Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Finns ju tre som ser nästan likadana ut.

Aha, sorry nu fattar jag. Är sjuk och lite långsam

Halostrap stämmer bra att det är.
Kan sjukt nog inte få fram en länk men det var deb som nu har 5243 sålda någonting.
Körde via DHL vilket ökade på priset men det var värt det om man ser vad fb ville ha för sin elite strap.
Annars vet jag inte varför de har flera identiska på sidan. Har för mig att en av dom inte skickades från ett EU-land så jag tog den som kom via Tjeckien.

Permalänk
Medlem

Vad spelar ni för spel på er Quest 2? När jag kollar runt i butiken hittar jag inga spel som lockar direkt.. Allt känns som mobilspel som man kanske kan lira i någon timme eller två. Har spelat VR på olika evenemang och då har det ofta varit skjutspel där man ska samla så mycket poäng som möjligt men hittar inga sådana i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Vad spelar ni för spel på er Quest 2? När jag kollar runt i butiken hittar jag inga spel som lockar direkt.. Allt känns som mobilspel som man kanske kan lira i någon timme eller två. Har spelat VR på olika evenemang och då har det ofta varit skjutspel där man ska samla så mycket poäng som möjligt men hittar inga sådana i butiken.

Kör främst PCVR genom Virtual Desktop. Men nativt kör jag Eleven Table Tennis.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Vad spelar ni för spel på er Quest 2? När jag kollar runt i butiken hittar jag inga spel som lockar direkt.. Allt känns som mobilspel som man kanske kan lira i någon timme eller två. Har spelat VR på olika evenemang och då har det ofta varit skjutspel där man ska samla så mycket poäng som möjligt men hittar inga sådana i butiken.

Det jag oftast kör är olika träningsspel, typ Blaston, ToTF, Beat Saber, Eleven med flera.

Skjutspel med poäng - menar du typ Robo Recall eller Pistol Whip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det jag oftast kör är olika träningsspel, typ Blaston, ToTF, Beat Saber, Eleven med flera.

Skjutspel med poäng - menar du typ Robo Recall eller Pistol Whip?

Är lite osäker på ifall det var genom Oculus eller om det genom SteamVR..

Jag köpte nog egentligen främst Oculus för att spela Alyx vilket jag enligt Steam skulle kunna då jag fick höga resultat i deras testverktyg. Bilden har dock varit extremt oskarp/suddig och FPS:en hoppar mellan 90-30. Verkar främst vara spelbart när jag är inne i mindre utrymmen. Har en Lenovo Legion 5 med i7-10750h, RTX 2060 och 16gb ram.

Permalänk
Skrivet av Trac3r:

Vad spelar ni för spel på er Quest 2? När jag kollar runt i butiken hittar jag inga spel som lockar direkt.. Allt känns som mobilspel som man kanske kan lira i någon timme eller två. Har spelat VR på olika evenemang och då har det ofta varit skjutspel där man ska samla så mycket poäng som möjligt men hittar inga sådana i butiken.

Beror ju på vad du gillar att spela.
Det har kommit ett nytt skjutspel som heter crashland.

Finns ju inte överdrivet många bra skjutspel till quest annars. Onward och population zero är bra om du gillar multiplayer.

Superhot är riktigt fett också

Annars föredrar jag träningsappar/spel som synthriders, reakt, fitXr osv. Tänkte testa pistol whip vid tillfälle.
Off topic: Testa gärna amazon prime trial i 7 dagar. Bra kvalitet samt några få bra filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Vad spelar ni för spel på er Quest 2? När jag kollar runt i butiken hittar jag inga spel som lockar direkt.. Allt känns som mobilspel som man kanske kan lira i någon timme eller två. Har spelat VR på olika evenemang och då har det ofta varit skjutspel där man ska samla så mycket poäng som möjligt men hittar inga sådana i butiken.

Kan rekommendera in death unchained.
Ett Rogue-lite med 2 olika spellägen.
Kan verka simpelt i början men har ett djup som växer fram.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa med inställningar för att kunna spela Alyx genom VD? Har noterat när jag kollar CPU usage i VD att det nästan aldrig verkar gå över ca 30%. Är detta normalt? Har sett klipp när folk spelar med samma eller sämre dator än vad jag har och får det att flyta på bra.

Permalänk
Skrivet av Trac3r:

Någon som kan hjälpa med inställningar för att kunna spela Alyx genom VD? Har noterat när jag kollar CPU usage i VD att det nästan aldrig verkar gå över ca 30%. Är detta normalt? Har sett klipp när folk spelar med samma eller sämre dator än vad jag har och får det att flyta på bra.

Vad har du för specs på datorn?

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Vad har du för specs på datorn?

RTX 2060, i7-10750h, 16gb ram. Laptop alltså. Verkar vara flera som haft problem med SteamVR i Virtual Desktop. Är helt galet suddigt om jag jag väljer något annat än High på i VD, men då laggar jag istället.

Permalänk
Skrivet av Trac3r:

RTX 2060, i7-10750h, 16gb ram. Laptop alltså. Verkar vara flera som haft problem med SteamVR i Virtual Desktop. Är helt galet suddigt om jag jag väljer något annat än High på i VD, men då laggar jag istället.

EN laptop RTX 2060 är sämre än desktop GTX 1070 så din laptop är helt enkelt för klen för att köra högre inställning än VD Low i det tunga spelet.

VR är väldigt krävande för GFX-kortet. Du kan få lite bättre prestanda med kabel men då måste du leva med en kabel...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Trac3r:

RTX 2060, i7-10750h, 16gb ram. Laptop alltså. Verkar vara flera som haft problem med SteamVR i Virtual Desktop. Är helt galet suddigt om jag jag väljer något annat än High på i VD, men då laggar jag istället.

Skrivet av kdk_warhead:

EN laptop RTX 2060 är sämre än desktop GTX 1070 så din laptop är helt enkelt för klen för att köra högre inställning än VD Low i det tunga spelet.

VR är väldigt krävande för GFX-kortet. Du kan få lite bättre prestanda med kabel men då måste du leva med en kabel...

Vad kdk_warhead sa. RTX 2060 laptop är för klent tyvärr..

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Någon som kan hjälpa med inställningar för att kunna spela Alyx genom VD? Har noterat när jag kollar CPU usage i VD att det nästan aldrig verkar gå över ca 30%. Är detta normalt? Har sett klipp när folk spelar med samma eller sämre dator än vad jag har och får det att flyta på bra.

Vilka inställningar kör du med under Streaming i VD?
Har du stängt av dynamiska texturer i Alyx?
Är din laptop kablad till routern?
Vad för latenser har du?

Ett 2060 Mobile är lite bättre än ett 1060 6GB så du bör i alla fall kunna spela genom VD om du drar ner på grafiska inställningar.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Avstängd

Fick idag mitt packet av facial interface. Utan att betala nått.. dom har förmodligen fixat allt strull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vilka inställningar kör du med under Streaming i VD?
Har du stängt av dynamiska texturer i Alyx?
Är din laptop kablad till routern?
Vad för latenser har du?

Ett 2060 Mobile är lite bättre än ett 1060 6GB så du bör i alla fall kunna spela genom VD om du drar ner på grafiska inställningar.

Jag har skiftat mellan alla möjliga inställningar, men nu tycker jag att high i VD ändå flyter ganska bra på 72 fps. Ett par dippar här och där men hellre att det inte är suddigt och laggar ibland än att gå runt och känna sig full när man spelar

Är det korrekt förstått av mig att det inte spelar någon roll vad man har för inställningar inne i Alyx när man kör genom VD? Tycker inga ändringar jag gör där har någon påverkan på utseende eller fps.. Har haft uppe i ultra utan att se någon skillnad.

Permalänk

Fick mitt headset igår. Jag vet inte vad jag ska säga. Älskar potentialen i den, men har kraftiga problem med att nästan allt är suddigt. Kollat IPD men problemet är inte där. Spelar ingen roll om jag kör Virtual Desktop eller på spel direkt i headset. Besviken. Känns som att jag är närsynt igen med headsetet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingdomCome:

Fick mitt headset igår. Jag vet inte vad jag ska säga. Älskar potentialen i den, men har kraftiga problem med att nästan allt är suddigt. Kollat IPD men problemet är inte där. Spelar ingen roll om jag kör Virtual Desktop eller på spel direkt i headset. Besviken. Känns som att jag är närsynt igen med headsetet på.

