Gigabyte visar det första kryptokortet i Nvidias CMP-serie

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar det första kryptokortet i Nvidias CMP-serie

Modellen CMP 30HX bygger på grafikkretsen TU116 och 6 GB minne, specifikationer kända från Geforce GTX 1660-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förklara gärna för mig. Nvidia släpper 3000 serien som blir en braksuccé hos miners då den är exeptionellt bra på att bryta ETH eller vad det kallas. För att kontra detta så släpper Nvidia ett 1660 kort för att folk ska sluta köpa 3080 för att bryta. Jag får inte ihop logiken. Kommer inte folk köpa vilka kort som helst som är BÄST på att bryta? Nu menar jag inte dom som köper för skojs skull utan dom stora jättarna som dammsuger marknaden och kankse inte är lika pengakänsliga.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Föredetting
Skrivet av P-son78:

Förklara gärna för mig. Nvidia släpper 3000 serien som blir en braksuccé hos miners då den är exeptionellt bra på att bryta ETH eller vad det kallas. För att kontra detta så släpper Nvidia ett 1660 kort för att folk ska sluta köpa 3080 för att bryta. Jag får inte ihop logiken. Kommer inte folk köpa vilka kort som helst som är BÄST på att bryta? Nu menar jag inte dom som köper för skojs skull utan dom stora jättarna som dammsuger marknaden och kankse inte är lika pengakänsliga.

De har ju lanserat 3060 som inte går att bryta ETH effektivt med och kommande kort kommer sannolikt följa på det spåret. Istället vill de sälja CMP-korten. De kort som stödjer ETH-brytning i full fart blir således ännu mer eftertraktade, paradoxalt nog.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tycker att dessa kort borde ha en blower designad kylanordning, blir mer effektivt för utrymme, o tillverkningskostnaden går nog ner också...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-son78:

Förklara gärna för mig. Nvidia släpper 3000 serien som blir en braksuccé hos miners då den är exeptionellt bra på att bryta ETH eller vad det kallas. För att kontra detta så släpper Nvidia ett 1660 kort för att folk ska sluta köpa 3080 för att bryta. Jag får inte ihop logiken. Kommer inte folk köpa vilka kort som helst som är BÄST på att bryta? Nu menar jag inte dom som köper för skojs skull utan dom stora jättarna som dammsuger marknaden och kankse inte är lika pengakänsliga.

Folk kommer köpa så många kort de kan få tag på, givet att de är lönsamma att bryta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Förklara gärna för mig. Nvidia släpper 3000 serien som blir en braksuccé hos miners då den är exeptionellt bra på att bryta ETH eller vad det kallas. För att kontra detta så släpper Nvidia ett 1660 kort för att folk ska sluta köpa 3080 för att bryta. Jag får inte ihop logiken. Kommer inte folk köpa vilka kort som helst som är BÄST på att bryta? Nu menar jag inte dom som köper för skojs skull utan dom stora jättarna som dammsuger marknaden och kankse inte är lika pengakänsliga.

Jag förstår inte heller. Alla miners vill väl ha 3080 och inget annat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kortet brickar alla komponenter det kommer i kontakt med för att sedan explodera

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Folk kommer köpa så många kort de kan få tag på, givet att de är lönsamma att bryta med.

Så är det såklart. Men frågan är då, vad kommer dessa nya kort att kosta?
Om du kan betala 15k för ett som klarar 90-100MH/s, vad är då ett vettigt pris för ett kort som troligen är sämre MH/s per watt samt bara presterar knappt 1/3 och som det inte finns någon säkerhet i ur ett ekonomiskt perspektiv?

Alla som köper mindre riggar för 150-250k räknar självklart med att kunna sälja av korten om marknaden tvärvänder eller liknande. 3080 inköpt för 6 månader sedan som man har minat med tills idag ger t.o.m. mer pengar än när det köptes, därför blir det både vinst i form av ETH samt i försäljningen av kortet.

Vilken marknad finns för rena miningkort om lönsamheten faller? Absolut ingen alls och därför är det inte alls lika aktuellt att köpa på sig kort och inte kunna ha en relativt säker ROI.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Men om mining blir olönsamt är det ju bara skroten som gäller för dessa kort medans dom "vanliga" korten går att sälja.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Förklara gärna för mig. Nvidia släpper 3000 serien som blir en braksuccé hos miners då den är exeptionellt bra på att bryta ETH eller vad det kallas. För att kontra detta så släpper Nvidia ett 1660 kort för att folk ska sluta köpa 3080 för att bryta. Jag får inte ihop logiken. Kommer inte folk köpa vilka kort som helst som är BÄST på att bryta? Nu menar jag inte dom som köper för skojs skull utan dom stora jättarna som dammsuger marknaden och kankse inte är lika pengakänsliga.

1. Nvidia väljer 1660 för att tillgången är (förmodligen) betydligt större och priset avsevärt lägre
2. Miners väljer kort som är mest lönsamma, 2st 1660 kan vara bättre än ett 3070 ur lönsamhetsperspektiv

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

om de inte ens kan tillverkar tillräckligt med kort till oss nu, hur kan de tillverka tillräckligt med kort till oss när de lägger all prio på dessa CMP kort till mining comps?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

1. Nvidia väljer 1660 för att tillgången är (förmodligen) betydligt större och priset avsevärt lägre
2. Miners väljer kort som är mest lönsamma, 2st 1660 kan vara bättre än ett 3070 ur lönsamhetsperspektiv

de är helt klart mer lönsamt då du kan bryta mer till lägre ström kostnad. inte super stora skillnader men ändå skillnad.

EDIT: problemet är att du bränner en slot, det kostar en PCI-E slot, är de värt de? nä.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tarasus:

Så är det såklart. Men frågan är då, vad kommer dessa nya kort att kosta?
Om du kan betala 15k för ett som klarar 90-100MH/s, vad är då ett vettigt pris för ett kort som troligen är sämre MH/s per watt samt bara presterar knappt 1/3 och som det inte finns någon säkerhet i ur ett ekonomiskt perspektiv?

Alla som köper mindre riggar för 150-250k räknar självklart med att kunna sälja av korten om marknaden tvärvänder eller liknande. 3080 inköpt för 6 månader sedan som man har minat med tills idag ger t.o.m. mer pengar än när det köptes, därför blir det både vinst i form av ETH samt i försäljningen av kortet.

Vilken marknad finns för rena miningkort om lönsamheten faller? Absolut ingen alls och därför är det inte alls lika aktuellt att köpa på sig kort och inte kunna ha en relativt säker ROI.

Alltså, jag håller med om att detta är ett svinigt beteende från Nvidia, som är 100% av självintresse.

Det som kommer hända när den här bubblan brister är att alla kommer sälja av sina gamla miningkort, vilket så klart blir bättre tider för gamers, men dessa "miningkort" som man inte kan spela på kommer vara värdelösa. Det innebär att tillgången på andrahandsmarknaden blir lägre, med högre begpriser och mer e-waste som resultat. De enda vinnarna på det här är Nvidia (och så klart Nvidias partnertillverkare), både miners och gamers förlorar på detta.

Detta är till 100% ett sätt att begränsa den framtida tillgången av begagnade grafikkort.

Oavsett, de här korten kommer att köpas, mest för att de existerar och är lönsamma.

Om jag har obegränsade pengar, och vill få de att växa så kommer jag förr eller senare få slut på de mest lönsamma ställena att investera i, utan måste då välja mindre lönsamma (men ändå lönsamma) placeringar. För att det är det som finns att köpa, och eftersom det ändå ger en avkastning, inte det som är "bäst" rent hypotetiskt.

Permalänk
Medlem

Sa inte nvidia att miningkorten bara skulle göras på kretsar som ändå inte dög till grafikkort? Isåfall ökar ju antalet köpbara kretsar på marknaden.

Permalänk
Medlem

Om bristvarorna skulle vara just vad som skiljer detta från ett gtx 1660 så är det hela positivt i alla andra fall så försämrar detta tillgången på grafikkort och ett sätt för nvidia att minska andrahandsvärdet för kort som använts till mining = dåligt för oss konsumenter.

