AMD kan följa Nvidia med beräkningskort för brytning av kryptovaluta

Permalänk
Melding Plague

AMD kan följa Nvidia med beräkningskort för brytning av kryptovaluta

Spår av nytt Navi 12-baserat kort utan stöd för bildutgångar skymtas i uppdateringslogg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma några positiva nyheter snart?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

varför skulle de göra det? de känar ju pengar på det? det låter bara som BS , precis som att nvidia lägger in sina "spärrar" för kryptovaluta.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

varför skulle de göra det? de känar ju pengar på det? det låter bara som BS , precis som att nvidia lägger in sina "spärrar" för kryptovaluta.

Kortsiktigt ja, men de tjänar inte på att deras traditionellt primära kunder associerar dem med låg tillgång och papperslanseringar.

Permalänk
Avstängd

Det borde betyda att de tror på denna marknad, åtminstone ett tag framöver (vilket inte så många ekonomer verkar göra).

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Vad tycker miners om detta?

Jag har dålig koll på hur stor betydelse det har att kunna sälja grafikkorten när lönsamheten sjunkit.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med drivrutiner som faktiskt funkar för senare linux kernel än 5.6...

Permalänk
Medlem

Sweet - ett billigare sätt att bryta kryptovalutor. Take THAT nature! /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Det borde betyda att de tror på denna marknad, åtminstone ett tag framöver (vilket inte så många ekonomer verkar göra).

Den tolkningen tycker jag inte en behöver göra, det här är ganska bra sätt att bli av med kretsar som kanske inte duger till vanliga serien.
Det krävs inga stora investeringar för att börja sälja den här typen av kort och om marknaden skulle dö så tappar en inget på att ha gjort detta.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ istället för skild produktlinje med borttagna portar så skulle man väl kunna låsa nyaste generationskort från mining medan förra generationen (och äldre) hålls alla upplåsta och sedan när ny generation släpps, släpper man på spärren så det går manuellt att låsa upp (eller kort som framställs då efter lanseringen är automatiskt upplåsta). Visst då kanske några miners gnäller på att förra generationen kanske inte riktigt har samma effektivitet (men det har ju iallafall varit lönsamt på de 3 senaste generationerna överlag speciellt).

Positivt:
- Miningkort blir inte skrotavfall med noll andrahandsvärde
- Gamers pushas till den senaste teknologin => gynsammar gaming industrins utveckling
- Nvidia: får ännu mera intäkter på äldre kort (kan hålla senaste kort relativt förmånliga som kompensation)

Nackdelar:
- Blir aningen dyrare för dem som inte skaffar det allra senaste
- Miners går miste om effektiviteten, halkar en generation efter (behöver ju inte alltid vara så men oftast går ju utveckligen så)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

varför skulle de göra det? de känar ju pengar på det? det låter bara som BS , precis som att nvidia lägger in sina "spärrar" för kryptovaluta.

Troligen så hade dom sålt lika många kort även om det inte var miners som köpte dom. Och ett kort hos en gamer är mer värt för nvidia och amd än hos en miner.

AMD (och speciellt nvidia) plöjer ner stora pengar på spelinriktade funktioner och mjukvara, för att få roi på detta så krävs installationsbas. Det är även dåligt ut ett PR-perspektiv och ur ett företagsperspektiv (man vill inte ha en omsättning baserat på något som kan svänga så mycket för en stabil långsiktig aktiekurs).

Att börja producera miningkort på gamla noder och av sämre kretsar är imo ett helt ok motdrag, dock låter jag det vara osagt hur mycket det kommer hjälpa tillgången i praktiken.

Permalänk
Medlem

Trist om AMD gör detta men också förståeligt, de vill ju tjäna pengar så klart. Men är det etiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

De kan ju börja med drivrutiner som faktiskt funkar för senare linux kernel än 5.6...

Är nog större marknad för miners än Linux :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Kan det inte komma några positiva nyheter snart?

Polerade min kristallkula, Februari 2022 dör brytning av kryptovaluta.. helt ner i diket, alla grävare paniksäljer sina kort för ingenting!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Troligen så hade dom sålt lika många kort även om det inte var miners som köpte dom. Och ett kort hos en gamer är mer värt för nvidia och amd än hos en miner.

