Permalänk
Medlem

En villa flera fiberabonnemang

Hej,
Jag har en villa som jag gjort om till 2 lägenheter dessutom finns en stuga på tomten. Det finns fiber framdragigt till tomtgräns.
Min tanke nu är att koppla in fiber till de 3 bostäderna MEN jag vill att varje enskild hyresgäst ska kunna ha sitt egna abonnemang.
Hur hade ni löst detta?
Vill fråga innan vi ens börjar gräva på tomten och kontaktar de som ska dra fibern vidare.
Jag vill att alla 3 ska ha kabel in för jag vet att det är 2 gamingkillar på ingång, vill inte att dom ska ha nåt lagg pga de prylar jag står för.
Tacksam för tips och råd och er tid. // Mican

Permalänk
Medlem

Prata med bolaget som drar fibern vad de har för möjligheter att dra in 3 separata linor. Visst det kommer nog att kosta extra men merkostnaden brukar vara lägre än för en ensam anslutning ändå.

Vet att man hade valet att dra in två linor om man ville när det drog fiber här i området. Tror att en anslutning hamnade på 17000:- och extra anslutning var 5000:-.

Som sagt prata med bolaget, de är de enda som vet.

Permalänk
Medlem

Du får beställa extra anslutning från fibernätet, egna fiberkablar är enda lösningen. Är fastigheten redan ansluten kommer möjligheten förmodligen inte finnas! Alternativt tar det några år att få på plats och kostar mer än den första anslutningen.

Låter som det är efteranslutning så kommer säkert ta tid innan det kan anslutas, men det är nog då möjligt att beställa extraanslutningar. Inget vi kan svara på bara de som äger nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmg:

Jag vill att alla 3 ska ha kabel in för jag vet att det är 2 gamingkillar på ingång, vill inte att dom ska ha nåt lagg pga de prylar jag står för.

Du ska ha eloge för ditt gaming-främjande.

Permalänk
Medlem

Prata med nätägaren och föreslå att dom installerar en till switch. Då blir det som vilket flerbostadshus som helst. Tex i mitt lägenhetshus kommer det in en enkel fiber i källaren, sedan sitter det en rejäl switch i elcentralen i trapphuset som fördelar till alla lägenheter.

Du kan också fråga om att få fiber från den switchen till varje lägenhet och stugan på tomten. bör kosta dig lite till ingenting, särskilt om du kan lova dom att dom får 3 abonnenter

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.