Lämplig bashögtalare (bara elementet) för inbyggnad

Permalänk
Medlem

Lämplig bashögtalare (bara elementet) för inbyggnad

Jag renoverar en lägenhet och har ett gäng med högtalare i taket (Canton 989). Nu behöver jag en bashögtalare.
Problemet är att jag vill gömma bashögtalaren i vardagsrummet/köket så jag kommer bygga in den i en köksö. På marknaden verkar det mest finnas aktiva högtalare i låda samt PA-högtalare men tämligen ont om hifi-bas-högtalarelement.
Detta är heller inget område jag har så bra koll på så jag skulle behöva tips på lämpliga högtalarelement.

Rummet är ca 40m2 och jag kommer bara lyssna på musik, så inget hemmabio-ljud behövs.
Jag tänker att det vore kul/lämpligt med en 15" bas.
Ungefärlig max-storlek på låda är runt 120 liter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns ju lite olika alternativ

M&K Sound IW-28S Inwall Subwoofer (Passiv)

Bowers & Wilkins ISW-4 (Passiv)

Genelec 5041A Active In-Wall Subwoofer (verkar ju smidigast) (Aktiv)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

En sak du ska tänka på är att rikta basen mot den primära lyssningsytan.
Akustiskt så kommer du ha en bas som är helt fristående utan stöd av väggar.
Så på den motsatta sidan av köksön kommer basen att låta knasigt pga boundary effect.
Och i det avseendet så behöver du ingen bas som gräver ner under 30hz.

Ge oss rapport om hur det blev

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det finns ju lite olika alternativ

M&K Sound IW-28S Inwall Subwoofer (Passiv)

Bowers & Wilkins ISW-4 (Passiv)

Genelec 5041A Active In-Wall Subwoofer (verkar ju smidigast) (Aktiv)

Lite små vad det gäller tum & den sista är lite stor. Tänkte använda baksidan av ett skåp i sagda köksö så 90x60xD är max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

En sak du ska tänka på är att rikta basen mot den primära lyssningsytan.
Akustiskt så kommer du ha en bas som är helt fristående utan stöd av väggar.
Så på den motsatta sidan av köksön kommer basen att låta knasigt pga boundary effect.
Och i det avseendet så behöver du ingen bas som gräver ner under 30hz.

Ge oss rapport om hur det blev

Ja, det är lite lurigt med placeringen men det är vad som finns.
Om du vill se mer exakt så skrev jag mer info, plus bild, här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Lite små vad det gäller tum & den sista är lite stor. Tänkte använda baksidan av ett skåp i sagda köksö så 90x60xD är max.

Sonos Sub som är helt ok sub, kör exempelvis två stycken 6".

Vad du ska med 15" vet jag inte. Du vill väl ha rappa 6:or eller 8:or och inte någon halvfladdrande långsam 15" ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Sonos Sub som är helt ok sub, kör exempelvis två stycken 6".

Vad du ska med 15" vet jag inte. Du vill väl ha rappa 6:or eller 8:or och inte någon halvfladdrande långsam 15" ?

Jag har valt att inte köra Sonos. De Canton 989 jag kör i taket är ju 8" så jag tänkte köra på någon större bas.
Vet inte om det är korrekt tänkt. När man var "liten" så ville man alltid ha större och fläskigare bas så det kan spela in i tankekedjan.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

En sak du ska tänka på är att rikta basen mot den primära lyssningsytan.

Det borde nog inte spela någon roll. Även ett så stort högtalarelement som 15" i en stor högtalarlåda är i princip rundstrålande vid frekvenser under 80 Hz.

Skrivet av EyeNEye:

Vad du ska med 15" vet jag inte. Du vill väl ha rappa 6:or eller 8:or och inte någon halvfladdrande långsam 15" ?

Storleken på högtalarelementet har mycket lite med hur rapp den upplevs att göra.
(Även om jag håller med om att storleken på högtalarementet är en märklig designparameter. Är det en viss ljudtrycksnivå, en viss undre gränsfrekvens eller något annat man är på jakt efter?)

Permalänk
Medlem

Aaa.
Man specificerar först de kraven man har och jämför sedan mot övriga parametrar, t ex hur lådan kan se ut och hur stor plånboken är.

