Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Violafan:

Hej alla!

Fick min PS5 i mitten av februari och är riktigt nöjd jämfört med mitt gamla oljud från en dammig PS4.

Vad jag dock är besviken på är kontrollerna. 2 utav 3 av de kontrollerna jag har fastnar i X- och O-knappen och vilket förstör spelupplevelsen. Känns lite ohållbart men det är ju ett lite diffust fel.. vill inte åka på någon serviceavgift efter flera veckor utan dem.

Någon annan som upplever detta och hur går man till väga? Försökt ringa Sonys support men verkar som om de stängt av sitt svenska nummer?

Ha det fint!

Jag hade samma problem med triangeln, använde 5-56 på tops och drog den runt knappen, ej haft problem sedan dess. Det verkar som att knapparna fastnar i siliconen.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Bra information. Ett förtydligande bara, fick du ditt ersättningsex via elgiganten eller gick du via Sony? Det har varit lite blandat vilken väg kunderna valt och gå så bra och veta om någon annan får liknande problem som dig.

Jag kontaktade först Sony som bad mig skicka in den men valde att göra det via Elgiganten istället, tog ca 3v tills jag fick en ny. Hade hoppats de skulle slänga in en extra kontroll men icke

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Är olika från spel till spel. Men som högst med HDMI 2.0 kan du få 60hz 4k eller 120hz 1080p

2.0a 4k 60 hz, 1080 p 60 hz

2.0b 4k 60 hz, 1080 p 120 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Vilket läge kör ni i inställningar för spel (standard för spel, prestandaläge, upplösningsläge)?

För mig så beror det på vad det är för spel. Vissa PS4 spel klarar ju PS5an att köra i 60 fps även i kvalitetsläget och då väljer jag såklart det om båda valen ger 60 fps men upplösningsläget ger bättre grafik.

Typ av spel har också betydelse, kör jag ett point & click äventyrsspel (eller annan genre där frames/sec inte har så stor betydelse) så spelar antalet frames/sec mindre roll jämfört med en first person shooter och då kan jag välja att ha snyggare grafik snarare än många frames/sec.

Men är det t.ex. ett action spel eller plattformer så föredras ju 60 fps framför 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NumeroUno:

Jag kontaktade först Sony som bad mig skicka in den men valde att göra det via Elgiganten istället, tog ca 3v tills jag fick en ny. Hade hoppats de skulle slänga in en extra kontroll men icke

Tack för återkoppling. Inget för mig personligen men bra om fler får liknande problem som dig.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

2.0a 4k 60 hz, 1080 p 60 hz

2.0b 4k 60 hz, 1080 p 120 hz

Hmm tack!
Så jag som har hdmi 2.0b kommer få ut:
Upplösningsläge (inkl RT): 4k 60Hz
Prestandaläge: 1080p 120Hz

I CoD då tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Hmm tack!
Så jag som har hdmi 2.0b kommer få ut:
Upplösningsläge (inkl RT): 4k 60Hz
Prestandaläge: 1080p 120Hz

I CoD då tänker jag

Yes!

Permalänk
Medlem

Jag kör faktiskt upplösning på spiderman, tappar en del grafik vid 60 fps och spelet är ursnyggt på 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Jag kör faktiskt upplösning på spiderman, tappar en del grafik vid 60 fps och spelet är ursnyggt på 30

Enl senaste uppdateringen kan du nu köra spiderman i 4K 60fps med RT. Tidigare va du tvungen att köra 30 för å få RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Enl senaste uppdateringen kan du nu köra spiderman i 4K 60fps med RT. Tidigare va du tvungen att köra 30 för å få RT.

Ja, testade! Men tappar på upplösningen ändå då den är adaptiv

Permalänk

Har i dags läget en samsung qled q6fn med Hdmi 2.0 , tycker det är värt att skaffa en nyare tv modell enbart för 4k@120hz?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har i dags läget en samsung qled q6fn med Hdmi 2.0 , tycker det är värt att skaffa en nyare tv modell enbart för 4k@120hz?

Nja kanske inte men definitivt värt att skaffa en bättre TV, tex OLED CX.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Nja kanske inte men definitivt värt att skaffa en bättre TV, tex OLED CX.

Håller med. Körde Samsunh QLED och var nöjd med bild osv. Kände att jag ville ha Dolby Vision och 120Hz så jag köpte en LG CX och vilket lyft på alla plan.
Med facit hand hade jag bytt till LG CX OLED även om den inte haft stöd för 120Hz. OLED ger verkligen ett otroligt lyft och iom att dom flesta streamingtjänstern har valt DV framför HDR+ känns Samsung som ett sämre val om man tittar på serier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Gör det den dagen något spel till PS5 drivs i den kombinationen. Troligen aldrig, speciellt om man avser mer grafiskt krävande titlar.

En annan sak om du vill uppgradera till OLED och får det på köpet.

