3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Jag bokade upp mig på ett vision, dock står den som kommer in 03-31, när jag klickade köp etc stod det som en hel del fanns i lager.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alrik:

Jag bokade upp mig på ett vision, dock står den som kommer in 03-31, när jag klickade köp etc stod det som en hel del fanns i lager.

Då drabbades du tyvärr av det jag drabbades med, nämligen att ordersystemet hinner inte med köpen. Så du betalade för ett grafikkort som inte fanns på lager. Deras beräknade skulle komma in 31 mars. Du kommer alltså inte få korten som fanns med i den här batchen. Jag ringde till Inet eftersom jag väntade på ett EVGA, men på min stod det 04-30. Hade inte lust att ligga ute med pengar, 8499kr. Så jag frågade om jag kunde få Asus kortet för samma peng vilket jag fick. På min står det bokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Då drabbades du tyvärr av det jag drabbades med, nämligen att ordersystemet hinner inte med köpen. Så du betalade för ett grafikkort som inte fanns på lager. Deras beräknade skulle komma in 31 mars. Du kommer alltså inte få korten som fanns med i den här batchen. Jag ringde till Inet eftersom jag väntade på ett EVGA, men på min stod det 04-30. Hade inte lust att ligga ute med pengar, 8499kr. Så jag frågade om jag kunde få Asus kortet för samma peng vilket jag fick. På min står det bokad.

Samma hände för mig när jag bestälde ett rtx 3060 ti den 25 februari och det har ståt ökänt leverans datum sedan dess ):

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Amen.. jag som bokade ett tuf kort som stod som bokad med.. aja. skit samma. får vänta lite då.

Permalänk
Medlem

9500 för ett 3070 är ju lite i överkant alltså...

Permalänk
Medlem

Slut, vad hände egentligen? Var ju 50+ hela eftermiddagen och en bit in på kvällen och nu är alla borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Slut, vad hände egentligen? Var ju 50+ hela eftermiddagen och en bit in på kvällen och nu är alla borta.

Antaligen någon miner som Köpte korten eftersom det går att mina med full hash rate på rtx 3060 korten nu

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Slut, vad hände egentligen?

Har du missat att det är brist på grafikkort? Folk sitter och väntar på att "vad som helst" ska finnas i lager och då köper man så fort det finns. Inet fick in några hundra kort totalt idag och det är inte mycket i sammanhanget.

Skrivet av Chrisj:

9500 för ett 3070 är ju lite i överkant alltså...

Dock så va det med vattenblock, dom modellerna bruka gå för 1k+ över "normalpris" i vanliga fall. Ska du annars köpa ett löst kort + löst block får du lägga ut 1,3-2k extra oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Har du missat att det är brist på grafikkort? Folk sitter och väntar på att "vad som helst" ska finnas i lager och då köper man så fort det finns. Inet fick in några hundra kort totalt idag och det är inte mycket i sammanhanget.

Nej, jag har verkligen inte missat att det är brist på grafikkort, om du läser trådarna så ser du att jag varit aktiv i flertalet och bidragit med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Antaligen någon miner som Köpte korten eftersom det går att mina med full hash rate på rtx 3060 korten nu

Lite skumt att det lossna bara sådär om det inte var ett "bulk" köp fast man ska väl inte spekulera nyheterna kan ju ha nått flertal miners sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Nej, jag har verkligen inte missat att det är brist på grafikkort, om du läser trådarna så ser du att jag varit aktiv i flertalet och bidragit med tips.

Så varför blir du förvånad? Det har kommit in 50+ kort av andra modeller förut som försvunnit betydligt fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Gjorde lite snabba uträkningar utifrån 3d avg profitability (4.94$, 48mh/s, 125W, 0.15$ kwh). För dagens priser på 6090kr är ROI fortfarande ganska dåligt jämfört med de flesta begagnade äldre gen kort, 4.94x8.5=42kr/dagen, 6090/42=145 dagar. Tveksamt om miners är villiga att betala mer än 6000kr.

5700 xt kort (ca 50 mh/s) går för över 7000 begagnat. Vilka idioter det är som köper de vet jag inte men det pekar väl på att 3060 korten kommer sälja som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är max 1 per person och miners rusar inte efter 3060 direkt.
Fulla hashraten verkar bara gälla ett 3060 per system samt att man inte kan använda risers.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt EVGA 3060 12gb idag.. Blev en rätt rejäl uppgradering mot mitt 1060! Nu är det "bara" att uppgradera resten med.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Så varför blir du förvånad? Det har kommit in 50+ kort av andra modeller förut som försvunnit betydligt fortare.