AMD (och speciellt nvidia) plöjer ner stora pengar på spelinriktade funktioner och mjukvara, för att få roi på detta så krävs installationsbas. Det är även dåligt ut ett PR-perspektiv och ur ett företagsperspektiv (man vill inte ha en omsättning baserat på något som kan svänga så mycket för en stabil långsiktig aktiekurs).

Att börja producera miningkort på gamla noder och av sämre kretsar är imo ett helt ok motdrag, dock låter jag det vara osagt hur mycket det kommer hjälpa tillgången i praktiken.

Hur är det mer värt hos en gamer menar du? de känar ju exakt samma pengar på bägge eller? vad missar jag? För mig käns det som att de gör saker för att det "ska se bra ut" men i själva verker gör de nada. Allt handlar om pengar.

Förstår att det är bra för siffrorna om fler använder funktioner till spelen osv som du nämner men att det skulle generera mer pengar vetifan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

De kan ju börja med drivrutiner som faktiskt funkar för senare linux kernel än 5.6...

Något förvirrad då jag själv kör ett RX 5700 utan problem med 5.10. (Inte gått över till 5.11 ännu.) Både gaming och OpenCL lirar bra. Vad missar jag?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara ett sätt för dem att skära ner på kostnader. Inga HDMI-kontakter = Inga royalties till HDMI. Även om avgiften kan verka låg på $0,05 per kort så blir det ändå en halv miljon kronor per 1 000 000 sålt kort, och de säljer betydligt mer än en miljon kort per år. Och de sparar dessutom in på utgifter för allt man plockar bort från korten, t.ex. själva kontakterna, metall osv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Vad tycker miners om detta?

Jag har dålig koll på hur stor betydelse det har att kunna sälja grafikkorten när lönsamheten sjunkit.

Det är en stor del av ekvationen för alla privata individer som minar. Oklart hur ROI ser ut för stora farmer som kör i industriell storlek.
Investerar du privat i hårdvara för 150-300k så vill du vara säker på att ha en väg ut för att minimera förluster.
Det har du om det finns en andrahands marknad. För att dessa kort ska vara värdiga ersättare bör skillnaden i pris vara så pass stor att man kan räkna hem en vinst på ungefär samma tid utan att behöva sälja av något alls om valutan dyker.

Skrivet av sKRUVARN:

Troligen så hade dom sålt lika många kort även om det inte var miners som köpte dom. Och ett kort hos en gamer är mer värt för nvidia och amd än hos en miner.

AMD (och speciellt nvidia) plöjer ner stora pengar på spelinriktade funktioner och mjukvara, för att få roi på detta så krävs installationsbas. Det är även dåligt ut ett PR-perspektiv och ur ett företagsperspektiv (man vill inte ha en omsättning baserat på något som kan svänga så mycket för en stabil långsiktig aktiekurs).

Att börja producera miningkort på gamla noder och av sämre kretsar är imo ett helt ok motdrag, dock låter jag det vara osagt hur mycket det kommer hjälpa tillgången i praktiken.

Så om du får 5000:- av A så är det inte lika mkt värt som om du får 5000:- av B ?
Intressant slutsats

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur är det mer värt hos en gamer menar du? de känar ju exakt samma pengar på bägge eller? vad missar jag? För mig käns det som att de gör saker för att det "ska se bra ut" men i själva verker gör de nada. Allt handlar om pengar.

Jag skrev några anledningar.. Detta scenario är såklart orealistiskt men för att illustrera poängen så låt oss säga att 90% av AMD kort går till miners, och gör det kommande två åren, låt oss säga att detta tar amd till i princip en irrelevant marknadsandel och framförallt för t ex Ray tracing på amd hårdvara som i princip inte är existerande på PC, sen dör mining helt på amd hårdvara. AMD framtidsutsikter kommer då vara betydligt sämre än om korten hade gått till gamers, för vad tror du lockar mest konsumenter? Företaget med 5% marknadsandel eller det med 95? Eller vilken hårdvara tror du utvecklare kommer fokusera på? Företag vill inte bara tjäna pengar, dom vill tjäna mer pengar i framtiden!