En ensam subwoofer (i jämförelse mot flera, minst två) är sällan en bra idé men man kanske inte orkar bry sig för denna typ av setup.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ang Bas!

Skrivet av AnAx:

Jag renoverar en lägenhet och har ett gäng med högtalare i taket (Canton 989). Nu behöver jag en bashögtalare.
Problemet är att jag vill gömma bashögtalaren i vardagsrummet/köket så jag kommer bygga in den i en köksö. På marknaden verkar det mest finnas aktiva högtalare i låda samt PA-högtalare men tämligen ont om hifi-bas-högtalarelement.
Detta är heller inget område jag har så bra koll på så jag skulle behöva tips på lämpliga högtalarelement.

Rummet är ca 40m2 och jag kommer bara lyssna på musik, så inget hemmabio-ljud behövs.
Jag tänker att det vore kul/lämpligt med en 15" bas.
Ungefärlig max-storlek på låda är runt 120 liter.

Det finns flera Subwoofeer element som låter bra på marknaden , priset är en stor del, men oxå dess parametrar, det 3 snabbaste parametrarana man kan kolla ,för att snabbt kunna avgöra om det kommer spela just den basen som du gillar är FS: den resonans elementet har i fri luft, VAS: den maximala liter luft elementet bör placeras i för att gå ner till FS och lite till, sedan kommer QTS: en sammanlagt Q värde på elementet, det avgör oftast i vilken typ av låda det passar bäst i 0,2-0,35 bär köras i portade lådor, det som har högre bör köras i slutna lådor, det är ingen regel som är skrivet i sten dock.
Slutna lådor går djupast men dom börjar oxå rolloff tidigt, en DSP eller slutseg med inställningar som förstärker basens djupbas egenskaper som kan lyfta den djupaste basen är inte fel, speciellt vid slutna lådor.
Karaktären på det olika typerna av lådor varirerar och storleken så klart.
En sluten låda blir oftast mindre än en portad, man bör ha nån typ av DSP eller justering på slutsetget där man kan välja frekvens och oxå en valbar förstärkning där just Pqlizern ställs i frekvens.
Slutna lådor som inte läcker och dämpas rätt med dämpull i rätt mängd låter bäst i mina öron om steget har headroom i effekt, DVS lite mer kraft över så att man inte maxar effekten så lätt.
En sluten låda kan dämpas med upp till 65-70% med dämpull, den låter då mindre burkigt renare och basen blir tung och ullen hjälper basen att spela mycket renare samt djupare i viss mån ullen räknar man inte med i volym beräkningar som portar skall göras etc, det finn enkla sätt att få dämpullen att stanna kvar dör den skall och den skall vara löst packad.
Jag kör med Dayton Audio RSS390HF-4, en bas som går djupt lät driven rent och ger en rejäl bas i en sluten låda på 97 litersteget är XTZ SAM-1 köpt på fynd börsen, detta steg 1040 W Peak, 750 Watt RMS med PQlizer med valbar förstärkningsgrad från -10 -dB så, Fas val steglöst från -180 grader -0 grader, Gain, Master level, REF, B, C läge Ref läget ger djupare lite mer bumligare bas, A läget Djup och en mycket bättre kontrollerad bas, B en väl kontrollerad bas lite mindre djupbas och passar bra till musik jag kör läge A kontrollerad djupbas passar grymt bra för hemmabio, till film det finns Subsonic-filter som tar bort den lägsta bumligaste basen om den nu inte ger någon bra upplysnings upplevelse,, en kombination jag gillar starkt dessa hårdvaror och då kan jag säga att jag har haft många subar, ex Earthquake Supernova MKIV en slavbas med deras pattenterade SLAPS passiva element och DBiX 15 tummare med slag läng på 98 mm, Slavbas ger små lådor som kan stämmas av djupt, då vikten på slapsen kan lägggas till extra vikt på och då sänks avstämningen, den kan man att få gå ner till 15 Hz lätt, och deras standard steg Earthquake IQ600 har bra kraft och många in justeringar, den kostar 40 tusen på Hemmabiobutiken, vill tillägga att att Dayton subben jag nu använder låter bättre mycket bättre till och med, båda har jag själv byggt den ena från en byggsats från DB-akuten , dayton subben köpte jag billigt via blocket hade tur fick elementet för 800kr steget kostade 3500 kr då på Fyndbörsen priset kan ha gått upp det steget XTZ SAM-1 är det mest prisvärda digitala slutsteg , som jag har har hittat i sverige, visst det finns fler bra steg Daytons 1000 watts inbyggnads steg är extremt bra det med men kostar några tusen mer, dessutom så kan Mario på Fyndbörsen programera om XTZ steget så att det kan passa andra lådtyper och olika elements egenskaper, så att man får skräddarsydd, styrning på sin subb allt för bästa resultat , jag har standard programmering vilket funkar ypperligt bra då inställningsmöjligheterna är ganska omfång på så det behövdes inte.
FS: Bör vara så lågt som möjligt enligt mig iaf i hemma ljud, helst under 20 Hz
VAS: Så få liter som möjligt, tänk på att ett element med lågt FS får ofta ett stort antal liter dock så blir lådan oftast mycket mindre en VAS, då volymen är logaritmisk vs frekvens Det finns bra program vissa kostar pengar, det finns gratis oxå Speaker box, finns att ladda ner på Google play och Appstore funkar på telefon, grymt att ha på paddan, då det blir lättare och inte så pluttigt som på telefonen, lite kunskap krävs erfarenhet gör det oxå mycket lättare så klart!
Det finns många element som är bra se till att välja rätt saker och nöj dig inte förrän du får ut det ljud du vill ha.
Skicka ett mail til: chrick.nr.1@outlook.com
Om ni har funderingar eller behöver råd och hjälp med era tankar kring baslåder. kan räkna ut volymer rör och det gäller även för bilar om spå önskas, har CNC fräs för att få till lådor och ev logos som kan va häftigt speciellt i bilar där bas verkar inte bara att lyssna på det skall ju synas oxå, en sub hemma skall vara designad och se bra ut som bara den tycker jag, helst passa in med det andra delarna, och helst med möbler etc, sen finns det olika sätt att få den att se ut som man vill pianolack, lite grövre mattare karaktär, ljudia har en färg som ger en sådan struktur t.ex....kan räkna och bygga samtliga lådor tycker enligt min smak att basreflex och slutna lådor låter mest musikaliskt smaken är som baken!
Med vänlig hälsning
Christopher Björkqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det borde nog inte spela någon roll. Även ett så stort högtalarelement som 15" i en stor högtalarlåda är i princip rundstrålande vid frekvenser under 80 Hz.

