Permalänk
Medlem

Sketch/mall program eller nått!

Halloj

va inte igår man titta in här men tänkte att ni kan nog hitta en lösning på min lilla förfrågan.

Jag är ute efter ett Sketch/Mall program som man kan ställa in hur stor sketchen ja gör ska vara, helst inte ett svårt och invecklat program men alla tips är välkomna.

Exempel: Jag ritar upp en figur i programmet som t.ex är 40cm hög å 30 bred å vill ha denna figur utskriven i just den storleken så man då man kan använda den som typ mall på trä osv. att den då använder fler papper å stretchar ut sig så man kan sätta ihop dom. Sen enkelt bara förstora denna figur till typ 80cm hög å 60 bred, å kunna skriva ut den med osv osv.
Tror ni förstår vad jag menar.

Finns detta program utan att behöva betala hutlösa summor? eller är de kört för mig?

Tack i förhand
och sorry fall de är helt fel ställe å fråga på

//Peter

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vet ej om det finns program som automatiserar processen, men finns troligtvis något plugin som kan göra detta.

Om inte mallen du skall göra är gigantisk så kan du göra det lätt för hand.

du kan använda typ inkscape(gratis) och skala bilden till rätt storlek då du kan ställa in storlek i mm eller cm när du skapar bilden.

Man kan göra rektanglar med A4 storlek eller valfri pappersstorlek och lägga ut ovanpå bilden för att sedan klippa ut varje del för sig och göra en ny bild av dem som du kan skriva ut och tejpa på trä:t.

Permalänk
Medlem

Grejen med att kunna göra de för hand är att de blir svårt att förstora upp de hela tiden eller minska de beroende på hur stor den ska vara vilket ja gör nu, lättare å smidigare å ha en mall som man bara kan förstora å skriva ut

Ska mixtra med Inkscape å se hur det fungerar
Tackar för svaren

//Peter

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på Mathias Vandels "BigPrint" program. https://woodgears.ca/bigprint/
Mycket simpelt och klarar galant av det du är ute efter, titta igenom hans "tutorial" på sidan. Han skrev det för att göra exakt det du är ute efter, skala och dela upp ritningar för att skriva ut på flera papper, sen finns det ju andra funktioner så som att göra lägga på ett rutnät över bilden för att lättare sätta ihop utskrifterna rakt.

Klart värt de 22$ han tar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tänker direkt på Mathias Vandels "BigPrint" program. https://woodgears.ca/bigprint/
Mycket simpelt och klarar galant av det du är ute efter, titta igenom hans "tutorial" på sidan. Han skrev det för att göra exakt det du är ute efter, skala och dela upp ritningar för att skriva ut på flera papper, sen finns det ju andra funktioner så som att göra lägga på ett rutnät över bilden för att lättare sätta ihop utskrifterna rakt.

Klart värt de 22$ han tar för det.

Har kolla lite på hur det fungerar och de är som du säger att det är precis de ja letar efter

Tackar så mycket
//Peter