Det finns flera Subwoofeer element som låter bra på marknaden , priset är en stor del, men oxå dess parametrar, det 3 snabbaste parametrarana man kan kolla ,för att snabbt kunna avgöra om det kommer spela just den basen som du gillar är FS: den resonans elementet har i fri luft, VAS: den maximala liter luft elementet bör placeras i för att gå ner till FS och lite till, sedan kommer QTS: en sammanlagt Q värde på elementet, det avgör oftast i vilken typ av låda det passar bäst i 0,2-0,35 bär köras i portade lådor, det som har högre bör köras i slutna lådor, det är ingen regel som är skrivet i sten dock.
Slutna lådor går djupast men dom börjar oxå rolloff tidigt, en DSP eller slutseg med inställningar som förstärker basens djupbas egenskaper som kan lyfta den djupaste basen är inte fel, speciellt vid slutna lådor.
Karaktären på det olika typerna av lådor varirerar och storleken så klart.
En sluten låda blir oftast mindre än en portad, man bör ha nån typ av DSP eller justering på slutsetget där man kan välja frekvens och oxå en valbar förstärkning där just Pqlizern ställs i frekvens.
Slutna lådor som inte läcker och dämpas rätt med dämpull i rätt mängd låter bäst i mina öron om steget har headroom i effekt, DVS lite mer kraft över så att man inte maxar effekten så lätt.
En sluten låda kan dämpas med upp till 65-70% med dämpull, den låter då mindre burkigt renare och basen blir tung och ullen hjälper basen att spela mycket renare samt djupare i viss mån ullen räknar man inte med i volym beräkningar som portar skall göras etc, det finn enkla sätt att få dämpullen att stanna kvar dör den skall och den skall vara löst packad.
Jag kör med Dayton Audio RSS390HF-4, en bas som går djupt lät driven rent och ger en rejäl bas i en sluten låda på 97 litersteget är XTZ SAM-1 köpt på fynd börsen, detta steg 1040 W Peak, 750 Watt RMS med PQlizer med valbar förstärkningsgrad från -10 -dB så, Fas val steglöst från -180 grader -0 grader, Gain, Master level, REF, B, C läge Ref läget ger djupare lite mer bumligare bas, A läget Djup och en mycket bättre kontrollerad bas, B en väl kontrollerad bas lite mindre djupbas och passar bra till musik jag kör läge A kontrollerad djupbas passar grymt bra för hemmabio, till film det finns Subsonic-filter som tar bort den lägsta bumligaste basen om den nu inte ger någon bra upplysnings upplevelse,, en kombination jag gillar starkt dessa hårdvaror och då kan jag säga att jag har haft många subar, ex Earthquake Supernova MKIV en slavbas med deras pattenterade SLAPS passiva element och DBiX 15 tummare med slag läng på 98 mm, Slavbas ger små lådor som kan stämmas av djupt, då vikten på slapsen kan lägggas till extra vikt på och då sänks avstämningen, den kan man att få gå ner till 15 Hz lätt, och deras standard steg Earthquake IQ600 har bra kraft och många in justeringar, den kostar 40 tusen på Hemmabiobutiken, vill tillägga att att Dayton subben jag nu använder låter bättre mycket bättre till och med, båda har jag själv byggt den ena från en byggsats från DB-akuten , dayton subben köpte jag billigt via blocket hade tur fick elementet för 800kr steget kostade 3500 kr då på Fyndbörsen priset kan ha gått upp det steget XTZ SAM-1 är det mest prisvärda digitala slutsteg , som jag har har hittat i sverige, visst det finns fler bra steg Daytons 1000 watts inbyggnads steg är extremt bra det med men kostar några tusen mer, dessutom så kan Mario på Fyndbörsen programera om XTZ steget så att det kan passa andra lådtyper och olika elements egenskaper, så att man får skräddarsydd, styrning på sin subb allt för bästa resultat , jag har standard programmering vilket funkar ypperligt bra då inställningsmöjligheterna är ganska omfång på så det behövdes inte.
FS: Bör vara så lågt som möjligt enligt mig iaf i hemma ljud, helst under 20 Hz
VAS: Så få liter som möjligt, tänk på att ett element med lågt FS får ofta ett stort antal liter dock så blir lådan oftast mycket mindre en VAS, då volymen är logaritmisk vs frekvens Det finns bra program vissa kostar pengar, det finns gratis oxå Speaker box, finns att ladda ner på Google play och Appstore funkar på telefon, grymt att ha på paddan, då det blir lättare och inte så pluttigt som på telefonen, lite kunskap krävs erfarenhet gör det oxå mycket lättare så klart!
Det finns många element som är bra se till att välja rätt saker och nöj dig inte förrän du får ut det ljud du vill ha.
Skicka ett mail til: chrick.nr.1@outlook.com
Om ni har funderingar eller behöver råd och hjälp med era tankar kring baslåder. kan räkna ut volymer rör och det gäller även för bilar om spå önskas, har CNC fräs för att få till lådor och ev logos som kan va häftigt speciellt i bilar där bas verkar inte bara att lyssna på det skall ju synas oxå, en sub hemma skall vara designad och se bra ut som bara den tycker jag, helst passa in med det andra delarna, och helst med möbler etc, sen finns det olika sätt att få den att se ut som man vill pianolack, lite grövre mattare karaktär, ljudia har en färg som ger en sådan struktur t.ex....kan räkna och bygga samtliga lådor tycker enligt min smak att basreflex och slutna lådor låter mest musikaliskt smaken är som baken!
Med vänlig hälsning
Christopher Björkqvist