Stöd för VRR (Variable Refresh Rate) kan vara intressant att få med, är något jag själv skulle vilja ha då min OLED är för gammal för att ha haft detta. Men lika där väntar folk på att Sony ger stöd för det. Microsoft började supporta VRR redan med Xbox One X.

Permalänk

Någon mer än jag som har problem med att Dual sense kontrollerna random ”paras av”.

Händer ca 1/10 då jag startar den från rest mode eller helt avslagen. Dvs den hittar inte någon av mina 2 dual sense kontroller. Funkar inte heller med att koppla in kabeln i just det läget. Jag måste stänga av konsollen helt för att därefter på nytt para ihop dom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Någon mer än jag som har problem med att Dual sense kontrollerna random ”paras av”.

Händer ca 1/10 då jag startar den från rest mode eller helt avslagen. Dvs den hittar inte någon av mina 2 dual sense kontroller. Funkar inte heller med att koppla in kabeln i just det läget. Jag måste stänga av konsollen helt för att därefter på nytt para ihop dom igen.

Händer mig ungefär lika ofta som dig. Dock så har jag upplevt det endast när jag kör från rest mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Ja för att lagra PS4 spel.

Permalänk
Medlem

Någon som har Pulse 3D Headset och någon åsikt kring den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Någon som har Pulse 3D Headset och någon åsikt kring den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Tack! Dem är beställda och ser fram mot dem otroligt för att maxa upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Hur är det med det sk coil whine? Inser väll att även jag har lite sånt ”missljud” när jag sitter riktigt riktigt nära konsollen. Sitter jag i soffan 3m bort så hörs det ju inte då det dränks av ljudet på tvn, och även om jag har mute på tvn tror jag inte ens jag hör det. Bör jag vara orolig eller är det bara köra vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Hur är det med det sk coil whine? Inser väll att även jag har lite sånt ”missljud” när jag sitter riktigt riktigt nära konsollen. Sitter jag i soffan 3m bort så hörs det ju inte då det dränks av ljudet på tvn, och även om jag har mute på tvn tror jag inte ens jag hör det. Bör jag vara orolig eller är det bara köra vidare?

Nej du behöver inte vara orolig. Stör du dig inte på ljudet så är det bara köra på som vanligt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Hur värt är det att köpa Cold War? Har runt 700kr vilande på PS Store som jag inte riktigt vet vad jag ska lägga på.
Har följande:

- Ghost of Tsushima
- Miles Morales
- FIFA 21

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Hur värt är det att köpa Cold War? Har runt 700kr vilande på PS Store som jag inte riktigt vet vad jag ska lägga på.
Har följande:

- Ghost of Tsushima
- Miles Morales
- FIFA 21

Du är inte intresserad av Demons souls, eller att hålla i pengarna tills Ratchet & Clank som kommer i Juni(?).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eliOS96:

Har följande:

- Ghost of Tsushima
- Miles Morales
- FIFA 21

Spara till något annat i mitt tycke. Om du kan så spela spelet på PC istället, då den är bättre där, och billigare.

Klent med titlar i övrigt dock, hade gärna sett att det släppts något stort ganska precis nu men ser ju ut att dröja. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Har följande:

- Ghost of Tsushima
- Miles Morales
- FIFA 21

Cold War är i mitt tyckte (som COD-fantast) det bästa COD på många år. Jag var besviken på den röriga mapdesignen i Modern Warfare även fast jag spelade det mycket men Cold War går tillbaka till mer rena maps där fokus är på rörlighet och skicklighet.
Även Zombies läget är riktigt bra även fast jag mest spelar MP.
Jag är snart uppe i 100h spelade på PS5 versionen och har inga planer på att lägga av, nya säsonger kommer med två månaders mellanrum, inga krav på att köpa Season pass för att få ta del av nya banor osv.
Även kampanjen är riktigt underhållande men kort, runt 5-6h.

Det enda negativa är att Raytracing fortfarande är buggat vilket gör att du får FPS drops ner till 40-45fps på några av multiplayer banorna. Denna buggen introducerades i december och är fortfarande inte fixad vilket gör att man får spela med Raytracing av när man kör MP.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Ni som kör uppdaterade FIFA 21 på PS5, är det ett rekommenderat köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Ni som kör uppdaterade FIFA 21 på PS5, är det ett rekommenderat köp?

Jag tycker det! Det är marginella skillnader, men med Dualsense och lite annorlunda känsla i spelet känns det väldigt fräscht. Samt att du kan komma in i Rivals på 20 sekunder från att ha startat "Aktivitet"-genvägen direkt från PS5:s startsida

Tips dock: Köp PS4-varianten mycket billigare, så ingår PS5 där

Permalänk
Medlem

Är det ens värt att ha en 4k och 120fps skärm? PS5 kan väl åndå inte köra det, är väl antingen 1080p i 120fps eller 4k i under 60fps? Den är väl inte tillräckligt kraftfull att få ut mer?