Permalänk
Medlem

Tappa tallrik. Trasig skärm?

Hej! Försökte googla men fick mest upp lagning av mobilskärmar. Jag lyckades tappa en tallrik på min acer nitro xv272u. Så skärmen fick två fina svarta streck lodrätt över displayen och lite annan skit precis där själva smällen blev.

Går det att laga? Kan man lämna in den någonstans? Är det ens värt det? Någon som gillar att pilla med skärmar och vill köpa skiten? 😂

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet inte värt att laga, lär kosta vad skärmen kostar.

Lägg ut den i marknaden som defekt med bud från 1kr + frakt

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skärmar är ganska lätta att laga oftast men problemet ligger i att få en fungerande genuin panel utan att behöva lägga typ samma pris som det kostar att köpa en ny. Sedan är det även kalibrering mm som ofta görs på fabriken vilket blir svårare och ska du byta filter/linser mm framför panelen så blir det ännu svårare jobbigare med delar.
Det är väldigt sällan som det är värt det jämfört med att köpa en ny tyvärr.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Okay tack för svar! Får fota skadan när jag kommer hem sen och lägga ut den på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixon:

Jag lyckades tappa en tallrik på min acer nitro xv272u.

Jag måste fråga hur detta hände, kombinationen av nyfikenheten och fantasin ger mig väldigt roliga mentala bilder. Exempelvis att du använder skärmen som ett bordsunderlägg.

Skrivet av ixon:

Försökte googla men fick mest upp lagning av mobilskärmar.

Använd termen "monitor" istället för "screen" så kommer det gå bättre, eventuellt i kombination med "LCD".

Annat tipps är att kolla ifall dina försäkringar täcker det och i sådana fall om det är värt att tag på försäkringen med självrisk och allt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixon:

Hej! Försökte googla men fick mest upp lagning av mobilskärmar. Jag lyckades tappa en tallrik på min acer nitro xv272u. Så skärmen fick två fina svarta streck lodrätt över displayen och lite annan skit precis där själva smällen blev.

Går det att laga? Kan man lämna in den någonstans? Är det ens värt det? Någon som gillar att pilla med skärmar och vill köpa skiten? 😂

Mvh Johan

Det finns (flera?) verkstäder i STHLM med omnejd som utför reparationer. Arbetskostnaden ligger vanligen runt 1000-1200 kr + moms. Sedan tillkommer själva reservdelen och här kan jag bara gissa men räknar på max 2000 kr + moms vilket kommer landa på 4000 kr p.o.k. Bara du kan avgöra om det är värt.

Första träff: http://dataprofessional.se men det finns säkert fler

Edit: Jag sökte produkten på prisjakt.... nej, det är inte värt besväret. Skrota, köp nytt och gå vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag måste fråga hur detta hände, kombinationen av nyfikenheten och fantasin ger mig väldigt roliga mentala bilder. Exempelvis att du använder skärmen som ett bordsunderlägg.

Finns många sätt en tallrik kan "tappas" på skärmen...dålig förlorare ligger nära till hands

@ixon: Skämt åsido, kolla om hemförsäkringen eventuellt kan täcka det. En självrisk på någon tusing + åldersavdrag riskerar iofs att leda till att det inte blir något kvar att betala ut. Vissa försäkringar har dock inget åldersavdrag på elektronikprodukter förrän de uppnått en viss ålder (typ 3 år).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Haha! Ja jag har drulle så har faktiskt redan köpt en ny. Blev en LG.

Jag har mikron över datorviruset på en hylla. Tar ut maten och lyckas få med mig microtallriken i ugnen som flyger ut och träffar ramen högst upp på skärmen. Sjukt klantigt. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixon:

Haha! Ja jag har drulle så har faktiskt redan köpt en ny. Blev en LG.

Jag har mikron över datorviruset på en hylla. Tar ut maten och lyckas få med mig microtallriken i ugnen som flyger ut och träffar ramen högst upp på skärmen. Sjukt klantigt. Tack för all hjälp

Haha, vafan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA