Kan inte installera om Windows 10, alla mappar filer är kvar efter omstart

Permalänk

Kan inte installera om Windows 10, alla mappar filer är kvar efter omstart

Hej,
Fick en blåskärm för första gången sedan jag köpte datorn för 5 år sedan. Tar jag bort en fil är den kvar efter omstart. Om jag lägger till en fil är den borta efter omstart. Det är som att datorn har hamnat i någon sorts "limbo".

Har försökt göra en ominstallation av Windows men det går tydligen inte heller.

Är det hårddisken (nvme m2 kingston A1000) eller ramminnena som är paj? Har försökt reparera genom "verktyg" och den säger att det är något fel men det hjälper inte att reparera.

Kan inte göra en kopia av W10 på en usb-sticka heller. Säger såhär:

Permalänk
Medlem

Låter som trasig disk. Troligen måste du köpa ny.

Åtminstone när SD-kort, USB minnen går sönder kan det bli så. Troligen misslyckas alla försöka att radera eller låsa upp den som kan nämnas i guider. Tillverkare kan ha verktyg du kan testa.

https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ssdmanag...

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma hända mig på just en Kingston A1000, förmodar att den går in i någon hybrid "read-only" mode som tillåter cachade skrivningar men som sen inte sparas till NAND som de ska.
Köp en ny disk

Permalänk

Tack. Sunkigt av Kingston efter bara 2-3 år användning. Får se om jag kan få tag i någon Samsung eller nåt istället.

Går det att installera W10 på en helt ny SSD utan USB eller DVD-skiva? Liksom vad händer om jag bara byter ut SSDn och bootar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andentanden:

Tack. Sunkigt av Kingston efter bara 2-3 år användning. Får se om jag kan få tag i någon Samsung eller nåt istället.

Går det att installera W10 på en helt ny SSD utan USB eller DVD-skiva? Liksom vad händer om jag bara byter ut SSDn och bootar upp?

Du måste tyvärr ladda ner Windows 10 Media Creation Tool och sen skapa installationsmedia på ett USB-minne. Eftersom det inte funkar på din dator kanske du har någon kompis eller liknande som kan göra det på sin dator?

Inte omöjligt att Kingston A1000 har 5-års garanti dock, kan vara värt att kolla upp innan man köper ny disk:
https://www.kingston.com/datasheets/sa1000m8_en.pdf
Warranty/support: limited 5-year warranty with free technical support

Personligen ville jag inte skicka iväg min disk med fullt läsbar data så jag köpte bara nytt och arkiverade min A1000 och kommer nog att knäcka den snart så man inte kan få ut något från den.

Permalänk

Tack! Ska se om jag kan fixa det på något sätt.

Permalänk
Medlem

USB minnet måste vara formaterat i NTFS annars fungerar det inte.

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

USB minnet måste vara formaterat i NTFS annars fungerar det inte.

Är du säker? Fick samma felmeddelande som tidigare. Varför inte FAT32? Gjorde detta för 2-3 år sedan men minns inte hur det var då.

Permalänk
Medlem

Har fixat en länk genom Microsoft där du kan få tag på Win10 som ISO direkt (gäller i 24 timmar),
Windows 10 20H2 Swedish x64 [5,7GB]

Sedan så fixar du Rufus för att lägga över ISO:n på en USB-sticka som helst ska vara minst 8GB,
Rufus 3.13

Rekommenderar att du ändrar "Partitionsschema" från MBR till GPT så du inte behöver oroa dig för att missa UEFI vid boot bland annat.

Återkom gärna med hur allt gick eller om du behöver hjälp med något sedan om du nu provar detta!

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Så där nu har jag ny SSD och installerat Windows 10. Fixade USB-stickan via farsans dator.