Både och, allt beror på hur stor köksön är för det är det som blir lådans mått.
Det är också ganska stor skillnad mellan att trycka upp en sub mot vägg eller ha den fristående.
Men det vet du redan om

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Ja, det är lite lurigt med placeringen men det är vad som finns.
Om du vill se mer exakt så skrev jag mer info, plus bild, här.

Bas rätt in i soffan då
Du lär inte behöva några tactila basar iaf
Dela inte för högt, "tror" att ~80hz eller lägre blir bäst.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Bas rätt in i soffan då
Du lär inte behöva några tactila basar iaf
Dela inte för högt, "tror" att ~80hz eller lägre blir bäst.

Japp, skön "soff-bas"
Soffan är mer en design-grej på ritningen men troligen kommer det finnas en soffa där någonstans.
Som du ser så är annars alternativet att ha den vid diskbänken i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Japp, skön "soff-bas"
Soffan är mer en design-grej på ritningen men troligen kommer det finnas en soffa där någonstans.
Som du ser så är annars alternativet att ha den vid diskbänken i köket.

Jag hade satsat på köksön i första hand, men det går inte att säga vilket som blir bäst.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrick:

Det finns flera Subwoofeer element som låter bra på marknaden , priset är en stor del, men oxå dess parametrar, det 3 snabbaste parametrarana man kan kolla ,för att snabbt kunna avgöra om det kommer spela just den basen som du gillar är FS: den resonans elementet har i fri luft, VAS: den maximala liter luft elementet bör placeras i för att gå ner till FS och lite till, sedan kommer QTS: en sammanlagt Q värde på elementet, det avgör oftast i vilken typ av låda det passar bäst i 0,2-0,35 bär köras i portade lådor, det som har högre bör köras i slutna lådor, det är ingen regel som är skrivet i sten dock.
Slutna lådor går djupast men dom börjar oxå rolloff tidigt, en DSP eller slutseg med inställningar som förstärker basens djupbas egenskaper som kan lyfta den djupaste basen är inte fel, speciellt vid slutna lådor.
Karaktären på det olika typerna av lådor varirerar och storleken så klart.
En sluten låda blir oftast mindre än en portad, man bör ha nån typ av DSP eller justering på slutsetget där man kan välja frekvens och oxå en valbar förstärkning där just Pqlizern ställs i frekvens.
Slutna lådor som inte läcker och dämpas rätt med dämpull i rätt mängd låter bäst i mina öron om steget har headroom i effekt, DVS lite mer kraft över så att man inte maxar effekten så lätt.
En sluten låda kan dämpas med upp till 65-70% med dämpull, den låter då mindre burkigt renare och basen blir tung och ullen hjälper basen att spela mycket renare samt djupare i viss mån ullen räknar man inte med i volym beräkningar som portar skall göras etc, det finn enkla sätt att få dämpullen att stanna kvar dör den skall och den skall vara löst packad.
Jag kör med Dayton Audio RSS390HF-4, en bas som går djupt lät driven rent och ger en rejäl bas i en sluten låda på 97 litersteget är XTZ SAM-1 köpt på fynd börsen, detta steg 1040 W Peak, 750 Watt RMS med PQlizer med valbar förstärkningsgrad från -10 -dB så, Fas val steglöst från -180 grader -0 grader, Gain, Master level, REF, B, C läge Ref läget ger djupare lite mer bumligare bas, A läget Djup och en mycket bättre kontrollerad bas, B en väl kontrollerad bas lite mindre djupbas och passar bra till musik jag kör läge A kontrollerad djupbas passar grymt bra för hemmabio, till film det finns Subsonic-filter som tar bort den lägsta bumligaste basen om den nu inte ger någon bra upplysnings upplevelse,, en kombination jag gillar starkt dessa hårdvaror och då kan jag säga att jag har haft många subar, ex Earthquake Supernova MKIV en slavbas med deras pattenterade SLAPS passiva element och DBiX 15 tummare med slag läng på 98 mm, Slavbas ger små lådor som kan stämmas av djupt, då vikten på slapsen kan lägggas till extra vikt på och då sänks avstämningen, den kan man att få gå ner till 15 Hz lätt, och deras standard steg Earthquake IQ600 har bra kraft och många in justeringar, den kostar 40 tusen på Hemmabiobutiken, vill tillägga att att Dayton subben jag nu använder låter bättre mycket bättre till och med, båda har jag själv byggt den ena från en byggsats från DB-akuten , dayton subben köpte jag billigt via blocket hade tur fick elementet för 800kr steget kostade 3500 kr då på Fyndbörsen priset kan ha gått upp det steget XTZ SAM-1 är det mest prisvärda digitala slutsteg , som jag har har hittat i sverige, visst det finns fler bra steg Daytons 1000 watts inbyggnads steg är extremt bra det med men kostar några tusen mer, dessutom så kan Mario på Fyndbörsen programera om XTZ steget så att det kan passa andra lådtyper och olika elements egenskaper, så att man får skräddarsydd, styrning på sin subb allt för bästa resultat , jag har standard programmering vilket funkar ypperligt bra då inställningsmöjligheterna är ganska omfång på så det behövdes inte.
FS: Bör vara så lågt som möjligt enligt mig iaf i hemma ljud, helst under 20 Hz
VAS: Så få liter som möjligt, tänk på att ett element med lågt FS får ofta ett stort antal liter dock så blir lådan oftast mycket mindre en VAS, då volymen är logaritmisk vs frekvens Det finns bra program vissa kostar pengar, det finns gratis oxå Speaker box, finns att ladda ner på Google play och Appstore funkar på telefon, grymt att ha på paddan, då det blir lättare och inte så pluttigt som på telefonen, lite kunskap krävs erfarenhet gör det oxå mycket lättare så klart!
Det finns många element som är bra se till att välja rätt saker och nöj dig inte förrän du får ut det ljud du vill ha.
Skicka ett mail til: chrick.nr.1@outlook.com
Om ni har funderingar eller behöver råd och hjälp med era tankar kring baslåder. kan räkna ut volymer rör och det gäller även för bilar om spå önskas, har CNC fräs för att få till lådor och ev logos som kan va häftigt speciellt i bilar där bas verkar inte bara att lyssna på det skall ju synas oxå, en sub hemma skall vara designad och se bra ut som bara den tycker jag, helst passa in med det andra delarna, och helst med möbler etc, sen finns det olika sätt att få den att se ut som man vill pianolack, lite grövre mattare karaktär, ljudia har en färg som ger en sådan struktur t.ex....kan räkna och bygga samtliga lådor tycker enligt min smak att basreflex och slutna lådor låter mest musikaliskt smaken är som baken!
Med vänlig hälsning
Christopher Björkqvist

Det var ett väldigt ingående inlägg!
Jag tittar på basen du föreslog (Dayton Audio RSS390HF-4) och den verkar kunna passa då den ser ut att klara sig på ca 85 liter i en sluten låda. Vet du om utformningen av lådan har någon större påverkan?
Då den ska sitta i en köksö så gissar jag på att byggarna vill ha den så platt som möjligt för att använda resten till skåp.
Skulle exempelvis 60x60x25 cm fungera bra?
Basen själv verkar vara ca 18 cm djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Det var ett väldigt ingående inlägg!
Jag tittar på basen du föreslog (Dayton Audio RSS390HF-4) och den verkar kunna passa då den ser ut att klara sig på ca 85 liter i en sluten låda. Vet du om utformningen av lådan har någon större påverkan?
Då den ska sitta i en köksö så gissar jag på att byggarna vill ha den så platt som möjligt för att använda resten till skåp.
Skulle exempelvis 60x60x25 cm fungera bra?
Basen själv verkar vara ca 18 cm djup.

Jag gjorde en simulering på 90L (ink element o stag) och det skulle fungera, Men.
Du kommer inte få mycket headroom under 30hz för avstämningen blir 37hz och F3 vid 35.
Även om den står "fritt" så har du rumsstöd så det kommer spela lite längre ner i frekvens än simulerat.

Sluten på 80L ger långt bättre headroom under 35hz med snarlik frekvensgång.

Gör vi då en portad låda på:
120L med avstämning vid 18hz och F3 25hz, bra med headroom.
90L med avstämning vid 20hz och F3 27hz, bra med headroom.
Har man en minidsp/DSpeaker så kan man lägga på ett B6 filter vid avstämningen, då blir F3 under 20hz.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag gjorde en simulering på 90L (ink element o stag) och det skulle fungera, Men.
Du kommer inte få mycket headroom under 30hz för avstämningen blir 37hz och F3 vid 35.
Även om den står "fritt" så har du rumsstöd så det kommer spela lite längre ner i frekvens än simulerat.

Sluten på 80L ger långt bättre headroom under 35hz med snarlik frekvensgång.

Gör vi då en portad låda på:
120L med avstämning vid 18hz och F3 25hz, bra med headroom.
90L med avstämning vid 20hz och F3 27hz, bra med headroom.
Har man en minidsp/DSpeaker så kan man lägga på ett B6 filter vid avstämningen, då blir F3 under 20hz.

Jag litar inte på att instruktioner för en portad låda skulle gå fram till byggarna så det blir troligen en sluten låda på 80 liter då.
Det ser dock ut som att högtalaren är svår att få tag i för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag litar inte på att instruktioner för en portad låda skulle gå fram till byggarna så det blir troligen en sluten låda på 80 liter då.
Det ser dock ut som att högtalaren är svår att få tag i för tillfället.

vad får det lov att kosta?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

vad får det lov att kosta?

Eftersom jag inte har så bra koll på högtalare så är det svårt för mig att avgöra vad som är värt priset för mig.
Inom andra områden finns det ofta en brytpunkt där priset går upp mer än vad en normal person får ut av det - jag brukar lägga mig i den brytpunkten.
Jag betalar ca 2500:-/st för takhögtalarna så upp till 5-6.000:- kan vara ok för basen.
Eftersom det är rätt mycket jobb med olika saker i lägenheten så kommer jag få högtalarna installerade & kablarna dragna men jag skjuter upp att ta tag i slutsteg/zoner etc till senare när jag har mer tid.