Hur mycket pengar tror du nvidia har lagt på ”rtx” och hur mycket PR och resurser har dom inte lagt på lobbyverksamhet hos spelstudios? För att detta ska avlönas så krävs installationsbas hos gamers, annars blir det hönan eller ägget med denna teknik.

Skrivet av Tarasus:

Så om du får 5000:- av A så är det inte lika mkt värt som om du får 5000:- av B ?
Intressant slutsats

Ännu värre! Jag skulle till och med kunna betala person A för att använda min produkt och det skulle potentiellt vara mer värt än pengar från person b! Du vet så som marknadsföring fungerar, sjukt koncept eller hur?

Du kan ju fråga dig varför nvidia försöker spela ner vikten av korten till miners för sina aktieägare och varför dom ens försöker göra något åt saken om dom inte bryr sig om vilka som köper korten?

Hade gpu mining haft härliga framtidsutsikter och om det inte vore för att amd och nvidia troligen hade sålt slut på sina produkter utan dom så hade jag absolut hängt med, men när man pratar om en marknad som över en natt kan upphöra och dumpa marknaden med begagnade kort så njae, inte är dom lika mycket värda som kund.

Permalänk
Medlem

Har inte detta något med garanti ärenden att göra också
Har inte andelen garanti ärenden ökat efter mining kom in i bilden. Har för mig jag läste det någonstans för några år sedan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur är det mer värt hos en gamer menar du? de känar ju exakt samma pengar på bägge eller? vad missar jag? För mig käns det som att de gör saker för att det "ska se bra ut" men i själva verker gör de nada. Allt handlar om pengar.

Förstår att det är bra för siffrorna om fler använder funktioner till spelen osv som du nämner men att det skulle generera mer pengar vetifan.

För att en gamer har ett intresseområde bredare än att tjäna pengar. Att hålla intresset uppe hos den stora massan gamers är bättre långsiktigt ifall (när?) en ny kryptokrasch kommer. Vid en sådan krasch kommer en stor del av miners sälja av sina kort och sluta minea, medan gamers kommer fortsätta spela utan att bry sig nämnvärt.

Att inte kunna köpa ett nytt grafikkort under 1-2 års tid kan riskera att gamers tröttnar och hittar andra intressen att lägga pengarna på.

Så på kort sikt spelar det inte så stor roll vem som köper korten men det kan skada profiten på längre sikt.

Permalänk
Medlem

Så här har jag resonerat för att komma fram till ett pris som attraherar kryptobrytare
- Man köper kortet till full pris
- När man inte har nytta får det säljs det på Tradera/Blocket för halva inköpspriset

Ett kort som enbart kan användas för kryptobrytning har inget andrahandsvärde

Så...
Det betyder kort dedikerade för kryptobryning inte får kosta med än hälften av vad ett "riktigt" grafikkort kostar.
Annars lönar det sig inte

Tror inte att detta är scenariot Nvidia eller AMD tänkt sig...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de tar efter Nvidia så de kan separeras från gamingkorten, så vi får slut på eländet!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Något förvirrad då jag själv kör ett RX 5700 utan problem med 5.10. (Inte gått över till 5.11 ännu.) Både gaming och OpenCL lirar bra. Vad missar jag?

Enda sedan jag skrotade min x79 rigg med RX5700 i vga pastrough och kör native så har jag bara haft problem.

5.4 väcker inte skärmen, bekräftad bug.

5.8 krashar X och startar om gpu'n, också bekräftat den buggen.

5.11 krashade hårt direkt efter login.

Nu kör jag 5.6 och har uptime på 4 dagar.

Tyvärr inte alls imponerad av AMD's opensås drivisar, kört nvidia i 20 år i linux, köpt lite AMD kort sedan 2017 dock, R7 240 för testande, RX460 och senare RX5700, messt för passtrough men har testat Linux direkt på RX460 och numera RX5700 där nerbart RX460 verkade fungera felfritt. Dock stödjs inte seemi passiva fläkten så lite störigt.

Tyvärr tycker jag dom ligger efter nvidia rätt hårt i både stabilitet och prestanda.

Jag kan encoda en film på mitt GTX970 avsevärt snabbare än på ett RX5700 så nu kör jag pure CPU med 3900XT istället.
AMD har igen vettig kontrollpanel likt nvidia-settings, finns 3:e parts men gör inte vad jag behöver och den triggar dessutom vissa av buggarna jag nämde.

Nej hade det inte varit för att grafikkort är unobtainium och jag desutom behöver ett blower kort som knappt görs så hade jag köpt ett nytt Nvidia kort nu, dock har 3070/3080 med det lanserats vad jag sett men unobtinium och pga skalping omöjligt för mig att ha råd med nåt nytt GFX just nu.

Mina gammla burkar kör Nvidia, samma Dist, samma kernels normalt sett, inga problem.

Just nu körde jag in en 5.6 kernel via mainline, testat flera och som många verkar säga så fungerar nog just nu 5.6 bäst för oss med RX5700 och liknande kort.

Men jag kommer inte sätta ett AMD grafikkort i en linux burk igen som jag vill ha driftsäker det är säkert.
Tappet av features, cuda och sånt är ju inte helt roligt heller.

Men vist när mitt kort faktiskt fungerar så fungerar det väldigt bra i tex Steam med Proton, men när X startar om med 5.8 kernel hipp som happ vid start av spel så blir man lite lack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Något förvirrad då jag själv kör ett RX 5700 utan problem med 5.10. (Inte gått över till 5.11 ännu.) Både gaming och OpenCL lirar bra. Vad missar jag?

Använder du verkligen AMD's grafikdrivrutin då? Och inte någon 3e-parts variant som kommer med de flesta linux-distros?
amdgpu-pro: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-amdgpu-uni...

Permalänk
Medlem

Om det här är bra eller dåligt beror nog mest på vilken binning av kretsar som används.
Så länge det är kretsar som annars skulle kasseras känns det rätt okej, men om det stjäl produktionskapacitet från Navi 2x är det inte okej.

Skrivet av Kilroy:

Det krävs inga stora investeringar för att börja sälja den här typen av kort och om marknaden skulle dö så tappar en inget på att ha gjort detta.

Om AMD tillverkar hela korten själva (eller på legotillverkning) tillkommer tillverkningskostnaden för varje osåld batch när marknaden försvinner. De kommer definitivt att stå med en del kostnader om/när marknaden dör, särskilt om boomen slutar innan korten når marknaden.

Egen tillverkning är närmast ett krav om vinstmarginalen ska vara tillräcklig och man vill hålla koll på hur många kort som tillverkas av respektive kategori.

Skrivet av sKRUVARN:

Troligen så hade dom sålt lika många kort även om det inte var miners som köpte dom. Och ett kort hos en gamer är mer värt för nvidia och amd än hos en miner.

Ditt resonemang att "det håller intresset uppe" är alltför kortsiktigt.
1. Gamers köper inte mycket till dagens priser. Vem vill betala >10 kkr (eBay-pris) för ett Radeon 5700? Alltså måste man räkna med att den absolut största andelen i närtid kommer köpas av miners, oavsett vilken typ av kort som tillverkas.
2. När den nuvarande boomen avtar kommer "alla" kort som används till mining att översvämma begagnatmarknaden. Hur påverkar det efterfrågan/intresset för den då senaste generationens kort?
Vi såg vad som hände när AMD skruvat upp tillverkningstakten på Radeon A9 290 under den dåvarande ganska korta boomen: De blev sittande med massor av fabriksnya kort i lager när det plötsligt fanns ännu fler begagnade likadana till salu för en spottstyver.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Så här har jag resonerat för att komma fram till ett pris som attraherar kryptobrytare
- Man köper kortet till full pris
- När man inte har nytta får det säljs det på Tradera/Blocket för halva inköpspriset
Så...
Det betyder kort dedikerade för kryptobryning inte får kosta med än hälften av vad ett "riktigt" grafikkort kostar.
Annars lönar det sig inte.