Inte ens om det skulle ha totalt överlägsen prestanda för mining så är det positivt förrän det påverkar mining så pass att det inte längre är lönsamt att minea med vanliga gpuer, och det är inte ö.h.t. ett troligt scenario.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Håller med American Steve.. utter waste of silicon.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om detta är en möjlig lösning på problemet. Känns ju som om allting talar emot Nvidia då även om det är en äldre arkitektur (på en äldre nod) finns ett minimipris för produktionen av korten, och detta pris även om Nvidia snålar in på allt som billigare minnen, enklare strömhantering etc kommer bli så högt att vanliga Geforce-kort från 3000-serien kommer vara det bättre alternativet, speciellt så eftersom dessa kort går att sälja vidare efter 2-3 års grävande.

Permalänk
Medlem

För att säga något positivt så är ju 16-serien väldigt energieffektiva, iallafall när det gäller gaming, så det ska nog gå hem ändå.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

OK. Aldrig mer köpa Gigabyte då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

OK. Aldrig mer köpa Gigabyte då.

Ok.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Viking
Skrivet av Findecanor:

OK. Aldrig mer köpa Gigabyte då.

Vrf?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

dessa "miningkort" som man inte kan spela på kommer vara värdelösa. Det innebär att tillgången på andrahandsmarknaden blir lägre, med högre begpriser och mer e-waste som resultat.

Nvidia gjorde något tidigare miningkort. Har för mig det var baserat på GTX 1060.
Det gick att spela på kortet, men om det behövdes modifierade drivrutiner har jag för mig. Det var något att man inte kunde köra senaste drivrutinerna iaf.
Sen behövde man antingen iGPU eller ett annat grafikkort som kunde skicka vidare bildsignalen.
Har för mig att det hade någon inverkan på prestanda, om det antingen var fps eller latency.

Så fick man tag på ett tillräckligt billigt så kanske det kunde vara värt det.
Men bortsett från pris så var det sämre än att köra ett vanligt, om det nu var 1060 de baserades på.

Permalänk
Medlem

Så de har allså en hel massa 1660 kort liggandes som de vill bli av med så då gör dom om dom till "miningkort" och kan kränga dom på så vis?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nvidia gjorde något tidigare miningkort. Har för mig det var baserat på GTX 1060.
Det gick att spela på kortet, men om det behövdes modifierade drivrutiner har jag för mig. Det var något att man inte kunde köra senaste drivrutinerna iaf.
Sen behövde man antingen iGPU eller ett annat grafikkort som kunde skicka vidare bildsignalen.
Har för mig att det hade någon inverkan på prestanda, om det antingen var fps eller latency.

Så fick man tag på ett tillräckligt billigt så kanske det kunde vara värt det.
Men bortsett från pris så var det sämre än att köra ett vanligt, om det nu var 1060 de baserades på.

japp, fast nu går det inte att spela med de korten längre som jag förstått det (p106).

De som tillverkade drivarna för miningkortet har inte brytt sig om att uppdatera dessa, så nya spel klagar på gamla drivar som i sin tur inte går att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Såg någonstans att nvidia snarast ska sluta sälja korten de säljer just nu (3060 ti/3070/3080/3090) och istället börja sälja super varianter redan tidigt detta år som de kan sänka mininghastigheten på. Nu minns jag ju inte vart jag såg detta eller om det hade något vett i sig alls så ta det med en ganska stor nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

OK. Aldrig mer köpa Gigabyte då.

Du får nog lägga till : "ASUS, Colorful, EVGA, MSI, Palit, and PC Partner." till din listan med. Då dom också har CMP kort på gång. Hoppas fler följer ditt exempel så det blir enklare komma över korten i framtiden ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Frågan är ju om detta är en möjlig lösning på problemet. Känns ju som om allting talar emot Nvidia då även om det är en äldre arkitektur (på en äldre nod) finns ett minimipris för produktionen av korten, och detta pris även om Nvidia snålar in på allt som billigare minnen, enklare strömhantering etc kommer bli så högt att vanliga Geforce-kort från 3000-serien kommer vara det bättre alternativet, speciellt så eftersom dessa kort går att sälja vidare efter 2-3 års grävande.

