott en ny enhet annars är det ju bara lägga upp och göra det viralt om hur deras Service funkar, lär inte vara något som dom blir lyckliga av, men att göra som dom gjort med din enhet är så långt ifrån okej att det är sjukt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Köpet är ju 6 månader+ gammalt, häva köp går väl bara inom 14 dagar eller vad det är?

Låter som du tänker på Ångerrätten?

Häva köpet borde du alltid kunna göra (inom 3 år) när det rör sig om ursprungsfel som leverantören inte har förmåga att åtgärda.

https://www.hallakonsument.se/lagar/koplagen/

Skillnaden ligger främst på bevisbördan, där du som konsument har ett extra skydd under de 6 första månaderna.

"För att kunna häva köpet krävs det att (1) varan är felaktig, (2) köparen kände inte till felet vid köpet, (3) köparen borde inte ha upptäckt felet vid en eventuell undersökning av varan innan köpet, (4) köparen reklamerar felet inom skälig tid, (5) avhjälpande eller omleverans kommer inte i fråga eller sker inte inom skälig tid och (6) avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta."

"När det är en fel på en vara har säljaren i första hand rätt att reparera varan eller ge dig en likvärdig vara i stället för den felaktiga varan.
Om säljaren inte kan reperara varan eller ge dig en ny likvärdig vara har du rätt till prisavdrag eller att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att varan lämnas tillbaka till säljaren och att du får pengarna tillbaka. För att du ska kunna häva ett köp måste felet på varan ha stor betydelse för dig."

Jag kan tycka att webbkameran är en väsentlig del av datorn då den används för "Windows Hello".

Permalänk
Medlem

Jag ägde en matebook 14 vilket jag köpte från Oktober 2020. Skärmen hade då backlight bleed och bytades ut 5 gånger. Kontaktade Borås konsument och citerade deras svar till återförsäljaren som jag köpte ifrån och fick pengarna tillbaka.
Dem sa att tillverkaren ska bara reparera samma fel max 2 gånger sedan efteråt får kunden rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Nu har jag lagt en förbeställning på lenovo yoga slim 7 pro 5800H men jag kommer nog betala pro support efter att ha läst igenom tråden här :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Jag ringde och pratade med support, han skulle skicka det vidare med bilder och det.
Han höll med om det absotut inte var OK att lägga in filer och fixa och att det var ett övertramp.

Dock verkade det bara som jag får skicka iväg den igen och de ska "åtgärda" felen och jag får tillbaka den sen, tror inte det är det jag är ute efter, de kommer aldrig kunna rätta till repor/bucklan osv. Ska se om man kan fråga efter en helt ny utbytesenhet istället. Har dock ingen aning om det fungerar eller inte..

Nä, får se vad de svarar på supporten, men är på din linje. Vill som sagt knappt använda den nu pga allt...
Köpet är ju 6 månader+ gammalt, häva köp går väl bara inom 14 dagar eller vad det är?

Dell(Alienware) erbjöd mig fulla pengar tillbaka efter att datorn upprepat hade fel efter reparationer, var precis innan 36 månader om jag inte minns fel, som dom hade sin garanti i. Ev möjligt i ditt fall, fråga skadar ju inte.

Är det chassiskador så beställer dom nog chassidelar och byter ut på verkstaden.

Lycka till! Windows reset/ominstallation(föredraget) kan vara idé om dom gjort övertramp i windows.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.