Du är nog för optimistisk.
- Man köper kortet till minst dubbla normalpriset.
- När det inte längre genererar inkomst får man avyttra det i kraftig konkurrens med andra i samma situation. Kan i bästa fall få 1/3 av normalpriset. En förlust på minst 5/6 av vad man betalade, troligen mer.

Ett dedikerat "brytarkort" blir således direkt lönsamt redan om det kostar 20% mindre än motsvarande tillgängliga "spelkort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Enda sedan jag skrotade min x79 rigg med RX5700 i vga pastrough och kör native så har jag bara haft problem.

5.4 väcker inte skärmen, bekräftad bug.

5.8 krashar X och startar om gpu'n, också bekräftat den buggen.

5.11 krashade hårt direkt efter login.

Nu kör jag 5.6 och har uptime på 4 dagar.

Jag kan inte säga mer än att jag inte har några av de problemen. Har kört 5.10 ett bra tag nu och testade höja till 5.11 innan jag svarade här. Min dator har kört konstant med allt från spel till OpenCL med enbart omstarter för uppdateringar i två veckor sträck nu. Jag ska vara helt ärligt här, jag undrar nästan om problemet kan ligga med annan mjukvara hos dig? T.ex. distron, kör själv Manjaro KDE.

Skrivet av pa1983:

Tyvärr inte alls imponerad av AMD's opensås drivisar, kört nvidia i 20 år i linux, köpt lite AMD kort sedan 2017 dock, R7 240 för testande, RX460 och senare RX5700, messt för passtrough men har testat Linux direkt på RX460 och numera RX5700 där nerbart RX460 verkade fungera felfritt. Dock stödjs inte seemi passiva fläkten så lite störigt.

Tyvärr tycker jag dom ligger efter nvidia rätt hårt i både stabilitet och prestanda.

Intressant, för jag har exakta motsatta upplevelsen gentemot med mina Nvidia Linux maskiner. För att vara rättvis så är det primärt bärbara datorer jag personligen kör med Nvidia i dagsläget, men där har jag en hel del problem som skärmar som vägrar starta m.m.

Vilket kort är det som inte stödjer semi-passiv fläkt? Frågar då det fungerade utan konfiguration på mitt RX 5700. Lite svårt att urskilja subjektet i den meningen, ingen aning hur stödet är på RX 460 exempelvis.

Skrivet av pa1983:

Jag kan encoda en film på mitt GTX970 avsevärt snabbare än på ett RX5700 så nu kör jag pure CPU med 3900XT istället.

Ingenting jag brukar göra så har inte så mycket att mer att säga än min förståelse är att NVENC är generellt mycket potentare än AMD VCN. Så är hårdvaruaccelerad encoding någonting man gör mycket så är definitivt Nvidia det bättre valet, eller ännu bättre ett dedikerat encoding kort.

Men jag har intressant nog däremot även här haft motsatta upplevelsen med dig, fast på motsatta området. Video decoding, mer specifikt huvudvärken Nvidias avsaknad av VA-API orsakar. Någonting jag även skulle våga påstå orsakar huvudvärk för fler användare då decoding är mycket vanligare än encoding. Något offtopic däremot till pratet om kernel versioner.

Skrivet av pa1983:

AMD har igen vettig kontrollpanel likt nvidia-settings, finns 3:e parts men gör inte vad jag behöver och den triggar dessutom vissa av buggarna jag nämde.

Jag gillar att möjligheterna är bra att konfiguera utan GUI, men jag håller helt med om att ett GUI ändå hade varit väldigt trevligt. Antingen något dedikerat för AMD GPU'er eller någon tillverkare agnostisk kontrollpanel. Även här så är det lite offtopic till konversationen om kernel versioner.

Skrivet av pa1983:

Mina gammla burkar kör Nvidia, samma Dist, samma kernels normalt sett, inga problem.

Just nu körde jag in en 5.6 kernel via mainline, testat flera och som många verkar säga så fungerar nog just nu 5.6 bäst för oss med RX5700 och liknande kort.
[...]
Men vist när mitt kort faktiskt fungerar så fungerar det väldigt bra i tex Steam med Proton, men när X startar om med 5.8 kernel hipp som happ vid start av spel så blir man lite lack.

Vad kör du för dist?

Skrivet av pa1983:

Men jag kommer inte sätta ett AMD grafikkort i en linux burk igen som jag vill ha driftsäker det är säkert.
Tappet av features, cuda och sånt är ju inte helt roligt heller.

Lite återupprepning på min sida men jag har verkligen exakta motsatta upplevelsen, iaf för mitt bruk som är OS meckande, mjukvaruutveckling och gaming. Kör inte CUDA, det är verkligen klassledande teknik för GPGPU i dagsläget men för hobby projekt vill jag inte bygga på proprietär teknik. Hoppas att AMD & Intel lyckas koka ihop något öppet och bättre, OneAPI verkar lovande.

Skrivet av GlidZ:

Använder du verkligen AMD's grafikdrivrutin då? Och inte någon 3e-parts variant som kommer med de flesta linux-distros?
amdgpu-pro: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-amdgpu-uni...

Kör amdgpu + OpenCL modulen från amdgpu-pro. Hade för mina syften enbart varit en nedgradering med amdgpu-pro så har inte testat det. Rekommendation är ju att enbart köra amdgpu-pro om man behöver något som än så länge enbart finns där, annars bör man köra amdgpu.

Rörande binärer vs upstream så förvirrar du mig lite. Jag kör upstream då det är enligt mig den avsevärt mycket bättre lösningen, varför skulle jag vilja hantera det utanför?

Sedan så står det ju explicit på länken du länkade att den versionen är för kernel 5.10 och senare, så är det vad du faktiskt testat med iom att du nämnde senare än 5.6? Visserligen så har @pa1983 också något problem med 5.11 så jag undrar om ni kör samma distro familj eller någonting. Som sagt längre upp kör jag själv arch baserade manjaro. @pa1983 tolkar jag däremot som att köra amdgpu och inte amdgpu-pro?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag kan inte säga mer än att jag inte har några av de problemen. Har kört 5.10 ett bra tag nu och testade höja till 5.11 innan jag svarade här. Min dator har kört konstant med allt från spel till OpenCL med enbart omstarter för uppdateringar i två veckor sträck nu. Jag ska vara helt ärligt här, jag undrar nästan om problemet kan ligga med annan mjukvara hos dig? T.ex. distron, kör själv Manjaro KDE.

Intressant, för jag har exakta motsatta upplevelsen gentemot med mina Nvidia Linux maskiner. För att vara rättvis så är det primärt bärbara datorer jag personligen kör med Nvidia i dagsläget, men där har jag en hel del problem som skärmar som vägrar starta m.m.

Vilket kort är det som inte stödjer semi-passiv fläkt? Frågar då det fungerade utan konfiguration på mitt RX 5700. Lite svårt att urskilja subjektet i den meningen, ingen aning hur stödet är på RX 460 exempelvis.

Ingenting jag brukar göra så har inte så mycket att mer att säga än min förståelse är att NVENC är generellt mycket potentare än AMD VCN. Så är hårdvaruaccelerad encoding någonting man gör mycket så är definitivt Nvidia det bättre valet, eller ännu bättre ett dedikerat encoding kort.

Men jag har intressant nog däremot även här haft motsatta upplevelsen med dig, fast på motsatta området. Video decoding, mer specifikt huvudvärken Nvidias avsaknad av VA-API orsakar. Någonting jag även skulle våga påstå orsakar huvudvärk för fler användare då decoding är mycket vanligare än encoding. Något offtopic däremot till pratet om kernel versioner.

Jag gillar att möjligheterna är bra att konfiguera utan GUI, men jag håller helt med om att ett GUI ändå hade varit väldigt trevligt. Antingen något dedikerat för AMD GPU'er eller någon tillverkare agnostisk kontrollpanel. Även här så är det lite offtopic till konversationen om kernel versioner.

Vad kör du för dist?

Lite återupprepning på min sida men jag har verkligen exakta motsatta upplevelsen, iaf för mitt bruk som är OS meckande, mjukvaruutveckling och gaming. Kör inte CUDA, det är verkligen klassledande teknik för GPGPU i dagsläget men för hobby projekt vill jag inte bygga på proprietär teknik. Hoppas att AMD & Intel lyckas koka ihop något öppet och bättre, OneAPI verkar lovande.

Kör amdgpu + OpenCL modulen från amdgpu-pro. Hade för mina syften enbart varit en nedgradering med amdgpu-pro så har inte testat det. Rekommendation är ju att enbart köra amdgpu-pro om man behöver något som än så länge enbart finns där, annars bör man köra amdgpu.

Rörande binärer vs upstream så förvirrar du mig lite. Jag kör upstream då det är enligt mig den avsevärt mycket bättre lösningen, varför skulle jag vilja hantera det utanför?

Sedan så står det ju explicit på länken du länkade att den versionen är för kernel 5.10 och senare, så är det vad du faktiskt testat med iom att du nämnde senare än 5.6? Visserligen så har @pa1983 också något problem med 5.11 så jag undrar om ni kör samma distro familj eller någonting. Som sagt längre upp kör jag själv arch baserade manjaro. @pa1983 tolkar jag däremot som att köra amdgpu och inte amdgpu-pro?

Angående decoding så är det också ett problem jag upplever. med GTX970 och en Xeon E5-1680V @ 4Ghz 8C/16T så kan jag köra 5K youtube videos i firefox utan problem, med Ryzen 3900XT och RX5700 så fungerar 1440p, 4K går nog men nåt är wierd för 5K är en slideshow, inte alla videos men vissa och jag har testat samma videos från en kanal jag vet fungerade på gammla kombon utan problem.
Testat att aktivera all form av acceleration i firefox för AMD kort men gjorde inget.
Drar jag ner videon med youtube DL och kör i MPV så fungerar det direkt med vaapi.

Så AMD kanske är lika starka eller starkare men med Nvidia har jag inga problem. i firefox i alla fall.

Har inte orkat gräva i det mer för det påverkar främst 5K 360 VR youtube klipp.

En annan sak som inte fungerar är standby och jag gräver i det med men inte hittat nån lösning mer än att kortet vägrar vakna likt vad andra rapporterat upp till 5.10 kernel i alla fall.

Men använder typ inte standby men har testat mest för testandets skull.

Blir eventuellt att kompilera en egen kernel sedan, kör gentoo på flera burkar, denna kör Linux Mint för testande då det fungerat utmärkt på mina intel/nvidia labburk och min intel laptop så hade hoppats det skulle vara en smidigt och strulfri kombo men nja.

Men just nu verkar kernel 5.6 sköta sig, vad jag sett verkar den vara den folk anser stabilast med för RX5700 korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Angående decoding så är det också ett problem jag upplever. med GTX970 och en Xeon E5-1680V @ 4Ghz 8C/16T så kan jag köra 5K youtube videos i firefox utan problem, med Ryzen 3900XT och RX5700 så fungerar 1440p, 4K går nog men nåt är wierd för 5K är en slideshow, inte alla videos men vissa och jag har testat samma videos från en kanal jag vet fungerade på gammla kombon utan problem.

Testat att aktivera all form av acceleration i firefox för AMD kort men gjorde inget.
Drar jag ner videon med youtube DL och kör i MPV så fungerar det direkt med vaapi.

Så AMD kanske är lika starka eller starkare men med Nvidia har jag inga problem. i firefox i alla fall.

Har inte orkat gräva i det mer för det påverkar främst 5K 360 VR youtube klipp.

Det låter ju väldigt underligt. Sitter på en Ryzen 3900X och RX 5700, med andra ord snarlik hårdvara, och har inte det problemet du beskriver. Testade titta på en handfull 5K youtube videos (exempel och VR exempel) och fick inte en enda tappad frame. Kör däremot Servo som renderingsmotor i firefox och slagit på "media.ffmpeg.vaapi.enabled" flaggan i about:config. (Firefox 86.0)

Men det riktigt intressanta är att det fungerar med ditt GTX 970 system i firefox, då såvitt jag vet så stödjer Firefox enbart VA-API för hårdvaruacceleration av video avkodning. Så antingen är den dokumentationen utdaterad, jag har missförstått den eller så har du kört mjukvaru-avkodning i det Nvidia systemet.

Skrivet av pa1983:

En annan sak som inte fungerar är standby och jag gräver i det med men inte hittat nån lösning mer än att kortet vägrar vakna likt vad andra rapporterat upp till 5.10 kernel i alla fall.

Men använder typ inte standby men har testat mest för testandets skull.

Kör aldrig standby aka sleep-mode heller så testade. Tyvärr så fungerar det inte på min dator just nu med 5.11.2-1 iaf. Skärmarna förblev avstängda, jag har inte gjort någon felsökning eller loggsökning.

Skrivet av pa1983:

Blir eventuellt att kompilera en egen kernel sedan, kör gentoo på flera burkar, denna kör Linux Mint för testande då det fungerat utmärkt på mina intel/nvidia labburk och min intel laptop så hade hoppats det skulle vara en smidigt och strulfri kombo men nja.

Men just nu verkar kernel 5.6 sköta sig, vad jag sett verkar den vara den folk anser stabilast med för RX5700 korten.

Suttit och själv funderat på att hoppa på Gentoo, men inte gjort hoppet ännu. Kör just nu Manjaro då jag starkt föredrar rolling release över stable för desktop. Senaste gången jag pillade med Mint var nästan ett decennium sedan, och då var jag inte ens dators avsedda slutanvändare utan bara installatör och support. 🤷🏻‍♂️ Så kan knappast kalla mig för en Mint expert. Debian kör jag däremot rätt mycket, men enbart på headless servrar så inte särskilt applicerbart. Har testat lite Ubuntu Desktop men fastnade inte alls.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det låter ju väldigt underligt. Sitter på en Ryzen 3900X och RX 5700, med andra ord snarlik hårdvara, och har inte det problemet du beskriver. Testade titta på en handfull 5K youtube videos (exempel och VR exempel) och fick inte en enda tappad frame. Kör däremot Servo som renderingsmotor i firefox och slagit på "media.ffmpeg.vaapi.enabled" flaggan i about:config. (Firefox 86.0)

Men det riktigt intressanta är att det fungerar med ditt GTX 970 system i firefox, då såvitt jag vet så stödjer Firefox enbart VA-API för hårdvaruacceleration av video avkodning. Så antingen är den dokumentationen utdaterad, jag har missförstått den eller så har du kört mjukvaru-avkodning i det Nvidia systemet.

Kör aldrig standby aka sleep-mode heller så testade. Tyvärr så fungerar det inte på min dator just nu med 5.11.2-1 iaf. Skärmarna förblev avstängda, jag har inte gjort någon felsökning eller loggsökning.

Suttit och själv funderat på att hoppa på Gentoo, men inte gjort hoppet ännu. Kör just nu Manjaro då jag starkt föredrar rolling release över stable för desktop. Senaste gången jag pillade med Mint var nästan ett decennium sedan, och då var jag inte ens dators avsedda slutanvändare utan bara installatör och support. 🤷🏻‍♂️ Så kan knappast kalla mig för en Mint expert. Debian kör jag däremot rätt mycket, men enbart på headless servrar så inte särskilt applicerbart. Har testat lite Ubuntu Desktop men fastnade inte alls.

Xeonen klarar 5K i mjukvar fine så ryzen har ju knappast problem med det heller, multitrådar ju rätt bra codecsen nuförtiden, misstänker att det kan vara så att den försöker köra det via grafikkortet men det falerar eller nåt. Finner dock alltid att webbroswers suger mycket mer kraft oavsett än en ordentlig mediaspelare som mpv.

Men som jag sa är det inte alla men vissa 5K 360 VR så verkar vara codec specifikt.
Har också labbat med det du nämnde i FF.

Funderar också på om mesa är lite utdaterat i mint då mycket hintar om att "problemen" jag har och som andra har med samma fel i loggarna tyder på eventuellt problem med mesa.
Hade hoppats på en update snart, annars får jag väl dra in en nyare version själv via ett ppa.
Mint är ju rätt mö efter en gentoo install som kör det senaste då det är rätt enkelt att confa systemet så.

EDIT: media.ffmpeg.vaapi.enabled är satt till true så hade på det fortfarande.