Detta är väl ungefär den lösning Nvidia kan kosta på sig utan att själv förlora på det. Vi får väl se om miners köper dessa korten, jag är tveksam eftersom andrahandspriset vid försäljning troligtvis är kasst. Hade jag minat hade jag nog sett mig om efter något begagnat 1660 eller 2600-kort istället. De är troligtvis billigare trots de overkliga priserna på begagnatmarknaden.

Det bästa vore om de helt enkelt började tillverka 1660 kort och sälja till alla konsumenter men då skjuter de sig i foten genom att få kunder att köpa detta kort istället för ett dyrare 3000-kort. De vill ju som alla företag få kunderna att spendera så mycket som möjligt på deras produkter. Överdriven hype, Coronan och miningbubblan gör att Nvidia sitter i en guldsits nu. Hur det kommer att sluta vet vi inte men jag kommer definitivt INTE köpa ett nytt eller begagnat grafikkort av de senare generationerna nu när marknaden ser ut som den gör. Det är att slänga pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Hur det kommer att sluta vet vi inte men jag kommer definitivt INTE köpa ett nytt eller begagnat grafikkort av de senare generationerna nu när marknaden ser ut som den gör. Det är att slänga pengar i sjön.

Håller med, när gamla R9 290 säljs för en tusenlapp, ett kort man ett drygt år sedan kunde köpa för en femhundring, vet man att något gott fel.

Ska man se något positivt med hela situationen så är det att även äldre kort går bra att använda även till nyare spel. Sitter du med ett GTX 970 eller bättre kan du med lite micklande med inställningarna få ut iaf 30 fps i tunga spel som Cyberpunk och 60 fps i allting annat. Det är alltså få som sitter i sjön.

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Förklara gärna för mig. Nvidia släpper 3000 serien som blir en braksuccé hos miners då den är exeptionellt bra på att bryta ETH eller vad det kallas. För att kontra detta så släpper Nvidia ett 1660 kort för att folk ska sluta köpa 3080 för att bryta. Jag får inte ihop logiken. Kommer inte folk köpa vilka kort som helst som är BÄST på att bryta? Nu menar jag inte dom som köper för skojs skull utan dom stora jättarna som dammsuger marknaden och kankse inte är lika pengakänsliga.

Du får kolla på dom stora Minerfarmerna.

man har långa lagerhyllor, har hållit på hela tiden och brassar på för fulla muggar med allt man har och har gått plus på det för länge sedan.

Man har kort som brassar på för fullt men som är gamla men så länge dom gör vist så får dom stå där dom står. Det kan vara så gamla kort som ett GT970. Får man tag på nya så åker en del gamla kort ut så klart men jag tror faktiskt inte det, dom står kvar, man bygger ny hall i stället för dom nya kort som man får tag på.

Ett gt 970 på den nivån är det då i Sverige på grund av elpriset

Dom stora farmerna kommer sluka allt och det var meningen med mitt inlägg. meningen att tala om vilka marginaler man gör med... man skiter i om man får tag på ett gäng Gt1070... några andra kort som inte är dom allra bästa men man går med vinst därför köper man. Det spelar igen roll och några gamers tror att några renodlade Minneskort anses värdelösa, man kommer sopa hela marknaden helt rent så enkelt är det.

och ett sving åt det sämre hållet när det gäller Mining påverkar inte det även om en och annan hemmaminare kanske börjar gapa att det är katastrof. det är inte en faktor som räknas.

Särskilt som man i vissa delar av värden har ett sjukt lågt elpris. Island som exempel och vart tro du den största miningfarmen ligger

Det slår undan benen på min kalkyl ovan... Alla kort är lönsamma med den elkostnaden !
Exempel https://sverigesradio.se/artikel/5419111

man kan fundera på varför man bygger USA med så tunna väggar till exempel i USA trotts att det kan vara tio minusgrader på vintern. Jo el är så billig så man bryr sig inte. Man bygger med en cm tjocka väggar och enkelglas för att det kostar så lite att värma husen.

Där Minar man.

Visa signatur

Kraschfield