Som många ggr tidigare nämnt.
Se till att headsetet sitter ordentligt.
Original strap? Om du håller headsetet med båda händerna, flyttar det upp ner/titlar framåt bakåt. Kan du då på nått sätt få bättre bild då?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingdomCome:

Fick mitt headset igår. Jag vet inte vad jag ska säga. Älskar potentialen i den, men har kraftiga problem med att nästan allt är suddigt. Kollat IPD men problemet är inte där. Spelar ingen roll om jag kör Virtual Desktop eller på spel direkt i headset. Besviken. Känns som att jag är närsynt igen med headsetet på.

Är samma som för mig. Allt är suddigt förutom menyer i spel. Alla nämner alltid ipd som om man inte testat alla möjliga settings redan.

Permalänk

Nån mer som har problem att handla i Quest store? Jag lyckades handla Virtual Desktop för nån vecka sen men när jag försöker köpa Beat Saber nu så funkar det inte. Det är ett Mastercard från länsförsäkringar som betalmetod.

Har skickat till supporten och fått lite standardsvar som att starta om headsetet

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_c_:

Nån mer som har problem att handla i Quest store? Jag lyckades handla Virtual Desktop för nån vecka sen men när jag försöker köpa Beat Saber nu så funkar det inte. Det är ett Mastercard från länsförsäkringar som betalmetod.

Har skickat till supporten och fått lite standardsvar som att starta om headsetet

https://am3pap006files.storage.live.com/y4mtGD-AzE8eciZ9mvrySQvWZq8x9ZmDcMRwTqujdR4jsMbGt3Wo2iGJ-O6LFDr0Vi-oyO-rkInaVpjO943D20rEjkJyZIkqU0trs_sovWuNSWFKkDDVNyIlyAa_aIrjvPO7MyUCAdoBpKukXaiaua-MVbaSduu287Tubvkc2cdZYSJQ0b-KRlW7wI4ERnYJXZO?width=870&height=310&cropmode=none

Många från svenska banker som haft problem.
Använd PayPal så är det bekymmer fritt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av KingdomCome:

Fick mitt headset igår. Jag vet inte vad jag ska säga. Älskar potentialen i den, men har kraftiga problem med att nästan allt är suddigt. Kollat IPD men problemet är inte där. Spelar ingen roll om jag kör Virtual Desktop eller på spel direkt i headset. Besviken. Känns som att jag är närsynt igen med headsetet på.

Testa att ta av masken på headsetet för att få det så nära ögonen som möjligt.
Det är möjligt linserna är för långt ifrån för att passa just dig.
Om du märker att det blir mindre suddigt så bör du satsa på en vr cover slim-mask eller liknande.
Jag förutsätter att du har tagit bort plasten på linserna som testat att justera ipd-avståndet?

Eller ser det bra ut i standalone mode och blir suddigt nör du kopplar in pc'n via link och kör virtual desktop?
Virtual desktop krånglar för många. Man behöver en biffig rigg för att köra på high.

Oculus link är en annan femma dock.
Du kan manuellt ändra upplösningen på quest 2 via oculusappen på pc'n. Gå in på enheter, välj grafiska inställningar och fippla runt med upplösningsslidern.
Det kan göra stor skillnad men kräver en del trixande för många spel då det är lite jobb att få en bra balans mellan upplösning och prestanda.

Sedan har du även oculus tray tool med vilken du kan göra tweaks på bitraten. Det är en jäääkla skillnad på 100 och 300 mbit per sekund!
I oculus tray tool kan du även ställa in parametern distortion curvature till low (förbättrar skärpa i mitt och periferi).
Även encode resolution kan ges högre värden, men detta är beroende på av vilket grafikkort du har.

Oculus tray tool samt oculus client påverkar enbart prestandan över link.
Så stirra dig inte blind på att det är suddigt över VD och link då det är olika system.
Mitt tips är att bråka med inställningarna via oculus link först och sedan ta dig an VD.

Se också till att din linkkabel stödjer usb 3.0 och är kopplad till en usb 3.0 port.
Tänk också på att linkkabeln inte bör vara för lång då det kan bli överföringsbortfall. Det kan man lösa med såkallad active extension-kabel.

Du kör möjligen inte utan glasögon/linser?
Kan ju förklara känslan av närsynthet

Happy tweaking!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Dessa linser, sitter de direkt på de vanliga linserna eller sticker de ut något? Upplever att jag vill komma så nära linserna som möjligt för optimal fov, därför jag inte helst använder mina vanliga glasögon för de tar i linserna (utöver att det är väldigt obekvämt).

Man sätter dem ovanpå de existerande linserna. Väntade mig inte så stor förbättring men blev glatt överaskad. Inte särskild dyrt heller 750 Sek kostade det mig cirka, minns inte exakt.
https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/oculus-quest...

Finns ett annat företag som använder magneter för att fästa linserna om Q2an delas med andra kan det vara ett bra alternativ.
Hade nog köpt därifrån istället om jag sett det först.
https://www.youtube.com/watch?v=NPwfPKueVUs
https://www.vr-wave.store/

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Som många ggr tidigare nämnt.
Se till att headsetet sitter ordentligt.
Original strap? Om du håller headsetet med båda händerna, flyttar det upp ner/titlar framåt bakåt. Kan du då på nått sätt få bättre bild då?

Har provat allt det där, men även på bästa möjliga så ser det förjävligt ut. Finns en massa på Reddit som upplevt samma problem.

Skrivet av Trac3r:

Är samma som för mig. Allt är suddigt förutom menyer i spel. Alla nämner alltid ipd som om man inte testat alla möjliga settings redan.

Dom försöker ju bara hjälpa till. Men ja, självklart har man provat allt sådant. Ska man tro folk på Reddit så kan det nog vara ett problem med linserna som följer med Questet. Ska ta mitt till Elgiganten imorgon och lämna tillbaka den. Alternativt ta ett nytt om dom erbjuder, för att se om problemet löser sig. Att få en ny hjälper enligt vissa på Reddit.

Skrivet av Nästrimmarmannen:

Testa att ta av masken på headsetet för att få det så nära ögonen som möjligt.
Det är möjligt linserna är för långt ifrån för att passa just dig.
Om du märker att det blir mindre suddigt så bör du satsa på en vr cover slim-mask eller liknande.
Jag förutsätter att du har tagit bort plasten på linserna som testat att justera ipd-avståndet?

Eller ser det bra ut i standalone mode och blir suddigt nör du kopplar in pc'n via link och kör virtual desktop?
Virtual desktop krånglar för många. Man behöver en biffig rigg för att köra på high.

Oculus link är en annan femma dock.
Du kan manuellt ändra upplösningen på quest 2 via oculusappen på pc'n. Gå in på enheter, välj grafiska inställningar och fippla runt med upplösningsslidern.
Det kan göra stor skillnad men kräver en del trixande för många spel då det är lite jobb att få en bra balans mellan upplösning och prestanda.

Sedan har du även oculus tray tool med vilken du kan göra tweaks på bitraten. Det är en jäääkla skillnad på 100 och 300 mbit per sekund!
I oculus tray tool kan du även ställa in parametern distortion curvature till low (förbättrar skärpa i mitt och periferi).
Även encode resolution kan ges högre värden, men detta är beroende på av vilket grafikkort du har.

Oculus tray tool samt oculus client påverkar enbart prestandan över link.
Så stirra dig inte blind på att det är suddigt över VD och link då det är olika system.
Mitt tips är att bråka med inställningarna via oculus link först och sedan ta dig an VD.

Se också till att din linkkabel stödjer usb 3.0 och är kopplad till en usb 3.0 port.
Tänk också på att linkkabeln inte bör vara för lång då det kan bli överföringsbortfall. Det kan man lösa med såkallad active extension-kabel.

Du kör möjligen inte utan glasögon/linser?
Kan ju förklara känslan av närsynthet

Happy tweaking!

Tack för svar! Har provat ta av masken men det hjälpte tyvärr inte. Och självklart har jag testat ändra IPD och köra spel som är installerade direkt i headsetet utan att bilden blev skarpare. Som trac3r skrev så är menyer i spel hyfsat skarpa, men iövrigt så ser det riktigt illa ut. Hade gärna provat köra med Link men äger inget, så det är VD som gäller om jag ska köra via PC:n. Och PC:n klarar VR så det sjunger om det (6800XT, Ryzen 5600x). Och gjorde en synoperation och ser skarpt i övrigt, så ögonen är det inte fel på.
Som jag skrev till trac3r så blir det nog att lämna denna åter imorgon. Kanske man får en ny som inte har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingdomCome:

Har provat allt det där, men även på bästa möjliga så ser det förjävligt ut. Finns en massa på Reddit som upplevt samma problem.

Jo har läst om det där på reddit och sett på Youtube, det är suddigt med väldiga godrays osv.
Är väll inget officiellt erkänt fel men folk har fått byta.

Det är antingen det eller så passar det helt enkelt inte vissa människor. Det är som samma man läst om G2an. Vissa ser bara suddigt utanför sweetspot medans andra inte har nå problem alls.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Man sätter dem ovanpå de existerande linserna. Väntade mig inte så stor förbättring men blev glatt överaskad. Inte särskild dyrt heller 750 Sek kostade det mig cirka, minns inte exakt.
https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/oculus-quest...

Finns ett annat företag som använder magneter för att fästa linserna om Q2an delas med andra kan det vara ett bra alternativ.
Hade nog köpt därifrån istället om jag sett det först.
https://www.youtube.com/watch?v=NPwfPKueVUs
https://www.vr-wave.store/

Herregud vilken go hemsida. Blixtsnabb, tydlig, inga pop-ups eller annat skräp. Priser tydligt utskriva, inga dynamiska element alls.

Jag satt och kollade runt lite extra bara för att sidan var så bra. Det är otroligt ovanligt idag att butikssidor ens är acceptabla.

Edit: Jämför med det fruktansvärda skräpet som du länkade sist. Hur kan människor utsätta sig för sånt?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Herregud vilken go hemsida. Blixtsnabb, tydlig, inga pop-ups eller annat skräp. Priser tydligt utskriva, inga dynamiska element alls.

Jag satt och kollade runt lite extra bara för att sidan var så bra. Det är otroligt ovanligt idag att butikssidor ens är acceptabla.

Edit: Jämför med det fruktansvärda skräpet som du länkade sist. Hur kan människor utsätta sig för sånt?

Vad var det jag länkade sist? Försökte leta på min signatur men hittar inget i den här tråden i alla fall. Blev ju nyfiken???

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Vad var det jag länkade sist? Försökte leta på min signatur men hittar inget i den här tråden i alla fall. Blev ju nyfiken???

Menar sist i det inlägget, så min åsikt:

https://vroptician.com Otroligt bra hemsida, statiskt och tydlig på ett ovanligt sätt.

https://www.vr-wave.store/ Knappt användbart skräp som bara får mig att hata företaget.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Menar sist i det inlägget, så min åsikt:

https://vroptician.com Otroligt bra hemsida, statiskt och tydlig på ett ovanligt sätt.

https://www.vr-wave.store/ Knappt användbart skräp som bara får mig att hata företaget.

Ok, antar att det är designen på hemsidan du talar om. Har inte testat VR Waves produkter själv men verkar ha fått bra recensioner på Youtube

VR Opticians produkt var kort och sagt bra i mitt tycke förutom att man får vara försiktig om man ska ta bort överläggs-linsen om någon som inte har exakt samma synfel ska använda Quest 2an. Vill ju inte bryta sönder den.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Är det korrekt förstått av mig att det inte spelar någon roll vad man har för inställningar inne i Alyx när man kör genom VD? Tycker inga ändringar jag gör där har någon påverkan på utseende eller fps.. Har haft uppe i ultra utan att se någon skillnad.

Nej det stämmer inte. Du har dock rätt i att det är svårt att se skillnad på dom olika inställningarna i Alyx.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Samsung Sverige

Hur bra fungerar det med större hörlurar som sitter runt öronen med standard-strappen till Quest 2? Tänkte testa med ett par Beyerdynamic DT990 Pro, men det är intressant att höra vad andra tycker.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung