Skaffa server, hjälp.

Permalänk
Medlem

Skaffa server, hjälp.

Hejsan, jag och några kompisar har nu funderat på att skaffa en serverdator för minecraft då vi har en stor krets som vill spela tillsammans. Har ingen tidigare information eller kunskap om serverdatorer och kommer därför hit för hjälp.

Det kommer ungefär vara 25-50 spelare online samtidigt och vi tänker spela med runt 100 mods och oklart hur många plugins. Hur ska jag tänka med delar? En processor med bra singlecore clockspeed eller en med fler kärnor? Hur mycket ram ska jag ha och är hastigheten viktig? Eller ska jag kanske bara köpa en färdig och spara mig jobbet att bygga den?

Vill gärna höra allt ni har att säga eftersom jag gärna lär mig till senare gånger, så hit me up med allt ni har att säga och alla era tankar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte får så mycket svar så gör jag ett försök.
Tror du behöver installera Minecraft på en testdator med era modar på.
Kolla om alla kärnor används samt hur mycket ram som används.
Sen är de bara bjuda in några kompisar för att se hur de går.

Har du tur så har du redan en dator som klarar allt de du behöver. För att ha en server (mjukvara) så behöver man inte ha en server (hårdvara).
Men beror på dina krav och budget.
Har du mycket pengar så köp en server.

Idag kan du får otroligt mycket för pengarna av en vanlig dator som agerar server.
En hårdvaru-server är ofta mer fokuserad på att köra flera saker bra än att köra en sak snabbt.

Permalänk
Medlem

Att hålla en moddad server kan vara bland det mest krävande som finns (iallafall mycket mer krävande än en vanlig server). Jag vet iallafall om att det drar mer RAM än vad en vanilla server drar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Avstängd

Mellan 32-64 GB ram och en CPU som klocka 5 GHz, dock inget skämt.

Att ha 100 mods samt många plugins, är inte lätt drivit på något sätt.

Just det du behöver ha en snabb SSD dess så snabbare dess så bättre.

Har haft mc server mellan 5-8 år med över 100 pers.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är inte Minecraft körd till stor del enkeltrådat? - då hjälper inte större antal kärnor utan fokus är då på processorns snabbhet, och förstås rundligt med RAM-minne så att det inte finns lägen där det svälter och måste börja arbeta mot swap och lagring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law

Beskriver att ju större del/tid av kodbasen som måste exekveras linjärt (vilket ofta är i spelmotorer) så ger parallellism allt mindre förbättring.

Däremot är parallellism jättebra om du vill ha flertal servrar igång samtidigt (då via VM) på samma järn - ja, om det matchas med samma mängd tillgänglig RAM per process. Men då är servrarna helt oberoende av varandra och ser inte varandra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sions:

Eftersom du inte får så mycket svar så gör jag ett försök.
Tror du behöver installera Minecraft på en testdator med era modar på.
Kolla om alla kärnor används samt hur mycket ram som används.
Sen är de bara bjuda in några kompisar för att se hur de går.

Har du tur så har du redan en dator som klarar allt de du behöver. För att ha en server (mjukvara) så behöver man inte ha en server (hårdvara).
Men beror på dina krav och budget.
Har du mycket pengar så köp en server.

Idag kan du får otroligt mycket för pengarna av en vanlig dator som agerar server.
En hårdvaru-server är ofta mer fokuserad på att köra flera saker bra än att köra en sak snabbt.

Tycker detta verkar vara en riktigt bra idé.
Jag och min son kör en Minecraftserver för hans kompisar baserat på Paper. Maskinen är en i5-3470 med 8GB RAM. Beroende på vilka moddar han stoppar in kan det gå bra eller dåligt. De är som mest kanske 15 spelare samtidigt. Vissa moddar får denna maskin att gå fullständigt ner på knäna oavsett användare, medan andra funkar bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Är inte Minecraft körd till stor del enkeltrådat? - då hjälper inte större antal kärnor utan fokus är då på processorns snabbhet, och förstås rundligt med RAM-minne så att det inte finns lägen där det svälter och måste börja arbeta mot swap och lagring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law

Beskriver att ju större del/tid av kodbasen som måste exekveras linjärt (vilket ofta är i spelmotorer) så ger parallellism allt mindre förbättring.

Däremot är parallellism jättebra om du vill ha flertal servrar igång samtidigt (då via VM) på samma järn - ja, om det matchas med samma mängd tillgänglig RAM per process. Men då är servrarna helt oberoende av varandra och ser inte varandra

Det går att få den att köra flera trådar, tror spigot eller paper kan köra flera trådar men man måste även ha rätt start upp commande line med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Hejsan, jag och några kompisar har nu funderat på att skaffa en serverdator för minecraft då vi har en stor krets som vill spela tillsammans. Har ingen tidigare information eller kunskap om serverdatorer och kommer därför hit för hjälp.

Det kommer ungefär vara 25-50 spelare online samtidigt och vi tänker spela med runt 100 mods och oklart hur många plugins. Hur ska jag tänka med delar? En processor med bra singlecore clockspeed eller en med fler kärnor? Hur mycket ram ska jag ha och är hastigheten viktig? Eller ska jag kanske bara köpa en färdig och spara mig jobbet att bygga den?

Vill gärna höra allt ni har att säga eftersom jag gärna lär mig till senare gånger, så hit me up med allt ni har att säga och alla era tankar.

Tack på förhand!

Jag kör en minecraftserver som är helt vanilla, alltså vanillprogrammet för en mc server. Av mina 16 kärnor så används runt 3 av dem. Därför ska vi snart skaffa paper och göra om den så den kan utnyttja alla 16. Du kan försöka leta efter en minecraft server som är bättre optimiserad för ett större antal kärnor. Jag kör personligen 2st Xeon E5-2680, med boost på 3,5 ghz. Kolla runt efter lite Xeon delar, eller en lite äldre workstation, de fungerar bättre än vad man tror

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.