Vad är ditt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag är en av dem som la en beställning på ett för 6090kr. Problemet med dagens marknad är att de flesta miners inte verkar kunna matte eller riskbedömning. Priserna på Tradera är löjliga för 3 gen gamla kort och med bara 1 år kvar till ETH 2.0, samt risk för 30% sämre lönsamhet mot sommaren efter EIP 1559, är det en enorm risk att köpa äldre kort för dyra priser även om ROI är några månader. Med 3060 finns i alla fall en begränsad nedsida på andrahandsförsäljning om 1 år.

Köpte själv ett 3060 för 6490 idag (asus-kortet) men funderar på att lämna tillbaks det av just dessa anledningar. Men å andra sidan räcker det att dra in 1400kr/mån i ett par månader eftersom begagnatpriset kommer kunna täcka resten. Jag är kluven :S

Eth2 kommer alltså vara en ny valuta och inte bara en uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Köpte själv ett 3060 för 6490 idag (asus-kortet) men funderar på att lämna tillbaks det av just dessa anledningar. Men å andra sidan räcker det att dra in 1400kr/mån i ett par månader eftersom begagnatpriset kommer kunna täcka resten. Jag är kluven :S

Hur får du det till 1400kr om du inte minar 24/7

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur får du det till 1400kr om du inte minar 24/7

Jag kommer mina 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag kommer mina 24/7

Så du kommer inte ens använda kortet för att spela alls?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Charon242:

Inet drog bort hela saldot (50+) på ett par andra kort under eftermiddagen för att sedan komma tillbaka, kan vara det igen.
De kanske vill vänta och se hur mining-nyheterna kring 3060 utvecklas och höja priserna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så du kommer inte ens använda kortet för att spela alls?

Har tröttnat på spel :S
Byggde datorn för gaming men spelar knappt något alls, ville antagligen bara ha en ursäkt att bygga datorn vilket är det som är roligt med datorer

Minar 24/7 med mitt 5600xt just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Har tröttnat på spel :S
Byggde datorn för gaming men spelar knappt något alls, ville antagligen bara ha en ursäkt att bygga datorn vilket är det som är roligt med datorer

Minar 24/7 med mitt 5600xt just nu

Hur mycket ström går ut/kostnad per månad?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur mycket ström går ut/kostnad per månad?

Kortet drar runt 110W (Har inte optimerat inställningarna än, kommer troligtvis sänkas mer), 110Wx24x30=79200Wh=79,2kWh vilket är runt 40kr

Så det är inget man behöver oroa sig för när man minear, elpriset är nästan ingenting i jämförelse med värdet på krypton

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Kortet drar runt 110W (Har inte optimerat inställningarna än, kommer troligtvis sänkas mer), 110Wx24x30=79200Wh=79,2kWh vilket är runt 40kr

Så det är inget man behöver oroa sig för när man minear, elpriset är nästan ingenting i jämförelse med värdet på krypton

Systemet drar iaf 40-60watt med. Moderkort, cpu, fläktar osv. Och sen hur har du 50öre per kilowatt timme det är otroligt billigt? Tänk på dom lägger på moms m.m så man betalar 2x det elbolaget säger du har per kWh. Kolla din förra elräkning, dra av fasta avgifter som nätavgift, och dela sen kostnaden med dina använda kWh.

Jag räknar med min rigg att 3 dagar per månad går till betala el. Så 27 dagar vinst per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Eth 2 0 innebär att man går över från Proof-of-work till Proof-of-stake, dvs. datorkraft centraliseras till större noder som stakar sina ETH. Det innebär att kortfattat att hobbymining inte längre fungerar. Är en gradvis övergång som redan påbörjats och tros vara klar nästa år. Jag tror personligen det är större risk att krypto går in i bear market innan kortet betalt sig självt, däremot kommer sannolikt halvledarbristen kvarstå hela 2021 och kortets andrahansvärde bör vara någorlunda högt oavsett krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

5700 xt kort (ca 50 mh/s) går för över 7000 begagnat. Vilka idioter det är som köper de vet jag inte men det pekar väl på att 3060 korten kommer sälja som smör.

Amd korten är ju också generellt sämre på att bryta med andra algoritmer än ethhash så jag tycker det är alldeles för dyrt för ett 5700xt med utgångspunkt att vi kan se ett stort fall i lönsamhet för ETH snart. Finns som sagt ingen riskbedömning inräknat i dessa priser. Igår såg jag en budstrid på Tradera på 3060 upp till 5800kr samtidigt som Inet hade 50+ i lager för 5490, bevisar bara min poäng om hur lite koll Traderianerna har.

Permalänk
Inaktiv

Är det nån som fått sina 3060 ti ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Är det nån som fått sina 3060 ti ännu?

Beställde mitt rtx 3060 ti den 25 februari och de har stått okänt leveransdautum sedan dess.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem